Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter ett 3 dagar :(

Nu är det så att jag har lappat ihop en dator själv, med ett antal fel på vägen. Men jag fick den att funka till slut iallafall. Men alltid när jag har kommit hem från plugget så har det varit så att när jag ska sätta på datorn så har alla fläktar och lampor startat i runt 0.1 sekund innan systemet stängs av. (Elen är dock kvar). Så jag stänger av elen, öppnar datorn och tryckt lite på mina RAM minnen så har den funkat. Det problemet hade jag dessutom under byggnaden av datorn. Men idag när jag kom hem så startade den inte. Så jag öppnade den, tryckte lite på RAM minnena men det funkade då inte. Jag har sen dess om-installerade grafikkortet i datorn, kopplat ut och kopplat in alla el-sladdar, om-installerat processorn, om-installerat RAM minnena(Har prövat alla olika kombinationer med RAM minnena med plats och sådant). Har suttit i totalt 5 timmar och försökt att få den att funka nu, blir snart galen! Så jag behöver lite hjälp från mina sweclockers hära! (Observera att den har funkat i några dagar innan det här började).
Fulla specs:
GeForce GTX 560 Ti Grafikkort
GA-990FXA-UD3 Moderkort
2 Corsair Vengeance RAM minnen(8Gb), 2 st random RAM minnen från förra datorn(4Gb)
Corsair CX600 Nätagg (600watt)

Permalänk

En gissning från mig är att du möjligtvis kan ha dödat något RAM minne när du höll på att reseata dem vartenda dag.
Tog du tag i något metall innan du rörde RAM minnerna? För speciellt RAM är väldigt känsligt för statisk elektricitet.
Skulle rekommendera att du sätter in ett RAM minne i taget, och se om den startar då, och om den gör det, lägga till en hela tiden. Om den inte gör det, ta ett av de andra RAM-minnerna, och testa dig fram.
Lycka till!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min dator. Efter ca en vecka ville den inte starta längre. Plockade ut alla RAM moduler och började testa... en sticka var mycket riktigt död. Så testa det som LtnCharles skrev, kan mycket väl vara en trasig sticka. Lycka till, hoppas det löser sig!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har kört med EDS-band hela tiden, men jag har inte prövat det! Tack för tipset, går och prövar nu.

Permalänk
Medlem

Nu märker jag att mina 2 Corsair RAM minnen inte får plats i slot 1 eftersom fläkten kommer lite i vägen där. Men är det viktigt att det sitter i port-1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Curry:

Nu märker jag att mina 2 Corsair RAM minnen inte får plats i slot 1 eftersom fläkten kommer lite i vägen där. Men är det viktigt att det sitter i port-1?

Det borde inte spela någon roll vilken plats som stickan/stickorna sitter i (vad jag vet, kan ha fel). Men om du har en annan kylare (för jag antar att du menar fläkten/kylaren till processorn? Du skulle då kunna ta originalkylaren som medföljde processorn) så skulle du kunna testa att sätta dit den istället och sedan testa att placera minnet/minnena i lite olika konfigurationer.

Är väldigt trött så hoppas detta inte låter allt för konstigt.
Lycka till!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem för längesedan och då räckte det med att ta ur och sätta tillbaka 24pin ATX kontakten. (Detta uppstod efter jag hade klockat den en gång)

Permalänk

Det brukar vara 2 olika färger på RAM-minnesportarna, jag har blåa och svarta, sätt dom på varsin svart elr på varsin blå, det kan bli trubbel om du sätter dom på olika sorters portar. Give it a try!

Permalänk
Medlem

Hejsan, här är grabbens morbror som skriver. Vi har testat med andra grafikkort, PSU, tagit bort och satt på allt på nytt igen, mixtrat med ramminnen och dessa platser - men samma sak. CPUn är en AMD Athlon II X3 tagen från den gamla datorn. Hjälp uppskattas MVH Rickard

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av desynch:

Hejsan, här är grabbens morbror som skriver. Vi har testat med andra grafikkort, PSU, tagit bort och satt på allt på nytt igen, mixtrat med ramminnen och dessa platser - men samma sak. CPUn är en AMD Athlon II X3 tagen från den gamla datorn. Hjälp uppskattas MVH Rickard

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det med moderkotsdistanser, finns sådana?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.