Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem

Hur är spel prestandan mot win7?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur är spel prestandan mot win7?

15-20% prestandaökning i Windows 8 så det är ganska skillnad.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja det är det massor som gjort. Dom här har exempelvis en bra och opartisk jämförelse mellan iPad och en Windows 8 tablet:

http://www.theverge.com/2012/3/1/2835346/windows-8-vs-ipad-fe...

"So you can actually read your mail while you're working with another app.. it's pretty amazing"

Oh my god. Säger något om nödvändigheten av och användbarheten hos tablets i allmänhet Även om den naturligtvis verkar vara oändligt mycket bättre än iPad.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

15-20% prestandaökning i Windows 8 så det är ganska skillnad.

Är det vad dom räknar med? Hur ser det ut idag i Customer Preview?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

15-20% prestandaökning i Windows 8 så det är ganska skillnad.

vart kommer dem siffrorna ifrån? 20% ? låter lite väl mkt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Är det vad dom räknar med? Hur ser det ut idag i Customer Preview?

Har testspelat BF3 och det märktes skillnad. Spelet flöt smidigare.

Citat:

vart kommer dem siffrorna ifrån? 20% ? låter lite väl mkt.

Vissa säger 10%. Andra säger 20%. Men det ligger runt 10-20%.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Tänk på att det inte finns några drivrutiner som är optimerade för Windows 8 än heller. Det kan bara bli bättre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Löjlig tråd, orkade inte läsa igenom hela. Bara massa negativa kommentarer och folk som motsäger sig själva, läser ni inte igenom det ni skriver innan ni postar?

On-topic:
Blir intressant att se hur bra det fungerar vid release, har allmänt positiv inställning till windows 8.

Permalänk
Medlem

Är inte alls imponerad av att de tagit bort startmenyn samt batteritiden (som mycket väl kan bero på drivrutiner), som halverades. Hoppas det går att välja bort Metro (eller vad det kallas) annars blir det nog W7 för mig ett tag till...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheddar_bob5:

Är inte alls imponerad av att de tagit bort startmenyn samt batteritiden (som mycket väl kan bero på drivrutiner), som halverades. Hoppas det går att välja bort Metro (eller vad det kallas) annars blir det nog W7 för mig ett tag till...

Ja det räcker med att du har en enda enhet utan drivrutin så kan den enheten ligga och dra massor av ström (samma i Windows 7). Ni som vägrar att byta för att Metro finns får nog aldrig byta Windows-version igen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skäggig legend

Min farbror är högt uppsatt i MS mer än det vill jag inte säga. Han kom över nu i helgen då han hade ett jobbärende i Sverige. Han pratade så otroligt mycket om Windows 8 vilket han också hade på sin Samsung slate 7 som btw fick många felmeddelande och problem att hantera OS. Det jag tyckte var mest intressant är hur MS absolut INTE lyssnar på oss konsumenter! Jag fick otroligt mycket information om taktik, hur de tänker och att de är extremt rädda för Apple då iPad har så stor marknadsandel. Han sa hela tiden: Det är en hel dator i en platta! En hel dator i en platta! woowaah! Men om jag har fel så tappar man ju hela saken med en surfplatta om det blir en "fullfjädrad dator" Vilket borde leda till mer krävande komponenter samt att batteritiden påverkas. Allt detta kontrade han med: Jo, men det är en hel dator!

Nja. Jag vill verkligen att Win8 lyckas stort, men de borde ju lyssna på oss som kommer använda det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det räcker med att du har en enda enhet utan drivrutin så kan den enheten ligga och dra massor av ström (samma i Windows 7). Ni som vägrar att byta för att Metro finns får nog aldrig byta Windows-version igen.

Japp. För Microsofts skull kan det nog vara en idé att ge oss kunder valet att välja bort Metro. Onödigt att tappa försäljning pga det. Som allt annat lär man sig väl att använda det om man tvingas...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Många verkar glömma bort att det här bara är en beta-version också. De kommer släppa en release candidate-version (Business Preview?) och senare i höst den slutgiltiga versionen. Det finns fortfarande utrymme för förbättringar på alla fronter och nya funktioner som vi inte sett ännu.

När tror du att bästa tillfället att klaga är? När det fortfarande är i beta och de har gott om tid att göra ändringar utan att behöva slänga bort allt de redan gjort, eller när de kommit så långt att de i stort sett måste börja om?

Skrivet av strejf:

Jag tror säkert att man kan skaffa sig en uppfattning efter 5 minuter med Windows 8 (jag säger inte att du bara suttit 5 minuter). Men jag är tveksam till om det behöver vara samma uppfattning som man har efter en månad med Windows 8 som sin primära dator. Jag är själv inte helt klar med vad jag tycker om allt nytt som Windows 8 för med sig, speciellt då Windows 8 inte är klart ännu.

Det kommer inte att få chansen till det.

Skrivet av strejf:

Källa:
"Windows 8 has been designed, to run across a variety of PCs. From tablets, to laptops, to desktops"
http://www.youtube.com/watch?v=jGbaAQyz8Q0

Visst, på samma sätt som alla konsol portningar är designade för pc/desktops. Det är designat för surfplattor/mobiler som sedan tvingas på desktop användare, och påstås något annat så är det bara ren marknadsföring.
I slutändan spelar det ingen roll. Orsaken till att skit är skit gör det varken bättre eller sämre.

Skrivet av strejf:

jika: Jag tror att du slår huvudet på spiken precis med ditt inlägg. Jag tror dessutom att många VILL att Windows 8 ska vara dåligt just för att de inte vill känna att de måste lägga ut pengar på ett nytt operativsystem. Eller för att de är rädda för att försöka lära sig något nytt.

Precis som med XP, Vista och 7 så kommer det troligen en ny DX version för 8, som kommer att börja användas i spel. Som spelare så skulle jag gärna ha möjlighet att använda det, men precis som med Vista så är jag beredd att hoppa över det om operativsystemet i övrigt är dåligt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har testspelat BF3 och det märktes skillnad. Spelet flöt smidigare.

Vissa säger 10%. Andra säger 20%. Men det ligger runt 10-20%.

Märktes och flöt smidigare är något draget ur vinden, har du siffror på det? Alltså vi pratar om samma drivrutiner och hårdvara vid ett och samma spel?

Var exakt samma påstående vid Vista -> Windows 7 och det slutade med mätfel +- fåtal poäng både i syntetiska tester och speltester.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteveK:

När tror du att bästa tillfället att klaga är? När det fortfarande är i beta och de har gott om tid att göra ändringar utan att behöva slänga bort allt de redan gjort, eller när de kommit så långt att de i stort sett måste börja om?

Ja precis, men för att göra någon nytta, ska du verkligen klaga till oss då? Är det inte bättre att klaga på det forum som Microsoft har satt upp för att ta emot feedback? Dom lyssnar nog hellre på ditt gnäll än vi.

Skrivet av SteveK:

Det kommer inte att få chansen till det.

Jag tycker att det låter som att du är rädd för att lära dig något nytt, om du inte ens kan ge det en chans.

Skrivet av SteveK:

Visst, på samma sätt som alla konsol portningar är designade för pc/desktops. Det är designat för surfplattor/mobiler som sedan tvingas på desktop användare, och påstås något annat så är det bara ren marknadsföring.
I slutändan spelar det ingen roll. Orsaken till att skit är skit gör det varken bättre eller sämre.

Diskussionen gick så här: Någon sa att Windows 8 bara är designat för tablets. Jag dementerade det och berättade vad Microsoft själva säger. Sen att du inte vill lyssna kan jag inte göra så mycket åt.

Skrivet av SteveK:

Precis som med XP, Vista och 7 så kommer det troligen en ny DX version för 8, som kommer att börja användas i spel. Som spelare så skulle jag gärna ha möjlighet att använda det, men precis som med Vista så är jag beredd att hoppa över det om operativsystemet i övrigt är dåligt.

Ja DirectX 11.1 är bekräftat för Windows 8. (Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX#DirectX_11). Tråkigt för dig, du kommar aldrig mer kunna spela ett spel i mer än DirectX11.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd så länge det inte blir VISTA all over igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nja. Jag vill verkligen att Win8 lyckas stort, men de borde ju lyssna på oss som kommer använda det!

Med all respekt, då skulle MS inte kunna motivera ett nytt OS eftersom vi redan har allt som vi (tror att vi?) behöver och intäkterna skulle sjunka som en sten. Enkelt uttryckt gäller det hela marknaden. Se bara hur man först släpper en film på DVD. Sen på Blu-ray, sedan i 3D... och så håller det på i en kapitalistisk värld.

Personligen kommer jag utvärdera Windows 8 när det släpps innan jag uttalar mig. Jag tycker att när man väl lärt sig hur MS tänker och man får lite rutin på sakerna så har i princip alla funktioner blivit bättre med varje version sedan XP (uppstartstiden borträknad).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Dr.Mabuse: Kort och gott kan man sammanfatta ditt inlägg med att du helst tittar på film på VHS.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Dr.Mabuse: Kort och gott kan man sammanfatta ditt inlägg med att du helst tittar på film på VHS.

Av ditt inlägg att döma får jag då med samma slutledningsförmåga konstatera att du har fantasi men saknar grundläggande läsförståelse?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Dr.Mabuse:

Med all respekt, då skulle MS inte kunna motivera ett nytt OS eftersom vi redan har allt som vi (tror att vi?) behöver och intäkterna skulle sjunka som en sten. Enkelt uttryckt gäller det hela marknaden. Se bara hur man först släpper en film på DVD. Sen på Blu-ray, sedan i 3D... och så håller det på i en kapitalistisk värld.

Personligen kommer jag utvärdera Windows 8 när det släpps innan jag uttalar mig. Jag tycker att när man väl lärt sig hur MS tänker och man får lite rutin på sakerna så har i princip alla funktioner blivit bättre med varje version sedan XP (uppstartstiden borträknad).

Absolut, men tiden då Windows 7 släpptes och nu har förändrats otroligt. Surfplattan har kommit in och den är här för att stanna. MS vill göra surfplattan till en fullfjädrad dator vilket i min mening inte kommer lyckas. Som Bill sa: "Man vill arbeta med text och information på en stor skärm." Jag håller med honom. Jag skulle personligen inte kunna arbeta på en surfplatta (även iPad). Detta kommer ju skapa ett säljande koncept över att detta "är en full dator" och en iPad är en "surfplatta". Jag känner att det kanske blir ett "netbook" scenario. Förstår du hur jag menar?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Jag tänkte lägga kommentera lite på dina punkter och även säga varför jag inte gillar Win8. Mycket av det har med Metro att göra och gilla det eller inte, Metro är en sjujäkla dealbreaker.

Trevligt, men kör datorn i sleep istället för helt av och skillnaden blir minimal.

Den här delen gillar jag skarpt men tyvärr ger det ju ingen bakåtkompabilitet mot Win7, knappast förvånande men ändå.

Trevligt, men de får arbeta hårt så de håller den i samma klass som Apples appstore och inte som Google Play/Market. Synd att ett samarbete med Valve/Steam inte finns här.

Enda skillnaden mot idag är att du kan köpa det på nätet som privatperson. Krävs ju fortfarande USB-sticka/DVD-skiva och det går enbart att använda vid uppgraderingar.

Med Windows Live id ja. Ett konto jag är ungefär lika sugen på att skaffa som klamydia. De har bränt sina broar hos mig med Windows Live. Synd att de ska trycka på oss den reliken.

Snarare att äntligen slutar MS vara snåla som utav bara fan och låter alla versioner och inte bara Ultimate och Enterprise ändra språk fritt.

Fint om man gillar det, mindre fint om man föredrar något annat antivirus.

Återigen detta Windows Live. Samt att det inte finns något ordentligt stöd för mobila enheter förutom WP. Föredrar Tonido personligen.

Totalt irrelevant för desktops.

Trevligt men oviktigt.

Här har vi nog den enda ändringen man kan klart säga "ÄNTLIGEN!" till.

System Restore på anabola, förhoppningsvis utan alla sketna bieffekter originalet hade.

Trevligt, bara hoppas det inte innehåller en massa olika DRM-lås.

Onödigt för de allra flesta.

Återigen irrelevant för desktops.

Finfint om man har en dator från 2001.

Det kommer vara en liten del av Windows 8 Server, inget vi någonsin kommer känna av förrän Win9.

Trevligt, men om man tänkt att använda Win8 på sin desktop så är det i princip omärkbart.

På tiden.

Trevligt med lite framtidssäkring, glad att de kommer på det redan nu så det inte är som med deras USB-stöd.

Och alla som testat Linux osv på USB-sticka vet hur trevligt det är... Dock en funktion som kan finna användning i nödfall.

Enda uppdateringen jag verkligen vill se här är möjligheten till att totalt döda påminnelsen och inte bara fördröja den ett par timmar.

Nu kommer vi till felet numero uno med Win8. Metro och ändringarna som kommer med det. Jag vill inte ha Metro, jag vill inte ha en startmeny som täcker hela skärmen. Jag vill absolut inte ha ribbons. Jag vill inte heller behöva sitta och pillra med att få bort allting jag inte gillar. Lägger de bara till en liten jäkla ruta jag kan kryssa i där jag får välja Aero och allt vad det innebär istället för Ribbon och Metro så växer Win8 enormt. Men så länge som MS ska sätta käppar i hjulet för att tvinga över alla i sin lilla fyrkantiga metrovärld så kan de glömma att jag köper det.

Ännu dummare blir det när man läser vad de har skrivit om Metro.
Och sen är det precis vad de gör. De hävdar att man får det bästa av två världar och att man har ju faktiskt fortfarande gamla goa desktop liggande där som en app... Problemet är ju bara att det är ju för fan inte desktop. Någonstans så har de fått för sig att allt man någonsin gjort i Windows är att flytta runt lite fönster ovanpå skrivbordet och att alla ikoner ska ligga där. Personligen har jag inte en endaste jäkla ikon på skrivbordet för det är fyllt med fönster. Alla mina program och mappar öppnas via startmenyn och aktivitetsfältet. Och det har de skadeskjutit till den så milda grad att man knappt kan kalla det fungerande längre.

Ett av problemen med Metro är att allt ska vara fullscreen av någon totalt idiotisk anledning. Jag har två stora högupplösta skärmar och en lite mindre tredje skärm av en anledning. Att jag inte ska behöva hoppa runt emellan fullscreen-"appar". Speciellt sur blir man när det fanns en registerfix som kastade tillbaka en till normal W7 miljö och det "fixar" de sen istället för att låta det vara kvar som en feature. Hur dum får man bli?

Nej, Windows 8 kommer inte komma i närheten förrän de ger det samma miljö som Win7 och i ren tjurskallig protest så blir det personlig bojkott på Windows Phone också.

Wow, snacka om att ta orden ur munnen!

Visst har det listats ett gäng nya funktioner med Windows 8, men ingen som helst vikt har lagts på hur viktiga dessa nya funktioner är för en slutanvändare.

Det enda jag antagligen skulle ha någon som helst praktisk användning av är att kunna pausa filkopieringar, alla andra nyheter är antingen saker jag och väldigt många andra aldrig skulle ha någon användning av (såsom skydrive) eller ha användning för vid otroligt få tillfällen (såsom att kunna byta språk eller kunna installera online).

Varför inte bara göra som apple gjort med de senaste uppdateringarna av OSX? Nämligen att ta funktioner som de lärt sig fungerar på iOS, implementera dem som kan fungera bra även i en desktopmiljö (såsom multitouch) och sedan behålla grunden? Denna enorma förändring känns extremt onödig, varför uppfinna hjulet igen när man har en bas som erkänt fungerar bra? Det säger emot allt vad användbarhet innebär.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

1. Ja precis, men för att göra någon nytta, ska du verkligen klaga till oss då? Är det inte bättre att klaga på det forum som Microsoft har satt upp för att ta emot feedback? Dom lyssnar nog hellre på ditt gnäll än vi.

2. Jag tycker att det låter som att du är rädd för att lära dig något nytt, om du inte ens kan ge det en chans.

3. Diskussionen gick så här: Någon sa att Windows 8 bara är designat för tablets. Jag dementerade det och berättade vad Microsoft själva säger. Sen att du inte vill lyssna kan jag inte göra så mycket åt.

4. Ja DirectX 11.1 är bekräftat för Windows 8. (Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX#DirectX_11). Tråkigt för dig, du kommar aldrig mer kunna spela ett spel i mer än DirectX11.

(Jag la till nummer i din text istället för att citera individuella stycken)

1. Stora företag har representanter på många ställen, och även folk som sysslar med att undersöka vad marknaden tycker, men huvudpoängen var att det vi har nu är det vi har att utgå ifrån. Om det händer något i framtiden som förändrar det så får jag eventuellt ändra uppfattning då.

2. Raka motsatsen. Jag har ett mycket stort intresse för datorer och tycker det är kul att lära mig nya grejer, men att lära mig använda ett mycket sämre gränssnitt än vad jag redan har är ett undantag.

3. Så du tycker alltså att man bara ska svälja all marknadsföring utan att tänka efter själv först.

4. Där tror vi olika. Som du själv ser så är motståndet mot Metro starkt hos de allra flesta, och jag förväntar mig därför att Win8 på desktops blir en flopp och att Microsoft blir tvungna att backa i en senare version, alternativt i Win9. Ta nu med i beräkningen hur lång tid det tog innan det kom ett spel som krävde mer än DX9 så lär allt funka fram till dess, eller om det tar längre tid än så så får jag avgöra då om jag ska skippa de få spelen eller installera Win8 på en virtuell maskin.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snabbare start är självklart extremt viktigt. 1,3 miljarder datorer har Windows. Varje millisekund de lyckas få bort av uppstarten gör en enorm skillnad sammanlagt.

Och den sammanlagda startup tiden är relevant för att?

Det finns en hel del, som jag, som inte riktigt bryr sig om datorn startar 6-10 sek snabbare.
Det är klart att de som gillar snabbare start kommer tycka om det, men detta är en åsiktsfråga, du kan inte påstå att det är viktigt för alla 1,3 miljarder.

För övrigt tycker jag att W8 verkar helt ok, även fast jag inte har tittat så mycket på det. Så länge det inte blir lika dåligt som Vista var så kan jag tänka mig att köra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Absolut, men tiden då Windows 7 släpptes och nu har förändrats otroligt. Surfplattan har kommit in och den är här för att stanna. MS vill göra surfplattan till en fullfjädrad dator vilket i min mening inte kommer lyckas. Som Bill sa: "Man vill arbeta med text och information på en stor skärm." Jag håller med honom. Jag skulle personligen inte kunna arbeta på en surfplatta (även iPad). Detta kommer ju skapa ett säljande koncept över att detta "är en full dator" och en iPad är en "surfplatta". Jag känner att det kanske blir ett "netbook" scenario. Förstår du hur jag menar?

Jag tror jag vet vad du menar. Apple firar sina framgångar medans MS skiter på sig när de ser börsvärdet rasa. Att göra surfplattan till en fullvärdig medlem i PC-familjen, är det rätt väg att gå? Hmm... Jag måste erkänna att ett visst mått av skepsism infinner sig även hos mig. Mest eftersom en surplatta inte tar mina VHS-band, men även då marknaden nu fokuserar så väldigt mycket på molntjänster är ju en webbläsare allt man behöver.

Ser fram emot att testa Windwos 8 på en "riktig" dator

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kagamex:

Och den sammanlagda startup tiden är relevant för att?

Ja du kan ju räkna ut hur mycket 12 sekunder gånger 1,3 miljarder är (svaret är ungefär 494år). Sen tar du med i beräkningen hur mycket företag förlorar på att ha anställda med lön som inte kan jobba pga att de väntar på att datorn ska starta varje morgon (ungefär 100 miljarder kr med en genomsnittlig årslön på 200 000).

Alltså 100 miljarder kronor, PER DAG.

Eller så mäter du hur mycket ström 1,3 miljarder datorer drar under samma tid och hur många kolkraftverk som krävs för att driva dessa. Sen kan du räkna på hur mycket extra koldioxid som dessa kolkraftverk spyr ut varje dag pga detta.

Men visst, bryr man bara om sig själv så spelar det ju inte så stor roll om man får vänta 17 sekunder istället för 5 varje gång man startar datorn. Men jag kan lova att jag aldrig vill gå tillbaks till slöa Windows 7 igen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av ditt inlägg att döma får jag då med samma slutledningsförmåga konstatera att du har fantasi men saknar grundläggande läsförståelse?

Achievement award "Zero Humour" acquired.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Apple firar sina framgångar medans MS skiter på sig när de ser börsvärdet rasa.

Nu hittar du på igen. Eller lever du i en annan värld än vi andra? Microsofts aktier har gått upp med 30% sen årsskiftet och börsanalytiker säger att det har att göra med att Windows 8 verkar så lovande.

http://blogs.computerworld.com/19866/windows_8_will_drive_mic...

http://blogs.barrons.com/techtraderdaily/2012/03/19/microsoft...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min farbror är högt uppsatt i MS mer än det vill jag inte säga. Han kom över nu i helgen då han hade ett jobbärende i Sverige. Han pratade så otroligt mycket om Windows 8 vilket han också hade på sin Samsung slate 7 som btw fick många felmeddelande och problem att hantera OS. Det jag tyckte var mest intressant är hur MS absolut INTE lyssnar på oss konsumenter! Jag fick otroligt mycket information om taktik, hur de tänker och att de är extremt rädda för Apple då iPad har så stor marknadsandel. Han sa hela tiden: Det är en hel dator i en platta! En hel dator i en platta! woowaah! Men om jag har fel så tappar man ju hela saken med en surfplatta om det blir en "fullfjädrad dator" Vilket borde leda till mer krävande komponenter samt att batteritiden påverkas. Allt detta kontrade han med: Jo, men det är en hel dator!

Nja. Jag vill verkligen att Win8 lyckas stort, men de borde ju lyssna på oss som kommer använda det!

Jag tycker att Widnows 8 är ett genialt drag ur surfplattors synpunkt. OSet ska ju supposedlly vara så pass energisnålt och optimerat vid slutprodukten att det inte ska ha några problem att konkurrera med iPad i varken upplevd prestanda eller batteritid. Metro UI är ju ganska uppenbart designat för just tablets och de går ju emot att de kommer att kunna använda Metro hela tiden. Samtidigt så finns det ett helt upplåst Windows system i bakgrunden som kommer att ge anpassningsmöjligheter på nivå med Android. Sen hur nyttigt det kommer att vara att köra desktop program på sin tablet kan ju disskuteras, men man skulle kunna göra en hel del häftiga produkter, t. ex. en ASUS Transformer med Windows 8 eller en Tablet (x86 baserad?) som man kan docka och använda som enklare arbetsstation. Dessutom så kommer Windows 8 tablets förmodligen vara väldigt lätta att integrera med Active Directory och på så sätt bli väldigt attraktiva för företag som behöver hantera en stor mängd tablets.

MEN. Mitt i allt detta så verkar de ha glömt bort och ignorerat vanliga datorer. Metro är ett bra UI och jag gillar idén bakom det hela, men det var designat för surfplattor och bör stanna där. Det är helt enkelt inte innovativt på desktops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu hittar du på igen. Eller lever du i en annan värld än vi andra? Microsofts aktier har gått upp med 30% sen årsskiftet och så vidare...

Ja, det var ju trevligt. Men nästa gång du inte förstår vad någon skriver, fråga vad som menas. Stoppa inte ord i andras mun bara för att du inte begriper bättre. Det är lite svårt att bemöta något som du diktat upp. Jag finns på pm om du vill något.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Ja du kan ju räkna ut hur mycket 12 sekunder gånger 1,3 miljarder är (svaret är ungefär 494år). Sen tar du med i beräkningen hur mycket företag förlorar på att ha anställda med lön som inte kan jobba pga att de väntar på att datorn ska starta varje morgon (ungefär 100 miljarder kr med en genomsnittlig årslön på 200 000).

Alltså 100 miljarder kronor, PER DAG.

Jag får det till 100 miljoner. Aja, sättet att räkna på tycker jag är något skev oavsett. Jag betvivlar att jag förlorar någon som helst arbetstid för att det tar några sekunder extra. Planen för dagen är att nå ett visst mål snarare än att jobba som en robot varje sekund när man är "instämplad". Finns en oändlig mängd situationer där man kan hitta liknande siffror. Stäng av spisplattan 2 sekunder tidigare än vanligt varje dag eller duscha 3 sekunder kortare varje dag så uppnås samma resultat som i fallet ovan exempelvis.

Skrivet av strejf:

Eller så mäter du hur mycket ström 1,3 miljarder datorer drar under samma tid och hur många kolkraftverk som krävs för att driva dessa. Sen kan du räkna på hur mycket extra koldioxid som dessa kolkraftverk spyr ut varje dag pga detta.

Men visst, bryr man bara om sig själv så spelar det ju inte så stor roll om man får vänta 17 sekunder istället för 5 varje gång man startar datorn. Men jag kan lova att jag aldrig vill gå tillbaks till slöa Windows 7 igen.

Undrar hur mycket extra el som går åt för att folk använder aerogränssnittet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled