Permalänk
Medlem

Mini ITX med fler än 1 PCI-e

Varför ser man aldrig fler än en PCI-e port hos Mini ITX moderkorten?
Har länge funderat över detta, det vore ju jättesmidigt som HTPC maskin att kunna ha ett bättre grafik- samt ljudkort än de inbyggda.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Platsbrist?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dom är väl helt enkelt alldeles för små för det. Jag måste använda low profile-minnen och kan inte använda pci-e kort på min itxbräda t.ex, pga cpu kylaren. Skulle inte kunna föreställa mig att dom skulle lyckas peta dit 2 st.

Permalänk

Om man inte ägt ett m-itx kort är det svårt att riktigt tänka sig hur små de är, särskilt hur små de är när man satt på ett grafikkort och en processorkylare. De är riktigt små .

Permalänk

Tycker det samma, men en port är den enda som får plats på ca 17 kvadrat cm, när man har en fet I/O plåt som också måste följa standard. om det fanns mini I/O så ja tack

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast

Jag byggde in ett Mini ITX kort i en lampa, säger inte det något om hur små dom är?

Permalänk

Ptja, DTX moderkort kan ha 2... Saken är väl den att Mini ITX standarden bara har (max) 1 expansionsplats

Mini ITX med Llano/Trinity samt ett externt pci-e ljudkort annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tycker det samma, men en port är den enda som får plats på ca 17 kvadrat cm, när man har en fet I/O plåt som också måste följa standard. om det fanns mini I/O så ja tack

17 cm² är det väl ändå inte, korten är ju 17*17cm=289 cm²

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Är jag ute och fantiserar eller finns det raiserkort som splittar en pci-e-port till två? Får för mig att jag har sett det, men samtidigt känns det inte logiskt möjligt?

Edit: fast det borde väl iofs gå, om raiserkortet har en växel, liknande det som finns i grafikkort med dubbla gpu:er (t.ex. 6990)?

Edit 2: fast å andra sidan dyker väl 6990 inte upp som två separata enheter, så det funkar nog inte riktigt så...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är DTX du är ute efter. Problemet är att det aldrig riktigt tog fart. Finns knappt några kort.

Hade själv gärna sett fler DTX.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Ptja, DTX moderkort kan ha 2... Saken är väl den att Mini ITX standarden bara har (max) 1 expansionsplats

Mini ITX med Llano/Trinity samt ett externt pci-e ljudkort annars?

Som Dispersion säger så tillåter ju mITX-standarden bara en kortplats för PCI-e. Det jag tycker är underligare är varför man ser så få moderkort i mini-DTX, de har ju två kortplatser.

Skrivet av backfeed:

Är jag ute och fantiserar eller finns det raiserkort som splittar en pci-e-port till två? Får för mig att jag har sett det, men samtidigt känns det inte logiskt möjligt?

Edit: fast det borde väl iofs gå, om raiserkortet har en växel, liknande det som finns i grafikkort med dubbla gpu:er (t.ex. 6990)?

Edit 2: fast å andra sidan dyker väl 6990 inte upp som två separata enheter, så det funkar nog inte riktigt så...

Jag är rätt säker på att det finns, jag för några veckor sedan och hittade en tillverkare som listade en hög olika produkter med olika egenskaper. En av produkterna gick från x16 till två x8 ingen av de lämpliga hade stöd för grafikkort enligt dem. De hade produkter som de listade som att de stödjer grafikkort men det var två x16 till två x16. (De gick från två x16-kortplatser placerade i rad, med det ena innanför det andra, till två x16-kortplatser placerade brevid varandra på normalt sätt.)

Jag sparade aldrig någon länk eftersom ingen av produkterna var intressant för mig, jag ville ha stöd för grafikkort och utgå från en x16-kortplats

Permalänk
Skrivet av felxi:

17 cm² är det väl ändå inte, korten är ju 17*17cm=289 cm²

Derp, blev helt fel där, menade 17cm sida, inte kvadrat, då hade ju min matte sugit..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36