Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem

Demokrati ? Nja, knappast. Värsta är väl att knappt något skrivs om detta inom svenska pressen.

Permalänk
Medlem

Min fråga är om det bara kan ta ut information om du är misstänkt eller om folk kommer sitta och komma igenom registren? Blir svårt att ta fast Internet pirater om de måste ha en "misstanke innan dom får kolla om någon varit inne på tex tpb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eD@RCP:

Ja om du startar sektionen från en client på PC:n, eller skapar tunneln från din router.

Om du kopplar upp via en hemsida så är svaret nej, (utgående https) då kan man sätta att brandväggen skapar ett nytt certifikat till din PC. så när du skickar trafik mot sidan så dekrypteras den i brandväggen och sedan krypteras med korrekt certifikat i brandväggen som sedan skickar detta mot hemsidan.
Däremot tror jag inte telia gör detta då det skulle krävas extrema brandväggar samt prestanda, men möjligheten finns

Tack för ett givande och intressant svar!
Ursäkta en möjligtvis noobig fråga som du eller kanske någon annan kan svara på:

Jag använder för närvarande VPNtunnel.se. Detta är ju en svensk VPN-tjänst och följaktligen undrar jag om även svenska tjänster av detta slaget måste slå på någon slags loggning av sina kunder pga den nya lagen? Begår svenska företag som erbjuder icke-loggad kryptering ett lagbrott om de fortsätter att ej logga sina kunders förehavanden efter den nya lagen träder i kraft? Detta eliminerar ju hela nyttan med dylika tjänster så antagligen/förhoppningsvis är ju så inte fallet.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur det här ska göra det lättare för polisen om de ändå inte vet vem som sitter vid datorn? Det får ju bara en Ip-adress så det vet inte vem som satt vid datorn.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag denna lag är ett solklart fall av brott mot mänskliga rättigheter.
Och bryter EU mot mänskliga rättigheter kan de inte sitta och föreläsa för andra vad dom gör rätt och fel sen, inte så lite skrämmande...

Från the universal declaration of human rights (Article 12) No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Så rent hypotetiskt så skall vi nu efter 1 maj kunna kräva ut IP listor som staten vill att ISP'n skall hålla reda på åt dom i 6 månader, kommer då dessa printas ut och skickas?

Permalänk
Skrivet av Thewiruz:

Rattfylla tex..... killen är ute efter 1,5 år igen efter att mejat ner en familj,Det kallar jag människovärde!

Låter som en tingsrättsdom, praxis är annars 3-6mån ifall har tidigare historik med alkokörningar, sen ute efter 2/3 avtjänat, dvs 2-4mån.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Sååå sorglit. Helt ärligt så tror jag politikerna kan hitta på vilka lagar och regler som helst utan att Sveriges befolkning skulle bry sig. Det handlar bara om att ta små steg i taget så kan allt accepteras.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

1)

2) Intressant tankebana, tyvärr så funkar den inte fullt ut i semi-skendemokratin sverige. Tanken är dock fin.

Kan du förklara exakt varför det inte funkar ?
Matematikövning:
Om ingen röstar för partier som står för sånt här, hur många stolar / poster får då de partierna ?
Om alla röstar för partier som inte gillar sånt här, hur många stolar / poster får då de partierna ?
Hur blir det då med majoriteten ? Hur kommer det att påverka arbete med såna här frågor i fortsättningen ?

Jag slår vad om att många som sitter här och klagar röstade på partier som röstade igenom det här direktivet. Sluta gnäll och börja agera, bli medlem i något vettigt parti. Numera kan du bli medlem direkt genom webben:

MP: https://register.mp.se/membershipform/Member_step1.asp
V: https://portal.vansterpartiet.se/portal/page/portal/bli_medle...
PP: https://pirateweb.net/Pages/Public/SE/People/MemberSignup.asp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Skyll inte på "politikerna"!
1) Det finns enskilda politiker(C) som röstade emot det här idiotförslaget, och det finns hela partier (Mp, V) som röstade emot det här förslaget. Dessutom var det många som lade ner sin röst.
2) Politikerna har bara den makten som vi ger dem. Om du gillar sånt här, fortsätt rösta på M, Fp, S. Om du inte gillar det.. ???? (Du kan nog list ut själv)

### Politics for Dummies ###
1. Tag reda på vad du tycker.
2. Tag reda på vilket parti som tycker som du.
3. Rösta på det partiet.
4. ????!?!?
5. Profit.
### End Message ###

/Själv fritidspolitiker.

Vad hände med demokratin och gamle FOLKOMRÖSTNINGEN?
I sådana här lagar som kränker folks integritet och inte ens EU tycker vi ska behöva rösta in så tycker jag personligen att det är VI inte dom som ska bestämma över vad VI tycker.

Men det är ju tyvärr så det fungerar i Sverige, getting bosses around by the USA.

Permalänk
Medlem

Jag Älskar Sverige, men Alliansregeringen och Socialdemokraterna kan fan ta sig nåonstans.
Jag lever i detta land och vill ha rätten att va med att rösta om saker som berör mig.

Synd att de flesta svenskar bara böjersig fram och tar emot utan motstånd, om en månad är detta glömt och allt fortsätter som vanligt igen.
Fan man borde snart börja göra revolt och demonstrera, men det lär väll inte hända.

Permalänk
Skrivet av Icecoool:

Jag fattar inte hur det här ska göra det lättare för polisen om de ändå inte vet vem som sitter vid datorn? Det får ju bara en Ip-adress så det vet inte vem som satt vid datorn.

Det kommer fler lagar etc framöver som kompletterar detta

  • Förbud på krypto alt att förbud mot att icke dela med sig av nyckel till rättslig part som begär den.

  • Anslutning mot internet får endast ske med e-id.

  • Whitelisting av siter samt protokoll, direkt p2p-kommuntikation förbjuds.

  • Du kommer få betala Xkr/mån för varje vit-listad site/tjänst du vill ta del av.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Tur att man får vara med och rösta i nästa val så man får vara med och hjälpa ett parti som står utanför riksdagen idag, men som skulle röstat mot detta!

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stora skillnader det blir mot idag när denna lagen träder i kraft.
Hos Telia t.ex. kan man ju få specificerad faktura där alla telefonsamtal står med under perioden så nog loggar de redan den biten.
Vet inte om de gör detsamma med SMS trafik och IP nummer sedan länge.
Apropå lagra IP-nummer hos folk skall väl inte vara så svårt, ge alla fast IP så behövs ju bara en lista, inget annat hur i helsike skulle detta kunna kosta så mycket att implementera.
Det står väl inte att de även skall lagra vad som sägs/skickas i respektive fall så egentligen kommer inget att förändras överhuvud taget. Utan "anti-piraterna" får fortfarande leta IP-nummer som de sen kan gå till polisen som sen kan kräva identiteten för ett visst IP-nummer innan de kan få någon dom.

Läser man även på Regeringens hemsida så skall denna lag endast användas till allvarliga brott:

Skrivet av Regeringen.se:

Uppgifterna ska vid behov kunna användas för att avslöja, utreda och åtala för allvarliga brott.

Sen när blev privat fildelning ett allvarligt brott, det ger väl inte ens fängelse, vilket är den minsta gräns för att Polisen skall kunna göra ett ingripande.

Sen så verkar det inte heller att lagen är helt färdig då det även skall läggas till föreskrifter om hur stort intrång det får göras i den enskilda personens integritet, så det kan finnas ett litet hopp om att det blir lite bättre ordning på det hela.

Även om jag har skrivit detta är jag mycket kritisk till att lagen verkligen antogs, och även om det skall läggas till ett tillägg med föreskrifter så kommer de säker att sitta där som nickedockor och rösta igenom värsta tänkbara...
Sen under all diskussion angående denna lag så har jag funderat på hur stor inverkan denna lag har mot våra grundlagar angående Yttrandefrihet, speciellt 2:a kapitlet angående anonymitet, i och med denna lag så försvinner ju all anonymitet på data- och telenätet, så alla samtal, mail, etc. till t.ex. BRIS, Psykologer, regimkritik och annat som man gör anonymt går nu att spåra till en person...

Jag vill bara säga att skillnaden mot idag blir nog inte så stor som folk tror, men att risken finns att detta banar vägen för andra lagar så som ACTA även implementeras här i framtiden.

Till sist, är det någon som vet om det finns en lista på vilka som röstade för respektive emot lagen idag, så att man vet vilka personer man skall rösta på vid kommande val om man nu väljer mellan något av partierna i Riksdagen??

Permalänk
Medlem

Min fråga är då:

Hur ska dom kunna få tag på folk som laddar ner t.ex torrents via utländska torrentsiter där man måste vara medlem för att få ladda ner, där informationen endast kommer från deras egen tracker, där dom inte tar emot några fler medlemmar, där man endast kan bli medlem via såkallad "invite" (går alltså inte att betala för ett medlemsskap) samt att hela förbindelsen är krypterad?

Vissa kör ju på detta sätt...

Permalänk
Medlem

En ren självklarhet att Socialdemokraterna stödjer detta. Detta ska väl även ingå i det morderna folkhemmet om Socialdemokraterna vinner valet 2014. Varför inte dra i igång statens institut för rasbiologi när de ändå håller på? Än sipprar de ariska renhetstankarna ala Per-Albin Hansson på Sveavägen 68. Hail Löfven!

Jag skäms för att vi har sådana här tokstollar med egen majoritet i kommunen.
Iom att de köpte saabmuseet så säkrade de minst 60% i kommunvalet.

Permalänk
Medlem

Tycker först och främst att folk utan koll inte ens ska få rösta på vilka dom vill ha i riksdagen, det blir bara fel och skit beslut (Som detta har blivit) själv är jag bara 15 (16 snart) och har sedan länge tänkt att rösta på piratpartiet, dom vet vad folket egentligen vill ha. Dom äldre kan ju ta sig i fisan och kolla på bingolotto eller något, om dom unga är framtiden, varför får inte vi rösta själva?

Tänk att gamla i 80 års åldern fortfarande lyckas göra så stora misstag!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Det kommer fler lagar etc framöver som kompletterar detta

  • Förbud på krypto alt att förbud mot att icke dela med sig av nyckel till rättslig part som begär den.

  • Anslutning mot internet får endast ske med e-id.

  • Whitelisting av siter samt protokoll, direkt p2p-kommuntikation förbjuds.

  • Du kommer få betala Xkr/mån för varje vit-listad site/tjänst du vill ta del av.

Då kan vi väl lika gärna skrota hela intranät och börja om på stenåldern........

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

VPN, Proxy, TOR (webbläsare, dock inte rekommenderad, kan hitta sjuka grejer) Seedbox som sedan FTPar till din dator, ingen kan fälla dig för att du hyr en seedbox etc.

Det här är bara ännu ett sätt för staten att få stenkoll på vad du gör.

Blir inte mitt internet mycket segare om det måste gå genom VPN servern eller proxy server hela tiden?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sweloop64:

Det kommer fler lagar etc framöver som kompletterar detta

  • Förbud på krypto alt att förbud mot att icke dela med sig av nyckel till rättslig part som begär den.

  • Anslutning mot internet får endast ske med e-id.

  • Whitelisting av siter samt protokoll, direkt p2p-kommuntikation förbjuds.

  • Du kommer få betala Xkr/mån för varje vit-listad site/tjänst du vill ta del av.

Va ?
Det kan inte vara sant, länka gärna källa.
Helt sinnesrubbat om det är sant !?!?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det handlar ju inte om USA, eller något sådant.

Det är DIREKTIV ifrån EU, som skulle ha införts redan 2007, Sverige har fått betala massvis med böter till EU för detta.

EUs domstol KRÄVER att alla medlemsländer inför detta.

Så.. Spelar ingen roll hur dem röstade idag..

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Demokrati är jättebra. Det finns väl inget bättre än att alla som är berörda får vara med och bestämma? Problemet är representativ demokrati... Eller kanske helt enkelt att det inte verkar finnas något parti att rösta på som tycker precis som jag...

Precis vad jag menade. Tänkte lite fel bara. Men problemet är ju att det är just en sådan demokrati vi har. Vilket inte är så bra egentligen, tycker jag.

Tack för att du poängterade det.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

Asså nu fåre fan va nog..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Riksdagen

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Sverige liknar en diktatur mer o mer....

Riksdagen utför inte sina väljares vilja, de utför storföretagens och USA´s vilja, dags för en revoulution alla Franska Revoulutionen dags att hugga huvudet av ormarna....

Som någon mycket smartare än mig sa "The People Should Not Fear Their Goverment, The Goverment Should Fear Its People"

Folket borde ha valet att skicka Politiker till ättestupan

Permalänk
Skrivet av fue:

Det handlar ju inte om USA, eller något sådant.

Det är DIREKTIV ifrån EU, som skulle ha införts redan 2007, Sverige har fått betala massvis med böter till EU för detta.

japp, 8 spänn per svensk för något man inte infört på 5 år... attans vad dyrt.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Det känns lite som om att tjuvar blir lacka över att alla butiker inför kameror och larm.
Gör man inget olagligt på internet så kommer inte detta påverka din upplevelse överhuvudtaget...

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Vi uppmanar inte till brott eller våldshandlingar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Det känns lite som om att tjuvar blir lacka över att alla butiker inför kameror och larm.
Gör man inget olagligt på internet så kommer inte detta påverka din upplevelse överhuvudtaget...

Mobilerna då, när de kan kartlägga var du varit och när. Som att plotta på en karta. Det är obehagligt, det är vad det är. Enligt Piratpartiet så har tyskarna blivit räddare för att ringa vissa samtal efter det att det infördes. Kurator, psykolog, äktenskapsrådgivare etc. Sedan skall du få se att det kommer att användas även för skitsaker då toleransen gradvis ökar för övervakningen.

Permalänk
Medlem

Ska man behöva skämmas för sitt eget land? Döda frihetskämpar vänder sej i sina gravar. Må de klösa sej upp och hemsöka våra landsförrädare till politiker.