Kan inte välja mellan Win7 och Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kan inte välja mellan Win7 och Ubuntu

Hej!

Nu är det så att jag har installerat Ununtu vid sidan om Windows som ett Dual-Boot system.
När jag nu startar upp datorn så kan jag inte välja mellan de olika Operativsystemen som
jag har förstått att man ska kunna göra.
Är det något jag har gjort fel i installationen eller ska jag göra
någon inställning i Windows?

Väldigt tacksam för snabbt svar!

MVH Emil.

Permalänk
Medlem

Installera Grub från Ubuntus förråd.

Permalänk
Medlem

som nowin säger är de mest troliga lössningen.... låter som att de blivit fel på installationen eller att du gjorde så den inte installerades... kanske gjorde så att du installera ubuntu före windows också... då för att du ska kunna välja os ska man först installer windows sedan ubuntu... kan vara bra veta fall du ska installera om i framtiden.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Jag har alltid funnit att Wubi är den bästa lösningen när det kommer till att lösa twister mellan dualboot med ubuntu och windows.
Bekvämt är det ju också, du slipper ju skapa fler partitioner.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Jag har alltid funnit att Wubi är den bästa lösningen när det kommer till att lösa twister mellan dualboot med ubuntu och windows.
Bekvämt är det ju också, du slipper ju skapa fler partitioner.

Fick det att funka med Wubi en gång men då hängde det sig när jag skulle färdigställa installationen i Ubuntu. Har försökt igen flera gånger men Windows startar upp av sig själv utan att man får välja i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Installera Grub från Ubuntus förråd.

Skrivet av Mejan:

som nowin säger är de mest troliga lössningen.... låter som att de blivit fel på installationen eller att du gjorde så den inte installerades... kanske gjorde så att du installera ubuntu före windows också... då för att du ska kunna välja os ska man först installer windows sedan ubuntu... kan vara bra veta fall du ska installera om i framtiden.

Alltså det är så att jag kommer in i Windows utan att välja något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

Alltså det är så att jag kommer in i Windows utan att välja något.

de låter som att du du har installerat windows efter att du hade installerat ubuntu, och där av skrivit över MBR:n på hårdisken som säger att den ska kontakta grub, alternativ att grub har buggat vilket fall:

boota up med ubuntu live cd och installera om grub...

jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde detta men de är bara att googla på "ubuntu live cd install grub" så får du typ tusen olika guider om hur man gör detta...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

de låter som att du du har installerat windows efter att du hade installerat ubuntu, och där av skrivit över MBR:n på hårdisken som säger att den ska kontakta grub, alternativ att grub har buggat vilket fall:

boota up med ubuntu live cd och installera om grub...

jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde detta men de är bara att googla på "ubuntu live cd install grub" så får du typ tusen olika guider om hur man gör detta...

Installerade Ubuntu efter Windows men kollar upp det du skrev.

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken trodde jag att du hade samma problem som mig. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska köra Ubuntu eller W7 på min laptop.. Vill helst undvika dualboot då jag tycker det är stökigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joqwe:

När jag läste rubriken trodde jag att du hade samma problem som mig. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska köra Ubuntu eller W7 på min laptop.. Vill helst undvika dualboot då jag tycker det är stökigt

Gjorde rubriken mer tydlig nu.

Permalänk
Medlem

Har du OSen på samma disk eller på olika? Om du har på olika, testa boota från den som ubuntu ligger på istället, för då kommer grub att ploppa upp.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

känns som att jag hat provat exakt allting nu, ingenting funkar...
ska prova att göra en ren installation på min "dammsamlande" laptop

Permalänk
Medlem

Enda gången det händer är om den startar från fel hårdisk, ändra boot ordning i bios. Om det inte funkar ladda hem super grub disk http://www.supergrubdisk.org/ och boota in i Ubuntu sen försöker du återställa grub2, eller gör det från samma skiva som du installerade Ubuntu med.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag hade samma problem och löste det med ett program till Win7 som heter EasyBCD. I det la jag till en ny entry med grub 2.

Permalänk
Medlem

tack för svaren, får prova de någon gång:)
just nu kör jag dual boot med windows 8 så väntar lite med ubuntu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaxxon:

Jag har för mig att jag hade samma problem och löste det med ett program till Win7 som heter EasyBCD. I det la jag till en ny entry med grub 2.

Den varianten funkar fint, den har jag också använt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite då jag har ett liknande problem. Jag kör för närvarande Win 7 på en SSD och har en mekanisk hårddisk som lagring. Nu skulle jag vilja installera någon Linuxdist (förslag mottages gärna) på den mekaniska och helt enkelt kunna välja vilket OS jag vill in i när jag startar upp datorn.

Att bara installera Linux på en ny partition är ju inga problem men jag undrar om det kommer bli krångel i och med att jag har Win 7 på en helt annan disk.

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Tänkte låna tråden lite då jag har ett liknande problem. Jag kör för närvarande Win 7 på en SSD och har en mekanisk hårddisk som lagring. Nu skulle jag vilja installera någon Linuxdist (förslag mottages gärna) på den mekaniska och helt enkelt kunna välja vilket OS jag vill in i när jag startar upp datorn.

Att bara installera Linux på en ny partition är ju inga problem men jag undrar om det kommer bli krångel i och med att jag har Win 7 på en helt annan disk.

Tack på förhand!

Det är inga problem enligt mina erfarenheter. Senaste åren har jag alltid haft Windows och Linux på olika diskar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem

Det funkar bra att köra virtualiserat också. eller ubuntu via wubi http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer då blir det enkelt att ta bort och ändra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är inga problem enligt mina erfarenheter. Senaste åren har jag alltid haft Windows och Linux på olika diskar.

Så om jag installerar Ubuntu och väljer att partionera upp den ena disken så kommer boot-loadern fatta att jag vill boota från den ena eller andra?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

bra program att prova är EasyBCD från Neosmart. det går att ändra och lägga till rader i bootningen (för windows 7)

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Så om jag installerar Ubuntu och väljer att partionera upp den ena disken så kommer boot-loadern fatta att jag vill boota från den ena eller andra?

När du installerar Ubuntu så söker den igenom diskar och partitioner efter andra operativsystem och lägger till dom korrekt i bootloadern, så ja det kommer funka.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

När du installerar Ubuntu så söker den igenom diskar och partitioner efter andra operativsystem och lägger till dom korrekt i bootloadern, så ja det kommer funka.

Tackar!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

Alltså det är så att jag kommer in i Windows utan att välja något.

Installerat bootloader/grub på disken. Testa att
1) boota på livecd
2) ta reda på din hårddisks device (antagligen /dev/sda - men inte säkert)
3) gå igenom din grub.conf i /boot/grub
4) installera grub på din hårdisks device mha

# grub-install /dev/sda

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500