Permalänk
Medlem

Nya musik lurar

Eftersom det inte blev ett köp när jag var i tyskland... så ska jag köpa nya hörlurar nu.
Jag har en budget på ca 2k (föredrar om det inte går över 2.2k)
Krav
Inte läcka ljud
Over ear
Föredrar löstagbar sladd (eftersom jag brukar efter 8-14månader få glapp i sladen)
Ska låta bra med Rock, Metal, punk

Funderade på AKG K 701, men dom har inte löstagbar sladd... Hur är kvaliten på dom?

Permalänk
Medlem

K-701 läcker en del ljud tyvärr på grund av att de är öppna annars är de jättebra.
Och förresten en bra lur passar för all musik.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Funderade på AKG K 701, men dom har inte löstagbar sladd... Hur är kvaliten på dom?

Har hört att de ska vara Riktigt, riktigt bra! Dock så är de enligt många lite basfattiga. Men det beror på vad för typ av musik du lyssnar på, om du typ lyssnar på Dubstep och elektronisk musik kanske du kommer uppleva de som lite fattiga i basområdet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ett par begagnade eller importerade Denon AH-D2000 borde landa på runt 2k. Jag köpte mina begagnade för dryga 1900 kr.

En viktig fråga då är dock vart du vill använda lurarna. D2000 skulle jag säga är ganska distinkta hemmalurar, inte något man vill ta med sig på tuben direkt, inte minst på grund av den 3 meter långa och ganska styva sladden (som f.ö. tyvärr inte är löstagbar, sorry).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

http://north-america.beyerdynamic.com/custom/

Price 150€ for the Headphones.
200€ for a better sounding version. (Whatever that means)
20€ for the mod kits.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Har hört att de ska vara Riktigt, riktigt bra! Dock så är de enligt många lite basfattiga. Men det beror på vad för typ av musik du lyssnar på, om du typ lyssnar på Dubstep och elektronisk musik kanske du kommer uppleva de som lite fattiga i basområdet.

Lite basfattiga är fel sagt, korrekt bas vill jag kalla det.
Mina Pro900 är kanske "roligare" med genrer som hardstyle m.fl. men jag älskar mina k701.
De funkar enligt mig med allt, även fast man ibland tar upp sina Pro900 för lite bastyngre musik.

Permalänk
Medlem

K701 har inte vad jag kallar Svensson bas. Dvs extra bas så som många är vana vid hörlurar och ljud ska låta så men de har all bas som ska finnas, från djupet och midbasen allt finns där. Den är bara inte uppskruvad som på t.ex Sennheiser HD650 och andra lurar. Så det beror på din smak, vill du ha MER bas så kolla på HD650, den är väldigt bra den med.

I denna prisklassen är ett Xonar Essence ST/STX att rekommendera eller bättre då dessa kräver en hel del effekt för att gå bra, ett vanligt ljudkort eller mobilen räcker inte.

Har hört en del om AKG K550. De är slutna, overear men har inte heller avtagbar kabel. Vissa säger bra vissa säger anus precis som allt annat.

Det hela leder till att du ska försöka ta och lyssna på samtliga lurar så du inte köper grisen i säcken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahah trodde först att tråden skulle handla om någon slags förförisk musik!

Permalänk
Avstängd

Denon AH-D1100! (y) Helt okej kraft på basen iaf!

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Lite basfattiga är fel sagt, korrekt bas vill jag kalla det.

Ja du har så rätt!

Skrivet av Mr_no_one:

De funkar enligt mig med allt, även fast man ibland tar upp sina Pro900 för lite bastyngre musik.

Det var dit jag försökte komma. Om man lyssnar mycket på hardstyle, dubstep eller liknande kan det vara roligare att lyssna i ett par lurar med tyngre bas.

Om du inte är baskåt verkar K-701 riktigt bra!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Denon AH-D1100! (y) Helt okej kraft på basen iaf!

Jag har ett par D1100, och även om jag gillar ljudet så tror jag man helt klart kan säga att Denon har problem med byggkvaliteten. Det finns en annan tråd i Konsumenträtt om just det här.

På grund av kvalitetsproblemen kan jag inte med gott samvete rekommendera att man köper luren, vilket är väldigt synd, för ljudmässigt är det som sagt en bra lur.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag har ett par D1100, och även om jag gillar ljudet så tror jag man helt klart kan säga att Denon har problem med byggkvaliteten. Det finns en annan tråd i Konsumenträtt om just det här.

På grund av kvalitetsproblemen kan jag inte med gott samvete rekommendera att man köper luren, vilket är väldigt synd, för ljudmässigt är det som sagt en bra lur.

Synd inte AH-D1001 finns kvar längre,kvaliten på dem verkar vara bättre.

Permalänk
Medlem

gåre och modda dom på något sätt för mindre läkage av ljud? vill kunna spela på med nogurlunda nivå på ljudet, behöver inte vara mycket över medel, bara dom överröstar tunnelbanan typ

Skrivet av oyegie:

K-701 läcker en del ljud tyvärr på grund av att de är öppna annars är de jättebra.
Och förresten en bra lur passar för all musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

gåre och modda dom på något sätt för mindre läkage av ljud? vill kunna spela på med nogurlunda nivå på ljudet, behöver inte vara mycket över medel, bara dom överröstar tunnelbanan typ

Nej, det går men blir inte samma hörlur, du lär avsevärt försämra ljudet om du skulle göra det. Leta då istället efter en sluten hörlur.

Audio Technica, Denon och Beyerdynamic är några tillverkar som är duktiga på att lyckas med slutna hörlurar. Slutna är inte min typ av lur, fördelarna väger inte upp för nackdelarna i de flesta fallen, enligt mig. Men ljud är subjektivt och därför så ska du åter igen ta en lyssning på alla intressanta hörlurar du finner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, det går men blir inte samma hörlur, du lär avsevärt försämra ljudet om du skulle göra det. Leta då istället efter en sluten hörlur.

Audio Technica, Denon och Beyerdynamic är några tillverkar som är duktiga på att lyckas med slutna hörlurar. Slutna är inte min typ av lur, fördelarna väger inte upp för nackdelarna i de flesta fallen, enligt mig. Men ljud är subjektivt och därför så ska du åter igen ta en lyssning på alla intressanta hörlurar du finner.

Vad finns det för bra ljud butiker i stockholm? man kan provlyssna (helst med egen musik)
hur högt kan man spela med öppna utan att störa andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag har ett par D1100, och även om jag gillar ljudet så tror jag man helt klart kan säga att Denon har problem med byggkvaliteten. Det finns en annan tråd i Konsumenträtt om just det här.

På grund av kvalitetsproblemen kan jag inte med gott samvete rekommendera att man köper luren, vilket är väldigt synd, för ljudmässigt är det som sagt en bra lur.

Jag håller faktiskt inte med riktigt, jag hade mina d1100 i över ett år innan jag köpte ett par nya. De är fortfarande hela trots transport till och från jobb i en ryggsäck med matlådor. Om man inte sitter på dem eller har otur med måndagsex. så håller de rätt bra.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Vad finns det för bra ljud butiker i stockholm? man kan provlyssna (helst med egen musik)
hur högt kan man spela med öppna utan att störa andra?

Du kan lyssna på hörlurar i vilken seriös butik som helst. Men ska du hitta dom så bör du hålla dig till hifi butiker. Kolla på prisjakt och sök efter butiker som bara säljer hifi i Stockholmsområdet. Var bered att spendera en lördag till bara åka runt och lyssna dock. Tror nämligen inte att du hitta alla på samma ställe. Jag är själv i Skåne så har inte koll på Stockholmsområdets butiker precis.

Vad som gäller för ljudnivån innan andra störs beror väl på hur lätt störda dom är. Men jag skulle säga att datorer som spelar ett tyngre spel låter mer än hörlurarna gör på väldigt hög volym(Sorry ingen mikrofon som kan mäta dB så det blir en vag beskrivning på det).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du kan lyssna på hörlurar i vilken seriös butik som helst. Men ska du hitta dom så bör du hålla dig till hifi butiker. Kolla på prisjakt och sök efter butiker som bara säljer hifi i Stockholmsområdet. Var bered att spendera en lördag till bara åka runt och lyssna dock. Tror nämligen inte att du hitta alla på samma ställe. Jag är själv i Skåne så har inte koll på Stockholmsområdets butiker precis.

Vad som gäller för ljudnivån innan andra störs beror väl på hur lätt störda dom är. Men jag skulle säga att datorer som spelar ett tyngre spel låter mer än hörlurarna gör på väldigt hög volym(Sorry ingen mikrofon som kan mäta dB så det blir en vag beskrivning på det).

säg att det är ett rum med små diskutioner i typ hur högt kan man spela?
tackar för hjälpen och kom gärna med tips på öppna lurar om du har ngt tips

Permalänk
Entusiast

Ska du ändå lyssna runt på slutna lurar är Sennheiser 380 Pro värda att tas med på listan. De är slutna och populära bland folk som behöver lurar som inte läcker, typ i en musikstudio med lägre budget. De har löstagbar sladd också fast kontakten är special så man måste köpa Sennheisers egna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag håller faktiskt inte med riktigt, jag hade mina d1100 i över ett år innan jag köpte ett par nya. De är fortfarande hela trots transport till och från jobb i en ryggsäck med matlådor. Om man inte sitter på dem eller har otur med måndagsex. så håller de rätt bra.

Det har i så fall varit ganska många måndagsex på sistonde, med tanke på att utbytesexet TS i den andra tråden fick också gick sönder efter ett par veckor.

Kollar du på recensionerna på Amazon.co.uk är det universellt; Bra ljud, dålig byggkvalitet: http://www.amazon.co.uk/Denon-AHD1100-Over-Ear-Headphones/dp/...

Kanske har byggkvaliteten försämrats med tiden?

Jag kan i vilket fall bara gratulera dig för att dina har hållit bra. Själv funderar jag på om man kanske kan modda lurarna på något vis så de håller bättre. Det bästa vore ju om man kände någon med lite tillverkningsutrustning som kan fräsa ut nya byglar i typ aluminium, men det känns som om det kan bli lite svårt och dyrt...

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om man får fråga vad är skillnad på k701 och k702 eftersom utseendet är väldigt identiskt
k702 är samma som k701. Krävdes lite letande. Skillnaden är färgen.

Annars kan jag tipsa dig om den här sidan
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/horlurar butik ansluten i Stockholm är Musikpunkten City

Permalänk
Medlem

Folk borde faktiskt sluta säga att k701 har korrekt bas. De har avrullad bas, så är det bara. Många gillar det, jag gillar det, men det gör den inte mer korrekt för det. Den är bara på andra sidan spektrumet, en motsats till många andra lurar med förhöjd bas.

Hursomhelst, det verkar ju som att trådskaparen skall använda lurarna portabelt (han nämnde tunnelbanan) och då går ju tex k701 och väldigt mycket annat tyvärr bort direkt då de kräver förstärkare.

De enda öppna lurar jag lyssnat på som funkar portabelt är grados, och de är ganska enkla att tycka om ljudmässigt med. Men om du verkligen skall ha dem i så brusiga miljöer som tunnelbanor osv så skulle jag definitivt rekommendera slutna lurar eller in-ear, lika mycket för att stänga inne ljudet som för att isolera allt ljud från omvärlden. Det kan lätt bli att man skruvar upp väldigt hög volym annars.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Folk borde faktiskt sluta säga att k701 har korrekt bas. De har avrullad bas, så är det bara. Många gillar det, jag gillar det, men det gör den inte mer korrekt för det. Den är bara på andra sidan spektrumet, en motsats till många andra lurar med förhöjd bas.

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Hursomhelst, det verkar ju som att trådskaparen skall använda lurarna portabelt (han nämnde tunnelbanan) och då går ju tex k701 och väldigt mycket annat tyvärr bort direkt då de kräver förstärkare.

De enda öppna lurar jag lyssnat på som funkar portabelt är grados, och de är ganska enkla att tycka om ljudmässigt med. Men om du verkligen skall ha dem i så brusiga miljöer som tunnelbanor osv så skulle jag definitivt rekommendera slutna lurar eller in-ear, lika mycket för att stänga inne ljudet som för att isolera allt ljud från omvärlden. Det kan lätt bli att man skruvar upp väldigt hög volym annars.

Men du, de flesta hörlurar mäts upp med mikrofoner som är designade att imitera männsklig hörsel, olikt högtalare som mäts med linjäritet i åtanke. K701 har vad som enklast går att beskriva som en vanlig standardiserad dödlig människas hörsel frekvens som sin frekvensgång. Så den har korrekt bas gång, den är precis den samma som den du har i din hörselgång. För som jag sagt till dig innan, örat är dåligt på att höra bas, kroppen är däremot bra på att känna den och de små elementen i hörlurar kan inte ge samma effekt som säg din 10'a i ditt sovrum, det är omöjligt.

Gör detta hörsel testet med HÖRLURAR på och se hur din hörsel ser ut när du använder dina Sennheiser HD650. Sen får du prova med min K701 en dag och jämföra resultatet. ^^
http://bbamusic.wikispaces.com/Hearing

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Men du, de flesta hörlurar mäts upp med mikrofoner som är designade att imitera männsklig hörsel, olikt högtalare som mäts med linjäritet i åtanke. K701 har vad som enklast går att beskriva som en vanlig standardiserad dödlig människas hörsel frekvens som sin frekvensgång. Så den har korrekt bas gång, den är precis den samma som den du har i din hörselgång. För som jag sagt till dig innan, örat är dåligt på att höra bas, kroppen är däremot bra på att känna den och de små elementen i hörlurar kan inte ge samma effekt som säg din 10'a i ditt sovrum, det är omöjligt.

Gör detta hörsel testet med HÖRLURAR på och se hur din hörsel ser ut när du använder dina Sennheiser HD650. Sen får du prova med min K701 en dag och jämföra resultatet. ^^
http://bbamusic.wikispaces.com/Hearing

Jag är inte helt med på om du menar att micen som headphone.com använder för sin mätning rullar av och k701 egentligen är raka eller om du menar att de skall vara så som den grafen jag postade visar?

Om de skulle ha samma frekvensgång som din hörsel hade det förstärkt det dåliga med ens hörsel (dvs mindre diskant och bas). Vettigare hade då varit att haft lite höjd diskant och bas för att kompensera för mångas brister i hörseln.

Skrivet av headphone.com:

Frequency response is the measure of a headphones ability to reproduce all frequencies equally. Theoretically, this graph should be a flat line at 0dB.

Skrivet av headphone.com:

How to interpret the line: A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

http://www.headphone.com/learning-center/about-headphone-meas...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag är inte helt med på om du menar att micen som headphone.com använder för sin mätning rullar av och k701 egentligen är raka eller om du menar att de skall vara så som den grafen jag postade visar?

Om de skulle ha samma frekvensgång som din hörsel hade det förstärkt det dåliga med ens hörsel (dvs mindre diskant och bas). Vettigare hade då varit att haft lite höjd diskant och bas för att kompensera för mångas brister i hörseln.

http://www.headphone.com/learning-center/about-headphone-meas...

Om headphone.com säger att det teoretiskt sätt ska vara ett rakt streck på deras mic så är det så. Men då skulle inte frekvenskurvorna se ut att imitera en vanlig persons hörsel på i precis alla mätningar de gör. Det får mig att misstänka att de använder en sådan. Docka som är byggd för att imitera mänsklig. Dvs mikrofonen de använder är allt annat an linjär. Det är vad jag kan se av att läsa grafen.

Dvs tar jag en vanlig linjär mikrofon och trycker upp den emot elementet och mäter tror jag att kurvan blir rakare. Inte spikrak dock. Och med tanke på hur mjuka dessa kurvorna är så har de använt smoothing på kurvan också. faktum är ju att kurvan som visas här är väldigt lik den som finns på innerfidelity och där använder dom just en sådan docka som jag pratar om innan. Och den är inte linjär.

Man ska aldrig kompensera för brister i hörseln. Det kommer bara leda till eventuella hörselskador och huvudvärk. Kurvan ska vara så rak som möjligt så blir det så korrekt det kan bli för allas hörsel det du hör är exakt det du är menad att höra inte mer eller mindre.

Sen håller jag inte med om att man ska ha mer bas i hörlurar för kroppen inte är med och känner basen. Det där är en smaksak rakt igenom. Särskilt så mycket som 3 dB det är en fördubbling av ljudtrycket och det är helt på tok för mycket särskilt när man hör saker bra mycket under 500 hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om headphone.com säger att det teoretiskt sätt ska vara ett rakt streck på deras mic så är det så. Men då skulle inte frekvenskurvorna se ut att imitera en vanlig persons hörsel på i precis alla mätningar de gör. Det får mig att misstänka att de använder en sådan. Docka som är byggd för att imitera mänsklig. Dvs mikrofonen de använder är allt annat an linjär. Det är vad jag kan se av att läsa grafen.

Dvs tar jag en vanlig linjär mikrofon och trycker upp den emot elementet och mäter tror jag att kurvan blir rakare. Inte spikrak dock. Och med tanke på hur mjuka dessa kurvorna är så har de använt smoothing på kurvan också. faktum är ju att kurvan som visas här är väldigt lik den som finns på innerfidelity och där använder dom just en sådan docka som jag pratar om innan. Och den är inte linjär.

Man ska aldrig kompensera för brister i hörseln. Det kommer bara leda till eventuella hörselskador och huvudvärk. Kurvan ska vara så rak som möjligt så blir det så korrekt det kan bli för allas hörsel det du hör är exakt det du är menad att höra inte mer eller mindre.

Sen håller jag inte med om att man ska ha mer bas i hörlurar för kroppen inte är med och känner basen. Det där är en smaksak rakt igenom. Särskilt så mycket som 3 dB det är en fördubbling av ljudtrycket och det är helt på tok för mycket särskilt när man hör saker bra mycket under 500 hz.

Tror dom också använder en docka, de hävdar ju dock fortfarande att frekvensen som mäts upp i den skall vara rak. Anledningen till att vi hör mindre bas har nog inte något att göra med örats eller huvudets utformning dock utan snarare "brister" i själva örat.

Sen håller jag också med om att man inte skall försöka kompensera för olika hörsel i hörlurarna, vad jag menade var att eftersom de flesta får sämre och sämre hörsel vid höga och låga frekvenser ju äldre de blir är antagligen en basboost att föredra framför en basförlust i de flesta fall.

Sen kan man självklart diskutera huruvida (öppna)hörlurar skall ha boostad bas och avrullad diskant eller ej för att låta neutralt. De flesta tillverkare verkar dock vara inne på det spåret.. Även k701 har ju +3db mellan 100hz 500hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Synd inte AH-D1001 finns kvar längre,kvaliten på dem verkar vara bättre.

Fast Creative Aurvana live är ju så gott som samma lur som D1001. Nu minns jag inte vad det är för ytmaterial på D1001 i och för sig... Var den matt? (Aurvana live är ju blank, så repor och flott syns ju väldigt tydligt...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast Creative Aurvana live är ju så gott som samma lur som D1001. Nu minns jag inte vad det är för ytmaterial på D1001 i och för sig... Var den matt? (Aurvana live är ju blank, så repor och flott syns ju väldigt tydligt...)

Skulle nog säga att den har matt yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skulle nog säga att den har matt yta.

Ok, då var nog Denon D1001 snäppet enklare att hålla fräsch/hel än Aurvana live misstänker jag... Men sprickrisken på Aurvana Live lär nog ändå vara lägre än för D1100. (Mindre "bloatad" bas också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

känns som det gick jävligt Off topic :S men funkar akg 701 att driva med mobilen/mobil hörlursförstärkare för 300-500kr?