Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nä men va konstigt att någon säljare från tre lovar något men att det är helt något annat som gäller! Detta händer tyvärr mer än sällan och bla jag själv har råkat ut för detta.

Problematiken är att de tar in folk som inte har rent mjöl i påsen och ljuger kunder rakt upp i ansiktet för att sedan hålla varandra om ryggen och ljuga ännu mer.

tyvärr kan man inte göra så mycket då man är helt utlämnad från allt vad lag och vett innebär och får bita i det sura äpplet. Mitt tipps är att tjata och tjata tills de börjar ge med sig. Frågan är om du har skrivit under något eller bara sagt det muntligt. Är det muntligt och de har det inspelat så måste de ju ha hela samtalet eller? Vore ju väldigt konstigt om det räckte med en inspelning där de läser upp något och man som kund säger ja och det ska vara bindande! Eller jo så är det ju.

Hoppas det löser sig för dig i alla fall!

Mitt fortsatta tips till alla är att om något sägs se till att få det nerskrivet innan avtalet undertecknas oavsett vad säljaren säger. Är det på telefon så be dem vänta lite och börja spela in samtalet och säg att de medverkar på en inspelning så ska det inte vara några problem. Lita inte på någon!

Allting är gjort muntligt!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Lycka till att komma ifrån ett tecknat, bindande avtal, på de grunder du tar upp här.

Finns egentligen inget du kan göra, tyvärr. Det som står i avtalet, är det som gäller. Har ni inte läst eller förstått innebörden av det avtalet så går det inte att lasta företaget för detta. Är det några fel eller brister i funktionen och man återkommer inom en vecka eller två så brukar de flesta företag vara väldigt tillmötesgående, trots eventuellt bindande avtal. Men att komma ett år senare, känns ju sådär.

Att känna sig lurad och att ha blivit lurad är två olika saker.
Du känner dig lurad och det svider.
Lär av misstaget till nästa gång;
Skriv avtal
Förstå innebörden av det du skriver under på
Muntliga avtal är inga avtal
Undvik telefonförsäljare

Jag har ständigt pratat med de om detta sen problemen började uppstå.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ, men det du beskriver är ett mobilt bredband. Du säger att du fick över 100GB på en månad men det finns precis lika lite som surfhastigheten på 32Mbit, tekniken klarar helt enkelt inte av det när det kommer fler kunder på en mast. Dessutom så tog det 10 sekunder att dubbelkolla detta mot 3s hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Inte för att vara negativ, men det du beskriver är ett mobilt bredband. Du säger att du fick över 100GB på en månad men det finns precis lika lite som surfhastigheten på 32Mbit, tekniken klarar helt enkelt inte av det när det kommer fler kunder på en mast. Dessutom så tog det 10 sekunder att dubbelkolla detta mot 3s hemsida.

Förstår inte vad du menar, jag har kunnat surfa över 100gb utan gräns men idag fick jag begränsat när jag surfat 79gb i mars månad.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Om allt är gjort muntligt så ska de kunna plocka fram avtalet. Man bandar eller sparar samtal där ett avtal skrivs.
Man har troligen ställt frågor till dig via ett manus kan jag tänka.
Om det inte finns nått avtal inspelat så finns inget avtal. Då bör du kunna häva avtalet.

Vad som sägs i det inspelade avtalet gäller då du har godkännt det.
Finns inte de sakerna som du har blivit lovad med i avtalet så kan du nog inte räkna med att få det.
Då har 3 rätten på sin sida, om de inte gör det via goodwil.
Be att få tala med deras gruppchef.

Har själv jobbat på viasat och tele2 och där försäkrar man sig om att avtalen finns pga att fulsälj förekommer.
Detta var för 5 år sedan och det skulle förvåna mig om inte TRE spelade in sina avtal.

Be dom plocka fram ljudfilen och be att få lyssna på den

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem
Skrivet av davey2kay:

Om allt är gjort muntligt så ska de kunna plocka fram avtalet. Man bandar eller sparar samtal där ett avtal skrivs.
Man har troligen ställt frågor till dig via ett manus kan jag tänka.
Om det inte finns nått avtal inspelat så finns inget avtal. Då bör du kunna häva avtalet.

Vad som sägs i det inspelade avtalet gäller då du har godkännt det.
Finns inte de sakerna som du har blivit lovad med i avtalet så kan du nog inte räkna med att få det.
Då har 3 rätten på sin sida, om de inte gör det via goodwil.
Be att få tala med deras gruppchef.

Har själv jobbat på viasat och tele2 och där försäkrar man sig om att avtalen finns pga att fulsälj förekommer.
Detta var för 5 år sedan och det skulle förvåna mig om inte TRE spelade in sina avtal.

Be dom plocka fram ljudfilen och be att få lyssna på den

Det ska jag göra! Tackar!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Låter bara som att du är otroligt dum. Förlåt.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Dom använder ju sig samma sätt som vi gör när vi söker jobb, med våra CV..... hur mkt av det vi egentligen skriver ner "stämmer"?
Det är ju ett sätt för dom att marknadsföra sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Låter bara som att du är otroligt dum. Förlåt.

Fortfarande så är det inte jag som tecknat utan mina okunniga föräldrar. Läs gärna igenom det som är skrivet innan du slänger ur dig en massa onödigt. Och du hjälper inte till särskilt mycket heller.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Låter bara som att du är otroligt dum. Förlåt.

Me?

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Ang. det här med avtal: Värt att nämna är att operatörerna faktiskt inte behöver vare sig underskrift eller inspelat avtal för sälja ett bindande abonnemang. Dock ligger ju bevisbördan på den part som hävdar att avtal finns, så därför föredrar operatörerna sådana. (framförallt muntliga, då slipper kunderna fundera över om det dom köper är bra eller inte). I de fall där underskrift eller inspelning saknas är bekräftelserna oerhört viktiga, ifall man vill visa på att man har blivit lovad något man inte fått.

Och precis som sagts tidigare i tråden, det som står (eller är sagt) i avtalet gäller. Ifall de inte har kunnat leverera det som avtalet säger, ta och kolla villkoren för deras tjänster och se vad de erbjuder för kompensation. Kolla detta innan du pratar med dem, så att du vet deras minimum-kompensation. Ofta kan de sträcka sig lite över detta om man är envis. En sista sak som tåls att säga många gånger, var inte direkt otrevlig mot kundtjänst. Det gör sällan gott, vare sig för dig eller den stackaren som får ta hand om detta fulsälj. Jag jobbar själv i kundtjänst på en teleoperatör och mina tips för bästa hjälp/kompensation/goodwill/etc är att vara kunnig, saklig, envis och trevlig.

Sen ska man väl inte kräva alltför mycket och stå helt och hållet fast vid det heller, då kan det bli svårt.

När du ändå ber att få det inspelade avtalet kan du ju passa på att få alla uppgifter de sparat om dig (dina föräldrar), inklusive handläggare/säljares noteringar. Kanske kan vara intressant.

Tips för framtiden: Be att få skriftligt avtal (var tydlig med att du inte vill köpa något utan att skriva under alltså), om de inte vill erbjuda det - spela in själv. Spara bekräftelser, och kolla ifall de stämmer överens med det säljaren sagt. Kolla också fakturorna, och se så att de stämmer med vad ni ska betala eftersom det är konsumenten som har skyldighet att se till att h*n inte betalar för mycket. (Operatörerna har alltså inte skyldighet att betala tillbaka ifall kunden betalat för mycket, eller ja - efter en viss tid eller något sånt där).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Är man smart, så vänder man ryggen till Tre från första början

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Förstår man inte avtalets innebörd när man tecknar avtalet får man ju skylla sig själv!!

Har sj haft tre sedan de startade upp i Sverige och aldrig haft problem med dem.

Lär dig ngt av detta och läs igenom nästa avtal du tecknar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Enligt lagen får en part spela in ett samtal utan att den andra parten är medveten, tredje part får dock inte spela in om ingen av parterna är medvetna, men du kanske syftade på 3:s interna rutiner. Så tänk på det, spela in era samtal med försäljare, ni behöver inte berätta att ni gör det och det behövs definitivt en motvikt mot dessa stora företags nonchalans mot slutkunden.

Tre precis som många andra företag med hundratals anställda i kundkontaktledet mycket ojämn kvalitet. Många anledningar för säljaren att ljuga, många i kundservice vill känna sig viktiga och ha makt eftersom deras roll just inte ger dem någon makt öht. Skulle dessutom tippa att det precis som hos Telenor och Tele 2 i första hand handlar om ungdomar under 25 som inte har haft en annat arbete innan och lärt sig allmänt medborgaransvar.

Min poäng med nonchalans mot slutkunden är just att de anställer vem som helst och ger de minimal utbildning för att sedan vara slutkundens enda kontakt med företaget (stort ansvar, liten makt).

Du får spela in så länge det inte är i digital form.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cwittler:

Du får spela in så länge det inte är i digital form.

Trollar du eller tror du på allvar att lagen är skriven så att det spelar roll om inspelningen är analog eller digital, och hur i praktiken selar man in analogt idag?

Jag vill bara förtydliga i tråden att man får spela in sina egna samtal digitalt (eller analogt om man nu vill) utan att motparten vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Förstår inte vad du menar, jag har kunnat surfa över 100gb utan gräns men idag fick jag begränsat när jag surfat 79gb i mars månad.

Att du har kunnit ladda ner över 100GB och att det står i avtalet är inte samma sak.
Jag kunde dra ner 25GB med mitt tele2-abbonemang med 5GB gräns, operatörerna verkar inte klara av att övervaka och strypa exakt när man går över gränsen.
Mig veterligen har tre aldrig haft så hög gräns på något abbonemang.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bluff3

Skyr 3 som pesten. Min flickvän blev lurad av en 3 försäljare. Han prackade på henne ett dyrt iphone abonemang med "fri surf", ändå stryper dom hennes internet ungefär den 10onde varje månad. Han fick henne även att ta hem ett mobilt bredband som hon skulle få "testa" men glömde att säga att det kostade 400kr i aktiveringsavgift...

Kommer aldrig att köpa 3

Permalänk
Medlem

Ska ringa de idag så får se vad det blir, lite hot och annat kanske kommer upp. Vill bara byta leverantör!
Jag kommer i alla fall aldrig mer köpa något från tre!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband is teh shit! Bokstavligen, kommer vara lika kasst med 4g. Trådlöst är ganska dåligt överlag och kan man undvika det så får man ut så mycket bättre kvalité.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Förstår inte vad du menar, jag har kunnat surfa över 100gb utan gräns men idag fick jag begränsat när jag surfat 79gb i mars månad.

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1921_operatoererna_stryper_m...

Fler och fler "smartphones" har gjort att kapaciteten börjar sina hos operatörerna, vilket gör att dom nu börjat bli hårdare i sina strypningar.
Du kan helt enkelt haft tur och kommit undan förut men nu så tajtar dom åt sina marginaler.

Gällande alla som säger att han får skylla sig själv, håller väl delvis med, men kan tycka att det är lite väl hårt.
Det har blivit ett rätt sjukt klimat i Sverige när man alltså inte ska kunna lita på en säljare, utan måste utgå från att säljaren ljuger och sitta och läsa finstilta avtal..
Tycker man måste dra en gräns nånstans i mitten, visst att man får "skylla sig själv", men det är ju knappast bra av företagen (Tre i detta fallet) använder sig av säljare som lurar kunder för att få sina sälj och sin provision.

Permalänk
Inaktiv

Lider med dig emilgf. Har också blivit lurad fast av telenor x(

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte något mobilt bredband längre men hade från Tre innan. Jag täckande då ett med obegränsat datamängd och jag kunde använda 80-90 GB i månaden ett bra tag men sen började de strypa det vid mindre och mindre datamängd hela tiden. Om man läste avtalet så stod det att de har rätten att strypa det redan vid 10 GB (har jag för mig, inte mer iaf) och detta var ett sk obegränsat abonnemang.

Jag hade vid tidpunkten inget annat att välja på så det va 3G eller inget alls. Nu däremot sitter jag på fast och det är alltid, alltid och åter alltid bättre än mobilt bredband (allt kallas ju för det numera men det är en annan historia). Ojämn täckning, instabil uppkoppling och hastigheterna varierar otroligt mycket beroende på belastningen i nätet. Det ska dock nämnas att Tre har ett förhållandevis bra nät när det kommer till just mobilt bredband så du kommer garanterat inte hitta bättre om du inte sitter i norrland typ.

Nu har jag ett vanligt mobilabonnemang via jobbet, Tele2 är det vi har. Rent skräp tycker jag, dålig täckning och att surfa i mobilen tar ju år och dagar. Telia är inte bättre heller även om folk tror det, har själv aldrig haft det men vet många som har enorma bekymmer inte helt olika TS fast med ADSL istället. Ska man ringa kundtjänst ska man prata med teknisk personal då de oftast har bättre koll än de manusläsande 18-åringarna som man kommer till annars. Då kan man få olika svar på samma fråga beroende på vem man pratar med.

Säljare kan man aldrig lite på oavsett vad man köper, speciellt inte via telefon. Min fru blev totallurad av en säljare på Mobilizera, ett riktigt skitföretag som kränger gamla mobiler för hutlösa priser med opassande abonnemang. De säljer inte via telefon utan över disk i köpcentrum mm. Vet fler som blivit lurade där och att häva är inte lätt, när kråkan väl sitter på pappret så är det oftast kört.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Jag tycker det känns som du undersökt marknaden illa och valt en dålig lösning, med dina trafikvolymer är inte 3G särskilt effektivt. Det känns som din story inte är komplett och väldigt vinklad enligt mig. Du berättar inte varför ni valde 3G, inte hur många abonnemang det rör sig om eller vilken utrustning ni använder.

Att TS väljer att inte svara på ovan är nog för att visa på slarv och avsaknad av eget ansvarsragande. Bor man så centralt är fasta förbindelser inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Att TS väljer att inte svara på ovan är nog för att visa på slarv och avsaknad av eget ansvarsragande. Bor man så centralt är fasta förbindelser inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får typ bo ute i skogen för att inte kunna ha fast. Om det är som TS säger att hans föräldrar tecknade abonnemanget kan de lätt blivit lurade. Operatörerna uppmanar i sina reklamer att man ska skaffa mobilt istället för fast, lite komiskt nästan eftersom de klagar på alla smartphones som belastar deras nät så mycket. Tänk om alla skulle byta från fast till mobilt, då är vi tillbaka på 56K-tiden...