Nvidia priskrigar med Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Har folk minne som guldfiskar eller? AMD satte ju ett extra högt pris på 7970 eftersom Nvidia endast hade det gamla Gtx 580 att konkurrera med och Kepler var månader från att lanseras. Alltså är ju en prissänkning från AMD ofrånkomlig så fort det kommer lite konkurrens.
Med tanke på att det verkar som om Gtx 680 egentligen skulle vara en nyare variant av Gtx 560/570 så har nog Nvidia tillräcklig vinstmarginal även utan att gå över 5000 kronorsstrecket. De skulle kanske gå med vinst även om korten kostade runt 3000. (Jo, jag vet att Nvidia endast tar betalt för GPUerna, inte själva korten.)

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Har folk minne som guldfiskar eller? AMD satte ju ett extra högt pris på 7970 eftersom Nvidia endast hade det gamla Gtx 580 att konkurrera med och Kepler var månader från att lanseras. Alltså är ju en prissänkning från AMD ofrånkomlig så fort det kommer lite konkurrens.

Guldfisk +1
Hoppas på stora prissänkningar!

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk

Strålande! En väntad reaktion
De närmsta veckorna blir intressanta för alla som går i uppgraderingstankar.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Det är en sorglig dag när ett grafikkort kan lanseras för ~5000:- och folk genuint skriker "Yes! Bra pris"...

Hoppas verkligen att det blir ett priskrig på GPU-marknaden, för det behövs!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Det är en sorglig dag när ett grafikkort kan lanseras för ~5000:- och folk genuint skriker "Yes! Bra pris"...

Hoppas verkligen att det blir ett priskrig på GPU-marknaden, för det behövs!

Nu är det långt ifrån första gången.. Minns bara när Radeon 9800 pro släpptes.. Kortet låg i samma prisklass som HD7970 och det sålde som smör.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Förlåt om jag är fullkomigt dum i huvudet, men om detta kort presterar likadant som ett HD 7970, varför är folk som galna?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Förlåt om jag är fullkomigt dum i huvudet, men om detta kort presterar likadant som ett HD 7970, varför är folk som galna?

Om du syftar på 680, så är det "aningens" bättre, till lägre strömförbrukning (och fungerande drivrutiner :D:D:D).. så varför skulle någon välja 7970 om de inte prompt ska ha 3gb ram?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Om du syftar på 680, så är det "aningens" bättre, till lägre strömförbrukning (och fungerande drivrutiner :D:D:D).. så varför skulle någon välja 7970 om de inte prompt ska ha 3gb ram?

Skulle inte säga att amd har sämre drives längre, varken jag eller min polare har något problem med AMD. Kan säga att det flöt på lika bra med 8800gt (dock var kvalitén inte det bästa på kortet).

Vet inte hur många gånger det tagits upp, även Jonas och Emil tycker båda funkar lika bra/dåligt.
Enda är att sli har lite mindre micro stuttering än CF.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Priskrig?

Jag skulle väl inte kalla det priskrig. Snarare återställer nVidia status quo. Att AMD sänker är ju inte så konstigt. De lade ju sig väldigt högt för att de kunde och var ensamma ett tag. Helt absurda nivåer på deras 77xx-serie t.ex. Nu lägger sig båda på samma nivå som tidigare. I princip lika med varandra i förhållande till prestanda. nVidia har det snabbaste kortet som vanligt och tar lite mer betalt än AMD.
nVidia hade kunnat priskriga på riktigt om de ville. 680 (eller 660Ti) är ju utvecklat för att kunna säljas i mellanklassen. Alltså det är ju bara att kolla vad kortet det var tänkt att ersätta från början kostar. 2000 kr typ. Hade det inte varit för att grafikkortsmarknaden är ett oligopol så hade priserna varit betydligt humanare. Ingen av tillverkarna är intresserade av att konkurrera ut den andre (vilket nVidia troligtvis skulle kunna göra med denna generationen). Då hade de ju fått monopol. Och då hade det förmodligen blivit oönskade reaktioner från olika håll.
Det hade behövts en handfull andra tillverkare. Tacka vet jag förr. Kyro2. Det var prestanda för pengarna.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha detta grafikkort men jag är bara beredd att lägga ut 3000kr. Har toppresterande grafikkort alltid kostat 4500-5000kr? Jag har inte så bra koll på historien om det.

Om detta kort först var tänkt som ett 660 Ti så måste ju detta mena att de kommer sälja det med riktigt stor vinstmarginal. Jag hoppas verkligen att det blir ett bra priskrig den närmaste tiden, speciellt efter nVidias "riktiga" mellanklasskort kommer ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Intressant att GTX 680 är billigare än 7970 hos vissa återförsäljare (t.ex Inet.) Undrar vad 7970 och i synnerhet 7950 kommer ligga på om en månad.

Kan ju alltid hoppas på en prisdumpning i hela segmentet - har haft ögonen inställda på 7870 ett tag, men inte för över 2500:-

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag är i uppgraderingstankar som fän nu. Jag har en gammal trotjänare sen 2007,men jag vill ha nytt. Har ni någe tips på proccesorer,kort m.m som man kan tänkas köpa?.Vill ha flow i allt jag gör. Lirar lika mycket som jag redigerar (mina klipp som jag spelar i bf3). skulle vilja ha i7 med 1155 socket....vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av anden12:

Om du syftar på 680, så är det "aningens" bättre, till lägre strömförbrukning (och fungerande drivrutiner :D:D:D).. så varför skulle någon välja 7970 om de inte prompt ska ha 3gb ram?

Anings bättre än ett äldre kort, strömförbrukningen tänker jag inte ens diskutera eftersom det blir GANSKA många timmar den ska vara igång för att göra av med/tjäna tillbaka 5000 kr.

Så om jag förstår rätt, ett sprillans nytt kort, som du ALDRIG kommer tjäna tillbaka dina 5000 kr i el på, med mindre minne?
Förlåt, men varför SKA man välja det? Visst, några extra funktioner såg jag.. men jag är så förbluffad av logiken (eller så förstår jag inte, därför jag frågar

ändring: kanske ska tillägga att jag förstår om man väljer mellan ett 7950 och GX680, men att byta från 7950 till detta?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Anings bättre än ett äldre kort, strömförbrukningen tänker jag inte ens diskutera eftersom det blir GANSKA många timmar den ska vara igång för att göra av med/tjäna tillbaka 5000 kr.

Så om jag förstår rätt, ett sprillans nytt kort, som du ALDRIG kommer tjäna tillbaka dina 5000 kr i el på, med mindre minne?
Förlåt, men varför SKA man välja det? Visst, några extra funktioner såg jag.. men jag är så förbluffad av logiken (eller så förstår jag inte, därför jag frågar

Spelar väl föga roll om kortet är äldre eller inte? Det är fortfarande ett bättre kort så vad finns det för anledning att välja det sämre? Mer än 2GB vram behöver du bara om du kör i väldigt extrema upplösningar så det är knappast för vem som helst.
Och jag är med dig på att elförbrukningen som sådan är ett ganska tafatt argument, men man ska inte glömma att en lägre energiförbrukning leder till lägre värmeutveckling=lägre ljudnivå, vilket knappast heller är något negativt i sammanhanget.

Du har fortfarande inte gett ett enda argument till varför man INTE ska välja det? För mig är det ganska uppenbart eftersom det är bättre på precis alla punkter för normalanvändning (dvs, inte extrema upplösningar)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Spelar väl föga roll om kortet är äldre eller inte? Det är fortfarande ett bättre kort så vad finns det för anledning att välja det sämre? Mer än 2GB vram behöver du bara om du kör i väldigt extrema upplösningar så det är knappast för vem som helst.
Och jag är med dig på att elförbrukningen som sådan är ett ganska tafatt argument, men man ska inte glömma att en lägre energiförbrukning leder till lägre värmeutveckling=lägre ljudnivå, vilket knappast heller är något negativt i sammanhanget.

Du har fortfarande inte gett ett enda argument till varför man INTE ska välja det? För mig är det ganska uppenbart eftersom det är bättre på precis alla punkter för normalanvändning (dvs, inte extrema upplösningar)

La precis till i min post : Varför vill folk byta från 7950 till detta Det är nog mest DET jag inte förstår.

Självklart tar man detta om man ska köpa nytt kort, detta har ju mer potential med nya drivrutiner, nya funktioner, bla bla bla. bättre läge att förbättra prestanda

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle inte säga att amd har sämre drives längre, varken jag eller min polare har något problem med AMD. Kan säga att det flöt på lika bra med 8800gt (dock var kvalitén inte det bästa på kortet).

Vet inte hur många gånger det tagits upp, även Jonas och Emil tycker båda funkar lika bra/dåligt.
Enda är att sli har lite mindre micro stuttering än CF.

Jag går bara på vad många här säger gällande drivrutinerna till 7970, inget annat.. vilket också är det enda relevanta i sammanhanget jag skrev det i.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Spelar väl föga roll om kortet är äldre eller inte? Det är fortfarande ett bättre kort så vad finns det för anledning att välja det sämre? Mer än 2GB vram behöver du bara om du kör i väldigt extrema upplösningar så det är knappast för vem som helst.
Och jag är med dig på att elförbrukningen som sådan är ett ganska tafatt argument, men man ska inte glömma att en lägre energiförbrukning leder till lägre värmeutveckling=lägre ljudnivå, vilket knappast heller är något negativt i sammanhanget.

Du har fortfarande inte gett ett enda argument till varför man INTE ska välja det? För mig är det ganska uppenbart eftersom det är bättre på precis alla punkter för normalanvändning (dvs, inte extrema upplösningar)

Dessutom var en stor del i min fråga, varför folk hypar så förbannad, för något som på pappret, inte skiljer sig nämnvärt från en äldre produkt, till ungefär samma pris.

Känns som vilket nytt kort som helst som kommer i parti och minut, ingen revolution enligt mig. Men som sagt, jag blir gärna motbevisad. Jag VILL förstå hypen (eller varför det hypas, om jag missat något)

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Nvidia fanboy köpte ett på dirren, men väntar tills priserna gått ner innan man köper en till och kör i SLI

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Härligt! Men lyckligtvis kommer det knappt några spel som kräver snabbare grafikkort längre, och det är ju synd.

Jodå, det kommer! Dessutom behövs prestandan i höga upplösningar, det vet jag av egen erfarenhet.

Skrivet av Devil May Cry:

Bättre prestanda och lägre strömförbrukning till samma pris som HD 7970.

Finns INGEN anledning att köpa HD 7970 nu.

Indeed, speciellt då många skriver att de vill byta sina 7970 för att de fungerar så dåligt i nuläget med drivrutinerna antar jag. Bara det säger ju en hel del om vad man bör välja.

Skrivet av Startrance:

Nog därför det inte är lika stor skillnad på ATI och Nvidia, jämnfört med Intel / AMD, AMD har ingenting som är i närheten av Intel i7

Hur som helst riktigt trevligt att se att priset på 680 GTX var så otroligt lågt som det är, blir att byta ut 580GTX, som man haft sedan förra sommaren.

Yes, det var en riktig överraskning då det var beräknat att kosta 5 600 kronor enligt tidigare uppgifter. Så 1 000 kronor billigare än vad man tänkt sig, det öppnar verkligen upp för att prestanda jagare köper 2 kort och kör i SLI.

Btw så är det AMD och Nvidia, ATI heter det inte längre AMD har slutat satsa på prestanda när det gäller CPUer, utan ger prisvärda budgetalternativ och mellanklass.

Skrivet av _MmattiasS_:

Jag skulle rekommendera dig att hålla i dem lite till, tills priskriget har pågått ett tag

Vi skulle behöva något sånt här på processormarknaden dock

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att GTX 680 får så stor prissänkning över den kommande 3 månaders perioden. De har redan satt ett lågt pris som de ändrade i sista sekund, så det var en bra taktik från Nvidia och de har verkligen lyckats med hypen!

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle inte säga att amd har sämre drives längre, varken jag eller min polare har något problem med AMD. Kan säga att det flöt på lika bra med 8800gt (dock var kvalitén inte det bästa på kortet).

Vet inte hur många gånger det tagits upp, även Jonas och Emil tycker båda funkar lika bra/dåligt.
Enda är att sli har lite mindre micro stuttering än CF.

Du har enligt din signatur inte 7970, så vad vet du om det? Faktum är att många med 7970 skriver nu att de vill byta från sitt AMD GFX till GTX 680 för att drivrutinerna och kortet inte fungerar så bra eller så. Om så många är villiga att byta för en sådan liten skillnad i prestanda och säkert en förlust i pengar på någon tusenlapp så talar det för sig själv.

Skrivet av Adema:

Jag är i uppgraderingstankar som fän nu. Jag har en gammal trotjänare sen 2007,men jag vill ha nytt. Har ni någe tips på proccesorer,kort m.m som man kan tänkas köpa?.Vill ha flow i allt jag gör. Lirar lika mycket som jag redigerar (mina klipp som jag spelar i bf3). skulle vilja ha i7 med 1155 socket....vad tycker ni?

Ivy bridge i7 3770 som kommer i slutet av april + ett GTX 680 (två st om du spelar i högre upplösning än 1920*1200 och har råd) kommer ge dig bra prestanda i såväl spel som video-redigering.

Skrivet av Proboarder:

Dessutom var en stor del i min fråga, varför folk hypar så förbannad, för något som på pappret, inte skiljer sig nämnvärt från en äldre produkt, till ungefär samma pris.

Känns som vilket nytt kort som helst som kommer i parti och minut, ingen revolution enligt mig. Men som sagt, jag blir gärna motbevisad. Jag VILL förstå hypen (eller varför det hypas, om jag missat något)

Det kostar 1 000 kronor mindre än vad tidigare uppgifter sagt, det presterar som många förväntat sig och även bättre i vissa lägen. Det har nya bra funktioner samt är första kortet med 28nm krets och är det kort som ger mest prestanda per watt pga den låga el-förbrukningen. Samma pris som AMD 7970 i princip, men overall bättre prestanda och har ett tag på sig att ytterligare optimera drivrutiner om man ska jämföra mot den tid AMD har haft på sig för 7970, som många överger nu för just GTX 680. Det är dessutom det snabbaste kortet med en GPU på hela marknaden - som enbart kostar 4600 kronor, det brukar ligga på över 5 500 kronor om man ska ha det bästa som finns för tillfället så det är ett väldigt unikt läge i GFX-historien och detta är något som folk kommer komma ihåg länge skulle jag tro. Vad mer vill du höra?

Jag är ingen Nvidia fanboy, snarare AMD då jag kör det nu och gjort det i flera år och tänkt köpa 7970 i CF. Senaste Nvidiakortet jag ägde var 8800 GTS 512 MB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

när kommer gtx680 med asus CUII kylaren?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Har folk minne som guldfiskar eller? AMD satte ju ett extra högt pris på 7970 eftersom Nvidia endast hade det gamla Gtx 580 att konkurrera med och Kepler var månader från att lanseras. Alltså är ju en prissänkning från AMD ofrånkomlig så fort det kommer lite konkurrens.

Det har ju mer eller mindre alltid varit så, oavsett vilket märke som har haft prestandatronen, har de varit ensamma där så har de haft ett högre pris enbart därför. Ända tills andra sidan kommer med ngt lika bra eller bättre till ett lägre pris....
Fram och tillbaka......fram och tillbaka...om och om igen....
Vissa människor alltså (dvs ja jag håller med dig)

Skrivet av aMpari:

Faktum är att många med 7970 skriver nu att de vill byta från sitt AMD GFX till GTX 680 för att drivrutinerna och kortet inte fungerar så bra eller så. Om så många är villiga att byta för en sådan liten skillnad i prestanda och säkert en förlust i pengar på någon tusenlapp så talar det för sig själv.

7xxx-serien funkar inte som förväntat pga drivisar ja.
Vi som sitter kvar på 6xxx däremot har fått boost efter boost av någon skum anledning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

7xxx-serien funkar inte som förväntat pga drivisar ja.
Vi som sitter kvar på 6xxx däremot har fått boost efter boost av någon skum anledning....

Och det är ju ett stort problem, jag antar att Nvidia inte har gjort samma misstag, men det tror jag inte. Nviida brukar vara bra på drivrutiner är min erfarenhet, men det finns stort utrymme för att förbättra SLI-prestandan i vissa lägen, och det kommer nog ske ganska snart

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nvidia är på krigsstigen, det här verkar bli ett hårt slag för AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Narre, får se hur priset ändras på 7950, har ingen nytta av 7970/680 men en smärre prissänkning på 7950 skulle uppskattas

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Anings bättre än ett äldre kort, strömförbrukningen tänker jag inte ens diskutera eftersom det blir GANSKA många timmar den ska vara igång för att göra av med/tjäna tillbaka 5000 kr.

Så om jag förstår rätt, ett sprillans nytt kort, som du ALDRIG kommer tjäna tillbaka dina 5000 kr i el på, med mindre minne?
Förlåt, men varför SKA man välja det? Visst, några extra funktioner såg jag.. men jag är så förbluffad av logiken (eller så förstår jag inte, därför jag frågar

ändring: kanske ska tillägga att jag förstår om man väljer mellan ett 7950 och GX680, men att byta från 7950 till detta?

Du glömde det att kortet är i snitt 10% snabbare än 7970 med.

EDIT: Läste vad du postade senare, missuppfattade dig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Nvidia är på krigsstigen, det här verkar bli ett hårt slag för AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Priskrig är en av de få händelser som gagnar oss konsumenter!
Låt dem "slåss" lite grand, det är vi värda

Permalänk
Skrivet av anden12:

Jag går bara på vad många här säger gällande drivrutinerna till 7970, inget annat.. vilket också är det enda relevanta i sammanhanget jag skrev det i.

Jaha:) missa det, trodde du menade amd över lag. Jo, hört att dom kan vara instabila i början men inte haft något problem hittills och om jag skaffar 7950 (som räcker och blir över), så har oftast drivers mognat.

Skrivet av aMpari:

Du har enligt din signatur inte 7970, så vad vet du om det? Faktum är att många med 7970 skriver nu att de vill byta från sitt AMD GFX till GTX 680 för att drivrutinerna och kortet inte fungerar så bra eller så. Om så många är villiga att byta för en sådan liten skillnad i prestanda och säkert en förlust i pengar på någon tusenlapp så talar det för sig själv.

.

näpp, missade totalt poängen det är allt. nyaste graffet jag tagit i är 6970 och det gick som en dröm att installera drivers Får se när jag väll skaffar ett nytt graffe (efter allt flyt ska väll det strula):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är en sorglig dag när ett grafikkort kan lanseras för ~5000:- och folk genuint skriker "Yes! Bra pris"...

Hoppas verkligen att det blir ett priskrig på GPU-marknaden, för det behövs!

Grafikkorten kostade 6000kr år 2006, om de nu kostar runt 5000kr år 2012, skulle inte du kalla det priskrig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beleg:

Jag skulle väl inte kalla det priskrig. Snarare återställer nVidia status quo. Att AMD sänker är ju inte så konstigt. De lade ju sig väldigt högt för att de kunde och var ensamma ett tag. Helt absurda nivåer på deras 77xx-serie t.ex. Nu lägger sig båda på samma nivå som tidigare. I princip lika med varandra i förhållande till prestanda. nVidia har det snabbaste kortet som vanligt och tar lite mer betalt än AMD.
nVidia hade kunnat priskriga på riktigt om de ville. 680 (eller 660Ti) är ju utvecklat för att kunna säljas i mellanklassen. Alltså det är ju bara att kolla vad kortet det var tänkt att ersätta från början kostar. 2000 kr typ. Hade det inte varit för att grafikkortsmarknaden är ett oligopol så hade priserna varit betydligt humanare. Ingen av tillverkarna är intresserade av att konkurrera ut den andre (vilket nVidia troligtvis skulle kunna göra med denna generationen). Då hade de ju fått monopol. Och då hade det förmodligen blivit oönskade reaktioner från olika håll.
Det hade behövts en handfull andra tillverkare. Tacka vet jag förr. Kyro2. Det var prestanda för pengarna.

Precis, normalt när en ny generation hårdvara kommer så flyttas inte bara absolut prestanda utan även prestanda per krona. Detta hände inte när AMD släppte 7000-serien eftersom de var ensamma på marknaden. Man fick mer prestanda men prestanda per krona hände det inte så mycket med. Får vi nog äntligen se lite förändringar på priset också när det finns två aktörer. AMD kommer sänka priset på 7000-serien, det råder det inga tvivel om. Det enda som kan ställa till det för prisutvecklingen är väl TSMC som verkar ha problem med tillverkningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Nice release price på ett välpresterande kort!
Då kan det nästan bli värt att uppgradera från Ivy Bridges integrerade grafik

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!