Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag spelade nått golfspel på våran Macintosh SE... Det var första datorn jag använde iaf, första egna datorn var nån random HP med tjockisskärm

Permalänk
Medlem

Jag vart introducerad i datorvärlden rätt sent, i mina yngsta dagar satt jag och nötte på ett hederligt sega mega drive (den första modellen).
Den första datorn jag fick nöjet att lägga min händer på var en egenbyggd pc med en pentium 3 på 866 Mhz, 256MB ram och ett Geforce 3 på 32mb. Ett riktigt monster må jag säga! Kändes något otroligt att kunna "maxa" half life!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Min första dator fick jag i tredje klass och var en Commodore 64 med bandare och så skaffade ja en disketstation för 5.25" har ja för mig annars rätta mig på storleken på disketterna och hade joystick till den och kompisen hade en Amiga 500 som han spelade på.

Har hänt en hel del sedan dess.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En commodore 64 var min första egna dator som så många andra i min åldersgrupp.

Första PC var en 133mhz Pentium med 16(!) MB ram minne, 2 MB grafikminne och 1.6 GB hårddisk. -97 var det.

Sen uppgraderade jag till en 200Mhz AMD 3DNow! som var hett då. Handlade nog om 64 eller 128 MB Ram minne då och ett Matrox G200 8MB som jag kopplade ett Voodoo2 kort till. Storleken på det kommer jag inte ihåg tror det var 12MB minne. Dubbla HDD storleken också till 3.2GB! Detta var 98 någon gång.

Sen har det blivit ett par till

Visa signatur

Dator: 27" iMac late 2013 Nalle: iPhone 5S. Tablet: iPad 2. Kamera: Canon 7D.

Permalänk

386:a från Ericsson med Windows 1.0. Monokrom skärm, 40mb hdd och 5,25" diskar. Spelade endast qbert på denna och sen skruvades den isär till molykyler när PSUn gav upp. Intressant burk. Ericsson loggor överallt, fullstora instickskort (hela chassiets djup).

Sparade en 120mm Delta aka "Fingercutter" fläkt från denna och den använder jag fortfarande. Har använt den för att kyla svetsar/batteriladdare och massor av saker och ting som lidit av överhettning. Bra skit!

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

En Vectra 286a var min första underbara burk.
Min första spel burk var en gammal 400mhz med ett vodoo2 kort

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så var det ju en Amiga :D...

Den första riktiga datorn som jag ägde var dock en Compaq Presario stationär som köptes runt 1996 tror jag, antingen 4000 eller 5000 serien vill jag minnas...

Permalänk
Medlem

En Victor 286a var min första burk. Spelade något sportspel med bla motocross på den haha vilka minnen. Efter det hade jag en Compaq 386a har för mig att den hade 10mb minne vilket var fantastiskt mycket :D.

Permalänk
Medlem

Första PC:n var den första riktiga pentiumen som kom ut
Pentium 75 med 8MB ram och 540MB hårdisk om jag inte minns fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

C64, sen en 8086 med 5,25" floppy. Efter det blev det en Compaq Presario 50xx serien med 486SX66 och 4mb ram! Kommer ihåg jag sommarjobbade för att få ihop till en DX4100, jäääävlar vad det gick undan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Commodore tror jag att jag hade i mitten av 80 talet ushh så jävla längesen så ej säker!
Men min första pc var DX2 66mhz tror jag, kan kanske haft modellen innan den med.
Och min första cd brännare var en hp 2x hastighet som kostade mig nästan 4000tusen, detta var dock senare i mitten av 90 talet, billig o bra brännare faktiskt

Eller en uppdatering jag tror jag hade en 386 innan dess, somsagt ej hundra. haha..!!

Permalänk

Fick överta familjens gemensamma dator som innehöll en Intel Celeron 2,8Ghz , 1 Gb minne och Geforce FX 5200 och var någon form av compaqdator. Tidigare var det en gemensam dator som gällde vilket inte var någon höjdare då många ville använda den. Vet att den första vi hade i huset var med windows 95 men vet inte vad den innehöll. Vet bara att den var skapligt dyr (16k!)

Min riktiga egna dator var ett ihopplock från Komplett dvs ett av deras dator-i-delar. Blev en Amd Phenom 9750 x4, ATI Sapphire 3870 och 2 Gb minne.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkrJkr:

Ska man vara petig så var det ju en Amiga :D...

Den första riktiga datorn som jag ägde var dock en Compaq Presario stationär som köptes runt 1996 tror jag, antingen 4000 eller 5000 serien vill jag minnas...

Va fan! Insinuerar du att Amiga inte är en riktigt dator? Nä nu jäv...

Min första dator var en ZX81 som jag gjorde mina första BASIC program på omkring 1985. Sedan blev det Commodore 64 och efter det Amiga 500 och Amiga 1200. Det var på Amigan jag lärde mig grundläggande assembler till 68k processorn (alla kunskaper är dock borta nu). Första IBM-kompatibla dator (som det kallades) jag skaffade var en Pentium på 200MHz med Matrox Mystique grafikkort vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Min första riktiga dator var en (Compaq) 386 med 4mb i minne och Windows 3.11, tror det var 1991 jag fick den av mina päron, den hade jag i några år, kommer ihåg att jag spelade pacman och wolfenstein på den på den tiden fans det inte så mycket o göra tyckte jag

Blev sen en Pentium1 på 133mhz med 80-90mb i minne o ett Voodoo1 kort, den datorn gillade jag skarp o var väldigt stolt över den då jag även fick internet och en skrivare då började även bra spel komma ut.
sen har det bara fortsatt år efter år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Va fan! Insinuerar du att Amiga inte är en riktigt dator? Nä nu jäv...

Min första dator var en ZX81 som jag gjorde mina första BASIC program på omkring 1985. Sedan blev det Commodore 64 och efter det Amiga 500 och Amiga 1200. Det var på Amigan jag lärde mig grundläggande assembler till 68k processorn (alla kunskaper är dock borta nu). Första IBM-kompatibla dator (som det kallades) jag skaffade var en Pentium på 200MHz med Matrox Mystique grafikkort vill jag minnas.

Du har rätt iofs, skulle nog sagt att den första MODERNA datorn jag ägde var en Compaq

Permalänk

Jag var 11 år gammal, min familj ganska fattig jämfört med idag och den dator familjen hade användes inte till spel. Morsan pluggade läkarlinjen och därför överlevde vi 4 pers på 1 lön + studiebidrag i en hyrd nybyggd och ganska dyr villa.

Intel hade nyligen lanserat pentium 4 och AMD var påväg att lansera sin 2xxx+ serie processorer och alla mina polare lirade Counter Strike 1.6 på varsin egen ny dator. Jag själv lyckades få tag på "skrotdelar" mer eller mindre, billigt iallafall var det och belastade inte familjens ekonomi.
Ett billigt nätagg, ett servermoderkort för dubbla pentium II processorer, samt tangentbord och dylikt skänkt från Uppsalas återvinningscentral. Satte på 8gb ddr 133mhz ram samt en 80gb hårddisk. I början hade jag ett grafikkort med 32mb minne men fick i julklapp av pappa ett kraftigare med 128m ram. Har kvar det och håller det kärt, tror att han lade mycket pengar på det. För att toppa allt detta hade jag ett grå-svart chassi som såg mycket mer badass ut än vad komponenterna någonsin kunde leva upp till. De vänner jag hade använde mest "beige"-trista chassin i klassisk stil.

Som alla kanske kan förstå hängde inte processorn med särskilt bra och "flertrådning" var det inte att tala om i särskilt många program år 2000 (särskilt inte spel). Förmodligen hade en av mina pentium II 400mhz kunnat tas bort utan skillnad på prestanda men jag gillade tanken på dubbla processorer.
Efter ett tag fick min farbror tag på en skrotad dator och jag knyckte processorn som med bios modifikationer blev fullt fungerande. Dual pentium III 667mhz och fortfarande lagg i CS dock.

Minns hela denna tiden med stor nostalgi. Jag var som sagt ung och lade extremt mycket tid på att läsa in datorkunskaper och anpassa mitt system. Hade jag haft samma driv idag vore jag doktorand. Bios-moddningarna var ganska komplicerade och manualen var knepig att förstå. Gjorde i princip allt själv men visade alla framsteg för min far i hopp om att han skulle bli stolt.

Det första Systemet bestod av:

Dual pentium II 400mhz
8GB 133mhz ram
GPU med 32mb minne
80gb IDE hdd
Windows XP piratversion
56.6k modem

År 2000

Permalänk

zx spectrum med 16k ram (pimpad till 48k).

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

Åhhh..... Tänk om de skulle försöka sälja det tangentbordet idag, det var unikt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Åhhh..... Tänk om de skulle försöka sälja det tangentbordet idag, det var unikt

tangenterna var så jävla bänga, som suddgummin typ, helt mjuka och lätt slibbiga nästan.
nästan så man borde slita upp den från källaren bara för att nöta lite manic miner igen. ;D

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk

Macintosh LC 630 (tror det var 630).
Hade extra ram samt 200 MB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Det första Systemet bestod av:

Dual pentium II 400mhz
8GB 133mhz ram
GPU med 32mb minne
80gb IDE hdd
Windows XP piratversion
56.6k modem

År 2000

Var det verkligen 8gb?
Tror standarn år 2000 låg kring max 512mb.

On topic:
Min första dator var en IBM P1 @ 75mhz 16mb EOD (tror det hete så?) RAM samt hela 950mb HDD.
Vi hade det också väldigt dåligt ekonomiskt under 90-talet så den fick tjänstgjöra i hela 8år innan vi köpte en ny

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Var det verkligen 8gb?
Tror standarn år 2000 låg kring max 512mb.

On topic:
Min första dator var en IBM P1 @ 75mhz 16mb EOD (tror det hete så?) RAM samt hela 950mb HDD.
Vi hade det också väldigt dåligt ekonomiskt under 90-talet så den fick tjänstgjöra i hela 8år innan vi köpte en ny

Serverkort, e-atx liknande storlek, det kan ha varit 4gb nu när du säger det men det var 8 stickor.

Permalänk

Acer aspire m3420 tror jag den heter.
Kommer ihåg när den räckte till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cybertsen:

Var Commodore-fanboy till dess era tog slut: C64, C128, A500 och slutligen A1200.

Sedan i och med lanseringen av Win95 blev man en WinTel'are med ändlöst antal noname-datorer som inte lämnade några större intryck till eftervärlden...

AmigaOS kommer för alltid ligga mig närmst om hjärtat, men jag stannar där med de minnena och nostalgin. Skulle aldrig emulera eller sparka igång en gammal Amiga igen, skulle förmodligen bara bli ett antiklimax.

Du behöver inte sparka igång något alls. Du kan köpa en sprillans ny amiga med fyrkärnig processor, hdmi ut etc med senaste amigaOS 4.1 som släpptes nyligen. Gör grym 3dgrafik med Blender eller spela upp HDfilm. Amigan var för stor för att någonsin dö. Finns fler varianter av Amigan nu att köpa nya än det fanns på dess glansdagar.

Permalänk
Medlem

Packard Bell GLE 1326

Hade hela uppsättningen med skärm, tangentbord och mus.

Intel Pentium 200 MHz MMX Processor
HDD 2.1 GB
16 MB RAM
S3 Trio Video card

Kolla gärna in länken, där finns vilken inlagd programvara som följde men. Många av mina första spel finns där bl.a MDK.

SWIV 3D ett favorit spel som följde med datorn!

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

jo det var en ibm netvista med pentium och nvidia vanta 16mb graff och 756 ram (2002 den har maffigburk

Permalänk
Medlem

Det kan med stor sannolikhet vara en Apple II som var min första egna dator.

Fick den av min far som säkert köpte en ny då. Detta var tidigt 90-tal och jag var endast 3-4 å gammal när jag började sitta och pilla med den

De små flashbacks av minnesbilder jag kan få är att jag endast satt och "skrev" i typ ett textdokument liknande windows nuvarande.

Den datorn hade jag tills min syster spillde mjölk på den och därav slutade fungera..

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

De små flashbacks av minnesbilder jag kan få är att jag endast satt och "skrev" i typ ett textdokument liknande windows nuvarande.

Haha, vad roligt! Jag gjorde det samma på min storebrors 3.1:a, när jag inte spelade Doom, alltså

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BJORLING:

http://www.easyinfo.co.za/htm/custom/necpackard/packardbell/i...

Packard Bell GLE 1326

Hade hela uppsättningen med skärm, tangentbord och mus.

Intel Pentium 200 MHz MMX Processor
HDD 2.1 GB
16 MB RAM
S3 Trio Video card

Kolla gärna in länken, där finns vilken inlagd programvara som följde men. Många av mina första spel finns där bl.a MDK.

SWIV 3D ett favorit spel som följde med datorn!

Den ser ju ut som en tidig androidlogga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Jag var 11 år gammal, min familj ganska fattig jämfört med idag och den dator familjen hade användes inte till spel. Morsan pluggade läkarlinjen och därför överlevde vi 4 pers på 1 lön + studiebidrag i en hyrd nybyggd och ganska dyr villa.

Intel hade nyligen lanserat pentium 4 och AMD var påväg att lansera sin 2xxx+ serie processorer och alla mina polare lirade Counter Strike 1.6 på varsin egen ny dator. Jag själv lyckades få tag på "skrotdelar" mer eller mindre, billigt iallafall var det och belastade inte familjens ekonomi.
Ett billigt nätagg, ett servermoderkort för dubbla pentium II processorer, samt tangentbord och dylikt skänkt från Uppsalas återvinningscentral. Satte på 8gb ddr 133mhz ram samt en 80gb hårddisk. I början hade jag ett grafikkort med 32mb minne men fick i julklapp av pappa ett kraftigare med 128m ram. Har kvar det och håller det kärt, tror att han lade mycket pengar på det. För att toppa allt detta hade jag ett grå-svart chassi som såg mycket mer badass ut än vad komponenterna någonsin kunde leva upp till. De vänner jag hade använde mest "beige"-trista chassin i klassisk stil.

Som alla kanske kan förstå hängde inte processorn med särskilt bra och "flertrådning" var det inte att tala om i särskilt många program år 2000 (särskilt inte spel). Förmodligen hade en av mina pentium II 400mhz kunnat tas bort utan skillnad på prestanda men jag gillade tanken på dubbla processorer.
Efter ett tag fick min farbror tag på en skrotad dator och jag knyckte processorn som med bios modifikationer blev fullt fungerande. Dual pentium III 667mhz och fortfarande lagg i CS dock.

Minns hela denna tiden med stor nostalgi. Jag var som sagt ung och lade extremt mycket tid på att läsa in datorkunskaper och anpassa mitt system. Hade jag haft samma driv idag vore jag doktorand. Bios-moddningarna var ganska komplicerade och manualen var knepig att förstå. Gjorde i princip allt själv men visade alla framsteg för min far i hopp om att han skulle bli stolt.

Det första Systemet bestod av:

Dual pentium II 400mhz
8GB 133mhz ram
GPU med 32mb minne
80gb IDE hdd
Windows XP piratversion
56.6k modem

År 2000

Fint skrivet! Roligt att läsa

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.