Permalänk
Medlem

Ritplatta, behöver köpråd!

Hej!

Jag ska skaffa en ritplatta men har ingen aning om vilken modell jag borde köpa osv. så jag behöver svar och gärna lite tips. Har kollat runt lite och har förstått att det är en Wacom man ska ha, men vilken? Den ska både användas till att redigera bilder och att skapa från ingenting.

Den får högst kosta runt 4000 kr men helst under, det verkar ju finnas bra för runt 2000. Det finns ju väldigt många olika prisklasser, vad är det för skillnad på de som kostar 2000 respektive de som kostar 4000 och uppåt?

Vad är det för skillnad på Bamboo och Intuos?

Länka gärna tips, tack!

Permalänk
Medlem

Det finns ju de som har högre tryckpunktskänslighet tex. 1024 på nya bamboo mot äldre
som har tex. 512 som jag har. Jag kan bara prata om den jag har som är en bamboo fun
1 gen nu tror jag det är gen 3.
Intuos är nog mer för professionella användare tror jag så därför kostar dom mer också,
dvs mer knappar och antagligen bättre designad. man får nog ett bättre workflow med dom...
Men om man ska använda den främst som ett hobby verktyg på en ändå väldigt hög nivå så skulle
jag valt bamboo.

Själv har jag kollat efter en surfplatta med "inbyggd digitaliserare" som gör att man kan rita
direkt på skärmen, och det kommer släppas en snart som kallas Galaxy Note 10.1 som verkar
intressant.

här är en länk till en review

http://www.carrypad.com/2012/02/27/samsung-galaxy-note-10-1-b...

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Det finns ju de som har högre tryckpunktskänslighet tex. 1024 på nya bamboo mot äldre
som har tex. 512 som jag har. Jag kan bara prata om den jag har som är en bamboo fun
1 gen nu tror jag det är gen 3.
Intuos är nog mer för professionella användare tror jag så därför kostar dom mer också,
dvs mer knappar och antagligen bättre designad. man får nog ett bättre workflow med dom...
Men om man ska använda den främst som ett hobby verktyg på en ändå väldigt nivå så skulle
jag valt bamboo.

Själv har jag kollat efter en surfplatta med "inbyggd digitaliserare" som gör att man kan rita
direkt på skärmen, och det kommer släppas en snart som kallas Galaxy Note 10.1 som verkar
intressant.

här är en länk till en review

http://www.carrypad.com/2012/02/27/samsung-galaxy-note-10-1-b...

Tack! Mjo jag behöver ju inte Intuos egentligen men Bamboo har så små modeller bara...

Permalänk
Medlem

Dom har en ny modell som kallas bamboo fun medium den är lite större

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Har en Intious 4 Medium. Den är overkill för min del. Hade räckt med en Bamboo för retusch/redigering i Photoshop. Fast och andra sidan så fanns inte dagens Bamboo när jag köpte min.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Köp vilken som helst, bara det är Wacom är min rekommendation

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar har kollat på denna: http://cdon.se/hemelektronik/ritplatta_wacom_bamboo_fun_pen_%... och det blir nog den, fast vill egentligen ha något större men jag får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid programmera knapparna på sidorna att zooma in och ut vilket gör att du kan
arbeta över en yta som passar ritbordet.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk

Tips är att kika begagnat, så kan du få en större, eller bättre (dyrare), men till samma pris, eller lägre än att köpa helt ny.
Bara kika på den först så att plattan inte är repig, stiftet i pennan kan man alltid köpa nya.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Om du vill pröva på en ritplatta och leka runt lite med den - köp Bamboo. En bra produkt som bygger på exakt samma teknik som intuos.

Om du kommer att köra saker professionellt eller studiemässigt rekommenderar jag Intuos. Välj mellan Medium, Large och XL beroende på vad du har för personlig preferens/space. De tre modellerna skiljer sig endast åt vad gäller längden av "bord" man har för att dra en linje. Ett större ritbord tar mer plats, men förenklar ibland detaljarbete (photoshop, etc). Vissa tycker om mer yta också.

Personlgen föredrar jag Large. XL är för stor, och Medium aningen för liten (dock perfekt som portabel platta).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Om du vill pröva på en ritplatta och leka runt lite med den - köp Bamboo. En bra produkt som bygger på exakt samma teknik som intuos.

Om du kommer att köra saker professionellt eller studiemässigt rekommenderar jag Intuos. Välj mellan Medium, Large och XL beroende på vad du har för personlig preferens/space. De tre modellerna skiljer sig endast åt vad gäller längden av "bord" man har för att dra en linje. Ett större ritbord tar mer plats, men förenklar ibland detaljarbete (photoshop, etc). Vissa tycker om mer yta också.

Personlgen föredrar jag Large. XL är för stor, och Medium aningen för liten (dock perfekt som portabel platta).

Jo jag skulle vilja vilja ha en large och det är synd att det inte finns det till Bamboo :/ Och det känns rätt så onödigt att lägga ner 2000 kr till för att få den lite större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakdude:

Jo jag skulle vilja vilja ha en large och det är synd att det inte finns det till Bamboo :/ Och det känns rätt så onödigt att lägga ner 2000 kr till för att få den lite större.

Skillnaden mellan bamboo och intuos är mer än bara storleken. Om du arbetar i photoshop kommer du känna av tryckkänslighetsnivåerna. Dessutom är Intuos långt bättre vad gäller kvalité och bearbetning.

Bästa är att gå och känna på några, se vad du tycker :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Rekordmedlem

Själv har jag en bamboo cth 460, (siffrorna är storleken på sensorytan om ni inte redan klurat ut det, 4x6" ) jag ritar inget på den, men har provat den till redigering men främst har jag den som touchpad till datorn, den kräver att man vänjer sig med hur den funkar, och det är lite bökigt när bilden inte syns på plattan som den gör på avancerade modeller. den är dock väldigt trevlig som touchpad ibland när man inte vill köra med mus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har budget upp till 3-4k så skulle jag nog också föreslå att du satsar på en Intuos framför en bamboo. I längden känns det som det bättre valet.
Jag har för mig att Wacom visat upp nya Intuosmodeller rätt nyligen, så det blir möjligtvis ett litet prisfall på de nuvarande modellerna inom kort. Helt säker är jag inte, men kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Skillnaden mellan bamboo och intuos är mer än bara storleken. Om du arbetar i photoshop kommer du känna av tryckkänslighetsnivåerna. Dessutom är Intuos långt bättre vad gäller kvalité och bearbetning.

Bästa är att gå och känna på några, se vad du tycker :).

Det är det säkert men är man en tomte och bara tänker lalla runt lite med en ritbräda är nog det billigare valet att föredra. Om man sedan visar sig vara en picasso kan man alltid investera i en lite dyrare och njuta av alla fördelar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det står nu mellan en Bamboo Fun Pen & Touch M och Intuos5 Large Touch. Men det lutar nog åt Bamboon för jag behöver inte något bättre.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag med behöver köpråd. Har vart sugen på en ritplatta till och från för att testa att rita lite i ps. Vet redan nu att Bamboo/Wacom ska vara de bättre, men om man tar till lågprisvarianterna som inte överskrider tusenlappen vilka är "bra" där? Någon som testat? Självklart vill man ju ha något som håller osv men är man fattig så är man

Permalänk
Medlem

En ritplatta kommer inte göra någon till en bättre tecknare/illustrerare så fort som den personen sätter sig med den jämfört med papper. Dock så är dem mer förlåtande mot utvecklingen på någon som siktar på att bli riktigt bra på det, jämfört med att teckna på papper. Medans det är lätt att ge upp eller liknande vid tecknande på papper, är det mycket mindre chans att man ens hamnar i den sinnesstämningen om man tecknar på en platta. Delvis på grund av dem många hjälpfunktioner som finns som automatiskt rätar ut drag, möjligheten att kunna flytta och ångra felaktiga linjer utan att en blek efterlämning blir kvar och påminner om failen, med mera.

Inte för att jag utgår från att någon vill köpa en ritplatta för att bli bättre på att teckna, men det hör ihop med vad jag tänkte säga ursprungligen. Då en ritplatta kan fungera som en utmärkt avstampsplatta till att bli en bättre tecknare, så är det viktigt att inte tumma på kvalitén pga pengarna. Att ta någonting sämre än en intuos5 i dagsläget anser jag som ett väldigt dåligt val. Detta då det finns så många nya funktioner som faktiskt inte bara är lull, som verkligen gör upplevelsen bättre. Expelvis är möjligheten att kunna teckna med pennan lutad och ändå få känslighet, en möjlighet som inte existerar med bamboo som exempel. När var senast du som läser detta, tecknade någonting snyggt när du var tvungen att hålla pennan 90 grader mot papperet för att få korrekt tryckkänslighet?

Självklart har du även cintiq-serien, men till&med jag som jobbar med digital produktion och konst ogillar dem efter att ha vant mig vid Intuos-serien. Detta då friheten att slippa ha min hand i vägen när jag tecknar är väldigt mycket värd, dessutom har Cintiq-serien en viss ms vilket gör att dem för mig känns alldeles för, jag vet inte, klumpigt sega? Så när det gäller Cintiq och andra rita-live-på-skärmen plattor så är det enligt mig inte ett lika bra alternativ som att vänja sig vid en Intuos.

Att rita i knät och se det man gör hända på skärmen, tar ett tag att vänja sig vid. Men efter 1-2 dagars användning sitter det som att cykla. Det är viktigt att inte försöka rita någonting speciellt från början när man tar första stegen in i ritplattor. Sikta inte mot ett motiv, i stil med "nu kan jag äntligen rita det här snyggt!". För det kan du inte i början. Kludda runt, impulsteckna, utforska. Efter ett tag kommer plattan ha blivit en förlängning av dig själv utan att du märkte det, och då kan du börja sikta mot saker du har sett fram emot att teckna.

Men, hur som helst, slutsats: Wacom Intuos 5 serien. Föreslagsvis large om du har stora händer och vill ha bra med plats för att snurra, zooma osv med den inbyggda touchfunktionen för upp till 5 fingrar (spara genom att bara sätta 5 fingrar samtidigt på plattan - gamechanger). För dig med normalstora händer, fungerar en medium utmärkt, tar upp mindre plats och är lättare att flytta.

Gör inte misstaget att köpa en leksaksplatta som Bamboo. För då kommer du alltid att drömma vidare om en Intuos.

Bara lite råd från egen erfarenhet.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.