Permalänk
Medlem

Dell xps 14z release idag!

Dell släppte idag sin nya Xps data 14z, som jag har tänkt att köpa. Men jag står inför ett val, vilken processor ska man ta i5:an eller i7:an.
i7 är 0.4 ghz snabbare och kostar 800kr mer, är det värt pengarna?

http://www.dell.com/se/p/xps-l412z/fs

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk
Medlem

i7an har väl fler kärnor? Samt har i7 datorn med RAM och större HDD ( hårddisk ). Om du köper den dyrast så får du en ssd på 256gb också.

Låt dock andra skriva här vad de tycker, köp inte förrän du läst vad andra har att säga.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

båda precessorerna är två kärniga

http://www.intel.com/sv_se/consumer/products/processors/compa...

kommer välja en av dom två billigaste.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk

i7:an är trevlig. men drar batteri något fruktansvärt.
Jag har en latitude med en i7:a, hade det inte varit för att jag har den till lite virtualisterat när jag är ute och demo:ar och sitter på tåg så hade jag tagit en i5:a

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felow:

Dell släppte idag sin nya Xps data 14z, som jag har tänkt att köpa. Men jag står inför ett val, vilken processor ska man ta i5:an eller i7:an.
i7 är 0.4 ghz snabbare och kostar 800kr mer, är det värt pengarna?

http://www.dell.com/se/p/xps-l412z/fs

vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Ser man endast till elförbrukningen kan man bla se i det omfattande processortestet från igår(här på SweC) att i5 ligger riktigt lågt i strömförbrukning jämfört med i7. Om du skall ha bruken som just bärbar, torde väl det vara en av det större grundvalarna?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag ska ha datorn främst till skola, där jag gör mycket med webbutveckling och så spela lite lättare spel som tex LOL och diablo3 när det kommer. kommer även att kolla film på den.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk
Medlem

i5 för batteritiden! Men du kanske vill ha en laptop med lite högre upplösning? ska du syssla med webutveckling/design kan nog 768p bli lite trångt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Diablo 3 med gt520 tror ja blir overheadbilder <.<

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

HAr du köpt datorn?? Är lite intresserad och skulle hemskt gärna vilja höra lite om vad du tycker

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Synd att så många laptop-tillverkare väljer att använda GT520m istället för t.ex. GT540m eller som som det verkar snart GT555m (LG P330)

Min gamla Acer 3820TG hade ett bättre grafikkort ifrån radeon och då är den modellen 1.5 år gammal och tillverkas inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felow:

Dell släppte idag sin nya Xps data 14z, som jag har tänkt att köpa. Men jag står inför ett val, vilken processor ska man ta i5:an eller i7:an.
i7 är 0.4 ghz snabbare och kostar 800kr mer, är det värt pengarna?

http://www.dell.com/se/p/xps-l412z/fs

Kan förstå att du vill ha en Dell då det är kvalitet rakt igenom och dom har den bästa kundsupporten jag varit med om. Men jag måste säga, för dom pengarna kan du får sååå mycket bättre dator om du istället väljer t.ex. Asus!

Permalänk
Medlem

Jag fick min dell xps 14z i tisdags, frakten var riktigt snabb tog bara 5 arbets dagar direkt från deras fabrik.

Jag köpte den näst dyraste versionen kostade 9500 då(500kr rabatt de 2 första dagarna) + att jag valde den för att jag hade en en kupong på 10% och då var man tvungen att handla för minst 8990, hade annars tagit den som kostar 8390:-.

Mitt första intryck om datorn är att den är riktigt snygg påminner lite om en macbook pro. Kvalitén är hur bra som helst, känns rikitigt väl gjord och exklusiv, tack vare att den är gjort av aluminium. Tangentbordet är riktigt kön att skriva på, i min familj har vi 4 andra bärbara datorer och ingen är så kön att skriva på som denna och bakgrundsbelysningen är riktigt bra också.
batteritiden jag får ut med det jag gör växlar mellan 4-6 timmat(aktivt användande) beroende på vad jag gör med i7 processorn, man får säkert ut mer om man har i5 processorn. Skärmen är också bra, har läst på vissa andra recensioner att betraktnings vinkeln är lite svår att få bra, men jag tycker inte alls att det är några problem.

Det ända jag skulle säga är ett minus är nog att den har lite klent grafikkort, men det påverkar inte mina behov men detta skulle nog vara det enda minuset som jag kan komma på nu.

Jag kan rekomendera denna till folk som vill ha en riktigt snygg data med bra prestanda för multimedia om man inte är ute efter att spela spel.

Ställ gärna frågor om ni undrar något mer

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kan förstå att du vill ha en Dell då det är kvalitet rakt igenom och dom har den bästa kundsupporten jag varit med om. Men jag måste säga, för dom pengarna kan du får sååå mycket bättre dator om du istället väljer t.ex. Asus!

säg vilken asus som du tycker är sååå mycket bättre, jag har jämfört många datorer i samma storlek 13-14 tum speciellt asus och alla har typ samma hårdvara, förutom asus u46, men den är ful. samt att det finns knappt några som har bakgrundsbelyst tangentbord och helt i aluminium samt att man får en 14 tums skärm i ett 13 tums skal.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk

Är den "stum" inget som knakar å brakar??? Hur är ljudet i högtalarna? Är det mkt bloatware?

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

som jag skrev innan så är bygg kvalitén super, när man öppnar locket så låter det ingenting om det är du menar med att det skulle knaka.

högtalarna har ett tydligt ljud och högt ljud, basen är inte den bästa men vilken bärbar har mycket bas!?

Man får en del bloatware tex ett ansiktsigenkännings program, dell stage(har massa funktioner), dell datasafe mm. kan även tillägga att pekplattan är multitouch som har några smarta funktioner.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk
Skrivet av Felow:

som jag skrev innan så är bygg kvalitén super, när man öppnar locket så låter det ingenting om det är du menar med att det skulle knaka.

högtalarna har ett tydligt ljud och högt ljud, basen är inte den bästa men vilken bärbar har mycket bas!?

Man får en del bloatware tex ett ansiktsigenkännings program, dell stage(har massa funktioner), dell datasafe mm. kan även tillägga att pekplattan är multitouch som har några smarta funktioner.

Låter fint

Hur är touchpaden? Funkar den galant lr är det som på Zenbooken, alltså lite eftersläpningar?

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Jag finner det faktiskt väldigt kvick och responsiv. den har fyra funktioner vad jag vet och allt styr man genom att lägga fyra fingrar på plattan och så drar man upp,ner,vänster eller höger. Upp = windowsknapp+tabb, Ner= man kommer till startskärmen, Vänster= man växla mellan dom två senast använda programmen man har uppe(gillar denna) och till sisst Höger= Alt+tab.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk

Det låter otroligt lovande

Ska nog ta å lägga en beställning på den billigaste för 7990:-

Nån som har nån rabattkod att dela med sig av eller har nå inside info om det blir nå rabatt på denna modellen nästa vecka ??

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Skrivet av majken_60:

Det låter otroligt lovande

Ska nog ta å lägga en beställning på den billigaste för 7990:-

Nån som har nån rabattkod att dela med sig av eller har nå inside info om det blir nå rabatt på denna modellen nästa vecka ??

Har du någon kompis eller liknande som studerar som kan beställa den åt dig så får du 15% rabatt...
Jag själv studerar och funderar på att beställa "värsting" modellen nästa vecka.

Permalänk

Jag känner ingen som pluggar, alla har fast jobb redan Kom å tänka på en sak... Dell är ju kinkiga att byta hårdvara i om man har en stationär.

Är det samma även i bärbara?? Tänkte om jag i framtiden vill byta till mer minne resp. SSD??

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur lång garanti de har, tror att det är ett år. sen efter det är det bara att byta på om man vill.
funderar själv också på det

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk

Okej. Alltså inget man kan göra under garantitiden alltså.. Nån som har en rabattkod att bjussa på??

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Inte core i5?

Tjenixen!

satt och googlade runt ang xps 14z och hittade denna tråd...
Jag ska köpa dator och går och väger mellan dells xps 14z och inspiron 14z.
Började väga över mot inspiron då jag nog inte behöver fullt all den prestandan som xpsen har
och istället spara de tusenlapparna.
Men så ser jag här att ni skriver om xps14z med intel core i5.
Var det något som fanns precis vid releasen men som Dell redan hunnit sluta med? För tittar man på
hemsidan så finns den bara med i7...?
Med i5 hade den ju troligtvis blivit billigare (även om jag visserligen var för att Dustin säljer den billigare nu under januari som den kändes tillräckligt prisvärd)
och mer rätt prestanda-nivå för mig...
Tycker ju det känns konstigt om de lanserar den med två olika processorer men slutar med den ena redan efter två månader?

Permalänk
Skrivet av Felow:

Jag fick min dell xps 14z i tisdags, frakten var riktigt snabb tog bara 5 arbets dagar direkt från deras fabrik.

Jag köpte den näst dyraste versionen kostade 9500 då(500kr rabatt de 2 första dagarna) + att jag valde den för att jag hade en en kupong på 10% och då var man tvungen att handla för minst 8990, hade annars tagit den som kostar 8390:-.

Mitt första intryck om datorn är att den är riktigt snygg påminner lite om en macbook pro. Kvalitén är hur bra som helst, känns rikitigt väl gjord och exklusiv, tack vare att den är gjort av aluminium. Tangentbordet är riktigt kön att skriva på, i min familj har vi 4 andra bärbara datorer och ingen är så kön att skriva på som denna och bakgrundsbelysningen är riktigt bra också.
batteritiden jag får ut med det jag gör växlar mellan 4-6 timmat(aktivt användande) beroende på vad jag gör med i7 processorn, man får säkert ut mer om man har i5 processorn. Skärmen är också bra, har läst på vissa andra recensioner att betraktnings vinkeln är lite svår att få bra, men jag tycker inte alls att det är några problem.

Det ända jag skulle säga är ett minus är nog att den har lite klent grafikkort, men det påverkar inte mina behov men detta skulle nog vara det enda minuset som jag kan komma på nu.

Jag kan rekomendera denna till folk som vill ha en riktigt snygg data med bra prestanda för multimedia om man inte är ute efter att spela spel.

Ställ gärna frågor om ni undrar något mer

Till Felow.
Jag har köpt en XPS 14z med I7 cpu. En sak irritera mig mycket är fläkten alltid konstant på. Både med strömsladd eller med batteri. Hur är det med din 14z I7? varken bios eller program har inställning för fläkten.

Visa signatur

Riggen: Lian Li A4-H2O | ROG Strix B650E-I | GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC | Crucial Pro 2x48GB @5600mhz | EVGA SuperNove GM 750W | AMD Ryzen 7 7800X3D | Fury Renegade PCIe 4.0 M.2 SSD 2TB | Intel 600p 512GB | Mionix Naos 7000 | HyperX Alloy Origins Core TKL |