Permalänk

Kass upphastighet

Har problem med min upphastighet. Allt som ska skickas upp går otroligt sakta. Även när man kollar på Speedtest/Bredbandskollen så får man inget utslag ens på upphastigheten.
Vad kan detta bero på och är det nån som har liknande problem??

Jag har 100/100 Blixtvik med en Asus RT-N56U router.

EDIT: Resultat nu från Speedtest upload: 0.01Mb/s

Permalänk
Medlem

1. Vilka tester har du gjort?

2. Har du kontaktat Blixtvik?

3. Har du testat utan routern?

4. Har du testat med en annan dator?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Känns som det är blockat. Kolla din brandvägg.

Permalänk
Medlem

testa att kör utan router och se vad du får för resultat

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma router och upptäckte att min 100/100 endast presterade 100/10 via routern. Jag ställde om "Measured uplink speed" manuellt till typ 250mbit, därefter slutade den strypa. (Routern mätte själv upp ca 82mbit uplink, men tydligen uppnåddes inte ens den hastigheten.)

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av BrusE:

1. Vilka tester har du gjort?

2. Har du kontaktat Blixtvik?

3. Har du testat utan routern?

4. Har du testat med en annan dator?

1. Gjort på Bredbandskollen samt Speedtest, båda visar bra nedhastighet men kass eller inte nån upphastighet
2. Nej, det har jag inte gjort, tänkte jag skulle se om nån här hade tips först
3. Japp, den är omstartad
4. Japp, har testat med en annan dator också, samma resultat

Skrivet av ozo64:

Känns som det är blockat. Kolla din brandvägg.

Det låter rimligt, vet du möjligtvis vart i brandväggen jag ska ändra?

Skrivet av vinylens:

testa att kör utan router och se vad du får för resultat

Utan router ligger den på bra hastighet, så nån dum inställning i routern är det.

Skrivet av DeeJay1:

Jag har exakt samma router och upptäckte att min 100/100 endast presterade 100/10 via routern. Jag ställde om "Measured uplink speed" manuellt till typ 250mbit, därefter slutade den strypa. (Routern mätte själv upp ca 82mbit uplink, men tydligen uppnåddes inte ens den hastigheten.)

Jag försökte gå in nu på Avancerade inställningar/WAN/QoS och ändra den manuella upphastigheten till ett väldigt högt nummer, men är samma resultat.

Permalänk
Medlem

Vad har du för upphastighet utan router inkopplad? Kommer du verkligen upp i rätt hastighet då?

Om inte, så liknar ditt problem det som min pappa har just nu. Han får på sitt 100/100 enbart 15 Mbps upp, och <0.1 Mbps med router inkopplad. (Nedhastighet är dock OK. Testat med fem olika datorer och två olika routrar som bevisligen funkar som de ska.)

Permalänk
Medlem

Testa att stänga ner QoS fullständigt.

Permalänk
Skrivet av gnypp45:

Vad har du för upphastighet utan router inkopplad? Kommer du verkligen upp i rätt hastighet då?

Om inte, så liknar ditt problem det som min pappa har just nu. Han får på sitt 100/100 enbart 15 Mbps upp, och <0.1 Mbps med router inkopplad. (Nedhastighet är dock OK. Testat med fem olika datorer och två olika routrar som bevisligen funkar som de ska.)

Testade nu utan routern och får faktiskt ganska kass hastighet generellt, 75Mbit/s ned och 0.29 Mbit/s upp. Måste vara problem från ISP väl?

Skrivet av nathan:

Testa att stänga ner QoS fullständigt.

Har ingen QoS aktiverad i routern. EZQoS visar att jag har 100% tillgänglig bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Testade nu utan routern och får faktiskt ganska kass hastighet generellt, 75Mbit/s ned och 0.29 Mbit/s upp. Måste vara problem från ISP väl?

Har ingen QoS aktiverad i routern. EZQoS visar att jag har 100% tillgänglig bandbredd

Testat flera webläsare? Vet att Crome kan strula sådär.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Testat flera webläsare? Vet att Crome kan strula sådär.

Testade med Safari nyss och det blev samma resultat, 65Mbit/ned och 0.13Mbit/s upp

Permalänk

Ingen annan som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Ingen annan som har någon idé?

Iom att du får dåliga resultat även utan routern så är det dags att kontakta din ISP. Be Blixtvik genomföra tester mot dig och se!

Permalänk
Skrivet av nathan:

Iom att du får dåliga resultat även utan routern så är det dags att kontakta din ISP. Be Blixtvik genomföra tester mot dig och se!

Ringde dem i början av veckan och felanmält, så nu får vi hoppas att det hjälper något.

Permalänk

Iallafall så låg felet hos Alltele, de skickade ut en tekniker och felet löstes. Nu är det istället så att upphastigheten är bra mkt högre än ned hastigheten. Aldrig nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Iallafall så låg felet hos Alltele, de skickade ut en tekniker och felet löstes. Nu är det istället så att upphastigheten är bra mkt högre än ned hastigheten. Aldrig nöjd

'Bra mycket högre'? Vad är bra mycket högre? 30mbit?
Låter konstigt att det är någon skillnad alls, det borde det inte vara om det fungerar som tänkt!

Eller snackar vi att du får 97 upp och 89 ned?

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

'Bra mycket högre'? Vad är bra mycket högre? 30mbit?
Låter konstigt att det är någon skillnad alls, det borde det inte vara om det fungerar som tänkt!

Eller snackar vi att du får 97 upp och 89 ned?

Nu när jag kör Bredbandstest och sitter ca 5m från router med 5gHz anslutning och en vägg emellan får jag:
Ned 49.9 Mbit/s
Upp: 67.8 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Nu när jag kör Bredbandstest och sitter ca 5m från router med 5gHz anslutning och en vägg emellan får jag:
Ned 49.9 Mbit/s
Upp: 67.8 Mbit/s

Och med kabel?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Nu när jag kör Bredbandstest och sitter ca 5m från router med 5gHz anslutning och en vägg emellan får jag:
Ned 49.9 Mbit/s
Upp: 67.8 Mbit/s

Enligt de tester jag läst av din router så verkar det normalt att man får ut mellan 50-60mbit i snitt över wifi så det där är nog att se som fullt normalt. Produktbeskrivningen på Asus hemsida anger up till 57.5mbit/s och ned till 47.4mbit/s.

http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN56U/

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Och med kabel?

Utan kabel var det ganska jämnt

Ned 91 Mbit/s
Upp 89 Mbit/s enligt bredbandkollen

Ned 56 Mbit/s
Upp 53 Mbit/s enligt Speedtest

Skrivet av Nallepigan:

Enligt de tester jag läst av din router så verkar det normalt att man får ut mellan 50-60mbit i snitt över wifi så det där är nog att se som fullt normalt. Produktbeskrivningen på Asus hemsida anger up till 57.5mbit/s och ned till 47.4mbit/s.

http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN56U/

Aha, så då kan man anse att detta resultat inte är något ovanligt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Utan kabel var det ganska jämnt

Ned 91 Mbit/s
Upp 89 Mbit/s enligt bredbandkollen

Ned 56 Mbit/s
Upp 53 Mbit/s enligt Speedtest

Aha, så då kan man anse att detta resultat inte är något ovanligt då?

Det verkar inte så, jag tror inte det är mycket du kan göra för att få upp hastigheten annat än att använda kabel. Trådlöst är generellt rätt uselt om man jämför mot trådbundet när man är ute efter hög prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Utan kabel var det ganska jämnt

Ned 91 Mbit/s
Upp 89 Mbit/s enligt bredbandkollen

Ned 56 Mbit/s
Upp 53 Mbit/s enligt Speedtest

Aha, så då kan man anse att detta resultat inte är något ovanligt då?

Din hastighet med kabel är helt klart inom förväntade värden!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Har problem med min upphastighet. Allt som ska skickas upp går otroligt sakta. Även när man kollar på Speedtest/Bredbandskollen så får man inget utslag ens på upphastigheten.
Vad kan detta bero på och är det nån som har liknande problem??

Jag har 100/100 Blixtvik med en Asus RT-N56U router.

EDIT: Resultat nu från Speedtest upload: 0.01Mb/s

Har du ADSL internet? I så fall är allt tyvärr precis som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har du ADSL internet? I så fall är allt tyvärr precis som det ska

Ja, 100/100 blixtvik låter ju verkligen som ADSL?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har du ADSL internet? I så fall är allt tyvärr precis som det ska

Och "så långtsamt att det inte ens ger utslag" känns också fullständigt normalt. 'Om du har ADSL betyder det att ditt internet inte funkar' med andra ord?