Permalänk
Medlem

Problem med gtx 295

Hej!

Ibland när jag startar bf3 så får ju urkass fps (kring 20-25) vilket inte är normalt då jag i vanliga fall får ungefär det dubbla. Problemet brukar dock försvinna när jag startar om datorn. Tänkte först att det var bf som var buggat, men testade nyss cs source och problemet tycks även finnas där. Där ligger fpsen kring 150, när jag brukar ligga kring 299. Så även där är det en halvering av fpsen. Eftersom mitt grafikkort består av 2 gpuer så är det kanske så att ena gpun "disablas" av någon anledning, även om det enligt nvididas kontrollpanel är som det ska.

Kan tillägga att jag dom senaste dagarna börjat överklocka grafikkortet, om det kan ha med saken att göra.

Har dom senaste drivrutinerna.

Tacksam för svar

//r0xxz

Permalänk
Medlem

Ja det kan absolut ha med saken att göra. Testa att återställa standardinställningarna och se om det går över.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Testade att återställa inställningarna men tycks inte hjälpa

Permalänk
Medlem

Tydligen så vill inte kortet klocka upp sig ibland, därav prestandaförlusten.

Har dock en annan fråga. När jag spelar bf3 så verkar inte gpuerna vilja jobba mer än ca 70%.
Har förövrigt en i7 920 @ 3.8ghz som jobbar kring 30% när jag spelar.

Har bf inställt på medium med vsync på. Har testat stänga av vsync och med lite tur så kan kortet jobba i ca 80% men ligger ofta kring 60.

Någon som har något förslag vad det kan vara? Har senaste drivrutinerna från nvidia.

//r0xxz

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ett 295kort med jag tvingas köra på low annars laggar det

Permalänk
Skrivet av bosis1:

Jag har ett 295kort med jag tvingas köra på low annars laggar det

Tyvärr lite svårt att svara vettigt utan att veta vad du har mer...

Men jag antar att resten av ditt system är ungefär on-par...
Vilka drivisar har du? Senaste?

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Jag har ett 295kort med jag tvingas köra på low annars laggar det

Hmm, riktigt sån otur har inte jag med mitt kort i alla fall Kan köra på medium + lite extra ögongodis med fps som oftast ligger mellan 50-60.
Tycker dock att det borde gå och få ut lite mer fps, dvs stabila 60 fps med vsync då gpuerna inte körs fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Hmm, riktigt sån otur har inte jag med mitt kort i alla fall Kan köra på medium + lite extra ögongodis med fps som oftast ligger mellan 50-60.
Tycker dock att det borde gå och få ut lite mer fps, dvs stabila 60 fps med vsync då gpuerna inte körs fullt ut.

gtx 295 har väll 896mb per gpu och bf3 medium kräver ca 1gb minne och då gtx 295 har ddr3 (896mb) minne så kan det vara så att det laggar för att minnet inte hänger med och tar slut, även om man har kraftig gpu så sätter låg minnes mängd stopp

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

gtx 295 har väll 896mb per gpu och bf3 medium kräver ca 1gb minne och då gtx 295 har ddr3 (896mb) minne så kan det vara så att det laggar för att minnet inte hänger med och tar slut, även om man har kraftig gpu så sätter låg minnes mängd stopp

Jag vet att minnet snabbt tar slut i bf. Men på inställningarna jag kör så går det åt kring 750-800 mb, så tycker inte minnet borda sätta stopp där. Kan även tillägga att när jag körde 3dmark06 så ville gpuerna inte jobba mer än 70% där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Jag vet att minnet snabbt tar slut i bf. Men på inställningarna jag kör så går det åt kring 750-800 mb, så tycker inte minnet borda sätta stopp där. Kan även tillägga att när jag körde 3dmark06 så ville gpuerna inte jobba mer än 70% där heller.

Vilken processor har du? Har dålig koll på 3Dmark, men Battlefield 3 är även krävande på processorsidan(sweclockers test visar att man tjänar på att ha mer än 4 kärnor/trådar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Jag vet att minnet snabbt tar slut i bf. Men på inställningarna jag kör så går det åt kring 750-800 mb, så tycker inte minnet borda sätta stopp där. Kan även tillägga att när jag körde 3dmark06 så ville gpuerna inte jobba mer än 70% där heller.

grafikkortet har några år på nacken så de kan vara slitage tillsammans med drivrutins problem

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vilken processor har du? Har dålig koll på 3Dmark, men Battlefield 3 är även krävande på processorsidan(sweclockers test visar att man tjänar på att ha mer än 4 kärnor/trådar)

i7 920 @ 3.8 ghz. Jobbar bara kring 30% i bf3. Har även kollat om det är så att någon kärna jobbar 100% men så är inte fallet.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

grafikkortet har några år på nacken så de kan vara slitage tillsammans med drivrutins problem

Jo det är sant. Men får i princip samma resultat i 3dmark06 som för ungefär 2 år sedan. Dock så är kanske inte 3dmark06 den ultimata benchmarken att mäta gpu prestanda då cpun har väldigt stor inverkan på poängen.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st 275 gtx i SLI och jag har ungefär 60 avg fps i bf3 på high och lite medium settings och mina jobbar bara 80% max men det är ju scaling och i 3dmark vantage kör dom på förfullt 90-100% båda 2. tycker det är bra men jag borde få ut mer ändå..

kör med full hd skärm och i5 2500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Jag har 2 st 275 gtx i SLI och jag har ungefär 60 avg fps i bf3 på high och lite medium settings och mina jobbar bara 80% max men det är ju scaling och i 3dmark vantage kör dom på förfullt 90-100% båda 2. tycker det är bra men jag borde få ut mer ändå..

kör med full hd skärm och i5 2500k.

Läste på ett forum där en hade gtx 285 sli och hans kort ville inte heller jobba fullt i bf3. Kanske finns det inte optimerade drivrutiner för 200 serien?

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte riktigt men det skulle vara skönt om man kunde få ut full prestanda.
en del säger att 197.45 och 188.25 var cäldigt bra till 200 seirien tydligen. Kanske värt å testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Vet faktiskt inte riktigt men det skulle vara skönt om man kunde få ut full prestanda.
en del säger att 197.45 och 188.25 var cäldigt bra till 200 seirien tydligen. Kanske värt å testa?

Går det ens att köra bf3 med dom drivrutinerna?:P

Permalänk
Medlem

haha det undrar jag också känns som lite väl gamla drivrutiner. fast jag har det ju ganska bra med 60 fps på high typ. Men du hade väldigt dålig fps eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

haha det undrar jag också känns som lite väl gamla drivrutiner. fast jag har det ju ganska bra med 60 fps på high typ. Men du hade väldigt dålig fps eller?

Nja dålig är den väl egentligen inte. Ligger kring 50-60 fps på medium oftast. Kan inte köra high för då slår grafikminnet i taket ganska fort:P Önskar bara att mitt kort jobbade fullt ut så jag kanske skulle få 60fps konstant

Permalänk
Medlem

Har på senare tid haft ännu mer problem med att grafikkortet klockar ner sig. Antar att kortet går ner på 2d-clocks? Blir så väldigt ofta i t.ex. css och wow. När det väl har klockat ner sig så verkar det inte att få kortet att klocka upp sig igen utan att starta om datorn. Någon mer som har detta problem?

//r0xxz

Permalänk
Skrivet av r0xxz:

Har på senare tid haft ännu mer problem med att grafikkortet klockar ner sig. Antar att kortet går ner på 2d-clocks? Blir så väldigt ofta i t.ex. css och wow. När det väl har klockat ner sig så verkar det inte att få kortet att klocka upp sig igen utan att starta om datorn. Någon mer som har detta problem?

//r0xxz

Hänt mig också när jag överklockade runt med mitt GTX 580. Det är helt enkelt på grund av överklockningen. Antagligen så har du inte satt spänningen högt nog eller så klarar inte GPUn av trycket? Det kanske blir för varmt så att den stryps ner till 2D clocks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Hänt mig också när jag överklockade runt med mitt GTX 580. Det är helt enkelt på grund av överklockningen. Antagligen så har du inte satt spänningen högt nog eller så klarar inte GPUn av trycket? Det kanske blir för varmt så att den stryps ner till 2D clocks?

Hmm, tror inte kortet blir för varmt, ligger kring 65-69 grader när jag spelar bf3. Ska testa återställa klockhastigheten idag och testa. Tycker det är skumt att kortet inte klockar ner sig när jag spelar bf3, men det gör det varje gång jag spelar wow/css..

Tack för svar!