Permalänk
Medlem

WLAN-problem

Hej,

JAg har läst FAQ.

Har en D-link 655 som jag kopplat en stationär, en apple TV 2, och via WLAN 2 iphones och 2 ipads till. En ipad har ständig uppkoppling och bra flyt men telefonerna och den andra paddan får oftast inte kontakt med nätverket. Står bara och snurrar. JAg kan ingenting om nätverk men upplevelsen är att det bara "får plats" en enhet på WLAN:et fast det ju såklart inte är så.

Har 10/10 fiber i väggen som i realiteten är mellan 10 och 70 Mbit ned och 10-40 upp beroende på tid på dagen.

Vilka inställningar ska jag ha? Hur ska jag få till tillgängligheten för alla enheter samtidigt? Något jag missat som måste göras?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Hej,

JAg har läst FAQ.

Har en D-link 655 som jag kopplat en stationär, en apple TV 2, och via WLAN 2 iphones och 2 ipads till. En ipad har ständig uppkoppling och bra flyt men telefonerna och den andra paddan får oftast inte kontakt med nätverket. Står bara och snurrar. JAg kan ingenting om nätverk men upplevelsen är att det bara "får plats" en enhet på WLAN:et fast det ju såklart inte är så.

Har 10/10 fiber i väggen som i realiteten är mellan 10 och 70 Mbit ned och 10-40 upp beroende på tid på dagen.

Vilka inställningar ska jag ha? Hur ska jag få till tillgängligheten för alla enheter samtidigt? Något jag missat som måste göras?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ïpaden och telefonerna kanske inte får någon ip-adress, kontrollera att du har NAT och DHCP påslaget på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Ïpaden och telefonerna kanske inte får någon ip-adress, kontrollera att du har NAT och DHCP påslaget på routern.

Tack för input!

DHCP är på, NAT hittar jag inte något om. Var ska jag leta? Är det en förkortning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Tack för input!

DHCP är på, NAT hittar jag inte något om. Var ska jag leta? Är det en förkortning?

Vi kan nog konstatera att både DHCP och NAT är på isåfall. Läste snabbt lite omdömen om routern och det verkar vara vanligt med problem med det trådlösa, det är ju långt ifrån en "stabil" teknik men det finns bättre och sämre produkter för det. Att starta om apparaten regelbundet brukar kunna lösa många problem med hemmarouters. Annars kanske det finns någon ny firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Vi kan nog konstatera att både DHCP och NAT är på isåfall. Läste snabbt lite omdömen om routern och det verkar vara vanligt med problem med det trådlösa, det är ju långt ifrån en "stabil" teknik men det finns bättre och sämre produkter för det. Att starta om apparaten regelbundet brukar kunna lösa många problem med hemmarouters. Annars kanske det finns någon ny firmware?

Senast FW installerad. Värdelöst att behöva starta om regelbundet. Kanske skäl nog att begära att få byta ut den mot något bättre då?

I vilket fall som helst så funkar det ju inte med fler trådlösa enheter än en, och har aldrig gjort det med denna router. Finns det inget uppenbar inställning att göra för att lösa det får jag förutsätta att det är hårdvaran som är kaputt.

Permalänk
Medlem

Har själv en 655 som funkar utmärkt med 3-4 enheter uppkopplade på det trådlösa, men har läst lite omdömen om den och det verkar finnas många "måndagsexemplar". Du skulle ju kunna kolla ifall du har många trådlösa nät i närheten som stör, på http://www.wirelessmon.com/ kan du tanka hem ett program där du kan se om det finns andra trådlösa nätverk i närheten. Programmet kostar, men du kan testa det gratis i 30 dagar, vilket borde räcka Där kan du även se vilka kanaler som används av dina grannar, och jag vet att den routern scannar av och lägger sig helt random på en kanal mellan 1-11 vilket inte är jättebra i alla lägen.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Senast FW installerad. Värdelöst att behöva starta om regelbundet. Kanske skäl nog att begära att få byta ut den mot något bättre då?

I vilket fall som helst så funkar det ju inte med fler trådlösa enheter än en, och har aldrig gjort det med denna router. Finns det inget uppenbar inställning att göra för att lösa det får jag förutsätta att det är hårdvaran som är kaputt.

Ja det suger med omstarter men det kan man lösa relativt smidigt med en timer, nu verkar ju det inte vara problemet dock. Låter nästan som att du fått på MAC-filtrering men det är väldigt långsökt. Om du inte redan har det så kan du ju prova göra en factory reset, funkar inte det tycker jag du ska be om att få byta till en som fungerar. Det spelar ingen roll om du står precis bredvid routern med enheterna? Och så kan du ju prova koppla ner den som fungerar och sen prova ansluta med en annan.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det du får prova med är att gå in och ställa in det trådlösa manuellt.

Logga in på din router.

1. Under Setup menyn väljer du Wireless settings
2. Välj manual wireless network setup
3. Kolla så att du kör 802.11n och 802.11g mixed mode
4. Transmission rate ska stå på automatiskt, likaså Channel Width (Auto 20/40Mhz).
5. Resten av inställningar ska vara så är:

Security Mode: WPA Personal
WPA Mode: WPA2 Only
Cipher Type: AES
Group Key Update Interval : 3600 Seconds

Pre-Shared Key : minst 8 Valfria tecken/siffror (detta ska sen skrivas in på alla enheter som kopplar upp sig trådlöst mot routern).

Återställ nätverksinställningarna i dina enheter och gör ett nytt anslutningsförsök.

//Canixys