Windows visar lägre hastighet efter överklockning. Varför?

Permalänk

Windows visar lägre hastighet efter överklockning. Varför?

Hej, upptäckte idag när jag kollade windows experiance index efer att klockat upp processorn så såg det ut såhär:

Som ni ser i CPU-z så står den på den klocken som det ska vara igentligen. Detta är väll inget problem igentligen så länge det funkar som det ska vilket det verkar göra enligt CPU-z men undrar vad det är som gör det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är normalt. Windows läser endast "etiketten" på processorn, ej dynamiskt vilken hastighet den körs på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napdev:

Det är normalt. Windows läser endast "etiketten" på processorn, ej dynamiskt vilken hastighet den körs på.

nja där skulle jag nog säga att du har fel/beror på cpu, min x4 965 visar i systemegenskaper 3.9ghz som ändras med klockning. Har för mig att intel brukar visa stock klocken och efter det eventuell klockning. Dock så reserverar jag mig för eventuella fel- :=

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Skrivet av Sugu:

nja där skulle jag nog säga att du har fel/beror på cpu, min x4 965 visar i systemegenskaper 3.9ghz som ändras med klockning. Har för mig att intel brukar visa stock klocken och efter det eventuell klockning. Dock så reserverar jag mig för eventuella fel- :=

Jo, för förut visade den alltid 3,7 stock, sedan ett tag visade den det överklockade resultatet och nu lägre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skit i vad windows säger. Mitt windows säger 5,8 ghz...

Permalänk
Medlem

Prova att belasta CPUn och kolla vad du får för värde.
Cpun klockar ner i vila, gissar att det är därför du får det lägre värdet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzobij4xX:

Jo, för förut visade den alltid 3,7 stock, sedan ett tag visade den det överklockade resultatet och nu lägre.

menar då att de brukar visa stock och klockning samtidigt

Skulle inte vara orolig om klocken, kör på med det du har just nu och ignorera systemspecifikationen

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk

Tack för svaren:)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mitt windows visar inte heller aktuell klock så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H