Permalänk
Entusiast

Gick från 6870 CF (club3d OC) till ett ensamt 680. Temperaturen är mycket bättre, ljudnivån är avsevärt mycket bättre... prestandan ska vi inte prata om. Känns som välinvesterade slantar bara för ljudnivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

sry: OffT -
din VCore låter onödigt hög?
jag har också C0 920 och kommer enkelt upp till 3.8 utan att ändra vcore. 4.2GHz så ökade jag nog vcore till 1.325 som du har nu. Ligger nu på 1.25 @ 4ghz.
3.2GHz klarade jag med sänkt vcore (1.2). Det är bra för kylningen!

Japp, vi är väldigt OT här :/ Men jag tackar inte nej då jag äntligen får tillfälle att diskutera saken
Jo det kanske jag har. Drog till med lite extra då jag tyckte en ~1,2GHz increase var mycket.
Har du lyckats komma upp i 4.2? Det var inte illa. Synd att du inte har samma moderkort som mig annars hade jag kunnat fråga dig om dina inställningar (alla termer heter väl olika per moderkortstillverkare?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om någon läst om det är drivrutinerna som gör att GTX680 korten "bara" kör på pci express 2.0 på X79?! Hade tänkt köpa 2 st men avvaktat pga detta dilemma då jag inte hittar om det är drivers eller hårdvarurelaterat. =/

BTW att handla hos quizcore.se är det mest prisvärda jag gjort!!

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

Första gången sen... någonsin jag köpt ett kort som är litet, tyst med refernskylare och blixtsnabbt!
Men vänta, tre önskningar på en och samma gång? Måste vara ett kinderägg Grymt nöjd med kortet! Men grymt missnöjd med priset!
Dyrt som f-an men bra som f-n är sammanfattningen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

sry: OffT -
din VCore låter onödigt hög?
jag har också C0 920 och kommer enkelt upp till 3.8 utan att ändra vcore. 4.2GHz så ökade jag nog vcore till 1.325 som du har nu. Ligger nu på 1.25 @ 4ghz.
3.2GHz klarade jag med sänkt vcore (1.2). Det är bra för kylningen!

Låter som du har haft tur med din cpu!:D Jag va tvungen att öka volten till 1.424V för att få den stabil på 4.2Ghz. Har även jag C0.

Permalänk
Medlem

Läst endel recensioner om just gtx 680 och ett återkommande topic där ute i världen verkar gälla coilwhine.. Är detta något som faktiskt stämmer eller kan man lugnt bara köpa sig ett referens 680 av valfri tillverkare utan att behöva oroa sig?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Läst endel recensioner om just gtx 680 och ett återkommande topic där ute i världen verkar gälla coilwhine.. Är detta något som faktiskt stämmer eller kan man lugnt bara köpa sig ett referens 680 av valfri tillverkare utan att behöva oroa sig?

Coilwhine är tyvärr rätt vanligt på grafikkort nuförtiden oavsett AMD eller Nvidia eller olika tillverkare. Hör man det inte under normal användning så är det ju inget man behöver oroa sig för. Är det störande så kan man göra en RMA.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Coilwhine är tyvärr rätt vanligt på grafikkort nuförtiden oavsett AMD eller Nvidia eller olika tillverkare. Hör man det inte under normal användning så är det ju inget man behöver oroa sig för. Är det störande så kan man göra en RMA.

Mvh J

Mmm lite trist det förstås. Varför jag undrade var mest för jag ska skicka tillbaka mitt kfa2 580 kort som vägrar fungera tillsammans med dx10 och 11 titlar. Dx9 går helt strålande att köra tex heaven benchmark med men sätter man dx10 eller 11 mode svartskärmar kortet bara några sekunder in i testet. Så tanken var ju att försöka få inet att ge en chansen att lägga mellanskillnaden för att få ett senare och bättre kort. Såfall står ju valet mellan 680 eller 7970 men det verkar som lika stor chans man får coilwhine vilket av dom man än väljer.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Mmm lite trist det förstås. Varför jag undrade var mest för jag ska skicka tillbaka mitt kfa2 580 kort som vägrar fungera tillsammans med dx10 och 11 titlar. Dx9 går helt strålande att köra tex heaven benchmark med men sätter man dx10 eller 11 mode svartskärmar kortet bara några sekunder in i testet. Så tanken var ju att försöka få inet att ge en chansen att lägga mellanskillnaden för att få ett senare och bättre kort. Såfall står ju valet mellan 680 eller 7970 men det verkar som lika stor chans man får coilwhine vilket av dom man än väljer.

Gör det Man vill ju ha det bästa. Har ett 7970 nu men hade jag köpt ett kort idag hade jag köpt ett GTX680

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Mmm lite trist det förstås. Varför jag undrade var mest för jag ska skicka tillbaka mitt kfa2 580 kort som vägrar fungera tillsammans med dx10 och 11 titlar. Dx9 går helt strålande att köra tex heaven benchmark med men sätter man dx10 eller 11 mode svartskärmar kortet bara några sekunder in i testet. Så tanken var ju att försöka få inet att ge en chansen att lägga mellanskillnaden för att få ett senare och bättre kort. Såfall står ju valet mellan 680 eller 7970 men det verkar som lika stor chans man får coilwhine vilket av dom man än väljer.

Antar att jag haft tur då som INTE haft ett enda coilwhine på något av alla 10-12 7970 som jag haft i egen ägo eller byggt ihop till kunder =P OBS: Alla mina kort är då Sapphire...

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk

Kör med SLI och jag är mer än nöjd. Körde med gtx 480 innan, kan ju säga att i ett SLI system är där mer kräm i och framförallt tystare. Det jag önskar är väl att SLI ska skala bättre, något jag förväntar mig av i nästan drivrutin. Annars måste jag säga att jag är impad av nvidia som skickar ut drivrutiner som går att spela med. AMD 7970, ja, då var det problem... Normalt, har ju bara funnits på marknaden sen 9 januari och fortfarande fungerar inte kort helvetet. Det jag fick uppleva av 7970 var: text blev som stänkt färg när man scrollade på hemsidor ibland, extrema fps drops i bf3, dålig prestanda, prestandan blev sämre av de nya drivrutinerna som kom, ljudnivån var hemsk, flimrande texture i bf3 och det var inte lite det flimrade. Nä, det var inget kort som var värt sitt pris.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av skydiver:

Antar att jag haft tur då som INTE haft ett enda coilwhine på något av alla 10-12 7970 som jag haft i egen ägo eller byggt ihop till kunder =P OBS: Alla mina kort är då Sapphire...

Nä, jag hade också sapphire och jag hade nån form av coilwhine. Mitt lät som ett surrande bi, kunde vara om jag så bara var på en hemsida med massa reklam, lol.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Kör med SLI och jag är mer än nöjd. Körde med gtx 480 innan, kan ju säga att i ett SLI system är där mer kräm i och framförallt tystare. Det jag önskar är väl att SLI ska skala bättre, något jag förväntar mig av i nästan drivrutin. Annars måste jag säga att jag är impad av nvidia som skickar ut drivrutiner som går att spela med. AMD 7970, ja, då var det problem... Normalt, har ju bara funnits på marknaden sen 9 januari och fortfarande fungerar inte kort helvetet. Det jag fick uppleva av 7970 var: text blev som stänkt färg när man scrollade på hemsidor ibland, extrema fps drops i bf3, dålig prestanda, prestandan blev sämre av de nya drivrutinerna som kom, ljudnivån var hemsk. Nä, det var inget kort som var värt sitt pris.

HAHAHA vilken otur du måste ligga inne med xD har inte haft några som helst problem med mina 7970 eller deras drivers i något sammanhang. så jävla lycklig man är!

PS: 10 nya 7970 är nu beställda och i lager senast onsdag nästa vecka! http://www.quizcore.se/sapphire-radeon-hd-7970-3gb/product_de...

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Skrivet av skydiver:

HAHAHA vilken otur du måste ligga inne med xD har inte haft några som helst problem med mina 7970 eller deras drivers i något sammanhang. så jävla lycklig man är!

PS: 10 nya 7970 är nu beställda och i lager senast onsdag nästa vecka! http://www.quizcore.se/sapphire-radeon-hd-7970-3gb/product_de...

Hehe, det beror nog på också om man bryr sig om kvalitén man köpt eller om man bara köper för att skydda sitt favoritmärke.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Ja imo är man dum i huvudet om man handlar efter märke...Jag kör på det som tillfredsställt mig mest och det är just nu ATI. Sen när "riktiga" Kepler kommer kanske jag faller för dom när GK110 äntligen vågar sig ut på marknaden...

Ska dock tillägga att jag kör mina kort vattenkylda då ATI´s referenskylare låter som reaplan som dom alltid gjort...

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Skrivet av skydiver:

Ja imo är man dum i huvudet om man handlar efter märke...Jag kör på det som tillfredsställt mig mest och det är just nu ATI. Sen när "riktiga" Kepler kommer kanske jag faller för dom när GK110 äntligen vågar sig ut på marknaden...

Ska dock tillägga att jag kör mina kort vattenkylda då ATI´s referenskylare låter som reaplan som dom alltid gjort...

Riktiga kepler, tror inte det kommer heta kepler om GK110 blir gtx 780. Anledningen till att GK104 blev gtx 680 var för att de blev chockade över hur dåligt 7970 presterade, så de behövde ju inte ta ut sitt riktiga monsterkort ut på marknaden riktigt än. Sen blir det ju en fördel för nvidia. Nu har nvidia gk110 och polera på, tills amd lägger ut 8000 serien. Amd får problem igen med sina drivrutiner, nvidia har ett kort med välpolerad hårdvara och drivrutiner.

Sen, nä, jag har inte påstått att man är dum i huvudet om man köper efter märke. Jag menade bara på att man ska ju inte överdriva som att produkten är helt felfri. Gtx 680 erkänner jag själv inte är helt okej. Enligt sweclockers ska där vara problem med gpu boost, något jag inte har lagt märke av i alla fall, men sen SLI skalningen är dålig, något som måste förbättras.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I