Foxconn anställer 18 000 arbetare för Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Folk i allmänhet ser Jobs som en gud, nästan som Kim Jong-Il framställs/framställdes i Nordkorea.

Sen skapade och utvecklade Bill Gates & co Microsoft och Windows 1975. Det är över 35 år sedan. Gates titlar, positioner och arbetsuppgifter har förändrats flera gånger under åren, samma med Jobs. Tror liksom inte att Gates sitter och programmerar windows och designar utseendet när de har tiotusentals anställda, alla med specifika arbetsuppgifter. En VD har inte som uppgift att vara involverad i produktdesign, utan att sköta företaget rent generellt.

Eller tror du att Mark Zuckerberg, Bill Gates och Steve Jobs gör allt själva? Dagens "one man armys" -> one man corporation?

Jobs var ju bevisligen lika dödlig som oss andra, men just i de fallen du nämner så har de väldigt mycket med företagets produktutvecklong att göra. Samma med Larry page och Sergey Binn på google, eller Zuckerberg för den delen. Detta finns det också miljontals källor på, men jag orkar inte, du får googla.

Sedan, man behöver väl inte göra något rent fysiskt bara för att man kläcker alla ideer heller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Alltså.. varför ska skärmarna växa i storlek.. har 4.1 tum och den får fan knappt plats i fickan :& ge mig en rejäl lur med runt 3 tum istället!

Iphone är absolut för liten ! runt 4/4.3" är perfekt " helst om man ska surfa. (Har haft Note)

Någon som vet pris ungefär?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Iphone är absolut för liten ! runt 4/4.3" är perfekt " helst om man ska surfa. (Har haft Note)

Någon som vet pris ungefär?

om dom följer samma som med 3gs/4/4s och Ipad, Ipad2 och iPad 3 så blir det samma pris som föregående modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hur menar du nu? På vilket sätt skadar jag människor? Givetvis hade dom kunnat höja lönerna och göra arbetet mindre slitsamt för dom anställda, folk tar ju för fan livet av sig och jobbar mer eller mindre dygnet runt och bor på sin arbetsplats, givetvis är detta inte ok. Dom (Apple) hade ju en vinstmarginal på 46% men du menar att högre löner hade fått dom att lägga ner alltsammans? 20, 30 eller endast 40% hade inte varit gott nog?

För att du inte förstår? Apple betalar inte ut löner till kineserna utan det är foxconn som betalar ut lönerna och i sin tur är det Kina som bestämmer lönenivåerna för arbetarna, allt utöver det går till statskassan. Oavesett hur mycket lön man kan tycka att dessa arbetare är värda så är det Kina som bestämmer allt till skillnad från Sverige där det är helt upp till arbetsgivaren att bestämma lönen.

Apple tar ut så mycket vinst de kan, precis som alla andra vinstdrivande företag. Lägg ner hyckleriet.

När ska folk inse att Kina är ett riktigt jävla hemskt skitland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JPLarsson:

1. Låt oss leka med tanken att det är omöjligt att använda elektroniska apparater såsom mobiltelefoner eller datorer utan på något sätt gå igenom Foxconn. På vilket sätt hindrar det att man tycker att arbetarna förtjänar bättre villkor, bara för att man äger en dator?

Visst kan man tycka men det lär inte förändra något såvida du inte går in med militära medel och störtar Kina.

Skrivet av JPLarsson:

2. Arbetarna på Foxconn har inte råd att köpa produkterna de producerar. De har knappast tid att sitta och beundra företagsledningens lyckade förhandlingar med Apple heller.

Vad har det med saken att göra? Jag har helt övertygad om att nästintill alla som jobbar på Scania inte har råd att köpa deras färdiga produkter. Det spelar ingen roll hur bra deal foxconn gör med Apple, vinsten går till Kinas statsapparat ändå.

Skrivet av JPLarsson:

3. Nämn ett företag med schyssta arbetsvillkor som är i Foxconns storleksklass och som tvingats sätta upp nät och tvinga arbetarna att skriva på avtal för att hindra folk från att begå självmord.

?

Skrivet av JPLarsson:

4. Apple är ett av världens rikaste företag. Nog har de råd att ge människorna som tillverkar deras produkter lite mer i lön och möjlighet att organisera sig fackligt, utan att iPhone för det skulle kosta 30.000 kr?

[/QUOTE]

Apple betalar inte ut lön till dessa stackare, skulle Apple skänka pengar så skulle det inte vara accepterat att ta mot detta, skulle Apple ändå kunna förbättra det för arbetarna så skulle Foxconn med uppdrag från Kina regering dra in på annat och således tjäna mer. Du måste förstår att det är Kinas största intresse att hålla nere löneutvecklingen.

Jag var bara tvungen att besvara din dumhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

För att du inte förstår? Apple betalar inte ut löner till kineserna utan det är foxconn som betalar ut lönerna och i sin tur är det Kina som bestämmer lönenivåerna för arbetarna, allt utöver det går till statskassan. Oavesett hur mycket lön man kan tycka att dessa arbetare är värda så är det Kina som bestämmer allt till skillnad från Sverige där det är helt upp till arbetsgivaren att bestämma lönen.

Apple tar ut så mycket vinst de kan, precis som alla andra vinstdrivande företag. Lägg ner hyckleriet.

När ska folk inse att Kina är ett riktigt jävla hemskt skitland?

Så Apple och Foxconn kan inte ge högre lön då? Detta har den kinesiska staten förbjudit? Låter inte särskilt troligt. Apple/Foxconn eller inte så är det en riktigt jävlig situation och att man kan försvara detta med att skylla på en stat är ju riktigt märkligt i mina ögon. Människor är inga handelsvaror och bara för att man kan ge någon en svältlön betyder inte att man måste det för att maximera sin vinst. Det är fel att utnyttja människor, oavsett vilket företag eller stat man lyder under. Men återigen, på vilket sätt är jag en dålig människa för att jag inte gillar att andra människor blir dåligt behandlade? Företagen måste ju ta sitt sociala ansvar och inte lägga över ansvaret på underleverantörer eller en stat. Är så trött på försvaret "alla företag är vinstdrivande och tar ut så mycket vinst som det kan". Som att det rättfärdigar allting!

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Vad har det med saken att göra? Jag har helt övertygad om att nästintill alla som jobbar på Scania inte har råd att köpa deras färdiga produkter. Det spelar ingen roll hur bra deal foxconn gör med Apple, vinsten går till Kinas statsapparat ändå.

Nu var ju mitt svar inte riktat till dig, utan till personen som påstod att "om jag minsann jobbade på Foxconn så skulle jag vara stolt över att kunna köpa iPhone etc."

Skrivet av sunnis:

Apple betalar inte ut lön till dessa stackare, skulle Apple skänka pengar så skulle det inte vara accepterat att ta mot detta, skulle Apple ändå kunna förbättra det för arbetarna så skulle Foxconn med uppdrag från Kina regering dra in på annat och således tjäna mer. Du måste förstår att det är Kinas största intresse att hålla nere löneutvecklingen.

Och där har vi ju uppenbarligen ett problem, eller hur? Foxconn kan inte vara den enda tillverkaren som Apple kollar på när de avgör vem som ska få producera iPhones. Om Apple istället för att bara se till vem som gör jobbet billigast även började väga in arbetsförhållandena skulle man komma en bra bit på vägen. Ett företag av Apples storlek och rang borde kunna ställa en del krav vid avtal som dessa, till och med mot kinesiska företag.

För övrigt köper jag också Appleprodukter ibland, och även fast jag inte tror på konsumentmakt så skulle jag gjort ett undantag och blivit Applehipster på heltid om de hade stått ut från mängden när det gäller schyssta villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Så Apple och Foxconn kan inte ge högre lön då? Detta har den kinesiska staten förbjudit? Låter inte särskilt troligt. Apple/Foxconn eller inte så är det en riktigt jävlig situation och att man kan försvara detta med att skylla på en stat är ju riktigt märkligt i mina ögon. Människor är inga handelsvaror och bara för att man kan ge någon en svältlön betyder inte att man måste det för att maximera sin vinst. Det är fel att utnyttja människor, oavsett vilket företag eller stat man lyder under. Men återigen, på vilket sätt är jag en dålig människa för att jag inte gillar att andra människor blir dåligt behandlade? Företagen måste ju ta sitt sociala ansvar och inte lägga över ansvaret på underleverantörer eller en stat. Är så trött på försvaret "alla företag är vinstdrivande och tar ut så mycket vinst som det kan". Som att det rättfärdigar allting!

Du har alltså missat att Kina är världsledande på att förtrycka människor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JPLarsson:

Nu var ju mitt svar inte riktat till dig, utan till personen som påstod att "om jag minsann jobbade på Foxconn så skulle jag vara stolt över att kunna köpa iPhone etc."

Okej, jag läste inte riktigt allt där.

Skrivet av JPLarsson:

Och där har vi ju uppenbarligen ett problem, eller hur? Foxconn kan inte vara den enda tillverkaren som Apple kollar på när de avgör vem som ska få producera iPhones. Om Apple istället för att bara se till vem som gör jobbet billigast även började väga in arbetsförhållandena skulle man komma en bra bit på vägen. Ett företag av Apples storlek och rang borde kunna ställa en del krav vid avtal som dessa, till och med mot kinesiska företag.

För övrigt köper jag också Appleprodukter ibland, och även fast jag inte tror på konsumentmakt så skulle jag gjort ett undantag och blivit Applehipster på heltid om de hade stått ut från mängden när det gäller schyssta villkor.

[/QUOTE]

Ja visst är det så. Tyvärr är Kina ett av de få länderna i världen som har denna kapacitet, även om man skulle flytta vissa bitar av tillverkningen till andra länder (Allt tillverkas inte i Kina idag heller för den delen) så har man fortfarande massvis med kinesiska underleverantörer. Sen är inte Foxconn den enda legotillverkaren i Kina och Apple är inte Foxconn enda kund vilket gör situationen ännu mer komplex.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Du har alltså missat att Kina är världsledande på att förtrycka människor?

Nej verkligen inte! Men du säger ju att det är ok att lägga all sin produktion i ett låglöneland där dom anställda inte kan få en skälig lön och därefter kan man skylla på landet? Förstår inte vad du vill ha sagt faktiskt.

Det jag säger är att det är fel att utnyttja människor och att om man som företag lägger sin produktion eller köper varor ifrån ett sådant land så är man en del av problemet. Likaså är vi konsumenter som köper produkterna en del av problemet. Du vet ju vad jag menar och du är läskunnig så sluta upp med att antyda att jag inte förstår. "har du missat att Kina förtrycker sin befolkning?" Var det allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Nej verkligen inte! Men du säger ju att det är ok att lägga all sin produktion i ett låglöneland där dom anställda inte kan få en skälig lön och därefter kan man skylla på landet? Förstår inte vad du vill ha sagt faktiskt.

Det jag säger är att det är fel att utnyttja människor och att om man som företag lägger sin produktion eller köper varor ifrån ett sådant land så är man en del av problemet. Likaså är vi konsumenter som köper produkterna en del av problemet. Du vet ju vad jag menar och du är läskunnig så sluta upp med att antyda att jag inte förstår. "har du missat att Kina förtrycker sin befolkning?" Var det allt?

Det är lite mer problematiskt än så. Tänk om slutade lägga sin produktion i låglöneländer, hur mycket lön tror du arbetarna där får då?
Kina är ju en av världens snabbast växande ekonomier.
Gå tillbaka 100-200 år i Sverige och se hur villkoren var för arbetare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

50kr i timmen?

Snarare 5 spänn i timmen.

Permalänk
Skrivet av audiultX:

så innan ni spyr ut onödiga kommentarer och tror att ni är så himla smarta som inte köper Apple produkter och därmed bidrar till missförhållanden som media vinklar till att Apple är de ända skylldiga till. Som en innan mig skrev så kan man bara ta och kolla på klädesindustrin, där tex otroligt många arbetare i länder som Indien bokstavligen badar i olika typer av kemikalier. Ni uttrycker å ena sidan hat mot apple och att ni aldrig skall köpa deras produkter, men vad använder ni för elektronik själva då?något från ovanstående?

Så bara för att företag x också mejar ner sina anställda med maskingevär så ska vi inte bry oss om Apple gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Så bara för att företag x också mejar ner sina anställda med maskingevär så ska vi inte bry oss om Apple gör det?

Läser du ens vad han skriver? Som han säger, folk har detta som ett argument för att inte köpa Apples produkter. Det tas aldrig upp som ett argument för att inte köpa en Samsung, Nokia eller andra tillverkares telefoner trots att de inte är ett dugg bättre på denna punkt. Det är detta hykleri som är extremt irriterande.

Så när den fråga kommer upp i trådar rörande alla dessa andra märken skall jag inte säga något men så länge det inte är i andra trådar än i enbart de som rör Apple så är det som sagt inget annat än hykleri.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Läser du ens vad han skriver? Som han säger, folk har detta som ett argument för att inte köpa Apples produkter. Det tas aldrig upp som ett argument för att inte köpa en Samsung, Nokia eller andra tillverkares telefoner trots att de inte är ett dugg bättre på denna punkt. Det är detta hykleri som är extremt irriterande.

Så när den fråga kommer upp i trådar rörande alla dessa andra märken skall jag inte säga något men så länge det inte är i andra trådar än i enbart de som rör Apple så är det som sagt inget annat än hykleri.

Skillnaden är att Apple badar i pengar och har råd att betala sina slavar högre lön. Men det är klart, deras nya VD är väl sugen på att bygga ett par lyxpalats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Skillnaden är att Apple badar i pengar och har råd att betala sina slavar högre lön. Men det är klart, deras nya VD är väl sugen på att bygga ett par lyxpalats...

Det är lika mycket Samsung, Microsoft och Nokias "slavar". Apple äger inte foxconn och ger inte deras anställda lön.

Vad de kan göra är att försöka påverka Foxconn, vilket de också gör.

Dessutom var detta ett problem långt innan Apple blev så rika som de är idag men inte såg man dessa diskussioner i var enda tråd gällande mobiltelefoner då, trots att arbetsförhållandena för ett par år sedan var ändå sämre än de är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Går fortfarande inte att förneka att Apple gör grova vinstmarginaler på varje sålt hipster enhet (Iphone, Ipad),
en Iphone kostar i affär ca 6000 kronor, men under 1000 kronor att tillverka, räknat sen på att det inte kostar så mycket att skeppa Iphones runtom i världen.
De sköter då inte sina affärer bättre än andra, de tar ett grovt överpris på en bit Samsung elektronik med plast och ett äpple-logo.

Vad föreslår du att apple gör?

Om de sätter för lågt pris blir det kö (vilket det iofs redan blir vid varje släpp). Säg att de sätter priset 2000 kronor lägre, då blir det ännu längre kö. Vem tjänar på det?

Om någon vill köpa din produkt för 120 kronor, hade du då valt att sälja den för 70 kronor? Om ja, varför det?

Permalänk
Medlem

Komponenterna till en smartphone kostar nånstans $160-190, sen tillkommer ju utveckling o forskning, marknadsföring, osv och längst upp vinst. Och som alla företag som lanserar en ny produkt, så går man ut med ett högt pris, skummar av det översta entusiast-skiktet, när det är mättat sänker man priset och tar nästa skikt, osv osv. Det är ju samma för allt.

En ask Ipren kostar 50 kr på apoteket, men inte många ören per tablett. Men du kan nog ge dig fan på att det kostade en slant att ta fram tabletten en gång i tiden, och att få den godkänd.

Inget vinsdrivande företag i världen siktar väl att gå ±0 på sina produkter?

Sluta hata Apple och gå vidare med era liv...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog dissa iPhone även om den blir snygg och bra. Så jävla trött på att ALLA ska ha iPhone. Folk köper iPhone för det är de enda de känner till

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JPLarsson:

3. Nämn ett företag med schyssta arbetsvillkor som är i Foxconns storleksklass och som tvingats sätta upp nät och tvinga arbetarna att skriva på avtal för att hindra folk från att begå självmord.

Är det negativt att de sätter upp skyddsnät? Är det på samma sätt dåligt att vi exempelvis har psykvård i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag kommer nog dissa iPhone även om den blir snygg och bra. Så jävla trött på att ALLA ska ha iPhone. Folk köper iPhone för det är de enda de känner till

Varför är det så viktigt att bry sig om vad andra har? Är du rädd att din identitet ska bli "okunnig som köper iphone?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Varför är det så viktigt att bry sig om vad andra har? Är du rädd att din identitet ska bli "okunnig som köper iphone?"

Principsak. Jag gillar inte att alla köper en sak utan att riktigt veta varför

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Principsak. Jag gillar inte att alla köper en sak utan att riktigt veta varför

Du säger att du dissar iphone oavsett om den är bra?! Det finns många som köper mycket av samma vara, exempelvis är inte variationen på val av plockgodis inte så stor... Är det dåligt därför?

Ogillar du saker utan att veta varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Läser du ens vad han skriver? Som han säger, folk har detta som ett argument för att inte köpa Apples produkter. Det tas aldrig upp som ett argument för att inte köpa en Samsung, Nokia eller andra tillverkares telefoner trots att de inte är ett dugg bättre på denna punkt. Det är detta hykleri som är extremt irriterande.

Så när den fråga kommer upp i trådar rörande alla dessa andra märken skall jag inte säga något men så länge det inte är i andra trådar än i enbart de som rör Apple så är det som sagt inget annat än hykleri.

På min Nokia står det minsann "Made in Finland" på.

Nu gäller väl visserligen detta enbart deras lite dyrare lurar. S40-telefonerna har jag svårt att tro tillverkas i Finland.

Lite OffT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

På min Nokia står det minsann "Made in Finland" på.

Nu gäller väl visserligen detta enbart deras lite dyrare lurar. S40-telefonerna har jag svårt att tro tillverkas i Finland.

Lite OffT...

Dock är det slut med det för Nokia då dom förflyttar sin produktion till Asien

http://www.svd.se/naringsliv/nokia-skar-ner-kraftigt-i-finlan...

Jävligt tråkigt när all produktion förflyttas till Asien, också ställer sig världen frågan varför ekonomin går så dåligt för och hur länder som Kina får sån stor tillväxt. Företagen går med vinst, men folk blir arbetslösa, vilket drar ner konsumtionen, vilket leder till sämre intäkter för staten, vilket ger indragningar i den offentliga sektorn, vilket påverkar folket ännu mer. I slutändan blir klyftorna högre, där cheferna sitter på kullar av guld, medan de som blev arbetslösa tvingas in i en misär.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Gender Bender, Jag var på väg att trycka "Gilla" på ditt inlägg men det kändes på något sätt fel ...

Permalänk
Medlem

Ni blir sura på apple, men inte på samsung, microsoft, sony, intel, nokia, Acer, Dell, HP mm. som också använder sig av foxconn. Ser inte logiken -.-
Sedan får ju arbetarna det bättre citat från wikipedia "In 2012, Apple hired the Fair Labor Association to conduct an audit of working conditions at Foxconn"
Snälla, läs på innan ni spottar ur massa skit om att "arbetarna har låga löner blablabla.." faktum är prisförhållandena i kina är helt andra än i sverige, desamma med löneförhållandena. t.ex. lunchen kostar max 5,44 kr.
källa: http://www.chinalaborwatch.org/pro/proshow-127.html

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Du säger att du dissar iphone oavsett om den är bra?! Det finns många som köper mycket av samma vara, exempelvis är inte variationen på val av plockgodis inte så stor... Är det dåligt därför?

Ogillar du saker utan att veta varför?

Det är inte så att iPhone är dålig. Inte alls, den är skitbra. Men grejen är att det är inte värt priset. Varför? För att du får bättre telefoner för ett billigare pris.
Om jag skulle använda 5-6 tusen till en mobil skulle det inte vara iPhone utan en Samsung i samma prisklass eftersom den är sjukt mycket snabbare.
Tyvärr så tror folk att iPhone är bättre än alla andra, men dom flesta har ju ingen aning om hur stor skillnaden är på en Android och en iPhone. Antagligen går dom efter reklam och sånt, vad annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är inte så att iPhone är dålig. Inte alls, den är skitbra. Men grejen är att det är inte värt priset. Varför? För att du får bättre telefoner för ett billigare pris.
Om jag skulle använda 5-6 tusen till en mobil skulle det inte vara iPhone utan en Samsung i samma prisklass eftersom den är sjukt mycket snabbare.
Tyvärr så tror folk att iPhone är bättre än alla andra, men dom flesta har ju ingen aning om hur stor skillnaden är på en Android och en iPhone. Antagligen går dom efter reklam och sånt, vad annars?

Fast det där tror jag inte på. När iPhone 4S släpptes var den hårvarumässigt bättre än exempelvis Samsung S2. CPUn iofs aningen högre klockad på S2:an men det har mindre betydelse eftersom de kör olika OS men 4S:ens GPU var klart snabbare. Fortfarande, 8 månader efter release, så är det enbart SGS3 som klår den vad gäller GPUn.

De som gillar Android kommer inte köpa en iPhone oavsätt om den är snabbare än det Android har att erbjuda och tvärt om. För mig är ekosystemet betydligt viktigare än några siffror på ett papper. Så länge jag föredrar iOS bland de mobila ekosystemen och Apple släpper telefoner som upplevs rappa så håller jag mig till iPhone.