Är pirater i regel intellektuellt underlägsna?

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vilket skulle bevisas. Det har du inte gjort. Innan du så gör finns inget att diskutera.

http://www.nytimes.com/2010/01/22/business/global/22music.htm...

Alla studier som gjorts visar att intäkterna går ned och den enda rimliga förklaringen är illegal nedladdning.

Citat:

"Laglig rätt"? Så, det handlar egentligen om att piratkopiering är dåligt därför att det är olagligt, inte tvärt om?.

Hur kan detta vara din slutsats?

Jag tror jag hittat din själsfrände. Ni har exakt samma argument.
Tide goes in tide goes out http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=2BC...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

http://www.nytimes.com/2010/01/22/business/global/22music.htm...

Alla studier som gjorts visar att intäkterna går ned och den enda rimliga förklaringen är illegal nedladdning.

Du länkade inte till "alla studier". Du länkade till NY Times. Som inte ens är en redaktionell text utan en "nyhet" från musikindustrin. Fail, försök igen.

Det är rent och skärt ovetenskapligt snömos att påstå att den enda "rimliga förklaringen" är illegal nerladdning. För det första är det inte sant att nöjesbranschen som helhet fått mindre intäkter, speciellt inte om man räknar in ekonomisk kris. Tvärt om, nöjesbranscherna (musik, film, spel, etc) har klarat sig bättre än många andra industrier och dess inkomst står i en rätt stark korrelation till konsumenternas köpkraft. Spelindustrin har ökat mest, på musikindustrins bekostnad. Dygnet har bara 24 timmar och ungdomar har bara si och så mycket pengar, varvid en nöjesbransch av logisk nödvändighet måste gå ner om en annan går upp.

Du har inga som helst belägg för att det är illegal fildelning som är orsaken. Jag noterar att du inte svarar på frågor. Antagligen för att du inte har något svar. Men här är ytterligare två du måste belägga:
1) Nöjesindustrin förlorar intäkter, även om vi korrigerar för ekonomisk kris och konsumentköpkraft.
2) Detta beror på piratkopiering.

Du har inte ens belagt 1 och ändå vill du påstå att 2 - helt utan argument - gäller?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Hur kan detta vara din slutsats?

Vad ville du ha sagt då?

Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag tror jag hittat din själsfrände. Ni har exakt samma argument.
Tide goes in tide goes out http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=2BC...

Länken fungerar inte. Edit: Men jag gissar att det är någon form av ad hominem. Din ton är häpnadsväckande med tanke på hur oseriösa och ogenomtänkta dina argument är.
Denna länk fungerar dock: http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2009/jun/09/games-dvd... och har faktiska data i stället för rent tyckande från företrädare från musikindustrin.

Vill du vara så vänlig att belägga dina påståenden i stället för att rapa upp dem om och om igen?

Du vill påstå att industrin är drabbad och detta beror på kopiering. I själva verket är det långt ifrån klart att det första gäller och kopiering är en non sequitur.

Här har du inte mindre än 27 riktiga källor sammanställda: http://blog.ted.com/2012/03/20/the-numbers-behind-the-copyrig...
Edit:
Se även: http://www.schneier.com/essay-248.html och avsedd bok för en inblick i hur modern sund marknadsekonomi kräver att affärsmodeller håller sig uppdaterade. Ja, en marknad utan konkurs är som evolution utan död. Det har inget med "anarki" att göra och ingen har påstått att det inte finns saker för rättsväsendet och staten att hålla i. Gör ingen straw man. Du kan ej heller lyfta frågan om en mer intellektuell debatt om piratkopiering när du bara försöker fördumma den ännu mer.
Edit: Fler länkar:
http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2012/02/03/you-will-ne...
http://www.pcworld.com/article/194203/government_says_data_es... <- "Government Says Data Estimating Piracy Losses is Unsubstantiated"
http://www.gao.gov/new.items/d10423.pdf
http://blog.mises.org/12499/all-those-studies-about-piracy-lo...
http://freethoughtblogs.com/lousycanuck/2012/03/17/neil-gaima...
http://bigthink.com/ideas/42029
http://www.glynskyandpete.com/2012/02/losses-in-usa-through-m...
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1986299
Observera att några av länkarna innehåller peer-review i stället för TS rena tyckande. Även de som inte är peer-review innehåller klara, logiska och konsekventa argument och legitima frågeställningar som piratjägarna inte kan svara på med annat än rena fantasier och moralpredikan.

Edit: Det är också viktigt att inse att frågan om förlust egentligen är irrelevant. Låt oss säga att industrin som helhet förlorar på pirater. Det är ju trots allt troligt. Det är själva magnituden på förlusten som är överdriven. Men förlust allena är inget argument "mot kopiering", utan det är ett neutralt påstående. En mer rimlig tolkning är att ekonomin ser ut som den gör och man måste anpassa sig. Anpassa eller duka under. Det är nämligen så att det inte är någon som helst rättighet att tjäna pengar på något givet område. Konsten som sådan (musiken, filmen, mjukvaran, etc) är inte hotad på något sätt. Människor har skapat konst så långt tillbaka vi kan spåra, vilket är minst runt 50 000 år. Enda gången konsten varit hotad har varit under diktatur och påbud uppifrån. Det är fullt möjligt och inte så konstigt om det faktiskt visar sig att man bara kan tjäna miljarder på film under en viss period i historien. Precis som man bara kunde tjäna pengar på hästdroskor eller slavar eller stationslåsta radioapparater under en begränsad tid. Det är fullt möjligt att filmproduktion kommer visa sig vara en hobbyverksamhet, eller småföretagarverksamhet ungefär som hästdroskor är idag. Det är ingens "fel" och det är ingens "rätt" att kunna tjäna pengar på något givet område. Kopiering är en helt logisk följd av marknadsekonomi och det finns inga vinster genom att specialbehandla en bransch bara för att den idag omsätter miljarder. Den som påstår att filmen, musikstycket eller datorprogrammet är hotat vet inte vad denne talar om. Nästa steg är enklare fysiska föremål som kan kopieras på skrivbordet genom saker som MakerBot. Det är bara att acceptera. Företagande är inte hotat som företeelse. Snarast hotas företag av specialbehandling som i slutändan blir något dyrt och integritetskränkande som bara ett fåtal vinner på under en begränsad tid. En riktig och intellektuellt hederlig kapitalist gråter inte en tår när ett företag går under (utom givetvis sitt eget), eftersom marknadsekonomi handlar om att gilla företagande, inte ett enskilt företag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Den edit:en får en egen plats på mitt (CD-beskattade) hårddiskytrymme.

Permalänk
Medlem

Hatten av till MBY som orkar argumentera så grundligt mot troll. Förhoppningsvis kommer det iaf till nytta av andra vilseledda personer som söker insikt i fildelningsdiskussionen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

http://www.nytimes.com/2010/01/22/business/global/22music.htm...

Alla studier som gjorts visar att intäkterna går ned och den enda rimliga förklaringen är illegal nedladdning.

Det där är ren pseudovetenskap.

Jag tycker X oavsett om det är sant eller inte, och nu försöker jag trolla med siffror för att det ska verka som jag har rätt på något sätt. Så fungerar pseudovetenskap. Tvärt emot riktigt vetenskap m a o.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen betydligt vanligare att yngre personer piratkopierar, eftersom de inte har pengar nog att köpa de spel, filmer och musik de vill.
Därför kan det säkert ibland upplevas som att pirater är mer obildade än andra. Du har väl helt enkelt diskuterat med några tolvåringar eller liknande. De är ju självklart mer obildade än andra i snitt pga åldern.

Med det sagt så måste jag "tyvärr" hålla med övriga här i tråden i vad de skriver, även om jag kan förstå att det kan kännas jobbigt för dig att ha alla emot dig.
När du skriver "Herp derp att ladda ner är inte samma sak som stöld. Sakens finns kvar hööhöö" som ett exempel på hur "motståndarna" resonerar så sätter du knappast den intellektuella nivån speciellt högt själv.

Argumentet som du raljerar över är fullständigt giltigt. Jämförelsen med stöld är helt absurd. Som du skriver : "saken finns kvar".
En stöld innebär att någon blir av med något, vilket uppenbarligen inte är fallet här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast

Vill lägga till en sak angående att musikindustrin tappar mycket omsättning. Jag tror jag kan ge en förklaring och det beror faktiskt på datorer och internet men inte direkt fildelning. I många herrans år har artister varit mer eller mindre tvungna att vända sig till ett större skivbolag för att kunna slå igenom eftersom skivbolagen har tillgång till studio som krävs för att spela in, de har kontakt med företag som kan tillverka skivor och de har kontakter med alla distributionskanaler. Med ny teknik behöver en studio hemma i sovrummet inte kosta mer än 10000 kr. Mindre om man är kreativ. Allt som behövs är ett havlbra ljudkort för kanske 3000 kr, en mikrofon eller två för ett par tusen styck, en hyfsad DAW som antigen kostar ett par tusen eller ett par hundra. Eventuellt ett Midiklaviatur för en tusenlapp eller två och sedan beror det på vad man köper för plugins och midi-instrument. Hur som helst kan vem som helst ha råd med en fullgod studio. Där rök en anledning till att vända sig till stora skivbolag. Sen vad det media, ja nu lyssnar få på skivor och väljer mp3 istället så då kan man skita i att släppa skivor, i alla fall i början. Sedan finns det företag som trycker upp skivor även i mindre serier om man vill. Avslutningsvis har vi distributionen och där finns det nu massa smidiga kanaler att gå genom. Det finns massa hemsidor som bara är till för att man ska lägga upp musik. Sen finns även Spotify och liknande tjänser som inte är så svåra att komma in på. Finns många ställen som bara säljer mp3 låtar som riktar sig till mindre band och sånt med. Det är först om man vill komma in i skivaffärer som det blir jobbigt men eftersom folk köper färre och färre skivor så är det mindre och mindre relevant. Finns många band som blir halvstora i en genre med bara digitalt distribuerad musik. Sedan trycker de upp skivor i mindre upplagor som de säljer till de fans som faktiskt vill ha skiva också.

Musikerna har alltså tagit tillbaks makten från de stora skivbolagen. Fler och fler musiker vill själva ha kontroll över sin musik så de väljer att köra själva eller vända sig till små bolag som också ploppat upp som svampar sen internet dök upp. De stora bjässarna och deras affärsmodell är föråldrad men de vägrar inse det.

Helt enkelt har vi börjat se en liten revolution mot kommersialismen inom musiken.

Så, innebär piratkopiering en förlust för musikbranchen? Tveklöst. Är det enda anledningen till att omsättningen sjunker? Inte en chans. Piratkopiering inom musikindustrin har alltid funnits och de stora skivbolagen har skrikit om att branschen kommer dö vid varje nytt teknologiskt genombrott enda sen radion. Vem skulle köpa skivor om de kunde lyssna på musiken gratis på radio?
Sen var det kassettbanden.
Sen CD-skivan.
Sen internet...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad svamlar du om? Kan du ens läsa?
Stöld är när man stjäl något och piratkopiering är upphovsrättsbrott. Två helt olika saker. Sen att du inte verkar förstå det är upp till dig. Det är du som hittar på nya konstiga saker, inte jag.

Språkpolis? Det handlar om så mycket mer än så och du har lekt ungefär lika mycket språkpolis själv med dina konstiga försök att definiera om saker för att passa dig själv.

Vad försöker du säga? Kranvatten kostar och det kostar att diska. Urbota korkad liknelse du försöker dra eftersom den inte är jämförbar alls. Fysiska produkter fungerar inte på samma sätt som digitala sådana.

Klart det är intäkter som är poängen men en piratkopierad film är inte nödvändigtvis en förlorad intäkt. Det faller på sin egen orimlighet att allt som kopierats hade köpts annars. Vi kan ju ta och titta lite på vad folk brukar ha på sina datorer. Vi säger kanske 5 piratade spel á 300 kr styck, det är 1500 kr spel. Sen har vi officepaketet, 1000 kr, Adobe CS5, 35000, 500 filmer á 150 kr, totalt 575000 kr, 5000 mp3 á 10 kr, totalt 50000 kr, 100 säsonger av olika TV-serier á 300 kr, 30000. Då är vi totalt uppe i nästan 700000 kr. Hur många har råd att lägga mellan en halv och en miljon på film, musik och program bara sådär? Framförallt, hur många ungdomar har råd med det? En gymnasieungdom behöver spara alla sina studiebidrag under hela sin gymnasietid för att nästan ha råd bara med Adobe CS5. Nej det faller på sin egen orimlighet.

Problemet med att börja prata stöld är att det är helt andra lagar som reglerar det och så länge några skriker stöld kommer det aldrig gå att få ordning på problemet. En stor del av problemet är att film- och musikindustrin har lyckats skaffa sig massa speciallagar utöver den vanliga upphosvrätten. Fast de vill inte att man tittar närmare på det för då börjar det bli absurt. Till exempel, vi har i Sverige laglig rätt att göra privata kopior av allt material vi köper. Vi får även fritt kopiera upphovsrättskyddat material för privat bruk. Så ser du en bild på internet och tycker att den hade varit snygg som tavla på väggen hemma är det fritt fram att ta bilden och kopiera upp den på canvas och hänga den på väggen. Du får däremot inte sälja den och inte säga att det är du som gjort den. Det verkar ju fullt rimligt. Vad film- och musikindustrin har lyckats få igenom är att de ska ha ersättning för denna fullt lagliga privatkopiering. Så vi betalar alltså pengar för kasettband, videoband, blanka CD- och DVD-skivor, USB-minnen och externa hårddiskar. Detta för att kompensera för en påstod förlorad intäkt. De menar alltså att jag hade köpt två skivor annars, en för att ha hemma och en för att ha i bilen. Det konstiga är att detta bara gäller specifikt film och musik. Jag som fotograf förlorar ju med samma logik också en intäkt när någon sparar en av mina bilder som skrivbrdsbakgrund. Alltså borde det vara kasettavgift även på skrivarpapper och bläck och interna hårddiskar för att jag som fotograf inte ska behöva svälta. Det måste ju också vara kasettavgift på alla färgpennor, målarfärger, stafli, tavelduk och så vidare eftersom folk faktiskt målar av andras verk istället för att köpa dem. Hemska tanke.
Nej för att det ska gå att debattera piratkopiering måste vi ju befinna oss i rätt lagrum till att börja med. Hur ska vi annars komma tillrätta med problemet om vi inte ens kan definiera vilka lagar de faktiskt bryter mot?

Hur är det med kopierings skydd och privatkopiering. Är det inte olagligt att kring gå dessa?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Hur är det med kopierings skydd och privatkopiering. Är det inte olagligt att kring gå dessa?

Ja och nej. Kopieringsskyddet får inte brytas i de fall där kopieringsskyddet inte hindrar dig från att använda produkten som produkten var tänkt att användas. Återkommer med länk, hade inte en i beredskap.

EDIT: 52d, kolla in den.
https://lagen.nu/1960:729#K6a

EDIT2: Ah, vad skönt det känns att låta bli att trolla ibland. Borde kanske fortsätta på det här spåret, lawl

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag laddar ner illegalt oftast för att testa saker och lära mig program. Försvarar det med att piratkopiorna innehåller alla funktioner till skillnad från visa "demon" eller studentversioner. Men tjänar pengar med det gör jag ej så skulle det bli aktuellt så köper jag givetvis programmen i fråga.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ragganof:

Hur är det med kopierings skydd och privatkopiering. Är det inte olagligt att kring gå dessa?

Det är inte tillåtet att kringgå kopieringsskydd och spärrar på skivor man köpt. Inte ens för privatkopiering.

http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55368

Så vi betalar kassettavgift för att ersätta för en fiktiv förlust för något vi har laglig rätt till samtidigt som fler och fler skivor är spärrade så det inte går att privatkopiera. Logiken är fantastisk och det är ett lysande exempel på speciella rättigheter som musik- och filmindustrin inte ska ha.

Jag tycker att grunden i upphovsrättslagen är vettig. Den säger att den ideella upphovsrätten automatiskt tillfallet den som skapar ett verk samma stund som verket skapas. Den kommersiella upphovsrätten är dock förhandlingsbar. Lagen säger också att man har rätt att fritt kopiera verk för privat bruk. Detta fungerar utmärkt för alla andra konstnärliga branscher men tydligen anser sig film och musik behöva specialbehandling.

Jag tycker att man ska stryka alla specialregler ur upphovsrättslagen och sedan låta film och musikindustrin själva komma på en affärsmodell som fungerar. Spotify är ett exempel på en tjänst som passar mycket bättre i dagens samhälle än att sälja skivor i butik eftersom det är mer anpassat efter våra konsumptionsmönster. Voddler hade potential att bli bra om de inte hade varit helt inkompetenta. Det gällde både nötterna som skrev programmet som var värdelöst och filmbolagen som vägrade släppa film. Hade de haft ett vettigt utbud där allt var gratis fast med reklam så hade det garanterat slagit igenom eftersom folk är beredda att stå ut med reklam. Sedan hade de kunnat erbjuda olika prenumerationer för film och TV-serier som då var helt reklamfria samt sälja enskilda filmer utan reklam för ett par tior.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@MBY

Här är besöksadressen till Stadsbiblioteket: Sveavägen 73, 113 80 Stockholm. Där har jag gömmt alla mina poänger och statistik i böcker om detta ämne på över 600 sidor.

Vissa av de länkar du gav mig argumenterar inte ens för din åsikt och andra innehåller felaktigheter. Glynsky & Pete är nog den värsta förövrigt, jag har sett folk argumentera för att 9/11 är en bluff på ett mycket mer övertygande sätt. Men om jag har förstått dig rätt hävdad du följande:

1. Musikindustrin påverkas inte av piratkopiering, det är spelindustrin och den globala ekonomin som leder till minskning. Ungdomar spenderar i regel allt de kan utan onödig lyx.

2. Oavsett hur många som blir pirater skulle vi sätt en liknande kurva där nöjesindustrin växer.

3. En av de ledande orsakerna till piratkopiering är dålig service som lätt kan fixas till.

1. Det är fascinerande att den industri där det svårast att kopiera förolorar minst. Jag antar att det bara är min skola där de enda iPhone är tre Apple-vägrare och en totalt ointresserad av teknik. iOS har 52% av marknaden och det har aldrig varit billigare att få tag på all sortselektronik och möbler.

Alla kanske inte har råd med att spela med Titleist i Båstad men de flesta har råd att spendera på onödig lyx. Musikanvändandet har kanske minskat men inte i den grad som siffror visar. Utan piratkopiering hade nöjesindustrin fått mer och Apple hade kanske inte kunnat blåsa folk lika stort. Piratkopierare vill ha iPad magnetic case och musik men låter oss andra sponsra det så att vi får dra ner på annat.

2. Nöjesindustrin har växt för att befolkningen har växt. Europa har nästan dubblerat sin befolkning på 30 år. Dessutom har BNPen växt enormt under samma period.

Inte sällan försvarar tjuvar sig själva genom att säga alla skulle gjort lika dant i min situation och det är en vanlig uppfattning bland pirater att alla kopierar. Detta är dock inte verkligheten. Anledningen till att vi ser en ökning i spel är förutom fler potentiella kunder och bättre teknik att tillräckligt många betalar för sig.

3. Det finns många bra tjänster idag och säg inte bara lös det utan att peka på en möjlig lösning istället. Ibland kanske inte en sådan finns. Många klagar på pris utan att tänka på att lägre pris är möjligt. Spotify ger bara något mer åt artisterna än piratkopiering tex.

"Jag noterar att du inte svarar på frågor. Antagligen för att du inte har något svar." Många av dina inlägg bygger vidare på något du nämnt i början. Om jag motbevisar det i början skippar jag att säga samma sak igen. Vilken fråga påstår du att jag missat?

"Vill du vara så vänlig att belägga dina påståenden i stället för att rapa upp dem om och om igen?"
Som du vet skriver jag från en mobiltelefon. Jag kan inte se flash(som jag för övrigt tycker alltid funkar dåligt), min pdfläsare är begränsad, jag kan högst ha sex tabbar. det är således ingen lek att länka till en massa sidor.

Jag tror dock inte det går att hitta statistik på allt som sägs. Hur kan man räkna ut hur mycket större industrin hade varit om piratkopiering inte hade funnits tex. Man kan inte räkna ett nedladdning som en försäljning enligt tidigare exempel med 700k. Du vet dessutom redan min åsikt om samhällsvetenskapliga undersökningar.

"Du kan ej heller lyfta frågan om en mer intellektuell debatt om piratkopiering när du bara försöker fördumma den ännu mer."

Mitt ursprungliga mål med tråden var inte ens att ha någon diskussion om piratkopiering utan att få det bektäftat att pirater i regel är sämre på att framföra argument och förstå argument samt att minska antalet gånger man hör exempel argumentet bli avfärdat på det sättet. Notera dock att man tycka det är felaktigt och att inte alla argument är obildade. Du är tex en av de bästa piraterna jag sett. Du har fortfarande fel men du har tom fått mig att se på saker lite annorlunda. Det här med ungdomarnas begränsade digitala budget har du överdrivit men det är något som kanske stämmer men jag inte tänkt på.

Angående på kapitalism och hotet mot kultur. Så har min åsikt alltid varit att idelogier tillhör 1900-talet. Gör det som fungerar istället för att följa sjuka ideal. Ingen vill leva i en råkapitalistisk värld. Det är förvisso sant att kulturen inte kommet försvinna totalt men många med mig vill gärna ha det som det är med 5 årsspel och mångmillion filmer. Pirater skulle inte ladda ner om de inte ville ha det så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Öppen förfrågan till alla pirater.

Om det var så industrier inte förlorar pengar till piratkopiering eller till och med tjänar på den, varför jobbar de då så hårt för att motverka den? Borde de inte vara rätt angelägna om att veta vad som är bäst?

Varför har vi inte sätt några lyckade företag som jobbar för donationer? Om piratkopiering var fri kunde de lika gärna länka från deras egna hemsidor och säga att de väntade sig donation på x kr om du fortsätter använda det?

Varför ser vi inga större artister som inte använder skivbolag.

Varför är det alltid någon student eller bloggare som argumenterar för piratkopiering och aldrig någon seriös människa som är ordentligt insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Varför har vi inte sätt några lyckade företag som jobbar för donationer? Om piratkopiering var fri kunde de lika gärna länka från deras egna hemsidor och säga att de väntade sig donation på x kr om du fortsätter använda det?

Well.. det är så det ser ut idag. En produkt finns redan ute gratis, bara att ladda hem. Om man inte vill ha den gratis så kan man alltid stödja upphovsmannen genom att köpa produkten istället för att använda piratkopian.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det är antagligen betydligt vanligare att yngre personer piratkopierar, eftersom de inte har pengar nog att köpa de spel, filmer och musik de vill.
Därför kan det säkert ibland upplevas som att pirater är mer obildade än andra. Du har väl helt enkelt diskuterat med några tolvåringar eller liknande. De är ju självklart mer obildade än andra i snitt pga åldern.

Med det sagt så måste jag "tyvärr" hålla med övriga här i tråden i vad de skriver, även om jag kan förstå att det kan kännas jobbigt för dig att ha alla emot dig.
När du skriver "Herp derp att ladda ner är inte samma sak som stöld. Sakens finns kvar hööhöö" som ett exempel på hur "motståndarna" resonerar så sätter du knappast den intellektuella nivån speciellt högt själv.

Argumentet som du raljerar över är fullständigt giltigt. Jämförelsen med stöld är helt absurd. Som du skriver : "saken finns kvar".
En stöld innebär att någon blir av med något, vilket uppenbarligen inte är fallet här.

Till skillnad från MBY och hans pajkastande kumpaner så är det synd att jag tvingas gå så hårt mot dig. Jag är ledsen men jag kan inte annat tycka att det där är ett obildat argument. Större delen av tråden ägnades åt att diskutera varför och vi kan inte börja om.

Skrivet av Alakai:

Well.. det är så det ser ut idag. En produkt finns redan ute gratis, bara att ladda hem. Om man inte vill ha den gratis så kan man alltid stödja upphovsmannen genom att köpa produkten istället för att använda piratkopian.

Det där liknar inte ens det jag beskrev. Varför fixar de inte egna länkar och laddar upp i full kvalité själva? Varför tillverkas konsoller med DRM skydd. Det finns många som är övertygade om att de inte väntar sig att man laddar ner det först

Skrivet av bigmac pro:

Det där är ren pseudovetenskap.

Jag tycker X oavsett om det är sant eller inte, och nu försöker jag trolla med siffror för att det ska verka som jag har rätt på något sätt. Så fungerar pseudovetenskap. Tvärt emot riktigt vetenskap m a o.

Vad intressant. Jag brukar själv dra paraleller åt andra hållet. Pirater är ett gäng populister som tror alla problem har enkla lösningar och hatar på folk som tjänar pengar. Jag brukar också jämföra dem med rasbiologer som flitigt ignorerade viss fakta och höll upp annan. "DVD intäkterna har gott ned och varannan hyrbutik har fått stänga men biointäkterna har gott upp. Det är ett tecken på att piratkopiering inte gör någon skada"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Varför fixar de inte egna länkar och laddar upp i full kvalité själva? Varför tillverkas konsoller med DRM skydd. Det finns många som är övertygade om att de inte väntar sig att man laddar ner det först

Skillnaden mellan att sälja sina produkter och få donationer för sitt arbete är mycket liten i en värld där gratis är ständigt närvarande.
För producenten innebär det ingen skillnad, då konsumenten köper/donerar för de produkter de anser vara värda att köpa/donera för, eller så gör de inte det.
För konsumenten innebär det ingen skillnad, antingen köper man eller donerar man för produkten, eller så gör man inte det.

DRM är ett verktyg för att hålla kvar den grupp av konsumenter som köper produkten istället för att lägga tid och energi på att leta upp rätt piratkopia utan DRM (en av många anledningar men orka allt).
Att låta bli att ge ut sitt eget material mot donationer är en affärsstrategi som går ut på att man behåller den grupp som köper produkten istället för att leta upp rätt piratkopia (en av många anledningar men orka allt).

EDIT: För att svara på dina frågor så kan jag säga att jag har inte den blekaste varför någon inte gör eller varför någon gör på ditt eller datt sätt. Jag vet heller inte vad någon tänkt när den tänk på ditt eller datt sätt eller vad den förväntat sig eller varför den förväntat sig vad den förväntat sig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Något jag tycker om med ständigt återkommande inlägg, trådar, kåserier och hela kampanjer som börjar med TJYVAR! eller STASIMPAAaahh är att det drar till sig alla urtidens genomvattnade dinosaurieskelettbenmjöl till argument och dess eftersläntrare. Det är som att återigen bevittna solens uppgång, pungråttans erövrande av Europa eller systerns hemkomst från BB julen 1966.

Som en hel helg med bara DotA, samma upplägg, olika matcher, gång på gång på gång på gång.

This is the circle of lajf.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Wall of Text

Spara lite tid, och ge upp argumentationen. Man kan inte vinna en argumentation mot MBY.

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Vad intressant. Jag brukar själv dra paraleller åt andra hållet. Pirater är ett gäng populister som tror alla problem har enkla lösningar och hatar på folk som tjänar pengar. Jag brukar också jämföra dem med rasbiologer som flitigt ignorerade viss fakta och höll upp annan. "DVD intäkterna har gott ned och varannan hyrbutik har fått stänga men biointäkterna har gott upp. Det är ett tecken på att piratkopiering inte gör någon skada"

Skickades från m.sweclockers.com

Gör du? Du verkar dra samma hjärntvättade slutsatser som resten av branchen.

Branchen - fan folk piratar vår skit!!! Vi måste förlora pengar på det här!
Vi gör en undersökning på hur mycket.

Undersökare - Ni förlorar inga pengar alls, piraterna hade aldrig köpt skiten ändå.

Branchen - Vafan vi tycker nog minsann att vi förlorar pengar. Eftersom folk tanker ner skiten så måste ju det här vara sant. (logikmode 100%)
Vi ska fan ha nya lagar nu och få in dom pengarna vi inte förlorar men som vi säger att vi gör som vi grävt upp siffror ur *rslet för att legitimera.

Branchen - hej lobbyister kan inte ni påverka våra politiker för att stifta massa nya stasilagar så får ni massa cash av oss

Lobbyisterna - självklart.

Politikerna - nu ska vi ha nya lagar för folk har tutat i oss massa substanslös pseudovetenskaplig skit så då måste det ju självklart vara så. Synd att bara 0,1% av oss har en högre utbildning eller ens haft ett enda riktigt jobb annars kanske vi hade haft intelligens att genomskåda bluffen och stått emot det här.
Men men vi fick ju ett par fina styrelseposter och några "noshow" konsultuppdrag, det kunde ju varit värre.

Det ingen förstår är att musik har bara kostat pengar en extremt kort tid och nu är det tillbaka till gratis igen, och om folk kan få saker gratis varför ska dom då betala, det är ingen som gör det. Har något en gång varit gratis så kan man inte ta betalt i den branchen mer, the cat is out of the bag, och den har inga planer på att hoppa in där igen. Man få hitta något annat att tjäna pengar på. bara för att man en kort stund kunde tjäna pengar på något betyder inte det att det alltid ska gå. Utvecklingen går framåt. Man kan inte sälje hästdroskor längre för vi har bilar nu, men internationella hästdroskeförbundet verkar inte pusha i riksdagen för staffskatt på bilar för förlorad intäkt. Varför gör dom inte det? Ja dom kanske insåg idiotin till slut, vem vet? Dom gick vidare till andra brancher där man kunde tjäna pengar istället.

I dagens samhälle så kan man bara tjäna dom pengarna kunden är villig att betala, och gemenen man värderar musik och film genom internet till ett värde av 0kr, mer än så är det inte. Trist men sant. Det finns inget stöd för upphovsrättslagar hos allmänheten så det kommer inte ändra sig. Allmänheten klassar inte upphovsrättsbrott som brott. Gråzon på sin höjd. Kanske lite omoraliskt?

Att med maffiametoder försöka få folk att betala för saker dom inte vill kommer aldrig att fungera.

Sen att det inte finns några som helst belägg för att mediabranchen ens förlorar några pengar alls det är ganska irriterande hos folk.
om folk vill betala så gör dom det, annars inte. Jag är inte här för att predika om moral och etik, men rent objektivt sett så måste man förflytta huvudet ut ur ***hålet och inse hur världen fungerar idag, inte hur den fungerade 1985. Den tiden är förbi. Idag får man betalt om folk vill betala annars inte. Så är det. Och det är inte bara i "mediabranchen" det är så. Men det är den enda branch där man faktiskt inte gör ett skit för tjäna några pengar och man har för mycket fritid som man kan lägga på sån här skit. I vissa brancher måste man faktiskt jobba för att jäna pengar, tänka sig, utföra riktigt arbete, där har man inte tid med sån skit .Det enda som är mer korrumperat och med större "money for nothing"-attityd skulle väl vara bankbranchen men det är fan gränsfall där känner jag.

Det är nya tider nu. Det är inte 1985 längre.

Sen bara så du vet, när hitler börjar dyka upp i poster på nätet eller relaterat skit som din rasbiologi, som du verkar tycka om, då är diskussionen förlorad och den som spelat "hitlerkortet" gör bäst i att inse att den har fel och be om ursäkt till alla.

Bara för att folk laddar ner olagligt (en lag som inte har stöd hos allmänheten) så betyder inte det att dom skulle köpt nåt.
Ingen har förlorat några pengar.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Orsaken till varför folk piratkopierar något skiljer sig från var gång de gör det. Att någon gör det för att spara pengar, så gör personen gärningen för en bra personlig anledning och det är alltså ett bra argument för att göra något.

Piratkopiering påverkar upphovsrättsindustrin på många sätt, det kan t.ex vara så att en piratkopia av ett svindyrt program resulterar i ett "förlorat" köp av en billig alternativ programvara.
Nå man bör göra speglingarna åt grundförhållanden, där grundförhållanden är att ingen upphovsrätt finns överhuvudtaget. Och då kan man enkelt säga att tack vara upphovsrätten, så finns det personer som indirekt tillskansar sig pengar av oss andra, även om de har regimen på sin sida.
Och om det skulle visa sig att de får tillskansat sig mindre pengarna tack vare samhällsutvecklingen förändras, så måste man först visa att detta är ett stort problem innan man pratar om att införa mer fascism. Alltså det är fullkomligt irrelevant om författare, skådespelare, programmerare etc skulle få mindre pengar. Istället ska man påvisa att klimatet för dessa personer idag är så hårt, så att samhället håller på att gå miste om dessa "kulturverksamheter" och vi måste införa mer fascism för att åtgärda detta.

Att däremot enbart försöka ändra samhällsmoralen via politik, så lycka till säger jag.

Dessutom tycker jag hela upphovsrätten är lite fascistisk. Varför ska folk som inte har råd med något, inte få kopiera detta utan att någon kostnad uppstår? Det är lite åt religionshållet och börja angripa folk som t.ex. arbetar på en söndag.
Man kan fråga sig om upphovsrätt är en så bra ide på att reglera visas försörjning, om man samtidigt extremt begränsar folks rätt till att ta del av information?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Skillnaden mellan att sälja sina produkter och få donationer för sitt arbete är mycket liten i en värld där gratis är ständigt närvarande.
För producenten innebär det ingen skillnad, då konsumenten köper/donerar för de produkter de anser vara värda att köpa/donera för, eller så gör de inte det.
För konsumenten innebär det ingen skillnad, antingen köper man eller donerar man för produkten, eller så gör man inte det.

Endast var femte sysslar med piratkopiering. 80% tycker alltså att det inte är värt att gå runt att betala. När någonting är donationsbaserat får det nästan alltid lägre intäkter än annars kolla tex humble bundle genomsnittspriset är lägre än vad det kostar att köpa ett av spelen separat.

Citat:

EDIT: För att svara på dina frågor så kan jag säga att jag har inte den blekaste varför någon inte gör eller varför någon gör på ditt eller datt sätt.

Gör det då. Du kanske kommer fram till att svaren inte är så själv klara som de låter.

Skrivet av bud_bundy:

Orsaken till varför folk piratkopierar något skiljer sig från var gång de gör det. Att någon gör det för att spara pengar, så gör personen gärningen för en bra personlig anledning och det är alltså ett bra argument för att göra något.

Är detta riktat till mig? Som du ser i första inlägget har jag alltid hållit med om detta.

Citat:

Och om det skulle visa sig att de får tillskansat sig mindre pengarna tack vare samhällsutvecklingen förändras, så måste man först visa att detta är ett stort problem innan man pratar om att införa mer fascism. Alltså det är fullkomligt irrelevant om författare, skådespelare, programmerare etc skulle få mindre pengar. Istället ska man påvisa att klimatet för dessa personer idag är så hårt, så att samhället håller på att gå miste om dessa "kulturverksamheter" och vi måste införa mer fascism för att åtgärda detta.

Det klarar sig nu men vad händer när den äldre generationen går bort? Andelen pirater kommer stiga mot skyarna. Vem ska betala och vem ska få det gratis?

Industrin växer pga ordentliga överskott som lockar investerare och vi har sätt exempel där piratkopiering dödat företag.

Citat:

Dessutom tycker jag hela upphovsrätten är lite fascistisk. Varför ska folk som inte har råd med något, inte få kopiera detta utan att någon kostnad uppstår? Det är lite åt religionshållet och börja angripa folk som t.ex. arbetar på en söndag.
Man kan fråga sig om upphovsrätt är en så bra ide på att reglera visas försörjning, om man samtidigt extremt begränsar folks rätt till att ta del av information?

Det är sällan varan som kostar, det är den uteblivna intäkten. Att inte kunna sälja en produkt är som att få den stulen. Frågan är också vem som ska betala om inte användarna. Det kostar nämligen mer än ström att fixa fram en kopia ur ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Endast var femte sysslar med piratkopiering. 80% tycker alltså att det inte är värt att gå runt att betala. När någonting är donationsbaserat får det nästan alltid lägre intäkter än annars kolla tex humble bundle genomsnittspriset är lägre än vad det kostar att köpa ett av spelen separat.

Anledningen till att humble bundle är lägre än genomsnittspriset är den kundkrets som projektet vänder sig till. Dessa kunder skulle inte köpa humble bundle för fullpris utan donerar istället vad de anser projektet vara värt. En del av dem skulle naturligtvis köpa för fullpris om inte frivillig donation fanns. Kanske lika många skulle strunta i att betala över huvud taget.

Att 80% anser en produkt vara värd att betala för måste väl ändå peka på att de som säljer produkten har lyckats med sin strategi att behålla en betalande kundkrets? Nu har du visserligen dragit siffran ur arslet, då den är baserad på Sveriges illegala fildelare ställd mot folkmängden meeeen om vi låter oss i godan tro använda oss av din siffra samt de drabbades ekonomiska kunnande så får vi fram att:

80% betalar fullpris.
20% stjäl varan och genererar på så sätt ingen inkomst utöver de skador som åstadkommes när vara stjäls.
Varan drar in endast 80% av sitt säljpris jämfört enheter i omlopp (som senare kommer att säljas på den svarta hand-marknaden).
Således minskas vinsten med 25% (0,8*1,25 =1)
Vilket innebär att en av fyra anställda får gå.

Om vi antar att resterande procent hade betalat för sig om inte illegal fildelning fanns och att kundens resurser är oändliga så innebär detta att produktens pris inte motsvarar dess värde för 20% av de som använder produkten när illegal fildelning är ett faktum. Detta leder oss till att om producenten sätter sitt pris på en sådan nivå att dessa 20% istället väljer att betala för produkten så upphör fildelningen. Frågan är om det är värt att fånga in dessa 20% för ett lägre försäljningspris eller om 80% försäljning till fullpris ger högre vinst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

, och om folk kan få saker gratis varför ska dom då betala, det är ingen som gör det.

För att stödja artisten att kunna livnära sig på konst och för att således få mer av det goda?

Citat:

Har något en gång varit gratis så kan man inte ta betalt i den branchen mer, the cat is out of the bag, och den har inga planer på att hoppa in där igen.

Det har under samma period alltid funnits amatörmusik men folk har varit beredda att köpa premium ändå.

Citat:

Man få hitta något annat att tjäna pengar på. bara för att man en kort stund kunde tjäna pengar på något betyder inte det att det alltid ska gå. Utvecklingen går framåt. Man kan inte sälje hästdroskor längre för vi har bilar nu, men internationella hästdroskeförbundet verkar inte pusha i riksdagen för staffskatt på bilar för förlorad intäkt. Varför gör dom inte det? Ja dom kanske insåg idiotin till slut, vem vet? Dom gick vidare till andra brancher där man kunde tjäna pengar istället.

Jag kan förstå att du inte vill åka med häst och vagn men hur många låtar i din favoritplaylist är gratis?

Citat:

I dagens samhälle så kan man bara tjäna dom pengarna kunden är villig att betala, och gemenen man värderar musik och film genom internet till ett värde av 0kr, mer än så är det inte. Trist men sant. Det finns inget stöd för upphovsrättslagar hos allmänheten så det kommer inte ändra sig. Allmänheten klassar inte upphovsrättsbrott som brott. Gråzon på sin höjd. Kanske lite omoraliskt?

Jag tror inte någon villa ägare en kall vinter tänker fan vad kul när han ser elräkningen trots han ser elektricitet som något självklart. För övrigt är de siffror jag sett var femte pirat och av dem kanske ännu färre piratar på ditt sätt istället för test innan köp.

Citat:

Att med maffiametoder försöka få folk att betala för saker dom inte vill kommer aldrig att fungera.

Testa bara att inte betala nästa räkning och kolla om inte någon får dig att betala den tillslut ändå. Det är inte vackert men ibland enda utvägen

Citat:

Sen att det inte finns några som helst belägg för att mediabranchen ens förlorar några pengar alls det är ganska irriterande hos folk.

Du säger själv att tack vare fildelning vill inte längre någon betala och att hela branchen kommer gå under i sin nuvarande form. Hur kan du samtidigt hävda att branchen inte förlorar pengar? Till och med förespråkare måste fördöma denna logik.

Citat:

Sen bara så du vet, när hitler börjar dyka upp i poster på nätet eller relaterat skit som din rasbiologi, som du verkar tycka om, då är diskussionen förlorad och den som spelat "hitlerkortet" gör bäst i att inse att den har fel och be om ursäkt till alla.

Kalla du mig vid rasist samtidigt som du försöker läxa upp mig om att inte kalla andra nazister, som jag förövrigt inte gjorde?

Ta lärdom av JesperT. Utan att själv bete sig ordentligt är det svårt att ta kritiken på allvar.
[quote
Bara för att folk laddar ner olagligt (en lag som inte har stöd hos allmänheten) så betyder inte det att dom skulle köpt nåt.
Ingen har förlorat några pengar.[/quote]

Om du inte bara hade kunnat ladda ner det hade du varit beredd att gå mycket längre för att få tag på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag tror inte någon villa ägare en kall vinter tänker fan vad kul när han ser elräkningen trots han ser elektricitet som något självklart. För övrigt är de siffror jag sett var femte pirat och av dem kanske ännu färre piratar på ditt sätt istället för test innan köp.
Testa bara att inte betala nästa räkning och kolla om inte någon får dig att betala den tillslut ändå. Det är inte vackert men ibland enda utvägen.

Skillnaden är att elektrictet behöver man, de är dessutom en personlig räkning. Musik och film klarar man sig så bra av utan. Och de inom industrin som inte gillar dagens marknad med piratkopiering etc, bör försöka att bryta bransch eller sälja sina produkter på ett annat sätt.
Det är ingen rättighet att kunna leva på vad man vill, de personer som vill sponsra något/någon, ska själva få göra det. Alltså tycker man det är en katastrof om filmindustrin skulle minskas, så skänk pengar. Jag med flera ser viktigare saker att lägga våra slantar på.
*edit*
Detsamma gäller spel, jag ser inga tendenser i samhället som tyder på att det håller på och slutas utveckla spel till våra ungdomar och äldre gamers. Jag tror också branschen kommer överleva det mesta, självklart får de byta strategi för att få pengar, såsom så många andra branscher.

Nå angående testa och sedan köpa en produkt, så har jag alltid varit extremt tveksam till att det är någon större skara mer än mytomaner på forum som säger sig göra detta. Det beror såklart på vad för produkt det är och vad för något extra de får ut genom att betala. Testa och ladda hem en drm-fri musiklåt som fungerar perfekt överallt, för att sedan köpa en låst drm-version av låten och istället använda denna verkar inte så förnuftigt.
Detsamma gäller programvaror, har man väl fått skiten att fungera, så finns det för de flesta ingen mening med att krångla med ett köp, vilket kan resultera i att programvaran inte alls längre fungerar. (programmet känner av rester ifrån cracken) Dessutom har många inte heller råd med värstingversionen som de hade innan, så det de får ut av att betala är en "sämre programvara". -Sämre programvara med avseende vad den klarar av att utföra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara konstatera att svaret på frågan är nej?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Kan vi inte bara konstatera att svaret på frågan är nej?

Vi har ju redan konstaterat att svaret på frågan är ja.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vi har ju redan konstaterat att svaret på frågan är ja.

Var konstaterade vi att pirater i regel är intellektuellt underlägsna?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Var konstaterade vi att pirater i regel är intellektuellt underlägsna?

I andra posten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är som en outtömlig källa av humor. Varenda gång jag kikar in så finns det mer att skratta åt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

För att stödja artisten att kunna livnära sig på konst och för att således få mer av det goda?
Det har under samma period alltid funnits amatörmusik men folk har varit beredda att köpa premium ändå.

Jag kan förstå att du inte vill åka med häst och vagn men hur många låtar i din favoritplaylist är gratis?
Jag tror inte någon villa ägare en kall vinter tänker fan vad kul när han ser elräkningen trots han ser elektricitet som något självklart. För övrigt är de siffror jag sett var femte pirat och av dem kanske ännu färre piratar på ditt sätt istället för test innan köp.
Testa bara att inte betala nästa räkning och kolla om inte någon får dig att betala den tillslut ändå. Det är inte vackert men ibland enda utvägen
Du säger själv att tack vare fildelning vill inte längre någon betala och att hela branchen kommer gå under i sin nuvarande form. Hur kan du samtidigt hävda att branchen inte förlorar pengar? Till och med förespråkare måste fördöma denna logik.

Kalla du mig vid rasist samtidigt som du försöker läxa upp mig om att inte kalla andra nazister, som jag förövrigt inte gjorde?

Ta lärdom av JesperT. Utan att själv bete sig ordentligt är det svårt att ta kritiken på allvar.
[quote
Bara för att folk laddar ner olagligt (en lag som inte har stöd hos allmänheten) så betyder inte det att dom skulle köpt nåt.
Ingen har förlorat några pengar.

Om du inte bara hade kunnat ladda ner det hade du varit beredd att gå mycket längre för att få tag på det.

Skickades från m.sweclockers.com

1 ja mig behöver du inte övertyga, jag skiter i om folk betalar eller laddar ned olagligt, det enda som är viktigt för mig är att folk ska få göra det dom själva tycker är bäst.

2 det jag menar är att när det kommer ny teknologi så försvinner gammal teknologi nästan helt över en natt, och alla inom den gamla industin, blir i princip arbetslösa och måste då söka nya jobb. Det kan vara atllt från produkter till affärsmodeller som blir omoderna. För den som jobbade i den branchen/industrin så är det alltid trist att jobben försvinner, dessutom blir det dominoeffekter. Det är många jobb som helt ersatts av maskiner, och det är inte negativt. Om en maskin kan göra en människas jobb så kan den människan göra något mer meningsfullt. Om man ser i backspegeln så har alla dessa "small step for man, but giant leaps for mankind" varit positiva för mänskligheten.

hästdroska - bilen
eld/oljelampa - elektriciteten
ångmaskin - förbränningsmotorn
förbränningsmotorn - elmotorn
tvättbrädan - tvättmaskinen
vaxrullen - radion
radion - svart-vit tv
elektronrör - transistorn
räknesticka - miniräknaren
räknemaskin/skrivmaskin - hemdatorn
vhs - dvd
crt - tft

Det är bara att med internets intåg så blev allt som kunde göras om till digitalt gratis för vissa och förlorade då sitt värde. Och det är ju synd för många.

Det kommer komma 3 miljardet nya internetanvändare nu nästa 8-10 år, uteslutande från länder som inte har pengar. Om piratandet är stort nu så kan ni ju själva räkna ut vad det blir då.

Men vissa betalar ju ändå, och så kommer det alltid vara, och det är väl där man får tjäna sina pengar då. Jag är ganska säker på att mediabranchen så som den ser ut idag oundvikligen kommer försvinna inom ett par år. Man kanske kan tjäna pengar men det blir knappast miljarder eller miljoner, det blir nog mer åt linuxhållet, där du kan tjäna en normal lön som utevecklare, men det mesta blir genom olika donationer, om det blir något alls. Sen tror jag det är mer än 20% som är pirater. Hur många under kanske 22 år har köpt en enda skiva eller film eller musikfil?? 3 i hela sverige antagligen. Varför har alla flera TB hårddiskar??.

Musik och film kommer alltid göras men att tjäna miljarder på det, den tiden är nog förbi ganska snart. Tror hela den "industrin" kommer dö. Precis som många andra svenska industrier har gjort och flyttat till låglöneländer eller försvunnit helt. För vissa finns det alltid jobb om man gör något speciellt eller något extremt komplicerat, eller bara gör det på någon slags hobbynivå, eller gör det för man tycker det är kul. Många musiker idag tjänar inga pengar alls på sin musik, dom förlorar faktiskt bara pengar för dom köper utrustning och lägger ned tid (det är dessuom en reell förlust, inte bara en imaginär), men dom gör det ändå, utan krav på pengar lustigt nog. Dom kommer inte inte fösvinna.

2b

Branchen som helhet förlorar ju inte pengar just nu i a f, det är på sin höjd bara vissa delar av den. Sen ska man väl faktiskt definera vad förlora pengar innebär. Om man "förutspår" att man ska tjäna 10 miljoner på ett album för att man gjorde det på det förra och sen tjänar 1 miljon då har man förlorat 9 i dagsläget. Men det här en tankevurpa, riktig "troll-science", för det finns så många olika anledningar till att folk inte köper saker, allt från att ingen vill höra den artisten längre till att det är finanskris så ingen har några pengar längre eller att albumet helt enkelt är dåligt, dålig musik. Egentligen har man inte förlorat något alls, man har gått 1 miljon i vinst och lärt sig att ingen kan se in i framtiden. Spåkärringar med kristallkulor försvann för hundratals år sedan p g a dom kanske var lite för opålitliga. Att förutspå vinst och sen klassa skillnaden som förlust är ett bedrägligt sätt att räkna på.

Om en label skickar 1 miljon album till en butik så har dom "sålt 1 miljon album". Om butiken inte lyckas sälja ett enda album då? Troll-science... Troll statistics.. Troll economics..

3+4

Va? Det var du som drog upp rasbiologi på ett datorforum...

5

Den här förstår jag inte alls. Jag varken laddar ner eller upp, jag har inte ens ett torrentprogram, jag har därmot massa musik på köpmedium.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.