Apple arbetar på spelkontroller till Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Kallar du det ens spel när det är på en iPhone/iPad? (det var det jag lutade mig åt)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle jag annars kalla det för? Att det är på en mobil plattform spelar ingen som helst roll. Avgörande för att det ska räknas som spel är att du, spelaren; 1 - utför en aktivitet, 2 - att där finns regler och begränsningar för sagd aktivitet, 3 - ett visst mått av interaktivitet, 4 - ett mål att uppnå, 5 - att det finns någon form av val (kan vara gasa eller bromsa när det gäller bilspel)l, 6 - verklighetsflykt (denna är inte skriven i sten).

Plattformen och metoden (touchskärm, joystick, mus, tangentbord, tärningar, spelkort m.m.) du använder dig för att avnjuta spelet på har ingen betydelse för definition av vad ett spel är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Vad skulle jag annars kalla det för? Att det är på en mobil plattform spelar ingen som helst roll. Avgörande för att det ska räknas som spel är att du, spelaren; 1 - utför en aktivitet, 2 - att där finns regler och begränsningar för sagd aktivitet, 3 - ett visst mått av interaktivitet, 4 - ett mål att uppnå, 5 - att det finns någon form av val (kan vara gasa eller bromsa när det gäller bilspel)l, 6 - verklighetsflykt (denna är inte skriven i sten).

Plattformen och metoden (touchskärm, joystick, mus, tangentbord, tärningar, spelkort m.m.) du använder dig för att avnjuta spelet på har ingen betydelse för definition av vad ett spel är.

Wow...du måste verkligen försvara ämnet och helt förbise glimten-i-ögat med mitt inlägg? Jag vet vad ett spel är, herregud...men jag väljer att njuta av ett spel på annat större än en iPad - jag vill inte kisa med ögonen för att se vad som händer på den lilla bildytan.

Spel på datorn avnjuts på en 27", Xboxen på en 55" - får du samma upplevelse på en iPad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Nej, jag tror att det är du som missat potentialen i detta. Spelföretagen har redan sett den.

För att citera Epic Games, EA, CryTek:

Källa: http://www.theverge.com/2012/3/13/2866224/ipad-future-of-game...

Vare sig ni vill tro det eller ej så är iOS (och Android) en kraftigt växande spelmarknad med stor potential. Jag gillar spela mer avancerade spel (kör varken Angry Bird eller Wordfeud) men skulle aldrig få för mig att köpa en PS Vita för bara det ändamålet. Med iPaden har jag dock en pryl som kan användas till så mycket mer men fortfarande kan den leverera riktigt bra och snygga spel (och betydligt billigare) som jag kan köra antingen på plattan direkt eller trådlöst på min TV via AppleTV.

Bara en fråga.. Du skulle väll ärligt talat inte ta med en iPad till lanet eller typ, dreamhack?

Men visst.. om du definierar 'Gamers' som applenissar med sina iPads så ska jag inte hindra dig... Ordet är fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bara en fråga.. Du skulle väll ärligt talat inte ta med en iPad till lanet eller typ, dreamhack?

Men visst.. om du definierar 'Gamers' som applenissar med sina iPads så ska jag inte hindra dig... Ordet är fritt.

Jag skulle personligen aldrig gå på dreamhack eller något annat "lan" heller för den delen. Men spela har jag gjort till och från sedan C64 tiden så visst klassar jag mig fortfarande som en "gamer"...

Permalänk

PowerVR? Vilket skämt, minns än den där skiten som skulle slå TNT2 och voodoo2 med hästlängder... Men dom försvann från PC marknaden väldigt snabbt.

Kyro3 eller vad skiten hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Wow...du måste verkligen försvara ämnet och helt förbise glimten-i-ögat med mitt inlägg? Jag vet vad ett spel är, herregud...men jag väljer att njuta av ett spel på annat större än en iPad - jag vill inte kisa med ögonen för att se vad som händer på den lilla bildytan.

Spel på datorn avnjuts på en 27", Xboxen på en 55" - får du samma upplevelse på en iPad?

Skickades från m.sweclockers.com

Airplay -> valfri storlek på tv/skärm

Saken gäller ju inte bara vad som finns nu, utan vad som kommer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Wow...du måste verkligen försvara ämnet och helt förbise glimten-i-ögat med mitt inlägg? Jag vet vad ett spel är, herregud...men jag väljer att njuta av ett spel på annat större än en iPad - jag vill inte kisa med ögonen för att se vad som händer på den lilla bildytan.

Spel på datorn avnjuts på en 27", Xboxen på en 55" - får du samma upplevelse på en iPad?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur och vilken spelupplevelse du får styrs inte av antal tum på bildskärmen. Blev min spelupplevelse sämre på gamla Amiga för att jag använde mig av en 13" Commodore 1081? Nej det blev den inte.. Spel till iPhone/iPad/Prime etc är inte på automatik dåliga för att de inte konsumeras på en 100" duk. En bra programmerar anpassar spelen till den enhet den är tänk att konsumeras på.

Upplevelse är btw ett ganska brett begrepp som innefattar allt från miljö(ljud, ljus) till berättelse. Hela ditt argument verkar bygga på att; liten bildyta = dålig upplevelse vilket är oerhört smalt perspektiv att se på saken.

Edit:
Och som Json_81 i kommentaren ovan påpekar om Airplay funktionaliteten. Spel som Real Racer HD använder sig redan av denna funktion för de som även vill spela på på TV:n i vardagsrummet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Airplay -> valfri storlek på tv/skärm

Saken gäller ju inte bara vad som finns nu, utan vad som kommer.

Bra poäng faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

PowerVR? Vilket skämt, minns än den där skiten som skulle slå TNT2 och voodoo2 med hästlängder... Men dom försvann från PC marknaden väldigt snabbt.

Kyro3 eller vad skiten hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men nu spöar de dock skiten ur nVidia på mobilmarknaden vad gäller GPUs och många tillverkare använder deras kretsar i sina SoC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Hur och vilken spelupplevelse du får styrs inte av antal tum på bildskärmen. Blev min spelupplevelse sämre på gamla Amiga för att jag använde mig av en 13" Commodore 1081? Nej det blev den inte.. Spel till iPhone/iPad/Prime etc är inte på automatik dåliga för att de inte konsumeras på en 100" duk. En bra programmerar anpassar spelen till den enhet den är tänk att konsumeras på.

Upplevelse är btw ett ganska brett begrepp som innefattar allt från miljö(ljud, ljus) till berättelse. Hela ditt argument verkar bygga på att; liten bildyta = dålig upplevelse vilket är oerhört smalt perspektiv att se på saken.

Jag är helt med på vad du menar - och självklart är det en stor portion egna åsikter som speglar sig i det vi skriver.

Men jag kvarstår ändå i att det finns en självklar skillnad i upplevelse mellan att sitta med en iPhone/iPad, än att avnjuta ett likasinnat spel på en 55" i soffan och dundra fram med ett 7.2 surround.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hög nivå i den här tråden, kul när alla P12 tycker sitt.

Ni som känner er träffade, ta åt er.
Alla andra, go on.

Permalänk
Medlem

Måste väl *go on då*

Ingen här kan väl tycka att det är fel eller tråkigt att de utvecklar tillbehör för deras användare?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Sant, men nu spöar de dock skiten ur nVidia på mobilmarknaden vad gäller GPUs och många tillverkare använder deras kretsar i sina SoC

Tegra 3 är en icke hög effektiv SoC idag, det vet vi alla som är lite intresserade av dess teknik men fullt tillräckligt för tja väldigt mycket.

Men att tro att en mobil GPU i dag gör enheterna till en spelkonsol är oseriöst och ohygligt överdrivet.
Men det är ju det enda Apple har att skryta med i spel sammanhang, så varför inte skryta och hypa om det när de nu en kort tid har den möjligheten till någon annan kommer med bättre.

S4 SoC har ny processor architectur och är betydligt effektivare än den i tex SoCen i Apples nya produkter...

Om man nu vill ha en komplett portabel spelkonsol så finns Sony PS Vita som har bättre spelkänsla och grafik som är till för seriöst speland intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tegra 3 är en icke hög effektiv SoC idag, det vet vi alla som är lite intresserade av dess teknik men fullt tillräckligt för tja väldigt mycket.

Har aldrig påstått att den inte duger till nåt. Det var en kommentar till inlägget om PowerVRs mindre lyckade försök i grafikkortsbranchen för ett gäng år sedan och det faktum att de i mobila GPU branchen idag står de sig mycket bra.

Skrivet av leafbranch:

Men att tro att en mobil GPU i dag gör enheterna till en spelkonsol är oseriöst och ohygligt överdrivet.
Men det är ju det enda Apple har att skryta med i spel sammanhang, så varför inte skryta och hypa om det när de nu en kort tid har den möjligheten till någon annan kommer med bättre.

S4 SoC har ny processor architectur och är betydligt effektivare än den i tex SoCen i Apples nya produkter...

Om man nu vill ha en komplett portabel spelkonsol så finns Sony PS Vita som har bättre spelkänsla och grafik som är till för seriöst speland intresse.

Om du läser mitt tidigare inlägg i denna tråd så ser du att jag även inkluderar Android i när jag pratar om tablets som spelplattform (bara att artikeln rör Apple).

Och självklart kommer det komma bättre arkitekturer än de som finns nu som nästa generation ARM CPUer (Cortex-A15) och nästa PowerVR GPU:er ("Rouge"). Ser inte ens poängen i att nämna det?

Jag står fast vid att tablets redan idag är en bra spelplattform (av egen erfarenhet). En PSP Vita skulle jag aldrig få för mig att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Har aldrig påstått att den inte duger till nåt. Det var en kommentar till inlägget om PowerVRs mindre lyckade försök i grafikkortsbranchen för ett gäng år sedan och det faktum att de i mobila GPU branchen idag står de sig mycket bra.

Om du läser mitt tidigare inlägg i denna tråd så ser du att jag även inkluderar Android i när jag pratar om tablets som spelplattform (bara att artikeln rör Apple).

Och självklart kommer det komma bättre arkitekturer än de som finns nu som nästa generation ARM CPUer (Cortex-A15) och nästa PowerVR GPU:er ("Rouge"). Ser inte ens poängen i att nämna det?

Jag står fast vid att tablets redan idag är en bra spelplattform (av egen erfarenhet). En PSP Vita skulle jag aldrig få för mig att köpa.

Om man jämför kvaliteten mellan spelen i mobil och konsol så som effekter, detaljer, djup, skuggor, fps, skärpa, rörelser, längd på spelet, innehåll, valmöjligheter, underhållande story osv. Ett spel som tar flera år att utveckla helt enkelt.

Tablet och smartphones har ju i princip samma hårdvara så då tycker jag nog mobil är en bättre och smidigare "konsol" så man kan koppla in i en stor skärm/tv och sitta i soffan och köra BF4 typ... I framtiden, om 5+ år kanske det börjar komma upp i acceptabelt spel upplevelse i mobila plattformar, men då kommer ju förstås vanliga konsolar vara bättre eftersom utveckligen går fram där med och har mer utrymme att bygga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om man jämför kvaliteten mellan spelen i mobil och konsol så som effekter, detaljer, djup, skuggor, fps, skärpa, rörelser, längd på spelet, innehåll, valmöjligheter, underhållande story osv. Ett spel som tar flera år att utveckla helt enkelt.

Tablet och smartphones har ju i princip samma hårdvara så då tycker jag nog mobil är en bättre och smidigare "konsol" så man kan koppla in i en stor skärm/tv och sitta i soffan och köra BF4 typ... I framtiden, om 5+ år kanske det börjar komma upp i acceptabelt spel upplevelse i mobila plattformar, men då kommer ju förstås vanliga konsolar vara bättre eftersom utveckligen går fram där med och har mer utrymme att bygga i.

Som jag nämde tidigare, ett problem på telefoner/plattor är lagringsutrymme.
De närmar sig redan idag hårdvaran i ps3/x360 i övrigt.
Om 5+ år sitter vi med ps4/x720 (eller vad de nu kommer heta) som enligt vad som har läckt ut idag inte ser så imponerande ut.
Fortsätter utvecklingen av telefonerna/plattorna som de senaste åren kommer next gen konsollerna vara omsprungna om 5 år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

På en side note: Razer ska f-n ta det lugnt med sina "revolutionerande spel produkter". Överdrivet dyra och man får så otroligt lite för pengarna. Det enda man lär se fram emot från Razer är designen, men den är inte värt pengarna heller.

Oj så slappt.

Visa signatur

Citera för svar. kthxbai

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Tacka vet jag en grafräknare. Den kan både räkna och det går att spela på den

Koppla den till TVn så har du det ultimata underhållningssystemet. Vem behöver en Playstation 4 va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Som jag nämde tidigare, ett problem på telefoner/plattor är lagringsutrymme.
De närmar sig redan idag hårdvaran i ps3/x360 i övrigt.
Om 5+ år sitter vi med ps4/x720 (eller vad de nu kommer heta) som enligt vad som har läckt ut idag inte ser så imponerande ut.
Fortsätter utvecklingen av telefonerna/plattorna som de senaste åren kommer next gen konsollerna vara omsprungna om 5 år.

Dröm vidare....
Du kan ju jämföra ett kasst intregrerat grafik i vanliga datorer mot ett "kraftfullt" mobil SoC.

Samma fråga när blir mobilkameror bättre än systemkameror? Aldrig, så länge det finns efterfrågan så har alltid fullstora format betydligt mer fördel för bättre och kraftfullare hårdvara samt kommer alltid Xbox o PS har fler kunder och bättre optimerade spel i och med att produkten är viktig och inte tillverkarens namn i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dröm vidare....
Du kan ju jämföra ett kasst intregrerat grafik i vanliga datorer mot ett "kraftfullt" mobil SoC.

Samma fråga när blir mobilkameror bättre än systemkameror? Aldrig, så länge det finns efterfrågan så har alltid fullstora format betydligt mer fördel för bättre och kraftfullare hårdvara samt kommer alltid Xbox o PS har fler kunder och bättre optimerade spel i och med att produkten är viktig och inte tillverkarens namn i detta sammanhang.

Idag struntar många i kompaktkameror eftersom mobilkameror är tillräckligt bra. Den stora konsumentmarknaden köper inte systemkameror.
Många struntar i stationära datorer för att laptops är tillräckligt. Den stora konsumentmarknaden köper inte workstations/värsting speldatorer.
Vissa t o m börjat använda enbart surfplatta istället för laptop eftersom den är tillräckligt bra.

Ser du en trend?
Med konsollernas enormt långa produktcykler, den enorma utvecklingen för mobila SoC's och den stora massan som nöjer sig med tillräckligt bra så spår jag en mörk framtid för konsollerna. Jag kan givetvis ha helt fel, och vi kanske inte är där om 5 år, men jag tror det är dit vi är på väg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Idag struntar många i kompaktkameror eftersom mobilkameror är tillräckligt bra. Den stora konsumentmarknaden köper inte systemkameror.
Många struntar i stationära datorer för att laptops är tillräckligt. Den stora konsumentmarknaden köper inte workstations/värsting speldatorer.
Vissa t o m börjat använda enbart surfplatta istället för laptop eftersom den är tillräckligt bra.

Ser du en trend?
Med konsollernas enormt långa produktcykler, den enorma utvecklingen för mobila SoC's och den stora massan som nöjer sig med tillräckligt bra så spår jag en mörk framtid för konsollerna. Jag kan givetvis ha helt fel, och vi kanske inte är där om 5 år, men jag tror det är dit vi är på väg.

Mobilkamera är något smidigt men sen är allt negatvit mot vanliga kameror. Så om man har ett intresse för att ta bra bilder med kvalitet så går man inte runt med en mobilkamera och fotar.
Jag ser sämrekvalitet och lägra krav på spelkänsla och utvecklingen av spelet. Det är det du vill ha?
Men om man inte vill ha en ultimat spelkänsla så är men ingen "Gamers"

Det är en fråga om vad för krav kunderna har på kvalitativa spel , samma sak med att köra mobilt OS istället för riktigt Dator OS. Det finns ju en anledning varför det är delat.

Men jag personligen ser inte Tablet som en portabel enhet som är smidig. En mobil kan man ha i fickan och koppla upp sig mot TV/skärm vilket jag tycker är lite A och O.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det floppar.

Om de lyckas så kommer Apple antagligen;
* Tvinga folk att göra spel i Objective-C
* Förbjuda spel som dom tycker är olämpliga och tvinga censur
* Endast tillåta spel som är exklusiva för deras platform och förbjuda utvecklare att släppa spel till andra plattformar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att det floppar.

Om de lyckas så kommer Apple antagligen;
* Tvinga folk att göra spel i Objective-C
* Förbjuda spel som dom tycker är olämpliga och tvinga censur
* Endast tillåta spel som är exklusiva för deras platform och förbjuda utvecklare att släppa spel till andra plattformar

* I vilket språk skulle de annars skriva spel till, för iPhone och iPad?
* AppStore är en kurerad plattform där Apple givetvis själv avgör vad som får finnas eller inte.
* Det finns ganska många korsplattform spel till både iOS och Android idag... Ifall iOS lyckas få till exklusivitet på något spel så betyder det förmodligen att utvecklingsföretagen anser att de kan tjäna mer pengar på Apples plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mobilkamera är något smidigt men sen är allt negatvit mot vanliga kameror. Så om man har ett intresse för att ta bra bilder med kvalitet så går man inte runt med en mobilkamera och fotar.
Jag ser sämrekvalitet och lägra krav på spelkänsla och utvecklingen av spelet. Det är det du vill ha?
Men om man inte vill ha en ultimat spelkänsla så är men ingen "Gamers"

Det är en fråga om vad för krav kunderna har på kvalitativa spel , samma sak med att köra mobilt OS istället för riktigt Dator OS. Det finns ju en anledning varför det är delat.

Men jag personligen ser inte Tablet som en portabel enhet som är smidig. En mobil kan man ha i fickan och koppla upp sig mot TV/skärm vilket jag tycker är lite A och O.

Där träffar du det hela. Majoriteten av konsumenterna tror ju fortfarande att fler megapixlar på en kamera är bättre. Det kommer alltid finnas folk med specialintressen som vill ha bättre saker, men vad tror du tillverkas när pengarna finns hos den stora massan? Och det är ju inte direkt så att jag påstår att dagens plattor/telefoner skulle konkurrera ut framtida konsoller, utvecklingen på mobilfronten går ju oerhört fort jämfört med spelkonsollerna.
Skillnaderna krymper mellan mobila OS och dator OS också. Tittapå ubuntus indockningslösning för android-telefoner t ex. Den är ju inte klar än, men ge det några år. Prestandadatorer kommer såklart inte konkurreras ut, där finns ju en stor företagsmarknad t ex. Men för genomsnittskonsumenten som ska kolla mailen och konsumera media.

Skrivet av rektor:

Hoppas att det floppar.

Om de lyckas så kommer Apple antagligen;
* Tvinga folk att göra spel i Objective-C
* Förbjuda spel som dom tycker är olämpliga och tvinga censur
* Endast tillåta spel som är exklusiva för deras platform och förbjuda utvecklare att släppa spel till andra plattformar

Nu är ju inte Apple den enda tillverkaren av mobila enheter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bara en fråga.. Du skulle väll ärligt talat inte ta med en iPad till lanet eller typ, dreamhack?

Men visst.. om du definierar 'Gamers' som applenissar med sina iPads så ska jag inte hindra dig... Ordet är fritt.

det riktar inte in sig på den marknaden ens.
så som du resonerar låter det som om man borde bojkotta Nintendo ds, ps vita mm. bara för att de inte går att ha med på lan.
Det går inte att resonera så då gamers gamar på olika sätt, vissa på xbox och andra på nintendo ds.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag ser sämrekvalitet och lägra krav på spelkänsla och utvecklingen av spelet. Det är det du vill ha?
Men om man inte vill ha en ultimat spelkänsla så är men ingen "Gamers"

Det där är bara skitsnack enligt mig. Vad är en "gamer"? Som sten1930 redan tagit upp, varför dra gränsen vid tablets/mobilspel? Själv var jag fram till några år sedan enbart PC-spelare (och C64/Amiga innan dess). Min favoritspel var simulatorer (Falcon 4, LoMAC, GTR, RBR) och soldatsimulatorer som OFP. Skulle kunna säga att alla som spelar konsolspel inte är "riktiga gamers". Det är bara löjliga förenklade versioner för folk som vill ha någon enklare underhållning.

Men nu är jag inte så trångsynt utan förstår att alla har olika åsikter/prioriteringar och jag ser inte konsolspelare som mindre "gamers" (och är ju själv konsolspelare sedan ett par år tillbaka).

Nu för tiden har jag inte tid med djup ingående simulatorer och liknande utan föredrar lite enklare underhållning som jag kan snabbt slå på och av. Det gör konsol och ändå mer tablet till en utmärkt spelplattform för mig. Men jag ser fortfarande spel som en väldigt stimulerande underhållning och jag är inte mindre kräsen, bara att jag vill ha lite andra typer av spel.

Jag vet att jag är långtifrån ensam att känna så, därför tror jag att mobil/tabletspel är här för att stanna. Och potentialen för dem är stor.

Permalänk

Hade gärna sett en specialutvecklad Ipad med inbyggd kontroll, ett passande namn vore väl Gamerpad
Hade säkerligen kunnat konkurrera med både 3DS och Vita, det finns ju ett par riktigt bra spel till Ipad som hade kunnat bli ännu bättre med en riktig kontroll, att styra med skärmen tycker jag inte fungerar fullt ut om man vill ha bra precision i spelen. Problemet är väl hur man ska kunna få bra knappar på Ipad utan att det känns alltför klumpigt, Trigger knapper är väl bara att glömma iaf
Alternativet är som sagt att bara göra en enkel gamepad via bluetooth men då kan man inte hålla Ipaden framför sig vilket jag tycker är en nackdel.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det där är bara skitsnack enligt mig. Vad är en "gamer"? Som sten1930 redan tagit upp, varför dra gränsen vid tablets/mobilspel? Själv var jag fram till några år sedan enbart PC-spelare (och C64/Amiga innan dess). Min favoritspel var simulatorer (Falcon 4, LoMAC, GTR, RBR) och soldatsimulatorer som OFP. Skulle kunna säga att alla som spelar konsolspel inte är "riktiga gamers". Det är bara löjliga förenklade versioner för folk som vill ha någon enklare underhållning.

Men nu är jag inte så trångsynt utan förstår att alla har olika åsikter/prioriteringar och jag ser inte konsolspelare som mindre "gamers" (och är ju själv konsolspelare sedan ett par år tillbaka).

Nu för tiden har jag inte tid med djup ingående simulatorer och liknande utan föredrar lite enklare underhållning som jag kan snabbt slå på och av. Det gör konsol och ändå mer tablet till en utmärkt spelplattform för mig. Men jag ser fortfarande spel som en väldigt stimulerande underhållning och jag är inte mindre kräsen, bara att jag vill ha lite andra typer av spel.

Jag vet att jag är långtifrån ensam att känna så, därför tror jag att mobil/tabletspel är här för att stanna. Och potentialen för dem är stor.

Självklart kommer mobiler och tablets att stanna kvar det har jag inte sagt något om men inte för ändamålet att spela, inte i dag och några år fram.

Jag kör tex minecraft på mobilen, flyter bra och men ändå sitter man inte där i mer än 10min och kanske provar det lite då och då. På en rikigt bekväm dator är det en annan visa, där kan man sitta ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Självklart kommer mobiler och tablets att stanna kvar det har jag inte sagt något om men inte för ändamålet att spela, inte i dag och några år fram.

Och jag har inte påstått att du sagt det heller. Observera att jag skriver mobil/tabletspel i inlägget ovan

Skrivet av leafbranch:

Jag kör tex minecraft på mobilen, flyter bra och men ändå sitter man inte där i mer än 10min och kanske provar det lite då och då. På en rikigt bekväm dator är det en annan visa, där kan man sitta ett bra tag.

Tala för dig själv. "Man" gör lite olika. Många spel som har fått mig att fastna och spela längre perioder, nu senast när jag köpte Modern Combat 3. Riktigt välgjord firstperson-shooter, var svårt att släppa iPaden, skulle "bara köra ett uppdrag till"

Permalänk
Medlem

Jaha, nu är Sony och Nintendo rökta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian