Permalänk
Medlem

dator går igång men inte skärm

Jag hade tråkigt denna dag, och bestämde mig för att plocka fram min mammas gamla gamla stationära XP dator. Efter lite letandes efter sladdar och klurande på hur allt ska kopplas in på en sån gammal dator, så var jag redo, jag kopplade in VGA kabeln i skärmen, och trycker på start knappen. Datorn startar. det piper och lyser. Men skärmen får ingen signal, jag har prövat med en lite äldre skärm också, men i inte heller den funkar. Lite övrig info om datorn kan vara att när man vänder/ bär den så rasslar det till, som om en tjock kabel eller metallpinne ligger lös därinne. Har funderat på att öppna datorn, men är väldigt ung och jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra isfall, och på om jag ens borde. Jag vill gärna få igång den!

Hjälp upsskattas!

Permalänk
Skrivet av bg1000:

Jag hade tråkigt denna dag, och bestämde mig för att plocka fram min mammas gamla gamla stationära XP dator. Efter lite letandes efter sladdar och klurande på hur allt ska kopplas in på en sån gammal dator, så var jag redo, jag kopplade in VGA kabeln i skärmen, och trycker på start knappen. Datorn startar. det piper och lyser. Men skärmen får ingen signal, jag har prövat med en lite äldre skärm också, men i inte heller den funkar. Lite övrig info om datorn kan vara att när man vänder/ bär den så rasslar det till, som om en tjock kabel eller metallpinne ligger lös därinne. Har funderat på att öppna datorn, men är väldigt ung och jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra isfall, och på om jag ens borde. Jag vill gärna få igång den!

Hjälp upsskattas!

Det kan vara antingen grafikkortet som behöver rengöras eller bytas men det kan också vara datorns nätaggregat som är dåligt. Jag har haft samma problem själv. Lycka till!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

De kan vara fel på minnet också, se till så att ramminnet sitter i ordentligt.

Visa signatur

i7 860 @2.80Ghz -
12 GB ram -
Gigabyte P55-UD3L -
MSI Twin Frozr III 6950 2048 gb -
Corsair TX 750 -

Permalänk
Medlem

Så jag ska alltså öppna datorn?

Permalänk
Medlem

Vänta med att öppna datorn. Om du skall röra något inne i dator så se till att strömkabeln är fysiskt borttagen från datorn. Vill ju inte att du skall få en stöt.

Finns det en DVI port på datorn? Kan vara så att BIOS är inställt på annan grafikutgång än den du kopplat in till skärmen? Sen kan man även behöva ändra skärmen så att den visar rätt ingång VGA, DVI eller HDMI.

Vet du märke och modell på datorn?.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Vänta med att öppna datorn. Om du skall röra något inne i dator så se till att strömkabeln är fysiskt borttagen från datorn. Vill ju inte att du skall få en stöt.

Finns det en DVI port på datorn? Kan vara så att BIOS är inställt på annan grafikutgång än den du kopplat in till skärmen? Sen kan man även behöva ändra skärmen så att den visar rätt ingång VGA, DVI eller HDMI.

Vet du märke och modell på datorn?.

Det är en gammal HP compag från XP tiden, DVI port kan jag inte hitta, den här datorn är gammal som trollen.

Permalänk

För bara någon min sen hadde jag samma problem som du, men då var det minnena som inte satt i som dom skulle

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Så hag är nog tvungen att öppna dator, men jag undrar, är de bara att ta ur alla sladda och öppna chassit med en skruvmejsel? Är det nåt man måste tänka på (som inte är självklart såsom ta inte isär grafikortet)?

Permalänk
Medlem

Starta INTE datorn igen förrän du tittat efter vad som rasslade till i datorn när du flyttade datorn. Ibland kan det vara orsaken till felet. Annars är det bara att leta vidare.

Tar borta allt som inte behövs för att alltid få bild. Ta bort kablarna till ALLA hårddiskar, DVD. Bort med tangentbord, mus, USB kablar, kringutrustning och andra onödiga saker. JA, såna struntsaker är kända för att blockera så att man inte får bild.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Nästa steg är att nollställa bios. Finns flera sätt. Tex att ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Vissa var även tvungen att ta bort grafikkortet för att få tillbaka bilden menas andra kunde ha den kvar.

Får du fortfarande inte bild så är felet bland delarna som är kvar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt öppna datorn, men HP har satt dit några slags skruvar som jag inte kan få loss, men en del andra skruvar gick att få loss, men jag vet inte var man ska öppna den, inget verkar gå att rubba. Får väl ge mg då.

Permalänk
Medlem

Var exakt är problemet med skruvarna som du inte får loss?

Är det vanliga skruvar?
Har du inte rätt verktyg?
Snurrar dom bara runt runt hela tiden när du försöker?

Permalänk
Skrivet av bg1000:

Nu har jag försökt öppna datorn, men HP har satt dit några slags skruvar som jag inte kan få loss, men en del andra skruvar gick att få loss, men jag vet inte var man ska öppna den, inget verkar gå att rubba. Får väl ge mg då.

På vissa datorer kan man bara ta bort sidopanel på ena sidan. På brorsans HP är detta fallet. Annars kan du ju lämna in datorn på service, om du vill/kan lägga pengar på det

Kan du ange spec på datorn? Ladda upp en bild på chassit?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Var exakt är problemet med skruvarna som du inte får loss?

Är det vanliga skruvar?
Har du inte rätt verktyg?
Snurrar dom bara runt runt hela tiden när du försöker?

Det är nitar, glömde hur de kallades förut.

Skrivet av thedarkknight:

På vissa datorer kan man bara ta bort sidopanel på ena sidan. På brorsans HP är detta fallet. Annars kan du ju lämna in datorn på service, om du vill/kan lägga pengar på det

Kan du ange spec på datorn? Ladda upp en bild på chassit?

kan inte hitta en bild på chassit, men här är en film med den:http://www.youtube.com/watch?v=I3kVMYoxtFk

Permalänk
Skrivet av bg1000:

Det är nitar, glömde hur de kallades förut.

kan inte hitta en bild på chassit, men här är en film med den:http://www.youtube.com/watch?v=I3kVMYoxtFk

Skruva bort de två skruvarna på höger sida (en upp, en ner) och placera handen på chassisidan där det är som en liten "grop" och dra sedan sidpanelen bakåt, då ska den lossna.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

ok, nu har jag fått losss det, och kan rodda i datorn, ser en liten metall rektangel som sitter loss, är det problemet?

Permalänk
Skrivet av bg1000:

ok, nu har jag fått losss det, och kan rodda i datorn, ser en liten metall rektangel som sitter loss, är det problemet?

Kan du ta en bild med mobil eller kamera?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12