Köpråd. Antec p280 eller Corsair 550d ?

Permalänk

Köpråd. Antec p280 eller Corsair 550d ?

Hej !
Jag har tänkt köpa ett nytt chassi och välja mellan ett Antec p280 eller Corsair 550d
Vilket skulle ni rekommendera ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_OverClocker:

Hej !
Jag har tänkt köpa ett nytt chassi och välja mellan ett Antec p280 eller Corsair 550d
Vilket skulle ni rekommendera ?

Jag kan inte uttala mig om 550 men är iallafall sjukt nöjd med p280.

Permalänk
Medlem

550D Skall jag köpa ljuddämpat och plats för större fläktar.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

550D ser riktigt intressant ut, avskalat och förhoppningsvis ett humant pris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag själv är också inne i köparsvängen. Jag har analyserat och studerat och läst om sjukt många chassin och kom till slut fram till att Corsair 550D var det chassi som uppfyllde flest punkter på min kravlista. Några punkter är, funktion, ljudnivå, material, utseende, storlek, kvalitet. För några år sedan (typ 4) när jag köpte mitt nuvarande chassi föll till slut lotten på ett Lian-Li (se sign) och jag har ingenting att direkt klaga på vad gäller detta chassi. I slutändan valde jag mellan Lian-Li och Antec P182.

Jag är glad att jag gjorde det val jag gjorde. Chassit har under dessa år fått göra säkert 50 resor till olika LAN och det ser fortfarande ut som det vore nytt. 4 av mina LAN vänner valde att köpa lite billigare chassin och de sitter/satt på 3 Antec P182 samt ett Antec P193. Samtliga av dessa lådor är eller är på väg till tippen, kvaliteten är minst sagt undermålig vilket beror mycket på att så stora delar av chassit är gjort av plast. Ingen har den främre luckan kvar, den som höll längst höll i nästan 6 månader. De är rangliga har helt tappat den känsla som från början fanns. Antec P280 är ju inte något direkt nytt och fräscht chassi från Antec utan mer en korrrektion av P182. Det är fortfarande mest plast och dylikt vilket gör att det lämpar sig bäst genom att inte flyttas på.

Corsair 550D har mycket mer av den kvalitet man hittar hos Lian-Li samt liknande egenskaper vi finner hos P280 och därför tycker jag valet blir ganska lätt...för att inte tala om att det dessutom väldigt snyggt medan P280 ser ok ut.

Anledningen till att jag inte behåller mitt Lian-Li är för att jag ska ge bort nuvarande dator och jag har inte lust att bygga 2 datorer.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Samtliga av dessa lådor är eller är på väg till tippen, kvaliteten är minst sagt undermålig vilket beror mycket på att så stora delar av chassit är gjort av plast. Ingen har den främre luckan kvar, den som höll längst höll i nästan 6 månader. De är rangliga har helt tappat den känsla som från början fanns. Antec P280 är ju inte något direkt nytt och fräscht chassi från Antec utan mer en korrrektion av P182. Det är fortfarande mest plast och dylikt vilket gör att det lämpar sig bäst genom att inte flyttas på..

Öhh jag vet inte hur dina vänner beter sig men alla jag känner som har P180/P180B eller P182 har dessa intakta och dörren är inte trasig på något, på sin höjd kan man behöva byta magneter om man är klåfingrig och väldigt våldsam. P18X är stabilare än P280 och jag är tveksam om Corsair 550 har tjockare plåt, däremot är det klart dyrare med sina 1450 kr.
Tittar man på hårddiskvaggorna så ser de verkligen inte ut att vara av högre kvalitet och hårddiskdämpningen lär vara undermålig. Dessutom vittnar den bockade moderkortsplåten om att det sannolikt är dåligt med utrymme bakom moderkortsplåten och då kan man bara dra tjockare kablar på utvalda delar i chassit. Skulle vilja påstå att detta är pinsamt dåligt för ett chassi i den här prisklassen när lådan jämförs med Fractal Design XL och Bitfenix Shinobi XL som båda är betydligt billigare.

Rekommendera inte det här chassit innan det ens kommit ut.......

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft mitt p280 i två månader. Kan tänka mig att luckan lossnar om man sparkar igen den. Typ fotbollsstraff. Annars kommer den nog sitta där länge till. Stabilt chassi utan vibrationer och skapligt tyst fast det har fläktar i toppen. I och med att de sitter som de sitter behöver de ju knappt vara på för att vara effektiva.

Permalänk
Medlem

Satt själv och skulle byta ut min P183 låda mot den nya P280, dock blev det aldrig av. Avsaknaden att kunna montera 140mm fläktar gjorde att den glömdes bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Satt själv och skulle byta ut min P183 låda mot den nya P280, dock blev det aldrig av. Avsaknaden att kunna montera 140mm fläktar gjorde att den glömdes bort direkt.

Kan du inte modda din låda för 140 mm fläktar? De flesta har ju skruvhål för 120 mm.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Kan du inte modda din låda för 140 mm fläktar? De flesta har ju skruvhål för 120 mm.

Man skall inte behöva modda en helt ny modell/låda(P280) bara för att tillverkaren inte gjort rätt från början! Nej, jag behåller min P183 låda ett tag till. Den må vara omodern rent funktionsmässigt, men kvalitetsmässigt är den fortfarande svårslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Man skall inte behöva modda en helt ny modell/låda(P280) bara för att tillverkaren inte gjort rätt från början! Nej, jag behåller min P183 låda ett tag till. Den må vara omodern rent funktionsmässigt, men kvalitetsmässigt är den fortfarande svårslagen.

Jag tänkte mer på att modda din P183-låda. Väl inte omöjligt att få in 140 mm i toppen iaf?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag passar på och lånar tråden. Jag står också och väljer mellan p280 och 550d men då jag anser att fördelarna och nackdelarna hos de båda jämnar ut oddsen kommer ljudnivån att bli det som avgör vad jag kommer köpa. Är det någon som vet vilken som är tystare? Tackar i förskott

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Jag funderar också på något av dessa chassin. Just nu lutar jag nog åt P280 som verkar ha bättre byggkvalité, fast 550d tycker jag nog är snyggare. Frågan jag har är om P280 finns i helsvart? Jag gillar inte riktigt att frontpanelen är grå när chassit i övrigt är svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag funderar också på något av dessa chassin. Just nu lutar jag nog åt P280 som verkar ha bättre byggkvalité, fast 550d tycker jag nog är snyggare. Frågan jag har är om P280 finns i helsvart? Jag gillar inte riktigt att frontpanelen är grå när chassit i övrigt är svart.

Den finns INTE i helsvart, finns bara med den dära metal grey. Tycker det också är fult.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

Den finns INTE i helsvart, finns bara med den dära metal grey. Tycker det också är fult.

kan ju lätt färga de själv om man nu vill de

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte 100%insatt i 550 men skulle nog säga att P280 är bästa valet för just MIG. Har inte sett hela Jonas recension av Corsair men på någon punkt måste det ha brustit då Antec är det enda chassit som gav mig en RIKTIG måste-ha-känsla. Så från det perspektivet blir det det jag rekommenderar. Nu vet jag ju inte vad du är för dataanvändare men med tanke på det namn så lär väl inte P280 slå fel. Lättmonterat, rymligt för både luftflöde och kylning i alla dess former. Lättåtkomliga fläktfilter (sen kommer det ju utan frontfläktar vilket gör att man kan slänga in sina egna favoritfläktar - högpresterande/tysta/belysta). Gedigna snabbfästen

Permalänk

Jag har också tänkt köpa nytt chassi men i de lägre prisklasserna men har svårt att bestämma mig vilket chassi jag ska ha.
Så jag undrar vilket är bäst (tystast) och mest prisvärt Fractal design r3 eller NZXT H2?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630830
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Jag har också tänkt köpa nytt chassi men i de lägre prisklasserna men har svårt att bestämma mig vilket chassi jag ska ha.
Så jag undrar vilket är bäst (tystast) och mest prisvärt Fractal design r3 eller NZXT H2?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630830
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534

NZXT H2 är inget bra chassi. om du är ute efter ett tyst chassi som ser någorlunda ut. är det Fractal Design R3 och Antec P280 med en bit ljuddämpningsmatta på dem 2 fläkt platserna i toppen för att blocka av och samtidigt tysta ner chassit lite mer, *liknande vad fractal design gjort i toppen på R3an*

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Jag har också tänkt köpa nytt chassi men i de lägre prisklasserna men har svårt att bestämma mig vilket chassi jag ska ha.
Så jag undrar vilket är bäst (tystast) och mest prisvärt Fractal design r3 eller NZXT H2?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630830
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534

http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0

Haters gonna hate, men Tom är ärlig

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

Jag har också tänkt köpa nytt chassi men i de lägre prisklasserna men har svårt att bestämma mig vilket chassi jag ska ha.
Så jag undrar vilket är bäst (tystast) och mest prisvärt Fractal design r3 eller NZXT H2?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630830
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534

Alltså, jag hoppas att folk börjar förstå vad grejen med NZXT H2 är nån gång.
Den kyler väldigt dåligt eftersom frontfläktarna har ett insug som är typ nån centimeter stort.
Alla tester som gjorts visar att det blir 5-10 grader varmare inne i ett H2 jämfört med ett R3, så H2 passar bara folk som har väldigt klena och svara komponenter, kanske för billiga HTPC-byggen.

R3 är ett chassi som spelar i samma liga som 550D, P280 osv, men som är billigare och således inte har samma kvalitet/funktionalitet som de dyrare chassina.

Permalänk

Jag köpte 550d till min nya rigg. Inga problem att bygga i och de läcker inte ut så mycket ljud alls. Men till minus nu då. Nättaget jag kör med fick inte helt plats för skruva i alla skruvar. De är gjort för atx modekort men mitt passade inte helt hundra i chassit ( dock gör inget då jag inte har någon användning av ps2 kontakten). Men föf övrigt bra med kabel dragning ect :). De gick att bara smäcka på plåten utan att göra någon snygg dragning med kablarna. Överlag ett schysst chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Alltså, jag hoppas att folk börjar förstå vad grejen med NZXT H2 är nån gång.
Den kyler väldigt dåligt eftersom frontfläktarna har ett insug som är typ nån centimeter stort.
Alla tester som gjorts visar att det blir 5-10 grader varmare inne i ett H2 jämfört med ett R3, så H2 passar bara folk som har väldigt klena och svara komponenter, kanske för billiga HTPC-byggen.
Tack då vet jag att H2 inte är ett bra val om man ska ha lite prestanda komponenter i chassit.
R3 är ett chassi som spelar i samma liga som 550D, P280 osv, men som är billigare och således inte har samma kvalitet/funktionalitet som de dyrare chassina.

Skrivet av Stealthbomb:

http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0
Jo jag hade sett den men jag såg också sweclockers recension av chassit och de verkade gilla den så jag hade svårt att bestämma mig.
Haters gonna hate, men Tom är ärlig

Skrivet av Crille90:

NZXT H2 är inget bra chassi. om du är ute efter ett tyst chassi som ser någorlunda ut. är det Fractal Design R3 och Antec P280 med en bit ljuddämpningsmatta på dem 2 fläkt platserna i toppen för att blocka av och samtidigt tysta ner chassit lite mer, *liknande vad fractal design gjort i toppen på R3an*

Tack för hjälpen då blir det nog Fractal design chassit för min del.

Permalänk

Har hört en hel del rykten om 550d och det verkar som det inte känns som ett Obsidian chassi. 550D är väldigt plastigt och nästan ingen kabeldragning, speciellt för 8 pin som det kanske bara är några millimeters utrymme. Och insidan är som Carbide serien.

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt klart i 550D. Jag är överlag nöjd. Har fått bra temps och helt ok ljudnivå (hade ett Fractal Design R3 innan). Som fler skriver så känns det lite plastigt och ostabilt. Dåligt med utrymme på ena sidan för kabeldragning. Nu har jag ju inte testat P280. Men hade jag beställt idag, hade jag tagit det.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Jag har nu bestämt mig för att att köpa det chassit som är mest tyst. Någon som vet vilken som har lägst ljudnivå av 550d och p280 ?

Permalänk
Skrivet av The_OverClocker:

Jag har nu bestämt mig för att att köpa det chassit som är mest tyst. Någon som vet vilken som har lägst ljudnivå av 550d och p280 ?

Jag har testat båda chassin och Corsair 550d är tystare. En dålig sak är kabeldragningen eftersom ytan bakom moderkortsplåten (4-8pinskontakten) är alldeles för liten jämfört med p280 som har 30mm vilket är utmärkt, men en sak som är bra med 550D jämfört med p280 är att man kan ha sidofläktar vilket är bra om du kör med dubbla grafikkort och att man kan välja om man vill lägga dit 140mm fläktar vilket inte p280 har, utan endast plats för 120mm.
Om du är ute efter chassit med låg ljudnivå så är 550D ett bra val. Båda chassin är suveräna men har olika för och nackdelar. Jag tycker att du ska välja den som du tycker uppfyller dina krav mest

Visa signatur

| i5-2500k | Asus P8P67 B3 | Zotac AMP! GeForce GTX 580 | Corsair Vengeance 12GB| OCZ Agility 3 60GB | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | BQT E9 CM 680W | Freezer 13 Pro | Corsair 550D |