Får inte ut något ljud emellanåt?

Permalänk
Medlem

Får inte ut något ljud emellanåt?

Vet att mina högtalare alltid ger ljud, haft dem i säkert 8 år och alltid funkat som dem ska (provat med headset och att skicka signalen till stereon också)

Med de sagt så har jag problem med att ljudet försvinner ibland. Oftast i samband med att man startar datorn men också vid byte av ljudsystem (ut med ena 3,5an och in med andra). Att starta om datorn brukar inte hjälpa. Formaterade datorn igår också men fått tillbaka problemet. Gå in i enhetshanteraren och inaktiva o aktivera funkar inte heller.
Enda som hjälper är att böka med att dra ut 3,5an och in igen tills de funkar samt slå på och avhögtalarna ett antal gånger. Riktigt trött på att ödsla tid och kraft på det.

Någon som har nåt tips? Borde jag försöka med drivrutiner (tar ljud från moderkortet)? Funkade dock för 1 månad sen med dem drivrutinerna som windows gett mig så borde inte behövas tänker jag...

Mvh,

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Hedersmedlem

Om problemet kvarstår efter ominstallation av Windows kan man ju fastslå att det handlar om ett hårdvarufel. Är moderkortet gammalt?

Permalänk
Medlem

Är min stationära i signen, inte direkt sprillans. Kan de va runt 4 år kanske...
Tycker hårdvara sällan buggar sig så men kanske iom. att de sitter kvar efter omstart

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Du har inge gammalt ljudkort / usb ljudkort liggandes som du kan pröva med för att utesluta? Kan vara långsökt men kolla bios uppdateringar för ditt moderkort.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keepan:

Är min stationära i signen, inte direkt sprillans. Kan de va runt 4 år kanske...
Tycker hårdvara sällan buggar sig så men kanske iom. att de sitter kvar efter omstart

Det låter faktiskt som ett typiskt moderkortsproblem. Moderkort som är på väg att ge upp skapar ofta liknande fel. Kollat kondingarna på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Du har inge gammalt ljudkort / usb ljudkort liggandes som du kan pröva med för att utesluta? Kan vara långsökt men kolla bios uppdateringar för ditt moderkort.

Joo de har jag men vad jag kommer ihåg bugga dem sig mycket och va griniga med vilka drivrutiner man hade... Kanske fixar win7 rätt drivisar direkt, kan va värt ett försök
Känns inte som jag pallar uppdatera bioset, ska ju va ett litet projekt och med risk att sabba allt. Blir ny burk om 1 månad iaf

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keepan:

Joo de har jag men vad jag kommer ihåg bugga dem sig mycket och va griniga med vilka drivrutiner man hade... Kanske fixar win7 rätt drivisar direkt, kan va värt ett försök
Känns inte som jag pallar uppdatera bioset, ska ju va ett litet projekt och med risk att sabba allt. Blir ny burk om 1 månad iaf

Var det under vista tiden möjligen? w7 borde nog kunna fixa drivisar. Beror nog på hur gamla grejerna är, men som du säger , kan vara värt ett försök Nja så pilligt är det inte, bara sitta och be till dator gudarna om att strömmen inte går mitt under uppdateringen hehe. Tänkte mest att om dom släppt en uppdatering som åtgärdar problemet, men som jag skrev i tidigare inlägget så är det ganska långsökt.

Lycka till hursomhelst!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Var det under vista tiden möjligen? w7 borde nog kunna fixa drivisar. Beror nog på hur gamla grejerna är, men som du säger , kan vara värt ett försök Nja så pilligt är det inte, bara sitta och be till dator gudarna om att strömmen inte går mitt under uppdateringen hehe. Tänkte mest att om dom släppt en uppdatering som åtgärdar problemet, men som jag skrev i tidigare inlägget så är det ganska långsökt.

Lycka till hursomhelst!

Hehe nää den smörjan hoppa jag över
Är gamla jäkla ljudkort jag har, säkert 8-10 år gamla men vafan. Jag ska köra in nåt och se vad som händer!

Om det är som widL säger att moderkortet är på väg att ge upp, finns det risk att den tar med sig andra komponenter i sitt fall? Är väl mest nätagg som har den tendensen?
Vore tråkigt då jag tänkt använda datorn till renderingar sen när jag fixar ny

Tack för den snabba hjälpen föresten

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keepan:

Hehe nää den smörjan hoppa jag över
Är gamla jäkla ljudkort jag har, säkert 8-10 år gamla men vafan. Jag ska köra in nåt och se vad som händer!

Om det är som widL säger att moderkortet är på väg att ge upp, finns det risk att den tar med sig andra komponenter i sitt fall? Är väl mest nätagg som har den tendensen?
Vore tråkigt då jag tänkt använda datorn till renderingar sen när jag fixar ny

Tack för den snabba hjälpen föresten

Aha :/, men då är det nog ingen idé. Kanske som test iaf för att utesluta att det verkligen är moderkortet som är paj.

Ska nog inte säga att det inte finns någon risk alls men jag tror att den är väldigt liten, iaf när det gäller ett sånthär problem. Känns som att det isåfall skulle bero på att en överklockning gått väldigt snett eller liknande för att det ska dra med sig fler komponenter i graven. Så det är nog inget att oroa sig över

Ingen orsak

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB