Vilken temperatur är "lagom"

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur är "lagom"

Hej, jag kom o tänka på att min dator blir rätt varm när jag spelar bf3 och blev lite fundersam på vad som är "lagom" temperatur och hur mycket som krävs för att grafikkortet ska bli stekt. Samma med processor, vilket temperatur är lagom och vid vilken temperatur blir den överhettad?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

På GPU tycker jag 70 till 80c är ganska "lagom" vid mer tungt spelande tex bf3
men tempen kan gå upp till 90c också stundtals.

CPU nja där måste man veta vilken CPU först det som är lagom på en viss CPU, är på tok för varmt för en annan CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

På GPU tycker jag 70 till 80c är ganska "lagom" vid mer tungt spelande tex bf3
men tempen kan gå upp till 90c också stundtals.

CPU nja där måste man veta vilken CPU först det som är lagom på en viss CPU, är på tok för varmt för en annan CPU

Okej, vilken temperatur är rätt eller vad man nu ska kalla det när man inte spelar någonting då? En kompis ligger på 34c och mitt ligger 10 högre med samma grafikkort, vi båda har auto inställt på fläkten till grafikkortet.
Jag använder i5 2500k. Finns det något program så man kan se vilken temperatur och annan information om processorn?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturen i vila spelar ingen roll, så länge den inte är extremt hög.

GPU klarar utan problem 80-90 grader när man spelar, CPU brukar man väl säga ska hållas under 75-80 för Intel, och AMD brukar väl ogilla över 65-70 grader vill jag minnas.

Det är helt enkelt inte så farligt som många verkar tro, så länge man inte belastar datorn 24/7 så håller grejerna väldigt länge oavsett.

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Okej, vilken temperatur är rätt eller vad man nu ska kalla det när man inte spelar någonting då? En kompis ligger på 34c och mitt ligger 10 högre med samma grafikkort, vi båda har auto inställt på fläkten till grafikkortet.
Jag använder i5 2500k. Finns det något program så man kan se vilken temperatur och annan information om processorn?

Ladda ner Hwmonitor för att se temps m.m till processorn

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Hej, jag kom o tänka på att min dator blir rätt varm när jag spelar bf3 och blev lite fundersam på vad som är "lagom" temperatur och hur mycket som krävs för att grafikkortet ska bli stekt. Samma med processor, vilket temperatur är lagom och vid vilken temperatur blir den överhettad?

Det skulle nog hjälpa om du berättade vilka komponenter och temperaturer du har
För grafikkort bör man hålla sig helst under 80-85°C, även om dessa inte tar skada förrän vid 95-100°C.
AMD-cpu:er brukar ha en rekommenderad max-temp mellan 62-72°C beroende på CPU.
Sitter du med en ny Intel-processor klarar kärnorna uppemot 98°C, dock tycker många att man bör hålla sig under 80-85°C för en längre livstid.
Om du dammar av fläktarna och datorn och sätter in fler fläktar om möjligt, kan du nog få ner temperaturen med ~5-7 grader.

Edit: Jag glömde posta mitt inlägg så jag missade alla redan skrivna inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Temperaturen i vila spelar ingen roll, så länge den inte är extremt hög.

GPU klarar utan problem 80-90 grader när man spelar, CPU brukar man väl säga ska hållas under 75-80 för Intel, och AMD brukar väl ogilla över 65-70 grader vill jag minnas.

Det är helt enkelt inte så farligt som många verkar tro, så länge man inte belastar datorn 24/7 så håller grejerna väldigt länge oavsett.

Högsta temp för i5 är 98

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisdof:

Högsta temp för i5 är 98

Det där var väl lite väl generelt, ja 2500K har den gränsen, eller snarare 98c är shutdown tempen som är inprogrammerad i CPU, andra i5 har snarlika gränser.

Sedan börjar en 2500K stänga av sig vid lägre temperatur än så, vid runt/drygt 90c börjar den trottla

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det där var väl lite väl generelt, ja 2500K har den gränsen, eller snarare 98c är shutdown tempen som är inprogrammerad i CPU, andra i5 har snarlika gränser.

Sedan börjar en 2500K stänga av sig vid lägre temperatur än så, vid runt/drygt 90c börjar den trottla

Man brukar säga att bör ligga 10-15 grader under tjmax, som på i5 är 98. Då för att det inte ska vara skadligt ska man då helst ligga under 90-85 grader på kärnorna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"