Permalänk
Medlem

OpenGL utan OS?

Tja

Har någon en blekaste aning om ifall det går att använda opengl utan operativ system?
Och jag har inget emot att läsa huvudet av mig ifall de skulle behövas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Tja

Har någon en blekaste aning om ifall det går att använda opengl utan operativ system?
Och jag har inget emot att läsa huvudet av mig ifall de skulle behövas...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte vad du menar. All utrustning du kommer i kontakt med som implementerar OpenGL har ett operativsystem.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag undrar ifall det går att på något sett går att använda OpenGL utan ett OS. Alltså börja rendera 3D grafik direkt från bios....typ

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem

Inte helt utan. Men med Linux kernel + x.org eller liknande och sen ett självinlagt OpenGl så kan du komma väldigt nära. Dock om du inte visste det redan innan så är det inget att rekommendera, lite för avancerat för även 99% av personer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Inte utan OS men det skulle gå att göra ett väldigt litet/spartanskt/avskalat OS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En mjukvaruimplementation som Mesa borde fungera, så länge man tillhandahåller en framebuffer att rendera till, och ett standardbibliotek för C (minnesallokering etc.)
OpenGL implementeras vanligtvis i själva grafikdrivarutinerna.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Tja

Har någon en blekaste aning om ifall det går att använda opengl utan operativ system?
Och jag har inget emot att läsa huvudet av mig ifall de skulle behövas...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hittar en OpenGL-implementation som inte behöver OS så... Men det betvivlar jag starkt att det finns.

HW->"BIOS"->OS/Drivers->API(OpenGL)->Program

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

En mjukvaruimplementation som Mesa borde fungera, så länge man tillhandahåller en framebuffer att rendera till, och ett standardbibliotek för C (minnesallokering etc.)
OpenGL implementeras vanligtvis i själva grafikdrivarutinerna.

Så jag måste hitta hårdvaru anropen för opengl ifall jag förstår det hela rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Så jag måste hitta hårdvaru anropen för opengl ifall jag förstår det hela rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hårdvaruanropen skiljer sig mellan olika grafikkort, och det är just därför drivrutiner existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Hårdvaruanropen skiljer sig mellan olika grafikkort, och det är just därför drivrutiner existerar.

Det var ju synd :/ Vet du ifall det är samma sak för ARM processorer med inbyggd support för OpenGL ES 2.0?
EDIT: Annars kan jag ju bara ladda ner källkoden för en linux-kernel och lära mig från den

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Det var ju synd :/ Vet du ifall det är samma sak för ARM processorer med inbyggd support för OpenGL ES 2.0?
EDIT: Annars kan jag ju bara ladda ner källkoden för en linux-kernel och lära mig från den

Ja det är samma sak. OpenGL är en samling APIer som i sin tur kan använda sig av hårdvaran för acceleration.

Permalänk
Rekordmedlem

Svaret blir NEJ, om du inte vill använda ett befintligt operativsystem så får du knåpa ihop ett eget program som gör det du vill, programmera direkt mot hårdvaran som på den gamla goda tiden Men vad är det du vill göra och varför vill du inte ha något os ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Svaret blir NEJ, om du inte vill använda ett befintligt operativsystem så får du knåpa ihop ett eget program som gör det du vill, programmera direkt mot hårdvaran som på den gamla goda tiden Men vad är det du vill göra och varför vill du inte ha något os ?

Anledningen till att jag inte vill ha något OS är för att det äter prestanda och jag vill lära mig mera Är nämligen 96:a och det är ett bra tag tills jag kommer in på en högskola med den typen av utbildning som jag vill ha

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Rekordmedlem

Aha, du borde kanske ge dig på nått maskinnära språk om du är intresserad av att lära dig liknande saker, eller varför inte försöka göra drivrutiner, det kanske finns nått projekt på sourceforge som du kan kolla på och kanske hjälpa till med också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde gå att skicka anrop till grafikkort utan OpenGL eller Direct X.
Som mrqaffe säger "programmera direkt mot hårdvaran som på den gamla goda tiden"

problemen blir att
1. Göra en miljö där man kan skicka anrop till grafikkorten
2. Vilka anrop som ska skickas till grafikkortet

När man läser om operativsystem som vill få stöd för hårdvara som tillverkaren inte släpper drivrutiner eller specar till så får de göra reverse enginering och kvalificerade gissningar för att få till stöd.
Även om man har en miljö där man kan skicka anrop till grafikkortet så är det svårt att veta vilka anrop man ska skicka om grafikkortet är 'ett svart hål'.

Open Graphics Project låter intressant
"We believe you have the right to own your computer and get the graphics you deserve. You paid for it. You should be free to innovate and to run the system you choose.

Currently your graphics are often restricted. Unless you are bigger than Dell they are uninterested in what you want to do. You are enslaved to their bugs and restrictions. Yet these restrictions are what a company in another part of the world arbitrarily chose to apply to you. Want to change the world? You will need permission first.

The Open Graphics Project believes innovation and freedom is important."

Länk: http://wiki.opengraphics.org/tiki-index.php

"Linux Fund has build twenty-five OGD1's, ten of which will be given to developers who are committed to advancing the platform and twelve of which will be sold to cover the manufacturing costs. The remaining three boards will be kept for testing and warranty purposes."

Så det finns bara 12 exemplar till försäljning!
Det går säkert att göra kul saker med det, men det är knappast ett nybörjarprojekt.

Jag tror mer på att sätta ihop någon minimal Linux distribution som har de man behöver, men skära bort det mesta man inte behöver. Men även det är inget lätt projekt.

Om du inte har programmerat tidigare så är det nog en bättre start att börja med att försöka göra något enklare i någon befintlig utvecklingsmiljö.

Men ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Aha, du borde kanske ge dig på nått maskinnära språk om du är intresserad av att lära dig liknande saker, eller varför inte försöka göra drivrutiner, det kanske finns nått projekt på sourceforge som du kan kolla på och kanske hjälpa till med också.

Assembly för X86 var det första språket jag lärde mig... då var jag 12-13 år (Fattar inte hur jag orkade) Sen lärde jag mig C# , C/C++ och Java. Tillslut fastnade jag i c/c++ - underbart språk
Men nu ska jag grötarunt i en Linux-kernel och hitta mitt svar

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Anledningen till att jag inte vill ha något OS är för att det äter prestanda och jag vill lära mig mera Är nämligen 96:a och det är ett bra tag tills jag kommer in på en högskola med den typen av utbildning som jag vill ha

Datorkraften som OS:et tar är enligt mig ett lågt pris för den funktionalitet man får.

Vill du verkligen programmera grafik utan operativsystem så är mitt förslag att titta närmare på microcontrollers. En snabb googling gav Uzebox, släng det medföljande operativsystemet och börja programmera direkt mot hårdvaran. Eller använd operativsystemet och få ihop ett program som fungerar på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Assembly för X86 var det första språket jag lärde mig... då var jag 12-13 år (Fattar inte hur jag orkade) Sen lärde jag mig C# , C/C++ och Java. Tillslut fastnade jag i c/c++ - underbart språk
Men nu ska jag grötarunt i en Linux-kernel och hitta mitt svar

Hade du aldrig stött på programmering innan du lärde dig assembly? Det hade jag aldrig kunnat lära mig som första språk...

Permalänk
Skrivet av andenswe:

Assembly för X86 var det första språket jag lärde mig... då var jag 12-13 år (Fattar inte hur jag orkade) Sen lärde jag mig C# , C/C++ och Java. Tillslut fastnade jag i c/c++ - underbart språk
Men nu ska jag grötarunt i en Linux-kernel och hitta mitt svar

Börja då från början...

Installera valfri version av Linux.
Installera senaste versionen av kärnan.
Kompilera och se till så att du använder senaste versionen av mesa.

Om du lyckats med ovan så har du precis utfört samtliga steg som krävs för att kompilera hela grafikdrivrutinen till Linux.
Nästa steg är att börja utforska källkoden till mesa och på så vis lära dig hur man programmerar drivrutiner till grafikkorten.
Sista stegen inkluderar att kika på hårdvaruspecifikationerna från AMD samt att börja fixa buggar i koden.

All tid som läggs ner på de öppna drivrutinerna är officiellt tillgängligt och räknas i princip som arbetslivserfarenhet (nästan mer värdefullt än utbildning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Datorkraften som OS:et tar är enligt mig ett lågt pris för den funktionalitet man får.

Vill du verkligen programmera grafik utan operativsystem så är mitt förslag att titta närmare på microcontrollers. En snabb googling gav Uzebox, släng det medföljande operativsystemet och börja programmera direkt mot hårdvaran. Eller använd operativsystemet och få ihop ett program som fungerar på riktigt.

Nja.. göra 2D spel var kanske inte tanken bakom idén. Tanken är mer att de ska bli jävligt svårt och lärorikt
Jag har funderat på att köpa en Raspberry PI för att leka runt med ifall det går att använda OpenGL på den utan att skriva en alltför processor krävande kernel.

Edit: Men det är kanske därför skolan finns till

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenswe:

Nja.. göra 2D spel var kanske inte tanken bakom idén. Tanken är mer att de ska bli jävligt svårt och lärorikt

Men gör 3d spel då. Utan OpenGL. Det har gjorts en hel del 3d-spel utan OpenGL.

Permalänk
Skrivet av andenswe:

Nja.. göra 2D spel var kanske inte tanken bakom idén. Tanken är mer att de ska bli jävligt svårt och lärorikt
Jag har funderat på att köpa en Raspberry PI för att leka runt med ifall det går att använda OpenGL på den utan att skriva en alltför processor krävande kernel.

Edit: Men det är kanske därför skolan finns till

Öppen drivrutin finns i princip endast för AMD och Intel. Framsteg har dock gjorts genom reverse engineering för att få fram specifikationer för Nvida (här har man kommit ganska långt) och nyligen för en ARM Mali grafikprocessor (man kan rita en triangel och lite till).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror vi ska konstatera lite här. När du frågade om man kan köra OpenGL utan OS så tänkte vi nog på det mest essentiella för ett operativsystem. Man behöver alltså någon avbrottshanterare, minneshanteringen, grundläggande drivrutiner etc. Dessa är ju grunder för att kunna bygga någon form av program i en modern desktopdator. Användargränssnitt, filsystem etc. är inte nödvändigt för detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG