Intel vill ha högre upplösning, punkttäthet i framtida datorskärmar

Permalänk
Skrivet av landahl:

Sedan sa du att filmer filmas i 1.85:1 och det stämmer ju inte heller. Det är betydligt vanligare att filmer filmas i 2.35:1 och sedan kroppas för att passa en 16:9 tv, dock behåller majoriteten sitt bildformat på dvd/blueray.

Meh, ja det sker det du säger men 1.85:1 ÄR en amerikanskt och europeiskt standard format att filmas på 35mm film så det filmas visst filmer avsett för detta format. Hela poängen är att filmen passar in på en 16:9 tv eftersom folk inte vill ha svarta kanter och att alla dessa format bara skapar problem och missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

och för att slippa en till kommentar så vill jag säga att jag läst på nu och att det är HELT RIKTIGT att det faktiskt ÄR 2.39:1 som är det "nya" "scope" -formatet efter 1970. Det var ju 1.35:1 från ca 50-70 och tydligen så är det alltså nu 2.39:1 även fast det alltid står 2.35:1 bak på filmer, detta är alltså enligt information felaktigt något som hängt kvar och lurat dom flesta...även mig! ^^

Jag hoppas du inte tog illa upp att jag rättade till dig?

Permalänk

och om du inte tror mig så kan du se på denna länk:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sideforhold

först och främst kan du se på skillnaden i de färgaderutorna mellan 1.85:1 och 16:9 och bara svimma av den enligt dig enorma skillnaden mellan dessa två format..hehe nejda men allvarligt, på tv och projektor så fyller bägge hela rutan, så det är igentlgien oviktigt att de inte är helt lika eftersom vi har en ganska duktig overscann.

Sedan kan du se längre ner på olika format och se att det efter 1.85:1 står "widescreenstandard". Med detta menas standarden för widescreen-monitorer hemma dvs tv apparater i 16:9

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag hoppas du inte tog illa upp att jag rättade till dig?

Haha nej inte alls bara kul, jag är ju intresserad av film och rätt ska vara rätt!!!

Permalänk
Medlem

Märkligt att folk ska påpeka att det skulle va tungt att driva med dagens grafikkort... Skärmarna är ju inte ens påtänkta så det är nog ganska lugnt. Och det kan va bra med hög upplösning till annat än spel för den delen.

Permalänk
Medlem

Jag har också behov av högupplösta skärmar (mer än 1080p). Har bara hittat en skärm som har högre men den är för dyr!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har också behov av högupplösta skärmar (mer än 1080p). Har bara hittat en skärm som har högre men den är för dyr!

Det finns många som har högre, i princip alla 27-30" om de är för dyra är upp till dig, men nog finns det flera än en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Högre upplösning... hm.. ännu högre risk för döda pixlar och förmodligen krävs även starkare belysning om samma färgkvalitet ska bibehållas som på dagens skärmar, för att inte nämna ökade beräkningskraften som kommer krävas. Själv känner jag inget behov av retina, jag känner att det duger bra med t.ex. 1280x800 på 13,3" eller 1920x1200 på 20" för att utföra mina vardagliga behov. Stör sig folk verkligen på att man kan skymta pixlarna ifall man kommer nära skärmen? Jag ser hellre att det satsar mer kraft på att tillverka strömsnåla skärmar med allt bättre färgåtergivning för allt lägre priser, jag tror att det är ett alltför stort steg att ta i upplösning i dagsläget. Det ska bli spännande att se hur det blir i vilket fall, men jag tror detta kommer bli en trend som kan leda till det värre under några år innan det blir bra.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chaos_maniac:

Högre upplösning... hm.. ännu högre risk för döda pixlar och förmodligen krävs även starkare belysning om samma färgkvalitet ska bibehållas som på dagens skärmar, för att inte nämna ökade beräkningskraften som kommer krävas. Själv känner jag inget behov av retina, jag känner att det duger bra med t.ex. 1280x800 på 13,3" eller 1920x1200 på 20" för att utföra mina vardagliga behov. Stör sig folk verkligen på att man kan skymta pixlarna ifall man kommer nära skärmen? Jag ser hellre att det satsar mer kraft på att tillverka strömsnåla skärmar med allt bättre färgåtergivning för allt lägre priser, jag tror att det är ett alltför stort steg att ta i upplösning i dagsläget. Det ska bli spännande att se hur det blir i vilket fall, men jag tror detta kommer bli en trend som kan leda till det värre under några år innan det blir bra.

Det låter precis som du skulle behöva en högupplöst oledskärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har inga problem med om quadhd/2160p skulle bli standard på 27". Text, webbsidor och all sorts databehandling blir ju isf gudomligt, och gör man något för grafikintensivt så är det bara att ställa ner till 1080p.

Permalänk
Medlem

Om upplösningen blir 3840x2160 på en 27 vad tror ni upplösningen blir på en 30 då?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att Intel pushar för detta även om det förstås finns vinstintressen bakom. Det ryktas att Apple kommer släppa Imac med högupplöst skärm framöver, och ser gärna att det pushas mer för det på PC-sidan också. Jag tar gärna upp steget till 4K-skärm när de finns för rimliga priser. Spel i de upplösningarna är förstås tungt just nu men det är några år kvar och då får Nvidia/AMD något nytt att jobba på. Kommer nog få se fler 512-bit bussar (eller än bredare) och extremt hög minnesbandbredd på grafikkort i framtiden om det går mot högupplösta skärmar.

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så kommer det helt nya grafiksystem som inte använder texturer som vi känner till dem idag och på så sätt inte kräver minne på det sätt vi har idag, tänk om man kunde ha en bättre realtids fysiksimulering som verkligen kunde simulera istället för att visa "bilder"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta filmer sedan 50talet är gjorda i 2,35:1

Fast det är definitivt olika mycket svarta ramar runt olika filmer. Kollade själv precis nu. Vad är ens problemet med att filma ALLT med samma format som inte har några svarta kanter på 16:9 (som i princip alla skärmar har).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ignostic:

Fast det är definitivt olika mycket svarta ramar runt olika filmer. Kollade själv precis nu. Vad är ens problemet med att filma ALLT med samma format som inte har några svarta kanter på 16:9 (som i princip alla skärmar har).

Det är väl inga problem att göra allt i samma format, men i så fall borde det inte vara 16:9 eftersom vårt synfält är bredare och vi då tappar koncentrationen på filmen, man bör fylla upp hela synfältet med "nyttoinnehåll"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Fast det är definitivt olika mycket svarta ramar runt olika filmer. Kollade själv precis nu. Vad är ens problemet med att filma ALLT med samma format som inte har några svarta kanter på 16:9 (som i princip alla skärmar har).

För att filmer är menade för Biografer från början.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning än 1080p känns fullständigt bortkastat i nuläget. Kräver för mycket att driva riktigt höga upplösningar i spel och vad gäller film så finns det knappt något i högre upplösning att välja bland.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Har ju inte hänt nått med upplösningen på skärmar de senaste 15 åren enda som hänt är att värdelösa vajdskrinskärmar dykt upp bra för dom som leker med sina datorer men fullständigt värdelöst om man skall jobba framför datorn då är två 5:4 skärmar i porträttläge att föredra framför en 16:9

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av subruz:

Högre upplösning än 1080p känns fullständigt bortkastat i nuläget. Kräver för mycket att driva riktigt höga upplösningar i spel och vad gäller film så finns det knappt något i högre upplösning att välja bland.

Finns inga motsättningar/hinder från att ha olika upplösningar för olika ändamål, jag har det själv på det sättet, kör med 1280x800 per skärm för att orka med spel, men skrivbordet går i full upplösnnig 2560x1600.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Högre upplösning än 1080p känns fullständigt bortkastat i nuläget. Kräver för mycket att driva riktigt höga upplösningar i spel och vad gäller film så finns det knappt något i högre upplösning att välja bland.

Det är inte spel eller film jag vill ha högre upplösning. Det är för att få extremt högkvalitativ desktop och text-rendrering. Det finns en anledning till varför så många uppskattar den höga upplösningen på Ipad 3 och Iphone 4. Lite humor med "fullständigt bortkastat" också, kan inte förstå hur du får det till att vara så värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Högre upplösning än 1080p känns fullständigt bortkastat i nuläget. Kräver för mycket att driva riktigt höga upplösningar i spel och vad gäller film så finns det knappt något i högre upplösning att välja bland.

Fast om alla hade den inställningen så skulle vi väl aldrig se några nya upplösningar?

Personligen välkomnar jag detta varmt, även om det inte blir aktuellt för mig förrän det är överkomligt till rimliga priser. Är inte så värst intresserad av större skärmar, men PPI gillar vi! Hade min sista CRT för ca 3 år sedan, och den kördes i 1600x1200. Vad jag har förstått så har CRT nån slags naturlig antialiasing, så jämfört med den så tycker jag mycket (främst text) rent ut sagt ser dåligt ut på plattskärmar. Förhoppningsvis skulle lite högre upplösning råda bot på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Ja perfekt. Är det något jag vill ha så är det bättre skärmar.

1080p är fjutt upplösning ändå.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med min 24 tummare i 1920*1080 och tycker det fungerar utmärkt. Vi har inget behov av högre upplösning - det är företagen som skapar ett sådant sug från oss så att vi lägger våra pengar på något vi inte behövde från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För att filmer är menade för Biografer från början.

ok. fast varför inte fylla skärmarna istället då? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Personligen välkomnar jag detta varmt, även om det inte blir aktuellt för mig förrän det är överkomligt till rimliga priser. Är inte så värst intresserad av större skärmar, men PPI gillar vi! Hade min sista CRT för ca 3 år sedan, och den kördes i 1600x1200. Vad jag har förstått så har CRT nån slags naturlig antialiasing, så jämfört med den så tycker jag mycket (främst text) rent ut sagt ser dåligt ut på plattskärmar. Förhoppningsvis skulle lite högre upplösning råda bot på detta.

CRT-skärmar har inte antialiasing, utan helt enkelt oskärpa. Antialiasing handlar om att bearbeta en bild för att minska distorsionen som uppstår när man konverterar ner en bilds storlek (exempelvis från 3D-modellens oändliga antal pixlar till pixlarna på din skärmen). Platta skärmar har däremot subpixel rendering, som gör att man ökar "intrycket" av skärpa (och därmed läsbarheten) för text (via exempelvis Cleartype i Windows). Däremot har du en viss poäng i att CRT kan framstå som behaglig för ögonen, om man bara vilar blicken mot dem en kort stund. Men har du provat att läsa längre PDF-filer på en CRT-skärm? Det är oftast inte så roligt. Hur som helst... absolut, jag håller med om att det behövs högre upplösning på platta skärmar. Smartphones kommer att visa vägen (vem hade trott det?).

Permalänk
Medlem

Hellre lite fler breda format på befintliga panel upplösningar, typ 5760x1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att bildskärmstillverkarna ska koncentrera sig på att eliminera alla pixelfel innan de ger sig på att införa högre upplösningar. Det är för ynkligt att man fortfarande använder s.k. "pixelpolicy" mot kunder istället för att införa nolltolerans och full garanti mot pixelfel. Nej, inför nöjd-kund-policy istället för pixelpolicy och vänta med de högre upplösningarna innan de befintliga bemästras tillverkningstekniskt.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Bra förslag Intel! Har aldrig hört någon klaga på att de har för hög PPI (eller för stor skärm för den delen) hittills. Har man jämfört Ipad 2 och Ipad 2(gen 3) sida vid sida så vet man hur schysst det är med högre PPI. Skulle dock gärna samtidigt se utveckling där mainstream-storleken på skärmar också ökar något så priser på 27" blir mer humana.

Grafikkortstillverkarna får hänga med för 3D-spel helt enkelt. Gör dom det inte får vi väl fortsätta med AA och köra halverad upplösning = vad vi har idag.

Permalänk
Medlem

Bra där!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Men hur många körde igentligen mer än blah x 1024 förr på 4:3 monitor?

Jag hade Sonys flaggskepp till CRT, deras första flata 21" och den hade en teoretisk uplösning på massor, men med den tidens grafikkort och windowsutseende så körde jag ändå 1280x1024. Den efterföljande Viewsonice lcd´n hade 1280x1024 som native.

Fattar att folk med feta CAD-kort använde sig av det, men gemene mann, hemma? Med Matrox millenium eller permedia2 eller liknande?

Kring år 2004 nånstans körde jag dubbla 21" CRT med 1600 x 1200 i desktop. Idag kör jag en 22" (4:3) CRT som klarar QXGA (mina ögon pallar dock inte). Så jag kör 1600 x 1200 @ 85-100Hz. Perfekt till CS 1.6, QuakeLive och alla äldre spel som inte är gjorda för "1080p". För att inte tala om hur bra det är för random surf.

PS. Har ni lagt märke till hur hemsidor krymper på bredden medan skärmar blir allt bredare? Whatsup? Ta dagstidningar som dn.se, man får 25 cm vita kanter på en vanlig 1080p-skärm.