Permalänk
Medlem

Cod4 frågor

Hej jag tänkte skaffa cod4, men innan jag gör det har jag några frågor.
1. Kommer denna dator klara att spela i 1600x900/1280x720? Specs:

Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 4650
Processor: AMD Turion(tm) X2 Dual-Core Mobile RM-75 2.20 GHz
Ram: 4gb

2. Kommer jag även kunna spela in med fraps samtidigt?

3. Hur många gb tar en inspelning på säg 10 minuter?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har testat den sidan men det funkar inte för att mitt grafikkort är för gammalt/ovanlig kombination av CPU och GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, jag hade testat en annan sida som likna den. Men min dator fick lite över minimum så jag vet inte...

Permalänk

du kommer aldrig kunna spela in med fraps samtidigt

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

du kommer aldrig kunna spela in med fraps samtidigt

/record

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Vad är det? Är det något inbyggt i spelet? Använder det mindre av datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu vet jag att piratkopiering är olagligt och jag uppmanar dig inte att göra det om du nu absolut inte måste!!!

Om du nu tänkt köpa det så kan du ju alltid plocka ner en Demo eller trail av spelet för singel player och testa hur bra det fungerar

Det är ju inte kul att köpa något om man inte har en susning om det fungerar eller ej! Jag antar att du inte vill slänga ut pengar i onödan för något som kanske inte fungerar!

Men vad jag kollat om ditt grafikkort så kommer du nog kunna spela på rätt bra inställningar

ditt kort lär prestera som ett av mina 2900XT om inte lite bättre och då kan du definitivt köra det!

2 av mina kort fungerar ypperligt i MW3 vilket så gott som är samma spel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande dator förut. Det gick ganska bra att köra Call of Duty på den. I COD 4 kunde jag köra på high @ 1360x768, så du borde kunna köra på minst low på upplösningen 1600x900. Fraps fungerade inte bra dock, det bästa för att spela in är om man har 2st hårddiskar, t.ex. en extra extern att spela in på.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=yQrkPBr4dFg&feature=related

Typ... Snabb förklarat, "enable dev console i options" klicka på "§" och skriv "/record blabla" medans du spelar ( "/stoprecord" När man ska sluta ).. Ladda ner cod4player och använd de, för att lära dig använda det följ tuten ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

http://www.youtube.com/watch?v=yQrkPBr4dFg&feature=related

Typ... Snabb förklarat, "enable dev console i options" klicka på "§" och skriv "/record blabla" medans du spelar ( "/stoprecord" När man ska sluta ).. Ladda ner cod4player och använd de, för att lära dig använda det följ tuten ^^

Men använder det mindre av datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det tar inte en enda frame in game

Visa signatur

CPU : AMD Phenom ii x6 1090t @ 4.0Ghz GPU : Gigabyte HD6950 PSU : XFX 550W RAM :1337mhz 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade en liknande dator förut. Det gick ganska bra att köra Call of Duty på den. I COD 4 kunde jag köra på high @ 1360x768, så du borde kunna köra på minst low på upplösningen 1600x900. Fraps fungerade inte bra dock, det bästa för att spela in är om man har 2st hårddiskar, t.ex. en extra extern att spela in på.

Så jag bör kunna köra i high i 720p i 60 frames? Eller iallafall i medium?

Skrivet av tompa221:

Det tar inte en enda frame in game

Det var ju riktigt nice att höra, då blir mitt störta problem lagring av alla filer, men det borde nog lösa sig

Är det någon som vet hur många GB en film på 10 min i 720p tar i 60fps? Om jag har räknat rätt göt man så här:
Längden*bredden*frames per second*sekunder per minut*minuter/bytes per gigabyte
720*1280*60*60*10/1 073 741 824=ca 31GB
Låter inte det lite mycket, eller är det rimligt?

Permalänk
Skrivet av Niksam:

Är det någon som vet hur många GB en film på 10 min i 720p tar i 60fps? Om jag har räknat rätt göt man så här:
Längden*bredden*frames per second*sekunder per minut*minuter/bytes per gigabyte
720*1280*60*60*10/1 073 741 824=ca 31GB
Låter inte det lite mycket, eller är det rimligt?

Jag tror att tompa221 menar att du inte kommer få någon FPS alls när du spelar. Det är alltså något negativt! Tyvärr vet jag inte själv hur det kommer att gå, men eftersom att Call of Duty kör på en tungt modifierad version av Quake III motorn så borde det egentligen inte vara några problem. Det borde i alla fall fungera på lägsta inställningarna i värsta fall.

Angående din matematiska formel där så skulle jag våga säga att den är relativt korrekt. Om du nu spelar in utan någon komprimering alls (vilket du nog får göra, annars kan det bli ganska tungt för din CPU).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whatever..:

Jag tror att tompa221 menar att du inte kommer få någon FPS alls när du spelar. Det är alltså något negativt! Tyvärr vet jag inte själv hur det kommer att gå, men eftersom att Call of Duty kör på en tungt modifierad version av Quake III motorn så borde det egentligen inte vara några problem. Det borde i alla fall fungera på lägsta inställningarna i värsta fall.

Angående din matematiska formel där så skulle jag våga säga att den är relativt korrekt. Om du nu spelar in utan någon komprimering alls (vilket du nog får göra, annars kan det bli ganska tungt för din CPU).

Men om jag kör i 480p borde det väl gå på i 60+ fps med det där /record i high? Och egentligen, ser man någon större skillnad på 720p och 480p? Är van vid 720p på en 42" tv, så det borde väll inte märkas så himla mycket på en 17,3", eller?

Edit: Räknade lite, och om jag har gjort rätt, borde det vara ca 202 pixlar per cm på 42" tv, medans på 17'3" skärmen borde det vara 490 pixlar per cm i dessa upplösningarna. Om det är till någon hjälp sitter jag cirka 2 meter från 42:an och en halv meter från 17,3:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Men använder det mindre av datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt, väldigt mycket mindre.. Går inte att jämföra dessutom kan du spela i 800 x 600 och sen recorda det i 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Väldigt, väldigt mycket mindre.. Går inte att jämföra dessutom kan du spela i 800 x 600 och sen recorda det i 1920 x 1080

Är det sant? Bryr mig inte så jättemycket om pixeltätheten, men om man får en triple är det ju alltid nice om de på youtube blir nöjda Blir nog att köra 480p och recorda i 720p om jag får respons att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Är det sant? Bryr mig inte så jättemycket om pixeltätheten, men om man får en triple är det ju alltid nice om de på youtube blir nöjda Blir nog att köra 480p och recorda i 720p om jag får respons att det funkar.

Kolla igenom tut'en! Funkar så att du inte får en .avi utan ett demo som du sen spelar upp och recordar med t.ex fraps i en lägre framerate, så du kan recorda sen 500fps@1080p även om du spelat i 60fps@480p.. Varför 500fps på ett clip? JOOO då kan man göra slow-mo till 3% av orginal speeden utan lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Kolla igenom tut'en! Funkar så att du inte får en .avi utan ett demo som du sen spelar upp och recordar med t.ex fraps i en lägre framerate, så du kan recorda sen 500fps@1080p även om du spelat i 60fps@480p.. Varför 500fps på ett clip? JOOO då kan man göra slow-mo till 3% av orginal speeden utan lagg

Det blir ju riktigt nice, det där med att det blir en demo gör inget med tanke på att i de flesta gamen får man ingen riktigt nice kill. Men jag fattar inte det där med 500fps. Om man spelar in demon med 60fps kan man väl ändå bara spela in i 60fps, eller? Och jag antar att det inte går att spela in .avi från en demo i 1080p om man bara spela in i 480p. Och sen undrar jag om du vet hur mycket en video tar i gigabyte som demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Det blir ju riktigt nice, det där med att det blir en demo gör inget med tanke på att i de flesta gamen får man ingen riktigt nice kill. Men jag fattar inte det där med 500fps. Om man spelar in demon med 60fps kan man väl ändå bara spela in i 60fps, eller? Och jag antar att det inte går att spela in .avi från en demo i 1080p om man bara spela in i 480p. Och sen undrar jag om du vet hur mycket en video tar i gigabyte som demo.

Kolla pm

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat det och kört ett tag, men nu helt plötsligt har § knappen slutat fungera. Vad ska jag göra åt det? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Nu har jag skaffat det och kört ett tag, men nu helt plötsligt har § knappen slutat fungera. Vad ska jag göra åt det? Tacksam för svar!

Tror att det går att ändra vilken knapp den är bindad på om du går in i config filen och byter ut binden (§) för konsollen mot valfri knapp. Är hos mina föräldrar över påsk, så jag kan inte titta hur det ser ut i min cfg då jag inte har cod här.

vad gäller /record så recordar du inte en videofil med det kommandot, du spelar snarare in vad som händer på servern (en demo) , sedan kan du öppna demot med cod4 så kan cod4 rekonstruera det game du spelade utifrån demot. Då kan du kolla på demot med vilka grafikinställningar du vill.
Dessutom så finns det ett kommando som heter avidemo. då kan du säga åt cod4 att ta t.ex 60 screenshots varje sekund genom att skriva /avidemo 60 . Då matar cod igenom demot jävligt sakta och sparar varje bild i sin egen takt. Så du kan spela in 500 fps med bra grafik även med en kass dator. Sen måste du göra om alla bilder till en video med ett annat program. Omständigt, men kvalitén är topnotch.

Jag är ny på sweclockers. Får man länka till andra forum? i så fall kan jag länka en väldigt bra guide av mazarini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaze456:

Tror att det går att ändra vilken knapp den är bindad på om du går in i config filen och byter ut binden (§) för konsollen mot valfri knapp. Är hos mina föräldrar över påsk, så jag kan inte titta hur det ser ut i min cfg då jag inte har cod här.

vad gäller /record så recordar du inte en videofil med det kommandot, du spelar snarare in vad som händer på servern (en demo) , sedan kan du öppna demot med cod4 så kan cod4 rekonstruera det game du spelade utifrån demot. Då kan du kolla på demot med vilka grafikinställningar du vill.
Dessutom så finns det ett kommando som heter avidemo. då kan du säga åt cod4 att ta t.ex 60 screenshots varje sekund genom att skriva /avidemo 60 . Då matar cod igenom demot jävligt sakta och sparar varje bild i sin egen takt. Så du kan spela in 500 fps med bra grafik även med en kass dator. Sen måste du göra om alla bilder till en video med ett annat program. Omständigt, men kvalitén är topnotch.

Jag är ny på sweclockers. Får man länka till andra forum? i så fall kan jag länka en väldigt bra guide av mazarini.

Kan man spela in i tredjeperson? Vad menas med 290k och så vidare som står nere på skärmen? Är det KB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Kan man spela in i tredjeperson? Vad menas med 290k och så vidare som står nere på skärmen? Är det KB?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, när du spelar upp demot kan du byta till 3:e person, kommer inte ihåg kommandot men jag kan rekomendera att du fixar cod4player som någon sa tidigare. Det gör det smidigt att spola fram snabbt och lite sånna grejer.
Du behöver bara recorda som vanligt sen kan du byta när du spelar upp det.

Helt riktigt betyder det där 290k att demot är 290 kb stort.

Sen vet jag inte hur andra gör. men varje gång jag gör en snygg frag brukar jag stoppa demot nästa runda och göra ett nytt demo där jag säger vad jag gjorde innan.
ex. Jag spelar in demot demo0345
gör en snygg frag. t.ex. nån wallbang
då avbryter jag demot /stoprecord
sen gör jag ett nytt /record 0345_niceWB
sen /stop record
sen /record så jag börjar spela in på ett demo som heter demo0346 (kan bli krångel om jag gör en ny nice frag på ett demo som heter 0345_niceWB då måste jag referera till ett demo som refererar till ett annat)

Vet jag ingen annan som gör så, men det funkar för mig. Jag har bindat /record och /stoprecord till F10 och F11 så det enda jag skriver för hand i konsollen är /record 0345_nicewb, resten är binds. Då kan du dessutom trycka F11 F10 ibland så du får fler men kortare demon senare.

Permalänk
Medlem

Det finns configs till cod 4 som drar ner på grafiken och gör så att i princip vilken dator som helst kan köra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaze456:

Ja, när du spelar upp demot kan du byta till 3:e person, kommer inte ihåg kommandot men jag kan rekomendera att du fixar cod4player som någon sa tidigare. Det gör det smidigt att spola fram snabbt och lite sånna grejer.
Du behöver bara recorda som vanligt sen kan du byta när du spelar upp det.

Helt riktigt betyder det där 290k att demot är 290 kb stort.

Sen vet jag inte hur andra gör. men varje gång jag gör en snygg frag brukar jag stoppa demot nästa runda och göra ett nytt demo där jag säger vad jag gjorde innan.
ex. Jag spelar in demot demo0345
gör en snygg frag. t.ex. nån wallbang
då avbryter jag demot /stoprecord
sen gör jag ett nytt /record 0345_niceWB
sen /stop record
sen /record så jag börjar spela in på ett demo som heter demo0346 (kan bli krångel om jag gör en ny nice frag på ett demo som heter 0345_niceWB då måste jag referera till ett demo som refererar till ett annat)

Vet jag ingen annan som gör så, men det funkar för mig. Jag har bindat /record och /stoprecord till F10 och F11 så det enda jag skriver för hand i konsollen är /record 0345_nicewb, resten är binds. Då kan du dessutom trycka F11 F10 ibland så du får fler men kortare demon senare.

Kan man filma i free camera? Det var det jag menade, kom bara inte på det. Och om det är kb är det ju nästan ingenting! Med fraps tar det ju flera gigabyte i timmen, här tar det bara några mb och det blir mycket bättre! Kan du skicka de där binds:en, jag är inte så bra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Kan man filma i free camera? Det var det jag menade, kom bara inte på det. Och om det är kb är det ju nästan ingenting! Med fraps tar det ju flera gigabyte i timmen, här tar det bara några mb och det blir mycket bättre! Kan du skicka de där binds:en, jag är inte så bra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Är rätt säker på att det inte går med free cam, men inte helt.
Det är så liten storlek just för att du inte spelar in en videofil. Du måste ju spela in den del du vill ha av demot i efterhand på något sätt, då tar det desto mer plats.
skriv detta i konsollen eller i konfigen:
/bind F10 "stoprecord"
/bind F11 "record"

är inte säker på om det ska vara haröron (") på dom, men tror det funkar vilket som.

Permalänk

Har inte så stor koll om något redan skrivit detta då jag sitter på en 5" skärm men,
Du vill använda ett player config för att ö
uppnå 250fps. finns på forum som tek9, googla stevy config så hittar du en sissådär bra. Sedan finns det configer för när du ska spela in som du kan hitta på cfgfactory.com
Lite klurigt men efter ett par tut's förstår du nog.