Dator/surfplatta till 2.5-åring

Permalänk
Medlem

Dator/surfplatta till 2.5-åring

Jag har en son på snart 2.5 år som visar stort intresse för mobiltelefoner och datorer. Titt som tätt hittar jag honom när han klättrat upp på min datorstol och så sitter han där och grejar med musen och trycker på tangentbordet. Likaså visar han stort intresse för våra mobiltelefoner osv.

Jag (och min sambo) är ju av uppfattningen att man ska uppmuntra saker som barn visar intresse för, så... Vi skulle vilja få tag på någon form av dator/pekplatta som han skulle kunna använda. Det är ju inte så jättenoga med att det är värsta prestandan utan det är viktigare att den är enkel och att det finns ett utbud av spel (typ lek och lär-saker) som han skulle kunna ha glädje av, även vid hans ringa ålder. För er som varit på IKEA så kan ni ju tänka i banorna av de lekstationer där man kan färglägga saker osv som de har.

Vi har ju tänkt och att det ska vara så billigt som möjligt, men vi vet inte vad en realistisk budget är.

Vi vet inte heller vad man ska kolla på, dvs iPad eller någon android surfplatta eller finns det andra alternativ? Det behöver inte nödvändigtvis vara en surfplatta heller, men vi tänker att en sådan är mer intuitiv att använda än en dator med mus och tangentbord.

Vi tänker i banorna att köpa något begagnat. Är det realistiskt att komma under 1500kr (gärna under 1000)?

Permalänk
Medlem

en gammal ipad med tanke på alla appar som finns eller någon dator, kanske inte en bärbar då barn är våldsamma ?XD

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Våran son älskar ipaden finns mkt roliga appar.

Permalänk
Medlem

http://www.pixmania.se/se/se/5540048/art/archos/7-home-tablet... den kanske ?

(ger en liten varning dock tappas denna på golvet eller trycks på för hårt så pajar nog skärmen de billigare varianterna är inte så tåliga)

finns en för ca 900 - 1000 kr som klarar av att visa 720p film skärmen är dock inte 720p utan 800x600 i upplösning

http://www.pixmania.se/se/se/11310068/art/arnova/surfplatta-w...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det verkar ju finnas en del, även nytt, om man kan tänka sig Android. Hade plattan varit till mig själv hade det varit självklart att välja Android, men frågan är om det kanske är lite för lätt för ett barn att villa bort sig? Sedan verkar det som att många tycker att utbudet av "barnappar" är större till iPad... Fast efter att har kollat lite på android market så verkar det ju finnas en del är åxå.

Dendär DMTech 720 verkar väldigt fin faktiskt. Den verkar ha hyfsad prestanda och är hyfsat modern med, 1GHz propp och Android 2.3, till ett tämligen lågt pris. Verkar svårt att hitta ens iPad 1 till så låga priser på begagnatmarkaden.

För en annan som inte är SÅ insatt... En androidplatta är precis som en stor Androidmobil, fast utan telefondelen, typ? Vill man roota, byta launcher osv osv är är det samma grej?

Permalänk
Medlem

Ipaden är klockren för barn. Intuitivt gränssnitt som barnen fattar på en gång. Mycket barnappar finns det. Min snart 3 åriga dotter älskar att använda ipaden

Permalänk
Medlem

ipod touch annars

Permalänk

Leta begagnad Ipad i första generationen, kollade lite snabbt på blocket och den kan man få för ca 2000kr. Går kanske till och med att hitta billigare om man letar runt lite.

Permalänk
Avstängd

Begagnad EeePC, eller ny kan fås för mellan 2000-3000kr.
Då får ni det bästa från två världar + tangentbord och (mus). Vilket ungen gillade, efter som han/hon sett mamma och pappa använda grejerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har själv 2 ungar ! 2.5 o snart 4 den mindre e glad att plocka bort tangenterna på deras laptop ! annars funkar det bra med en bärbar ! men deras favoo grej e ju iphonen ! dom lärde sig det snabbt o hade jag inte haft lösen på så hade dom själv köpt apparna med 8)

Permalänk
Medlem

Jag skulle kika på ebay, köpte en kendo M7 där för 560kr med frakt.

android 2.1 som funkar helt ok. hittar man en med resistiv skärm vore det ju fint men budget = kapacitiv ser det ut som.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en äldre Panasonic Toughbook.. är den milspecad så borde den i teorin klara av en 2½-åring

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag har annars en Asus eeepc perfekt til den mindre finns dock ej nerladdbara spel (men finns redan 6 barn anpassade spel) jag skulle vilja ha 1500kr för den

http://www.findit.fi/sve/search/287819.htm länk till datorn

/F1L1P99

Permalänk
Medlem

För att uppdatera lite om vad som "hänt" sedan sist jag skrev något här så har jag varit och klämt lite på några olika plattor i butik, däribland DMTech 720. Jag tyckte nog att pekskärmen på DMTech 720 kändes lite oresponsiv. Man var tvungen att trycka relativt hårt och med väldigt stor precision för att det skulle hända något eller bli som man ville. Om det var just det exempelaret ska jag låta vara osagt, skyltex lever ju ett hårt liv. Då tyckte jag att HTC Flyer, som fanns bredvid i samma butik kändes otroligt mycket bättre, tex. Den är ju dock dubbelt så dyr. Visserligen kändes den mer än dubbelt så bra att använda, men det är lite mer än vad vi känner att vi kan/vill lägga på en "leksak" just nu. Då är man ju dessutom uppe i samma prisklass som en begagnad iPad.

Vi får väl se vad det blir i slutändan. Kanske vi hinner spara ihop lite mer och kan lägga lite mer innan det blir något köp av...

Skrivet av dammskog:

ipod touch annars

Jag är inte så påläst på dessa. Finns det moderna versioner av dessa med iOS 4 eller 5? Om inte, hur begränsad kommer man att bli vad gäller appar och så? Sen är de ju lite mindre åxå. Kräver lite mer precision och så. En 2.5-åring har ju inte riktigt samma finmotorik som en vuxen, även om de har mycket smalare fingrar.
Hur funkar det med installerande av appar och så på en sådan? De har inte WiFi? Antar man måste installera detdär förskräckliga iTunes då?

Skrivet av blade80:

Jag skulle kika på ebay, köpte en kendo M7 där för 560kr med frakt.

android 2.1 som funkar helt ok. hittar man en med resistiv skärm vore det ju fint men budget = kapacitiv ser det ut som.

Du menar tvärt om med resistiv vs kapacitiv? För enl den info jag hittade om Kendo M7 så är det resistiv skärm på den?
Vad jag förstått så är kapacitiva skärmar den nyare och bättre tekniken som även stöjer multitouch osv. Det som talar för resistiva skärmar är ju att dessa kanske är något tåligare.
Hur som helst:
Hur upplever du skärmen på den? Snabb och smidig utan att man behöver vara "övertydlig" när man trycker? Den fick inte något vidare betyg av M3 i en test jag hittade.

Skrivet av Fenix:

Jag skulle satsa på en äldre Panasonic Toughbook.. är den milspecad så borde den i teorin klara av en 2½-åring

Ser man till tålighet ser ju de inte så dumma ut. Frågan är ju hur lätta sådana är att få tag på och till vilket pris. Sådana prylar brukar ju i regel inte vara prissatta med tanke på privatpersoner... Fanns ju även en Touchpad i sotimentet, men med tanke på att de säger den kör Android 4.0 så är den väl rätt ny och lär inte finnas begagnat.

Permalänk
Medlem

Köpte en 7tums Onda platta på ebay, 1gHz cpu (klockat min till 1,4) 512mb ram 8gig hdd å plats för minneskort. Gick totalt med tull å
frakt + plattan på 1300:- Och är ännu billigare nu. Kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Köpte en 7tums Onda platta på ebay, 1gHz cpu (klockat min till 1,4) 512mb ram 8gig hdd å plats för minneskort. Gick totalt med tull å
frakt + plattan på 1300:- Och är ännu billigare nu. Kanske kan vara ett alternativ?

Har du nån länk/modellbeteckning?

Permalänk
Medlem

Kolla här http://mylundgren.com/index.php?route=common/home
Windows 7 / Android 4.0 Storlek 7 inch TFT LED

Processor ARM Cortex A8 1 ghz Upplösning 800*480, 16:9
Vikt 350 gram RAM 1 GB Kingston DDR Touch Resistive Touch 2 points
Lagring 4 GB Flash SSD

Permalänk
Medlem

Definitivt en första generationens iPad begagnad. Bör gå att komma över för ca. 1500 kr. Mina barn är 5 och 7 år gamla och har samsats (med varierande framgång) om en sådan sen den släpptes.
Finns massvis med appar utvecklade för barn i alla möjliga åldrar. Sen ska vi inte glömma svtplay och Bolibompa och allt vad det heter

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Definitivt en första generationens iPad begagnad. Bör gå att komma över för ca. 1500 kr. Mina barn är 5 och 7 år gamla och har samsats (med varierande framgång) om en sådan sen den släpptes.
Finns massvis med appar utvecklade för barn i alla möjliga åldrar. Sen ska vi inte glömma svtplay och Bolibompa och allt vad det heter

Håller med om precis allt i detta. Vill dessutom tillägga att en ipad växer med barnet, många förskoleklasser använder sig av dem i undervisningen. Den (ipaden) är gjord för att den ska vara så intuitiv som möjligt och är dessutom ganska tålig, iaf med tanke på vad min fått utstå..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Du menar tvärt om med resistiv vs kapacitiv? För enl den info jag hittade om Kendo M7 så är det resistiv skärm på den?
Vad jag förstått så är kapacitiva skärmar den nyare och bättre tekniken som även stöjer multitouch osv. Det som talar för resistiva skärmar är ju att dessa kanske är något tåligare.
Hur som helst:
Hur upplever du skärmen på den? Snabb och smidig utan att man behöver vara "övertydlig" när man trycker? Den fick inte något vidare betyg av M3 i en test jag hittade.

Den är inte responsiv om man jämför med en kapacitiv skärm men den duger åt ändamålet om man säger så. Den är billig och man får en helt ok surfplatta för pengarna men som med de flesta resistiva skärmar som jag provat så är den precis som man kan förvänta sig. Har du klämt och känt på några så lär du tycka lika om den här.

Du måste ha missuppfattat det jag skrev tidigare om resistiv vs kapacitiv. Som du säger, den är resistiv = budget. Kapacitiva får man betala lite mer för.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köp en ipad2 åt dig själv och låt grabben låna den ibland. Tycker det är ett bättre alternativ istället för att köpa nåt halvdant för 1500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ipod touch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse.99:

Ipod touch

Tycker att ipaden är bättre storlek för en 2.5åring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dumbo:

För att uppdatera lite om vad som "hänt" sedan sist jag skrev något här så har jag varit och klämt lite på några olika plattor i butik, däribland DMTech 720. Jag tyckte nog att pekskärmen på DMTech 720 kändes lite oresponsiv. Man var tvungen att trycka relativt hårt och med väldigt stor precision för att det skulle hända något eller bli som man ville. Om det var just det exempelaret ska jag låta vara osagt, skyltex lever ju ett hårt liv. Då tyckte jag att HTC Flyer, som fanns bredvid i samma butik kändes otroligt mycket bättre, tex. Den är ju dock dubbelt så dyr. Visserligen kändes den mer än dubbelt så bra att använda, men det är lite mer än vad vi känner att vi kan/vill lägga på en "leksak" just nu. Då är man ju dessutom uppe i samma prisklass som en begagnad iPad.

Vi får väl se vad det blir i slutändan. Kanske vi hinner spara ihop lite mer och kan lägga lite mer innan det blir något köp av...

Jag är inte så påläst på dessa. Finns det moderna versioner av dessa med iOS 4 eller 5? Om inte, hur begränsad kommer man att bli vad gäller appar och så? Sen är de ju lite mindre åxå. Kräver lite mer precision och så. En 2.5-åring har ju inte riktigt samma finmotorik som en vuxen, även om de har mycket smalare fingrar.
Hur funkar det med installerande av appar och så på en sådan? De har inte WiFi? Antar man måste installera detdär förskräckliga iTunes då?

Du menar tvärt om med resistiv vs kapacitiv? För enl den info jag hittade om Kendo M7 så är det resistiv skärm på den?
Vad jag förstått så är kapacitiva skärmar den nyare och bättre tekniken som även stöjer multitouch osv. Det som talar för resistiva skärmar är ju att dessa kanske är något tåligare.
Hur som helst:
Hur upplever du skärmen på den? Snabb och smidig utan att man behöver vara "övertydlig" när man trycker? Den fick inte något vidare betyg av M3 i en test jag hittade.

Ser man till tålighet ser ju de inte så dumma ut. Frågan är ju hur lätta sådana är att få tag på och till vilket pris. Sådana prylar brukar ju i regel inte vara prissatta med tanke på privatpersoner... Fanns ju även en Touchpad i sotimentet, men med tanke på att de säger den kör Android 4.0 så är den väl rätt ny och lär inte finnas begagnat.

Dold text

Köpte en Archos 101 till min dotter då hon själv visar intresse, och var ute efter något med stor skärm som var billig, fyndade den på tradera för 1200kr ny i närheten, kostar annars 2000kr.

Sämsta skitet ever, seg från start trots deras egna uppdatering så den har legat, ska ha köpt en mini hdmi kabel och köra den som mediacentre där hon själv kan välja filmerna, kör en popcorn hour nu a110 för att vissa bilder iom hon ej kan läsa än.

Fyndade tror jag en lite sliten ipod touch 8gb 2nd gen som jag ska fixa in 5.1 på, ordnade det igår men det var en 3.1.3 som hade alla funktionerna 5.1 har men det klyddar då med Cydia osv, så får hon ha den sålänge, tills man hittar åtminstonde en 7" ev får hon ha min galaxy tab men känns lite dyrt att låna ut men man får väll fixa ett rejält gummiskydd till den, börjar endå bli me åren.

edit:Har dock inte hunnit kolla än på ipoden iom jag började nästan direkt instalelra om den osv, men har förr mig dem leder rätt stort angående barn appar, android har knappt några, kanske max 10 där 7 får man betala för att få alla funktioner.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Skulle personligen köra på en ipad då dom är enklare att hantera för ett barn. Sen en nyare och du kan använda den också ibland.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Nexus 7. Den har jag inte sett röken av, för vår 2,5 åring adopterade den. Android är beviisligen INTE för avancerat för en 2,5 åring. Han lägger upp genvägar på skrivborden till sina spel och grejar. Jag är Impad!

Hur som så beställde jag nu en Ainol Novo 7 Flame för en knapp 1000-lapp, då den har samma prestanda som Nexus 7. Flamen får grabben, så behöver man inte gråt allt för mycket om han pajar den, samt att jag äntligen kan använda min N7 själv

Permalänk
Medlem

Denna är ju till för barn och kör android 4.0

Kurio CI1100 7"

Permalänk
Medlem

Men helvete vad avancerad den ser ut!

Ska man ha en barnplatta så är det ju iPad som gäller. Det är ju ett givet val, den är ju designat som en barnplatta i grunden.

Permalänk
Medlem

har för mig det ska finnas någon linuxvariant som är framtagen för små barn om ni köper en billig laptop.

http://www.brighthub.com/computing/linux/articles/43224.aspx

http://www.lifehack.org/articles/technology/linux-for-childre...