4G & adsl BBB för gaming märkligt med ms/ping :S

Permalänk
Medlem

4G & adsl BBB för gaming märkligt med ms/ping :S

Hej allihopa nu är det så att sedan februari 2012 har jag haft Bredbandsbolagets adsl 6-12 mbit/s dock så är denna uppkoppling så värdelös så det är sjukt, de har nu fått begränsa hastigheten till 2 mbit nedladdning och 1 mbit uppladdning(ofta kan den inte göra en avläsning alls) för att modemet överhuvudtaget ska vilja få kontakt.
Dock hävdas det att telefonledningen(från plinten) är gammal och därför är jag inne på att prova att dra en helt egen sprillans ny kabel från plinten i källaren plugga in ett telejack och se hur det verkar.

Det som jag nu då fått pröva är ett 4G modem med routern D-Link DWR 923.
Nu då till det märkliga, att jag trots att hastigheten är avsevärt mycket snabbare upp emot en 40 mbit/s ned och ca 10 mbit/s upp och mellan 15-25ms jämfört med mitt adsl lägsta värde 43ms. Trots detta så får jag stuttering eller lagg i både SC2 och BF3 trots lägre ping och ms med mitt 4G. Adsl är långsamt som tusan men det ger i stort sett aldrig något lagg, men den går knappt att kolla facebook med eftersom den är så långsam...

Jag är lite kluven till vad jag ska göra :S

Permalänk

4g lagget beror på felkontrollen. i trådlösa nätverk skickas data om efter ökande tidsintervaller vid fel, så vid strömmande data som spel ökar risken för just stuttering etc.

agående gammal kabel och adsl.
vi bor ute på landet, 8km från närmaste buss, 3km från telestationen, kopparledningar dragna nån gång på kanske 60-70 talet som senast och lite luftledningar.
Och vi har 17mbit ner och 1 upp.
Så tror snarare det är nåt annat som är fel hos dig.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

4g lagget beror på felkontrollen. i trådlösa nätverk skickas data om efter ökande tidsintervaller vid fel, så vid strömmande data som spel ökar risken för just stuttering etc.

agående gammal kabel och adsl.
vi bor ute på landet, 8km från närmaste buss, 3km från telestationen, kopparledningar dragna nån gång på kanske 60-70 talet som senast och lite luftledningar.
Och vi har 17mbit ner och 1 upp.
Så tror snarare det är nåt annat som är fel hos dig.

Whaaaaaaaaaat
Jag bor inte långt alls ifrån närmaste internet grej, högsta vi kan få här är 24 mbit, och av det får vi ut 12 mbit, kablarna är förövrigt dragna mellan 80-2000 talet, är inte säker men någonstans runt där husen bygges.

Och föreningen vägrar att gräva in fiber, då de inte vill tvinga folk att ha det [facepalm]

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

4g lagget beror på felkontrollen. i trådlösa nätverk skickas data om efter ökande tidsintervaller vid fel, så vid strömmande data som spel ökar risken för just stuttering etc.

agående gammal kabel och adsl.
vi bor ute på landet, 8km från närmaste buss, 3km från telestationen, kopparledningar dragna nån gång på kanske 60-70 talet som senast och lite luftledningar.
Och vi har 17mbit ner och 1 upp.
Så tror snarare det är nåt annat som är fel hos dig.

Finns det något man kan göra åt 4G lagget/stuttering?

Ja det är väl därför jag lutar åt att dra kabel från plinten själv för att utesluta om problemet sitter mellan plinten i källaren(där alla lägenheternas telefonkablar sitter) och mitt telefonjack. Det finns en annan anslutning i huset, också BBB, samma typ av modem och avtal men med avsevärt mycket bättre uppkoppling.

Permalänk
Skrivet av Interp:

Finns det något man kan göra åt 4G lagget/stuttering?

Ja det är väl därför jag lutar åt att dra kabel från plinten själv för att utesluta om problemet sitter mellan plinten i källaren(där alla lägenheternas telefonkablar sitter) och mitt telefonjack. Det finns en annan anslutning i huset, också BBB, samma typ av modem och avtal men med avsevärt mycket bättre uppkoppling.

Har också strax över 30 i ping för det mesta. Så kunde vara värre.
Blir dock fiber inom några år då det dras bara några km bort med.

Prova att sätta dig i källaren med 1m kabel och se vad som händer?
Har du mycket brus i telefonen kanske?
Kan vara att isoleringen är skadad nånstans, t.o.m. att det sitter knasigt i nåt uttag så de sitter för nära med trådarna.
Kan också vara induktion eller elektrostörningar, lite beroende på vad som kan finnas.

Angående 4g-lagget. Inte verkligen.
Det vanliga, så bra mottagning som möjligt, fri sikt helst och ingen annan utrustning i närheten.
gärna extra antenn om det finns till den. så man kommer bort från wlanet.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Har också strax över 30 i ping för det mesta. Så kunde vara värre.
Blir dock fiber inom några år då det dras bara några km bort med.

Prova att sätta dig i källaren med 1m kabel och se vad som händer?
Har du mycket brus i telefonen kanske?
Kan vara att isoleringen är skadad nånstans, t.o.m. att det sitter knasigt i nåt uttag så de sitter för nära med trådarna.
Kan också vara induktion eller elektrostörningar, lite beroende på vad som kan finnas.

Angående 4g-lagget. Inte verkligen.
Det vanliga, så bra mottagning som möjligt, fri sikt helst och ingen annan utrustning i närheten.
gärna extra antenn om det finns till den. så man kommer bort från wlanet.

Som jag har förstått det har jag extrem packetloss. Jag ska ta och springa till Clasohlson och se om jag får till några bra kablar till telefon. Jag prövar 4G som nödlösning, och den har god signalstyrka står vid ett fönster för att inga väggar ska kunna störa, ingen annan utrustning är nära, jag har också nätverkskabel från routern in till min dator, relativt kort sådan också. Så jag har gjort allt jag kunnat där. Det märkliga är att ms ändå är så låg med 4G och ändå orsakar stuttering... Är det så att hastigheten på anslutningen fluktuerar för mycket? Att den går upp och ned för snabbt och att man kanske skulle kunna sätta den på en lägre hastighet och kanske få den att bli mer stabil?

Permalänk

Du kan inte få comhem då? En del har tyvärr riktigt dåliga erfarenheter med dem, men generellt sett tycker jag att dom var bra. Har till och med lite långsammare download nu när jag bahnhof 100/100 via fiber.

Permalänk

varför felanmäler du inte bara? Det är FRI(gratis) service fram till "förstajacket" (där kabeln kommer in i lägenheten). Om nu kabeln är dålig så får dom byta ut den. Har dom ens skickat ut nån tekniker som har kollat på det? Teknikern kan mäta in vart felet är och sen får dom åtgärda det.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

agående gammal kabel och adsl.
vi bor ute på landet, 8km från närmaste buss, 3km från telestationen, kopparledningar dragna nån gång på kanske 60-70 talet som senast och lite luftledningar.
Och vi har 17mbit ner och 1 upp.
Så tror snarare det är nåt annat som är fel hos dig.

vem som helst kan få problem med kopparkabeln, går inte dra några slutsatser för att det fungerar för dig.

Tvärtom så är det rätt vanligt med problem med kopparkabeln. Räcker med lite slarvig montering/skarvning så kan det börja strula efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Du kan inte få comhem då? En del har tyvärr riktigt dåliga erfarenheter med dem, men generellt sett tycker jag att dom var bra. Har till och med lite långsammare download nu när jag bahnhof 100/100 via fiber.

Tyvärr inte, har haft Comhem innan på en annan adress och varit mycket nöjd.

Skrivet av persson_orka:

varför felanmäler du inte bara? Det är FRI(gratis) service fram till "förstajacket" (där kabeln kommer in i lägenheten). Om nu kabeln är dålig så får dom byta ut den. Har dom ens skickat ut nån tekniker som har kollat på det? Teknikern kan mäta in vart felet är och sen får dom åtgärda det.

Det är felanmält och har varit det sen några dagar efter inkoppling, tre tekniker har varit här. Detta är liksom inget vanligt lägenhetshus heller, det är som en stor villa med 4 lgh. Vet inte om de har skyldighet fram till första jacket i detta fallet.

Permalänk
Skrivet av Interp:

Tyvärr inte, har haft Comhem innan på en annan adress och varit mycket nöjd.

Det är felanmält och har varit det sen några dagar efter inkoppling, tre tekniker har varit här. Detta är liksom inget vanligt lägenhetshus heller, det är som en stor villa med 4 lgh. Vet inte om de har skyldighet fram till första jacket i detta fallet.

Du kommer väl inte in i plinten i källaren? dom brukar vara låsta, hur har du då tänkt dig sätta ett jack där?

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av Interp:

Som jag har förstått det har jag extrem packetloss. Jag ska ta och springa till Clasohlson och se om jag får till några bra kablar till telefon. Jag prövar 4G som nödlösning, och den har god signalstyrka står vid ett fönster för att inga väggar ska kunna störa, ingen annan utrustning är nära, jag har också nätverkskabel från routern in till min dator, relativt kort sådan också. Så jag har gjort allt jag kunnat där. Det märkliga är att ms ändå är så låg med 4G och ändå orsakar stuttering... Är det så att hastigheten på anslutningen fluktuerar för mycket? Att den går upp och ned för snabbt och att man kanske skulle kunna sätta den på en lägre hastighet och kanske få den att bli mer stabil?

Ja om du kommer åt plinten för inkommande så koppla bara in en kort kabel + uttag där, sen in med modem direkt och utan router.
Då vet du med säkerhet var problem och möjligheter finns.

Ja som jag skrev om trådlösa, det har med felhantering att göra. Ligger utanför vad man egentligen ser med ping och anslutningar, då det löses på hårdvarunivå.
Du kan se det som två personer som pratar i munnen på varandra. båda börjar, står tysta ett tag sen skriker igen, väntar på vem som ska få förut genom att vänta olika länge. Om man har otur skriker de till vid samma tillfälle, och då är spannet som är satt att de ska slumpmässigt vänta längre än innan. Och det är där problemet kan vara.
Du kan ju annars testa, ta med dig 4g't ut på promenad nån ananstans och ta med dator och prova andra master etc.
Borde inte bli skillnad, men om så, ja då bor du i nån slags elektronisk bermudas triangel

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Du kommer väl inte in i plinten i källaren? dom brukar vara låsta, hur har du då tänkt dig sätta ett jack där?

Jag hade ju inte skrivit att jag skulle kunna göra det om det vore låst, den sitter helt öppet och jag känner fastighetsägaren så det är lugnt. Det är ju som en stor villa som blivit lägenhetshus typ. Jag bor på första våningen så jag kan lugnt dra en testkabel genom trapphuset till och med om det skulle vara så. Här kan man tänka fritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

varför felanmäler du inte bara? Det är FRI(gratis) service fram till "förstajacket" (där kabeln kommer in i lägenheten). Om nu kabeln är dålig så får dom byta ut den. Har dom ens skickat ut nån tekniker som har kollat på det? Teknikern kan mäta in vart felet är och sen får dom åtgärda det.

Skanova (som äger nästan hela telenätet i Sverige) skulle nog inte göra några åtgärder på 3km och det står garanterat i alla ISP:ers avtal att de levererar tjänsten efter de förutsättningar som finns.

Däremot om dom inte kan leverera tjänsten man tecknat avtal för, så kan de inte tvinga en att behålla den, men det är väl därför de skickat 4G åt TS.

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

Skanova (som äger nästan hela telenätet i Sverige) skulle nog inte göra några åtgärder på 3km och det står garanterat i alla ISP:ers avtal att de levererar tjänsten efter de förutsättningar som finns.

Däremot om dom inte kan leverera tjänsten man tecknat avtal för, så kan de inte tvinga en att behålla den, men det är väl därför de skickat 4G åt TS.

Är kabeln kass dom 3 km så byts den ju ut, annars får dom säga upp alla på den kabeln. Så visst lagar dom det som är fel.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av teejee:

vem som helst kan få problem med kopparkabeln, går inte dra några slutsatser för att det fungerar för dig.

Tvärtom så är det rätt vanligt med problem med kopparkabeln. Räcker med lite slarvig montering/skarvning så kan det börja strula efter ett tag.

Det tvivlar jag inte på, ibland har man tur!

Kan ju vara dåligt installerade kablar, som dragits mot någon kant, dåligt rör etc och skaft upp en bit.
Men ja, svårt att veta exakt vad allt beror på.
Inga twisted pairs kanske?

paris -_-
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att dra en helt ny kabel med helt nytt telefonjack, resultatet? Ingen skillnad alls faktiskt, nu har jag gjort det jag kunnat så nu får nog BBB och Skanova titta lite närmare på vad det kan vara...

Permalänk
Medlem

har du testat att tabort router helvetet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

har du testat att tabort router helvetet ?

Hmm jag använder ingen router annat än det MODEM som jag har fått från BBB(ZyXEL P-2601HN-F1) och det är utbytt en gång för att säkerställa om det var skälet. Den 4G router jag har är själva mottagaren i sig och man stoppar ett simkort direkt i den, så där har jag inget direkt alternativ hehe.

missade quote
Permalänk
Medlem

Löste det sig för dig? Jag sitter i en liknande situation och ska få testa deras 4G under ett par veckor för att se om det är bättre. Mitt ADSL har strulat som fan under det senaste året, det verkar också bero på någon ledning.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD