Permalänk
Medlem

Datorn visar ingen bild

Hej,

min dator fick helt plötsligt blåskärm idag när jag satt och spelade lite. Efter detta så vägrar datorn att fungera. Jag kommer in i windows men strax efter skrivbordet visas så dör grafiken/bilden. Bildskärmen fungerar och datorn är fortfarande igång men ingen bild visas. Är det grafikkortet som är trasigt? Kanske beror det på överhettning? Någon som har koll?

Mvh
Hampus

Permalänk
Medlem

Hur går det när du startar datorn i felsäkert läge (F8)?

Kan du berätta mer om ditt grafikkort och nätagg?
Märke modell och ålder på båda delarna.

Permalänk
Medlem

Den höll sig lite längre när jag startade i felsäkert läge men sen kraschade den igen. Lät datorn stå avstängd ett tag och startade den sedan som vanligt och då fungerade den som vanligt. Glömde stänga av den när jag gick iväg i går kväll och den var fortfarande igång när jag kom hem ett antal timmar senare. Nu på morgonen dock satte jag på den igen och då höll den kanske 30 min innan grafiken buggade och det blev bara "kristaller" eller vad man kallar det av hela bilden.

Jag är osäker på nätagget, men har för mig att det följde med när jag köpte chassit (Antec Sonata nånting) och det har ju rätt många år på nacken. Grafikkortet är väl ungefär 2,5 år och är ett PowerColor HD5770

Permalänk
Medlem

Låter som grafikkortet har kastat in handduken. Fick samma liknande problem tidigare och löste det genom att byta grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har som tur är ett gammal grafikkort liggandes så ska testa med det. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag vet inte så mycket om Antec agg men kvaliten variera. Vissa serier modeller var helt ok medan andra skulle man undvika. Om agget är jätte gammal så klara den inte lika mycket som när den var nyköpt vilket kan ge problem för grafikkortet.

Du kan låna ett annat nätagg och test men du bör byta ut nätagget. Om du köper nytt grafikkort så ska du verkligen byta nätagg.

Stirra dig inte blind på antal watt bara för då får du problem igen. Kvaliten dvs märke modell och ålder på agget är alltid viktigare. Speciellt ju bättre grafikkort som belastar nätagget. Antal watt är det sista som du väljer innan du köper nätagg.

Edit:
Grafikkortet kan du testa i en annan dator.
Ditt gamla nätagg är det ingen ide att testa så länge den inte är död och fortsätter vara död.