Permalänk

datorns fläkt går på högvarv ???

hej, min datas fläkt har börjat låta riktigt mycket , den går för fullt hela tiden inte bara när jag gör något krävande. jag har testat att damsuga den nogrant 2 ggr men det har inte hjälpt. jag har även återställt datorn för att se om det var något pogram som spökade. Min syster har en exakt likadan dator som mig och den låter INGENTING!!!!!!!!!!!! Varken processorn eller grafikkortet ligger särskillt högt i användning. fläken börjar i att gå förfullt så fort jag startar datorn min systers dator som e likadan låter inte alls. så vad är problemet jag har bara haft den i ca 1 år

Edit: datorn är inte särskillt seg heller

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk

tror det är en RÄTT stor fördel om du först specar VAD för dator du har, komponenter osv. och en dator i säg innehåller fler än en fläkt. vilken av fläktarna är det som går på högvarv?

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk

det är en bärbar hp dator med en fläkt. jag kan inte datorns spec. här är från enhetshanteraren :

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk

och cpu-z:

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Först vilken fläkt är det?

Om det är processor fläkten så ska du kolla tempen, ligger den för högt får du se till att kylaren sitter som den ska, samt ev byta kylpasta.
om allt det är ok, kan du gå in i bios och sänka fläkt hasstigheten därigenom, sålänge du har ett modernt system, vi vet inte alls vad du har

EDIT: en laptop, öppna upp bakstycket o setill att kylarflänsen är dammfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

tror det är en RÄTT stor fördel om du först specar VAD för dator du har, komponenter osv. och en dator i säg innehåller fler än en fläkt. vilken av fläktarna är det som går på högvarv?

agreed, det är svårt att köpa gott godis till någon om man inte vet vad de tycker om.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

Blir den varm?
Om inte kan du nog ladda ner Fan Controller eller något annat liknande program så du drar ner fläkten. Om den blir varm kan en kylplatta vara en bra grej

Sen ett tips är att inte dammsuga datorn inuti. Bättre att blåsa bort dammet:)
Det kan skada hårdvaran om man dammsuger.
Och när du säger noga? Har du öppnat upp hela datorn och tagigt bort dammet?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

tack, jag har kylplatta. problemet med att öppna datorn är att bakstycket sitter på ett väldigt dåligt sätt så man måste öppna hela skiten. efterssom den inte blir vam kan jag esta fan controller. det är processor fläkten det handar om

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

tack, jag har kylplatta. problemet med att öppna datorn är att bakstycket sitter på ett väldigt dåligt sätt så man måste öppna hela skiten. efterssom den inte blir vam kan jag esta fan controller. det är processor fläkten det handar om

Om du inte vill/kan öppna laptopen så kan du köpa tryckluft på burk och blåsa in i kylflänsen där luften blåser ut, så får du damm o släppa.

Permalänk

ok ska testa det

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)