Miracle - Ett ärendehanteringssystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Du kommer aldrig kunna skydda från att de kan anropa WCF-servicen. Men eftersom de aldrig har direktkontakt med databasen kan de inte komma åt den. De kan aldrig dekompilera din WCF-service då den ligger hostad på en server som de inte kommer åt. De kan bara göra det du tillåter dem att göra via servicen

Ja det låter ju om inte annat betydligt smartare än att ha vital fakta om en server sparad i en .cs fil som kan öppnas i anteckningar
Har ju faktiskt testat hur det är men förstår inte hur jag ska tillämpa en WCF service på en Windows Form eftersom vi bör begära en
interface från en WCF-service, därför har jag fastnat lite :/

Finns det absolut inget bättre sätt?
Ska tala med personalen för IT-avdelningen också för att kolla om vi inte kan skapa någon regel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Ja det låter ju om inte annat betydligt smartare än att ha vital fakta om en server sparad i en .cs fil som kan öppnas i anteckningar
Har ju faktiskt testat hur det är men förstår inte hur jag ska tillämpa en WCF service på en Windows Form eftersom vi bör begära en
interface från en WCF-service, därför har jag fastnat lite :/

Finns det absolut inget bättre sätt?
Ska tala med personalen för IT-avdelningen också för att kolla om vi inte kan skapa någon regel.

Det är otroligt enkelt att skapa en WCF-service. Kolla på typ denna:
http://channel9.msdn.com/shows/Endpoint/Endpoint-Screencasts-...

Du kan sätta olika rättigheter i databasen för användaren som alla ansluter som. Dock så kommer du inte få den sortens säkerhet som krävs. Du kan stoppa dem från att deletea. Men vill du att de ska kunna deletea vissa saker men inte andra saker blir det problem...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Det är otroligt enkelt att skapa en WCF-service. Kolla på typ denna:
http://channel9.msdn.com/shows/Endpoint/Endpoint-Screencasts-...

Du kan sätta olika rättigheter i databasen för användaren som alla ansluter som. Dock så kommer du inte få den sortens säkerhet som krävs. Du kan stoppa dem från att deletea. Men vill du att de ska kunna deletea vissa saker men inte andra saker blir det problem...

Användare kan inte radera data från databasen oavsett om dom själva är ägare av dom (för att kunna utföra en kvalitétskontroll över innehållet av databasen)
Detta är tänkt att ett separat program ska sköta och skriva ut som pdf eller papper via skrivare (detta är tilläggsprogram senare).

Har kollat på den filmen tror jag två gånger, jag förstår struktur och allt men jag förstår ändå inte hur jag ska kunna göra min egna GUI eller tillämpa dom i min egna färdiga program... Känner mig något IQ befriad >_>'' funderar på att bygga om programmet helt igen för en sista gång

du råkar inte ha något konkret exempel?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Användare kan inte radera data från databasen oavsett om dom själva är ägare av dom (för att kunna utföra en kvalitétskontroll över innehållet av databasen)
Detta är tänkt att ett separat program ska sköta och skriva ut som pdf eller papper via skrivare (detta är tilläggsprogram senare).

Har kollat på den filmen tror jag två gånger, jag förstår struktur och allt men jag förstår ändå inte hur jag ska kunna göra min egna GUI eller tillämpa dom i min egna färdiga program... Känner mig något IQ befriad >_>'' funderar på att bygga om programmet helt igen för en sista gång

du råkar inte ha något konkret exempel?

Alltså, hur långt har du kommit? har du lyckats skapa din klient?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Alltså, hur långt har du kommit? har du lyckats skapa din klient?

Inte min WCF version av det, för jag fattar inte hur jag gör det grafiska gränssnittet för WCF.
Så i ren princip har jag ingenting utom själva källkoden för funktionerna i klienten, koderna funkar men är inte säkra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Inte min WCF version av det, för jag fattar inte hur jag gör det grafiska gränssnittet för WCF.
Så i ren princip har jag ingenting utom själva källkoden för funktionerna i klienten, koderna funkar men är inte säkra.

Ge lite mer info så kan jag nog hjälpa.

Vilka funktioner ska din WCF-service ha?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Ge lite mer info så kan jag nog hjälpa.

Vilka funktioner ska din WCF-service ha?

Primärt visa upp innehåll ur en MySQL tabell från en SQL server, fördefinierade SQL frågor är skrivna och bryggan mellan data och komponenter är skapade så att allt fungerar.
Den ska även kunna skicka mail via SMTP.

Komponenter som används:

Knappar, textboxar, datagridview, paneler samt text.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Primärt visa upp innehåll ur en MySQL tabell från en SQL server, fördefinierade SQL frågor är skrivna och bryggan mellan data och komponenter är skapade så att allt fungerar.
Den ska även kunna skicka mail via SMTP.

Komponenter som används:

Knappar, textboxar, datagridview, paneler samt text.

Mjo, men om man börjar enkelt: säg en "get"-funktion som ska finnas? Typ "GetAllUsers" eller dyl.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Mjo, men om man börjar enkelt: säg en "get"-funktion som ska finnas? Typ "GetAllUsers" eller dyl.

Funktioner:

GetUserData

Hämtar all data till profilen

GetUserErrands

Hämtar alla ärenden inlagda av användaren

Login

Kontrollerar användardatan inskriven i loginfältet och ger tillåtelse att använda programmet

Logout

Tömmer alla temporära värden och tillåtelser

InsertErrand

Lägger in ett nytt ärende

InsertURL
Lägger till URL för profilbilden i databasen för användaren

GetAnnouncement

Hämtar reklamen från databasen (nyheter, uppdateringar)

InsertUser (bool admin)

Lägger till användare

InsertIntoLogg

Lägger till information om vad en admin nyss gjort i en logg för att
se till vem som gjort vad


GetUserLogg

I administratörsverktyget (om du är admin) så hämtar denna loggen, går ej modifiera

Dessa funktioner är färdigskrivna i SQLQuery.cs och är anpassade efter de ovannämnda komponenterna och fungerar i detta stadiet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Ja så ska man ju kunna sånt där också
Jag kan basic: html, sql, css och har tre årsutbildning i C# men vi har konstigt nog aldrig gått igenom WCF service..

Hehe. Jag läste i en tidigare post att du fått din programmeringsutbildning i gymnasiet, rätt mycket faktiskt. Men gymnasiet är gymnasiet... det är långsam och grundläggande utbildning, de hinner inte gå igenom allt. Inte ens på högskolan där de i stort sätt täckte hela gymnasiets utbildning (programmering A, B och C) på 40 min den första föreläsningen så hinner de inte med allt. Speciellt så är utbildning inriktad på att lära ut ett visst sätt att tänka som är grundläggande för all programmering. Detaljer och specialområden får man läsa på om själv och då är det ditt intresse och drivkraft som är viktig. Något som du verkar ha

Jag lär mig fortfarande nya saker nästan varje dag som yrkesverksam systemutvecklare med 5 års högskola bakom mig. Och det är också det som gör yrket så roligt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Hehe. Jag läste i en tidigare post att du fått din programmeringsutbildning i gymnasiet, rätt mycket faktiskt. Men gymnasiet är gymnasiet... det är långsam och grundläggande utbildning, de hinner inte gå igenom allt. Inte ens på högskolan där de i stort sätt täckte hela gymnasiets utbildning (programmering A, B och C) på 40 min den första föreläsningen så hinner de inte med allt. Speciellt så är utbildning inriktad på att lära ut ett visst sätt att tänka som är grundläggande för all programmering. Detaljer och specialområden får man läsa på om själv och då är det ditt intresse och drivkraft som är viktig. Något som du verkar ha

Jag lär mig fortfarande nya saker nästan varje dag som yrkesverksam systemutvecklare med 5 års högskola bakom mig. Och det är också det som gör yrket så roligt.

Sant det du säger, läraren måste ju anpassa hastigheten efter elevernas utveckling i ämnet.
Jag programmerar väldigt mycket på fritiden och försöker lära mig så mycket jag kan, så mycket jag finner intresse av.
Jag går själv en utbildning på universitet just nu med inriktning systemutveckling och informatik.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Funktioner:

GetUserData

Hämtar all data till profilen

GetUserErrands

Hämtar alla ärenden inlagda av användaren

Login

Kontrollerar användardatan inskriven i loginfältet och ger tillåtelse att använda programmet

Logout

Tömmer alla temporära värden och tillåtelser

InsertErrand

Lägger in ett nytt ärende

InsertURL
Lägger till URL för profilbilden i databasen för användaren

GetAnnouncement

Hämtar reklamen från databasen (nyheter, uppdateringar)

InsertUser (bool admin)

Lägger till användare

InsertIntoLogg

Lägger till information om vad en admin nyss gjort i en logg för att
se till vem som gjort vad


GetUserLogg

I administratörsverktyget (om du är admin) så hämtar denna loggen, går ej modifiera

Dessa funktioner är färdigskrivna i SQLQuery.cs och är anpassade efter de ovannämnda komponenterna och fungerar i detta stadiet.

Men ta någon sån och skriv om till WCF?

Dock en fråga:
InsertUser (bool admin)..?

Om jag skickar in true där?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Men ta någon sån och skriv om till WCF?

Dock en fråga:
InsertUser (bool admin)..?

Om jag skickar in true där?

Detta verktyget används först och främst enbart av administratörer av produkten.
I det grafiska gränssnittet kryssas en checkbox i som säger:

[x] Administratör, om den är ikryssad kommer en annan del av koden köras där administratör godkänns. Detta avgörs om programmet läser in en nyckel av administratörs värdet i användardatan.

det är just det jag inte vet hur man gör.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Du kommer aldrig kunna skydda från att de kan anropa WCF-servicen. Men eftersom de aldrig har direktkontakt med databasen kan de inte komma åt den. De kan aldrig dekompilera din WCF-service då den ligger hostad på en server som de inte kommer åt. De kan bara göra det du tillåter dem att göra via servicen

Ursäktar för dead-posting men har inte lurkat runt så mycket i WCF ännu, kanske blir lite i framtiden när man har mer tid men frågan är ju, i vilka fall är det inte möjligt för en användare att dekompilera mitt projekt och plocka ut en nyckel iaf? Enklaste lösningen (kanske inte i C#) vore väl ett certifikat från sql servern?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Ursäktar för dead-posting men har inte lurkat runt så mycket i WCF ännu, kanske blir lite i framtiden när man har mer tid men frågan är ju, i vilka fall är det inte möjligt för en användare att dekompilera mitt projekt och plocka ut en nyckel iaf? Enklaste lösningen (kanske inte i C#) vore väl ett certifikat från sql servern?

De kan aldrig kompilera din webservice, de har ju inte tillgång till några körbara filer

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase