Macbook Pro eller Macbook Air?

Permalänk

Macbook Pro eller Macbook Air?

Kan verkligen inte bestämma mig fast jag har testat båda och kollat igenom massor med videoklipp. Är mest inne på Air men är lite orolig för att den inte kommer att hålla måttet när det kommer till prestandan. Köper jag en Pro så kan jag uppgradera med mer ram och ssd men med en Air så är det kört.

Hjälp?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska använda den till, självfallet

Permalänk
Inaktiv

Kör själv med en MBP 13 och kan inte vara nöjdare.
Allting funkar prima och den klarar flera spel som WoW, JC2 och minecraft på höga inställningar.
Bästa dator köpet på länge!

Rekommenderar starkt MBPen. Har aldrig testat air:en men själv ser jag ingen användning för den mer än media och office.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite svårt att svara när du inte nämner varför du behöver prestandan. Airen är ju (upplevt) väldigt mycket snabbare ur lådan iom SSD-disken. Men behöver du massivt med RAM eller CPU-kraft så har ju Pro'n potential att vara snabbare. Grafikkorten är densamma, givet att vi pratar 13"-modellen men någon annan jämförelse är väl inte så aktuell.

Något som är svårare att få till i efterhand är dock en högre upplöst skärm och ett kilo mindre dator att släpa på. Sen är Air fruktansvärt mycket sexigare också och det är väl i ärlighetens namn en stor anledning till att man köper en Mac i första hand ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av jonasy:

Lite svårt att svara när du inte nämner varför du behöver prestandan. Airen är ju (upplevt) väldigt mycket snabbare ur lådan iom SSD-disken. Men behöver du massivt med RAM eller CPU-kraft så har ju Pro'n potential att vara snabbare. Grafikkorten är densamma, givet att vi pratar 13"-modellen men någon annan jämförelse är väl inte så aktuell.

Något som är svårare att få till i efterhand är dock en högre upplöst skärm och ett kilo mindre dator att släpa på. Sen är Air fruktansvärt mycket sexigare också och det är väl i ärlighetens namn en stor anledning till att man köper en Mac i första hand ...

Vid vilken användning bör man fundera över att välja en Macbook Pro 13" framför en Air? Köpte en netbook för 2 år sedan och den var jag tvungen att sälja efter ett år eftersom den inte höll måttet. Kan tillägga att jag redan har en stationär dator som jag köpte i Dec 2010 (AMD Phenom II x4 955, 4 gb ram med mera).

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Vid vilken användning bör man fundera över att välja en Macbook Pro 13" framför en Air? Köpte en netbook för 2 år sedan och den var jag tvungen att sälja efter ett år eftersom den inte höll måttet. Kan tillägga att jag redan har en stationär dator som jag köpte i Dec 2010 (AMD Phenom II x4 955, 4 gb ram med mera).

Hade det inte varit lättare om du istället skrev vad du tänkte använda den till?

En MBP är att föredra i allt där du behöver göra lite tyngre saker, beräkningar, renderingar, modelleringar m.m.

Air funkar väl bra som surf och enkel arbetsdator antar jag

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Hade det inte varit lättare om du istället skrev vad du tänkte använda den till?

En MBP är att föredra i allt där du behöver göra lite tyngre saker, beräkningar, renderingar, modelleringar m.m.

Air funkar väl bra som surf och enkel arbetsdator antar jag

Just nu är det inget som är så jättekrävande men man vill gärna ha lite prestanda att ta av ifall man skulle vilja göra något som är det Har egentligen inte ett så stort behov av en bärbar dator men "I want one".

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

Personligen ser jag på det så här:
a) Du har en stationär dator du har som primära och den bärbara endast ska vara med när du inte är hemma (dvs. i skolan, på caféet eller what not) och du måste inte ha extrem prestanda: MacBook Air 11" eller 13"
b) Du har inte en stationär utan den bärbara är din primära och du måste köpa den idag: MacBook Air 13", i7, 4 GB ram, 256 GB disk (med andra ord maxad)
c) Du har inte en stationär utan den bärbara är din primära och du kan vänta med att köpa den tills efter att Intels nya processorer kommit ut (~våren 2012 har jag för mig): MacBook Pro 13" eller 15"

Förklaring av b) och c): Nuvarande generation av MacBook Pro har vissa problem med värmen och det beror mest troligen på att de processorer som sitter i har det högsta TDP någonsin i ett MacBook Pro chassi tillsammans med grafikkretsen. Dessutom har Apple bumpat upp prestandan på alla MacBook Pros precis samt uppgraderat grafikkorten. Tidigare hade inte den lägst spec:ade 13" MacBook Pro några större problem utom möjligen sämre batteritid än förgående generation. Valde man däremot kraftigare grejer kan man få problem med värme och därmed fläkt(o)ljud.
Se 15” MacBook Pro heat update oct den tidigare blogposten Heat and fan-noise issues with 2011 15” MacBook Pro, båda av Marco Arment.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Personligen ser jag på det så här:
a) Du har en stationär dator du har som primära och den bärbara endast ska vara med när du inte är hemma (dvs. i skolan, på caféet eller what not) och du måste inte ha extrem prestanda: MacBook Air 11" eller 13"
b) Du har inte en stationär utan den bärbara är din primära och du måste köpa den idag: MacBook Air 13", i7, 4 GB ram, 256 GB disk (med andra ord maxad)
c) Du har inte en stationär utan den bärbara är din primära och du kan vänta med att köpa den tills efter att Intels nya processorer kommit ut (~våren 2012 har jag för mig): MacBook Pro 13" eller 15"

Förklaring av b) och c): Nuvarande generation av MacBook Pro har vissa problem med värmen och det beror mest troligen på att de processorer som sitter i har det högsta TDP någonsin i ett MacBook Pro chassi tillsammans med grafikkretsen. Dessutom har Apple bumpat upp prestandan på alla MacBook Pros precis samt uppgraderat grafikkorten. Tidigare hade inte den lägst spec:ade 13" MacBook Pro några större problem utom möjligen sämre batteritid än förgående generation. Valde man däremot kraftigare grejer kan man få problem med värme och därmed fläkt(o)ljud.
Se 15” MacBook Pro heat update oct den tidigare blogposten Heat and fan-noise issues with 2011 15” MacBook Pro, båda av Marco Arment.

Tack för ett bra svar! Blir till att fundera och fråga publiken

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden :)

Istället för att göra en ny sådan här tråd så har jag mera specifika krav.

Min mac har levt sitt långa liv och det är dags att byta.

Det ligger mellan: MBA 13", 128GB SSD, 1.7GHz i5, 4GB RAM och en MBP 13", 500GB, 2.4GHz i5, 4 GB RAM

Jag har en stationär dator men använder min bärbara väldigt mycket, både hemma och i skol/företagssyfte.

Utöver vanlig surf, nedladdning och ordbehandling kommer jag att använda datorn för att:

- programmera (mestadels appar men också lätt hantering av kod för hemsidor, kanske lite illustrator/photoshop för ikoner - inga tunga fotojobb. Kanske Emacs också, vet ej. Kommer också att programmera mikrochip - men det är rätt lätta program)

- LabView ( Inget tungt program, men det är en programmeringsmiljö för mätsystem osv)

- Matlab (Programmeringsmiljö för matematiska beräkningar som räknas som ett rätt tungt program eller? Hade det felfritt på min vita MB från 2007 och fungerade klockrent, läst många som använt 11" MBA för matlab och fungerat)

- Kanske t.o.m musikprgram som ableton/Traktor?

Klarar MBA:n dessa krav utan problem så kommer jag att knipa den, jag sparar inte jättemycket filer, kanske några filmer osv annars så brukar jag lägga över det på externa hårddisken eller ha det på den stationära.

Hoppas Ni kan hjälpa mig

Visa signatur

 iPhone 4S 16GB  iPad 32GB  Macbook Vit (2007)  MacBook Air (2011)

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den klarar Matlab fint, men det där är ju en glidande skala, skall du tugga enorma Monte Carlo-simuleringar vill man ju såklart ha det snabbaste som finns alternativt en serverfarm. Bytte också min vita MB från 2007 och det är helt fantastiskt att datorn är så smidig.

Som sagt kommer en MBA upplevas väldigt mycket rappare ur lådan pga SSD-disken. Sedan är det trevligt att ha den högre upplösta skärmen också. Jag är helt övertygad om att du inte kommer ångra ett köp av en MBA, däremot är nog risken betydligt större om du köper en MBP.

Men generellt när det gäller prestanda så ser jag väldigt få lägen där en MBA är för slö medan en MBP (13") är tillräckligt snabb. Behöver man überkraft räcker nog knappast en 13" Pro.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Rent generellt skulle jag aldrig rekommendera Air:en. Du kan inte uppgradera RAM utan måste betala Apple's premiumpriser för det. MBP har mera plats så du kan ha en SSD och en HDD(om du tar bort superdriven). Enda nackdelen är väl att den har lägre upplösning.

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra plan:)

Att offra prestanda för den gudomliga form och upplösningen på skärmen harjag inga problem med. Det var mer en fråga om attjag inte vill offra FÖR mycket prestanda till den gräns att jag inte kan använda den smidigt med de program som skall installeras.

Tack för hjälpen Blir en MBA Cant w8:)

Visa signatur

 iPhone 4S 16GB  iPad 32GB  Macbook Vit (2007)  MacBook Air (2011)

Permalänk

Jag valde Air 13", vikten är något Pro aldrig kan konkurrera med och det är en enorm skillnad i smidighet. Pro känns mer som ett tungt monster i jämförelse med Air.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Jag valde Air 13", vikten är något Pro aldrig kan konkurrera med och det är en enorm skillnad i smidighet. Pro känns mer som ett tungt monster i jämförelse med Air.

Tror ingen argumenterar för att Pro'n är lättare än Air:en. Men Pro'n är knappast varken osmidig eller tung. Dessutom, det kanske bara är jag(hittills verkar det bara vara jag) men Air:en är verkligen otroligt oskön att jobba på, känns som den kommer gå sönder, så jäkla liten. Liten är bra men det finns något som heter för litet.

Men det är klart, ska man bara surfa på den eller skriva anteckningar på föreläsningar så fungerar ju Air:en superbra. Ska man använda datorn för lite mera jobb och dessutom vill kunna uppgradera RAM och ha 2 hårddiskar så är det ju Pro som gäller.

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Tror ingen argumenterar för att Pro'n är lättare än Air:en. Men Pro'n är knappast varken osmidig eller tung. Dessutom, det kanske bara är jag(hittills verkar det bara vara jag) men Air:en är verkligen otroligt oskön att jobba på, känns som den kommer gå sönder, så jäkla liten. Liten är bra men det finns något som heter för litet.

Men det är klart, ska man bara surfa på den eller skriva anteckningar på föreläsningar så fungerar ju Air:en superbra. Ska man använda datorn för lite mera jobb och dessutom vill kunna uppgradera RAM och ha 2 hårddiskar så är det ju Pro som gäller.

Tänkte höra om du syftar både på MBA 11" och 13"?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Tror ingen argumenterar för att Pro'n är lättare än Air:en. Men Pro'n är knappast varken osmidig eller tung. Dessutom, det kanske bara är jag(hittills verkar det bara vara jag) men Air:en är verkligen otroligt oskön att jobba på, känns som den kommer gå sönder, så jäkla liten. Liten är bra men det finns något som heter för litet.

Pron är verkligen en bra maskin som är väldigt smidig. Men i jämförelse med Air är det en stor skillnad, de där 7hg gör mer än vad man tror. Personligen har jag nog svårt att gå tillbaka till en laptop på ~2kg nu när jag blivit van vid en lättare maskin. Ergonomin vid tangentbordsanvändande ser jag ingen direkt skillnad i, tycker att känslan är densamma mellan båda maskinerna. Däremot föredrar jag Air om man ska sitta mer "avslappnat" i soffa eller säng t.ex., den lägre vikten och det tunnare chassit gör det enklare att få till en bekväm ställning imho (sen att det ändå är helt förkastligt ur ett ergonomiskt perspektiv att sitta uppkrupen i en soffa med en laptop är en helt annan sak ).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Tänkte höra om du syftar både på MBA 11" och 13"?

Syftar på båda. Eller vilken del menade du? Den där jag sa att det känns som den kommer gå sönder? För det har ingenting med skärmstorleken att göra - i mitt fall - utan handlar mera om den tunna formfaktorn.

Skrivet av dr slizer:

Pron är verkligen en bra maskin som är väldigt smidig. Men i jämförelse med Air är det en stor skillnad, de där 7hg gör mer än vad man tror. Personligen har jag nog svårt att gå tillbaka till en laptop på ~2kg nu när jag blivit van vid en lättare maskin. Ergonomin vid tangentbordsanvändande ser jag ingen direkt skillnad i, tycker att känslan är densamma mellan båda maskinerna. Däremot föredrar jag Air om man ska sitta mer "avslappnat" i soffa eller säng t.ex., den lägre vikten och det tunnare chassit gör det enklare att få till en bekväm ställning imho (sen att det ändå är helt förkastligt ur ett ergonomiskt perspektiv att sitta uppkrupen i en soffa med en laptop är en helt annan sak ).

Helt klart så är Air:en lättare! Och nej, tangentborden är ju densamma på både Air och Pro så det är ju ingen skillnad.
Det du beskriver är ju faktiskt exakt det jag skrev som Air:en passar exceptionellt till, dvs surfa och lättare användning.

Ska man sitta och koda, jobba med bildredigering eller annan form av längre arbete så sitter man inte avslappnat i en soffa eller säng utan då har man datorn på ett bord och det är precis såna tillfällen jag menar att Pro'n är bättre lämpad för. Fast som tidigare sagt, den tunna formfaktorn för Air:en känns verkligen inte stabil. Har känt på dom på Macoteket och nej.. jag skulle inte klara av att jobba på en sån en längre tid. Känns mera som en leksak.

Inser att min post framstår som aningen brysk kanske, det är inte min mening. Air:en har givetvis sina användningsområden! Att ha en bärbar jobb-dator är dock inte ett av dom. Och ur en uppgraderingssynpunkt så är dom ju också bedrövliga. Apple rent allmänt är ju rätt dåliga ur uppgraderingssynpunkt, allting måste vara kompatibelt, bla bla bla, men Air:en är ju helt klart den sämsta och minst uppgraderingsbara produkt dom har.

Men det är kul att många är nöjda med dom! Uppenbarligen är den inte till för att kunna uppgradera utan mera som en lätt dator att ha med sig för att kunna surfa på och göra lättare former av arbete För min del så är jag supernöjd med min Pro så jag hoppas att dessa rykten om att Apple ska göra Pro mera "Air-like" bara är just det - rykten.

Permalänk
Hedersmedlem

Tur det finns ett val då! Dock tror jag det inte dröjer länge innan Pro/Air morfas ihop till en serie, nuvarande 13" Pro försvinner och 15"/17" får nya chassin som påminner om Airen utan cd-läsare etc.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Syftar på båda. Eller vilken del menade du? Den där jag sa att det känns som den kommer gå sönder? För det har ingenting med skärmstorleken att göra - i mitt fall - utan handlar mera om den tunna formfaktorn.

Helt klart så är Air:en lättare! Och nej, tangentborden är ju densamma på både Air och Pro så det är ju ingen skillnad.
Det du beskriver är ju faktiskt exakt det jag skrev som Air:en passar exceptionellt till, dvs surfa och lättare användning.

Ska man sitta och koda, jobba med bildredigering eller annan form av längre arbete så sitter man inte avslappnat i en soffa eller säng utan då har man datorn på ett bord och det är precis såna tillfällen jag menar att Pro'n är bättre lämpad för. Fast som tidigare sagt, den tunna formfaktorn för Air:en känns verkligen inte stabil. Har känt på dom på Macoteket och nej.. jag skulle inte klara av att jobba på en sån en längre tid. Känns mera som en leksak.

Inser att min post framstår som aningen brysk kanske, det är inte min mening. Air:en har givetvis sina användningsområden! Att ha en bärbar jobb-dator är dock inte ett av dom. Och ur en uppgraderingssynpunkt så är dom ju också bedrövliga. Apple rent allmänt är ju rätt dåliga ur uppgraderingssynpunkt, allting måste vara kompatibelt, bla bla bla, men Air:en är ju helt klart den sämsta och minst uppgraderingsbara produkt dom har.

Men det är kul att många är nöjda med dom! Uppenbarligen är den inte till för att kunna uppgradera utan mera som en lätt dator att ha med sig för att kunna surfa på och göra lättare former av arbete För min del så är jag supernöjd med min Pro så jag hoppas att dessa rykten om att Apple ska göra Pro mera "Air-like" bara är just det - rykten.

Jag håller med dig i det mesta faktiskt Utom i just ergonomin vid användning, för även vid strikt kodknackande med datorn stående på ett bord så upplever jag Air som stabil. Ingen märkbar skillnad mot Pro vad jag personligen har upplevt (tycker kanske är bättre ord), jag upplever maskinen fullgod till det mesta som 13" Pro är god till. Undantag skulle väl vara om man ska köra någon virtuell maskin, där kommer RAMet i Air förmodligen inte räcka till. Har även använt maskinen till lite akutredigeringen i PS där jag faktiskt tycker att den högre upplösningen på skärmen är en stor fördel jämfört med pro, men bildskärmarna på båda maskinerna är tyvärr för dåliga för att klara av lite seriösare arbete.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag tänkte sälja av mina gamla dj prylar och tänkte köpa mig en mac och köra Ableton och Traktor istället, den kommer användas på klubbar och så, så den ska ju tas med en del och bör vara klara dessa program utan problem. Vad ska jag ta då Air eller Pro?

Permalänk
Medlem

Jag valde en MBP framför MBA.

Anledning för mig var:

Har ingen stationär dator - Behöver mer hästkraft

Utseendet - Tycker att MBA är lite halvdan medan MBP är guds gåva till människorna

Har en surfplatta - Överglänser MBA på många punkter som annars MBA överglänser MBP.

Tangentbordet - Det är inte jättestor skillnad, men knapptrycken är skönare på MBP och tror de kan göra större skillnad om man skriver mycket.
________________________________

Till TS tycker jag dock du ska vänta på Ivy-bridge, du har ju inget behov av datorn utan skriver "I want one".. Tror de nya datorerna kan bli mycket intressanta.