Vilka "gamla" spel (90-tal fram till 01) har ni i original till PC?

Permalänk

I låda:
Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Tiberian Sun
Age of Empires 2
Diablo 2
Z

Har även original CD (kom med hårdvara, utan lådor) till:

Full Throttle
FX Fighter

m fl

I dagsläget känner jag tyvärr ingen större mening med att handla spel i låda eftersom man bara får ett tråkigt standard dvd-fodral med. Ibland inlindat i en bit kartong, men det förbättrar inte känslan mycket enligt min mening.

Det hade varit fint att ställa Diablo 3-kartongen jämter Diablo 2 i hyllan, men den kartongen lär inte vara värdig den platsen. Collectors Edition tar ju bara massor med plats och öppnar man kartongen kommer man ändå bara hitta ett skitet dvd-fodral eller motsvarande.

Permalänk
Skrivet av thedarkknight:

Räknas (RA2 2000 och YR 2001)

Det är nog Något av Interstate-spelen du menar när du talar om skjutglada bilar! Eller gamla Death Rally?

Stämmer!

Interstate 76

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Spel från 90-talet -> 2001 som jag har originalskivor av (ej digitala alltså):
Half-Life
Starcraft
Baldurs Gate
Gex
Baldurs Gate 2 + Throne of Bhaal
Diablo 2 + Lord of Destruction

Inte många alltså. Har haft en hel del spel men jag har ingen aning om var dom tagit vägen. Sen har man ju en del från 90-talet när det kommer till digitala köp. Av någon anledning köper jag gärna spel direkt genom steam eller good old games men filmer däremot, de ska jag ha i original.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Spel från 90-talet -> 2001 som jag har originalskivor av (ej digitala alltså):
Half-Life
Starcraft
Baldurs Gate
Gex
Baldurs Gate 2 + Throne of Bhaal
Diablo 2 + Lord of Destruction

Inte många alltså. Har haft en hel del spel men jag har ingen aning om var dom tagit vägen. Sen har man ju en del från 90-talet när det kommer till digitala köp. Av någon anledning köper jag gärna spel direkt genom steam eller good old games men filmer däremot, de ska jag ha i original.

Hmm såldes det ens spel digitalt på 90-talet? Steam började ju först 2003 och GOG flera år därefter. Med tanke på hastigheterna på uppkopplingarna känns det föga troligt.

Permalänk
Medlem

När du säger PC menar du då endast x86 windows maskiner eller alla PC från 90-talet?

I vilket fall är jag samlare och har för många för att skriva och mitt Amiga bibliotek är det jag har mest av

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Freddy Pharkas - Frontier Pharmacist
Under a killing moon
The Secret of Monkey Island
The Curse of Monkey Island
The Legend of Kyrandia 2 - Hand of Fate
Sam n max Hit the Road
Full Throttle
Lost Eden
Monkey Island 2: LeChuck's revenge
Diablo II
Civilization 3

.. är vad jag kan komma på just nu, finns nog fler.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Inaktiv

Inte många kvar men gå in på GOG:COM så finner du massa gamla coola spel för en billig penning att ladda ned lagligt och fixade så dom funkar till moderna operativsystem.

Permalänk

Age of empire1-2
Heroes might and magic 1-3
Diablo1-2
Redalert
Zeus master of olympics

Sen var man ju allt en hardcore pinballgamer:):S!

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk
Medlem

Diablo II
Empire Earth
Half Life
+ sisådär 5 till som jag har tappat bort, men som bör finnas i nån flyttkartong i källarn eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hmm såldes det ens spel digitalt på 90-talet? Steam började ju först 2003 och GOG flera år därefter. Med tanke på hastigheterna på uppkopplingarna känns det föga troligt.

Det jag menade är alltså inte spel som är inköpta på 90-talet utan spel som är FRÅN 90-talet som sedan är köpta digitalt. Vet inte om det var en lätt missuppfattning eller om det helt enkelt var jag som formulerade mig klumpigt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Några need for speed, starfcraft, och framför allt: the settlers IV!

Permalänk
Medlem

GTA I och II
Soldiers at war (mycket bra spel)
Starcraft
Age of empire I och II
Incoming (någon som kommer ihåg detta?:D)
Diablo I och II
och säkert en massa till jag inte kommer ihåg:(

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av som99:

När du säger PC menar du då endast x86 windows maskiner eller alla PC från 90-talet?

I vilket fall är jag samlare och har för många för att skriva och mitt Amiga bibliotek är det jag har mest av

Ah, ursäkta mig! Jag menar x86-baserade! Relativ Yngling som jag är så är detta den enda PC-variant jag varit i kontakt med när det gäller spel.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av Peking:

Det jag menade är alltså inte spel som är inköpta på 90-talet utan spel som är FRÅN 90-talet som sedan är köpta digitalt. Vet inte om det var en lätt missuppfattning eller om det helt enkelt var jag som formulerade mig klumpigt.

Det där med digital re-release missade jag helt när jag skapade tråden men det jag menade var spel som är köpta i fysiskt skick med "tegelblockskartongerna"

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av Hablam:

GTA I och II
Soldiers at war (mycket bra spel)
Starcraft
Age of empire I och II
Incoming (någon som kommer ihåg detta?:D)
Diablo I och II
och säkert en massa till jag inte kommer ihåg:(

Jag minns Incoming men jag tror inte jag har spelat det

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Ingen som lirade Carmageddon(?) Tror det heter så!:-P

Kom även på Deer Hunter! Lirades väldigt mycket när man var ung!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkara:

Ingen som lirade Carmageddon(?) Tror det heter så!:-P

Kom även på Deer Hunter! Lirades väldigt mycket när man var ung!

Skickades från m.sweclockers.com

Carmageddon har man lirat, mycket underhållande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Jag minns Incoming men jag tror inte jag har spelat det

du körde ju helikopter pansar vagn flyplan osv. och så skulle du typ hämta vissa föremål eller förstöra vissa byggnader:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Sakkara:

Ingen som lirade Carmageddon(?) Tror det heter så!:-P

Kom även på Deer Hunter! Lirades väldigt mycket när man var ung!

Skickades från m.sweclockers.com

Joo, spelade mycket Carmageddon när jag var liten. Däremot har jag inte köpt det och det står inte i min retrosamling

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Inaktiv

Har lite blandat men inte i så bra skick. Minns att jag 2002/2004 någongång fick en nostalgikick och ville spela lir jag missat, köpte då Bladerunner och System Shock 2 i original från någon snubbe på blocket, billigt

Käraste ägodelen är dock Half Life 1 i originalkartong och fortfarande inplastat. Minns det väl, köpte det på Åhlens och fick behålla det inplastade samt en skiva i handen

Permalänk
Medlem

Bara FPS och RTS från den tiden.
Half-Life
Half-Life: Blue Shift
Half-Life: Opposing Force
Counter Strike
C&C Tiberian Sun
C&C Red Alert 2
Age of Empires II, som följde med datorn från den tiden

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Populus!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Incoming (någon som kommer ihåg detta?:D)
(

Jepp, underbart roligt att spela 2st, har det på både DreamCast samt för Windows
Har du inte testat att spela 2 så gör det, när du ändå är i farten är det underbart roligt att spela Future Cop L.A.P.D 2st på samma maskin

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Något spel man kör med bilar och kan ha diverse vapen på och sjuta sönder många andra bilar (???)

Interstate 76 eller 82 eller Twisted Metal?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av iAmKato:

http://www.youtube.com/watch?v=EjFmLiv5cFY

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, har några kartonger hos päronen. Dom jag kommer ihåg på rak arm är iaf:

FIFA 96 & 2000
Age of Empires
Theme Hospital

Kan hända att det ligger ett till fotbollspel där också men kommer inte ihåg vad det hette

Permalänk
Medlem

Här kommer en del av mina gamla spel i kartonger.
Vet att jag har fler men var....

Visa signatur

01 [ASUS Z170PRO-G] [ i7-6700K] [MSI GTX 1080]
02 [MacBook Pro 13" 2017]

Permalänk
Skrivet av Zipfer:

Här kommer en del av mina gamla spel i kartonger.
Vet att jag har fler men var....

http://img205.imageshack.us/img205/1830/spelg.jpg

Niiiice!! Quake 1 i låda där också! Nu blir jag själv sugen på att plåta alla mina gamla kartonger

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Det där med digital re-release missade jag helt när jag skapade tråden men det jag menade var spel som är köpta i fysiskt skick med "tegelblockskartongerna"

Precis, därför skrev jag aldrig med de digitalt inköpta spelen i min lista

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Zipfer:

Här kommer en del av mina gamla spel i kartonger.
Vet att jag har fler men var....

http://img205.imageshack.us/img205/1830/spelg.jpg

Måste man välja en bild från http-adress? Kan man inte välja en plats från hdd på Swec?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12