Windows 8 släpps i tre olika utgåvor

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Bra där.

Dock ser jag ingen anledning att uppgradera från win 7 till win 8. Gör någon annan det?
Det är för visso bara ett OS också.

Dom har gjort allt bra under ytan tycker jag. Det är metro som är den stora akilles hälen. Om du blir frustrerad över hur svårt det är att navigera i metro, vilket många kommer att ha problem med så ter sig allt under ytan helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Vill ha en Start button Edition!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fanns det spel till 3.11? var det typ ping pong då eller?
MVH -94a

Det har funnits hyfsat avancerade spel till DOS och Windows ändå från 80-talet. Här kan du se lite exempel:
http://www.abandonia.com/en/game/all

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Risken finns ju att DX11.1 inte kommer stödjas på Win7...Med tanke på vilket genomslag DX11 haft hittills dock, blir nog DX11.1 inget att uppgradera för

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Numera kör jag mest Linux hemma, minst 90% av tiden är i Linux. Lustigt hur snabbt man kan vänja om sig. Nu känner jag frustration i Windows på samma sätt som man kunde känna i Linux när man var nybörjare och inte riktigt van. Ändå var det så sent som 2008 jag började använda Linux.
...
Windows 8, tja känner ingen lockelse att köra det. Det där nya användargränssnittet känns heller inte som något i min smak. Föredrar open source numera så kan jag ställa in det som jag själv vill.

Kunde inte hålla med mer. Kör just nu Arch+Fluxbox som hade skrämt vilken vanlig svensson som helst som någon gång suttit vid en windowsmaskin. Det jag tycker är intressant är att jag går från mycket grafiskt till mindre och mindre medans produktiviteten ökar linjärt (ev mer). Allt detta grafiska fyller egentligen ingen funktion förutom till det visuella, på bekostnad av effektivitet som sagt.

Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till en windows-maskin när man sitter med mycket utveckling, det är så totalt icke-produktivt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ingen RDP host i vanliga versionen? Kasst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ja är ju bra att antal olika versioner krymper, perfekt..

Dock om windows 8 blir som CP, kan det bara kunna installeras över min döda kropp, windows 8 borde förklaras som katastrofområde
Hursom jag har redan glömt bort detta med Windows 8, kommer aldrig in i nån av mina datorer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 med XP-looken, men nej...det blir ett fanatiskt blockbuster istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra att man minskat antalet utgåvor denna gång. Synd att det inte enbart var 64bits utgåvor som gällde denna gång, förstår det som att 32bit stannar kvar. Processorer med 64-bitarsstöd har funnits i ca 9 år och det kan ju vara dags för Microsoft att försöka göra sitt och föra utvecklingen framåt.

Det lär inte bli någon uppgradering till Windows 8, har fortfarande inte sett något som motiverar mig att byta till detta. Mest troligen återgår jag till Linux igen bara jag bestämmer mig för en lämplig dist och kör Windows 7 på sidan om för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Dom har gjort allt bra under ytan tycker jag. Det är metro som är den stora akilles hälen. Om du blir frustrerad över hur svårt det är att navigera i metro, vilket många kommer att ha problem med så ter sig allt under ytan helt meningslöst.

Metro går ju att slå av iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Nu börjer det lika nått, 3st utgåvor räcker gott och väl.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Woot? Bara Remote Desktop (host) till Pro versionen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Kommer snaps och metro endast vara tillgängligt till surfplatte versionen av operativsystemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Metro går ju att slå av iaf.

Det är just det som inte går. Om du vet hur är du nog halva värdens hjälte så dela gärna med dig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Metro går ju att slå av iaf.

Hur? Inte hittad den funktionen i Customer Preview.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går väl slå av precis som Mediacenter i win7?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Uselt med Remote Desktop (host) låst till pro, att de ska envisas med det.

Men hur många hostar sitt skrivbord av alla windows användare. Kommer själv köpa pro och det är den som är tänkt framförallt för företag och den avancerade användaren. Dom flesta sweclockare borde ligga under kategorin avancerad användare. Har domän och wol till min dator hemma för att kunna ansluta enkelt till fjärrskrivbord från jobbet eller liknande. Men extremt sällan det används.

Tycker alltså den begränsningen av MS är acceptabel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Går väl slå av precis som Mediacenter i win7?

Mediacenter och Metro är stor skyllnad. Metro är delvis den nya startmenyn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får ju förmodligen Pro versionen utan kostnad, så kan man stänga av Metro så är det bara att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Tackar, det är alltså några förbättringar, flera bra, dock varav de flesta för mig är ointressanta att behöva betala för win 8 för att få tillgång till.

Ja, betala fullpris för at byta upp sig från 7 till 8 ser jag ingen poäng med.
Det ser jag inte från Vista till 7 heller.
Eller från Vista till 8.

Men om jag får tag i billig eller gratis studentversion kommer jag uppgradera och när jag köper ny dator kommer jag absolut köpa Windows 8.

Jag tycker Windows 8 har massor med fördelar, men som du säger, inte värt att betala 1000 kronor för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Bra att man minskat antalet utgåvor denna gång. Synd att det inte enbart var 64bits utgåvor som gällde denna gång, förstår det som att 32bit stannar kvar. Processorer med 64-bitarsstöd har funnits i ca 9 år och det kan ju vara dags för Microsoft att försöka göra sitt och föra utvecklingen framåt.

Åtminstone Win RT måste ju släppas i 32-bit version eftersom det inte finns några 64-bitars ARM-processorer än på ett par år.

Permalänk
Medlem

windows 8 kommer bli en lika stor fail som vista pga metro gränsnittet. det kanske är bra på tuch skärmar men hur många har en stationär pc med touch skärm? jag väntar helldre på windows 9 eller vad det kommer heta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teejee:

Åtminstone Win RT måste ju släppas i 32-bit version eftersom det inte finns några 64-bitars ARM-processorer än på ett par år.

Det har du ju rätt i men jag tänkte mer på x86. ARM har långt kvar till att bli relevant på "skrivbordet" där x86 fortfarande dominerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kunde inte hålla med mer. Kör just nu Arch+Fluxbox som hade skrämt vilken vanlig svensson som helst som någon gång suttit vid en windowsmaskin. Det jag tycker är intressant är att jag går från mycket grafiskt till mindre och mindre medans produktiviteten ökar linjärt (ev mer). Allt detta grafiska fyller egentligen ingen funktion förutom till det visuella, på bekostnad av effektivitet som sagt.

Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till en windows-maskin när man sitter med mycket utveckling, det är så totalt icke-produktivt.

Det är väl mestadels du själv som bestämmer hur produktivt ditt arbete blir, inte operativet.

Permalänk

Gillar verkligen att man kan ha hela datorn krypterad om jag nu har förstått det rätt.
Vore en trevlig funktion så man får ha sakerna i fred, framförallt på skolan.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Hoppas iaf på en användbar platta med x86 arkitektur där jag kan köra Win 8. Så att man äntligen kan få en platta som man kan köra sina VANLIGA program på och kanske bli produktiv på riktigt. Inte en Game-iPad

1280+ upplösning, 8gb interminne, 80gb ssd och en 5+ timmars battertid....

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det har du ju rätt i men jag tänkte mer på x86. ARM har långt kvar till att bli relevant på "skrivbordet" där x86 fortfarande dominerar.

Jo det håller jag med om, 32-bitars för Intel/AMD borde försvinna redan i W8.

Permalänk
Avstängd

Så här snabbt startar min dator med Windows 8:
http://www.youtube.com/watch?v=S3YJhcnL_SY&feature=youtu.be

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är just det som inte går. Om du vet hur är du nog halva värdens hjälte så dela gärna med dig.

Skrivet av chila:

Hur? Inte hittad den funktionen i Customer Preview.

Seriöst?
Då har saker hänt som jag har missat, jag tycker mig ha läst flera gånger att metro går att slå av samt att jag har sett windows -7 liknande bilder men att start knappen är borta.

http://www.youtube.com/watch?v=TCdzUICwRfQ

Missar jag något? Ser ut att fungera bra...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Seriöst?
Då har saker hänt som jag har missat, jag tycker mig ha läst flera gånger att metro går att slå av samt att jag har sett windows -7 liknande bilder men att start knappen är borta.

http://www.youtube.com/watch?v=TCdzUICwRfQ

Missar jag något? Ser ut att fungera bra...

"Update: Argh, looks like Microsoft really wants to mess with us in the Consumer Preview. This method won't work anymore. Shame." Skrivet av Video Skaparen.