Windows 8 släpps i tre olika utgåvor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alch:

Enligt tabellen kommer Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, OneNote) bara fungera under Windows 8 RT?

Nej, enligt tabellen kommer Microsoft Office 2012 (Word, Excel, PowerPoint, OneNote) FÖLJA MED utan extra kostnad när du köper en ARM-baserad Windows RT dator/laptop.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

undrar ifall man man kan uppdatera win telefoner till det nya, hade varit grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra om de kommer höja priset för licenserna?

Ett av syfterna med att inte inkludera Media Center var att slippa licens kostnaden för diverse Dolby teknik - som idag inkluderas i varje windows installation.

De bör kunna sänka licens kostnaderna i och med detta, men hur mycket, eller om de faktiskt gör det, det är en svårare fråga.

Bör noteras att detta innebär att Windows Media Player inte kan spela up DVD skivor. Annat program måste användas för detta.

Permalänk
Medlem

De borde sänka priset rejält på uppgraderingsversionen om de vill få folk att uppgradera från Windows 7. Men känner jag Microsoft rätt kommer priset inte ändras en krona.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Ett av syfterna med att inte inkludera Media Center var att slippa licens kostnaden för diverse Dolby teknik - som idag inkluderas i varje windows installation.

De bör kunna sänka licens kostnaderna i och med detta, men hur mycket, eller om de faktiskt gör det, det är en svårare fråga.

Vad menar du? Media Center finns i Consumer Preview och Steven Sinofsky (Windowschefen) har lovat att Media Center kommer vara med i Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad menar du? Media Center finns i Consumer Preview och Steven Sinofsky (Windowschefen) har lovat att Media Center kommer vara med i Windows 8.

Från artikelns källa:
Windows Media Center will be available as an economical “media pack” add-on to Windows 8 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man behöver inte stänga av det, man kan bara låta bli att använda Metro. Då är användarupplevelsen nästan exakt som i Windows 7.

Så med andra ord finns det ingen anledning för 90% av användarna att uppgradera till W8?

Många vanliga personer som jämför en windowsburk med en apple-produkt säger ofta hur mkt snabbare en Apple är, vilket är en sanning med modifikation, det som är så bra är att dom har styrt in så hårt på x64, för det är trots allt samma hårdvara.
Själv har jag aldrig haft några problem, men MS och pc-tillverkarna måste ha tappat massvis på den sega övergången till x64. Varför sälja laptops med x64 processorer och ett segt j*vla Vista 32-bit? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Bedrövligt att W8 inte är en 100% 64-bits plattform. Dags att släppa 80-talet och se in i framtiden kanske...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Själv har jag aldrig haft några problem, men MS och pc-tillverkarna måste ha tappat massvis på den sega övergången till x64. Varför sälja laptops med x64 processorer och ett segt j*vla Vista 32-bit? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Bedrövligt att W8 inte är en 100% 64-bits plattform. Dags att släppa 80-talet och se in i framtiden kanske...

32-bitars system används ofta inom Virtualisering, och i äldre datorsystem där RAM minnet är begränsat - detta av anledningen att 64-bitars system per automatik behöver mer RAM minne. Bör dock noteras att Windows Server 2008 R2 och Windows Server 2012 inte finns i 32-bitars utgåva.

Tyvär så finns det fortfarande jävligt många företags klient system och äldre hårdvara som inte fungerar med 64-bitars system. Microsofts styrka ligger i mycket kraftig legacy support; många tycks glömma att Microsoft inte är ett konsument företag som fokus. Det samma gäller för Red Hat Enterprise Linux. Apple har, senast jag kollade, inte släppt updateringen som fixade den bug som den nyligen skrivna Trojanen (korrigering: Trojaner) använder sig av till Snow Leopard - ett OS som var det senaste för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Spel till DOS.

Titlar som Quake, Duke Nukém 3D, StarCraft, Warcraft 3 osv.

Warcraft 3 var inget dos-spel iaf, och inte Starcraft heller.
Herregud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför klagar ni på Metro? Det är ju bara att låta bli att använda Metro i Windows 8. Stanna i Desktop om ni tycker att Metro är så hemskt.

Jaaa du, jag har hängt i över 10 år på den här sidan, den där typen av konservativt gnälliga dumheter borde försvinna kan man tycka, men icke!
Varje gång det kommer något nytt ska det klagas...

Permalänk
Medlem

utan remote desktop server går "vanliga" versionen bort för alla jag ska hjälpa me datorer + de flesta jag känner som remotar med telefoner/ från jobb osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jaaa du, jag har hängt i över 10 år på den här sidan, den där typen av konservativt gnälliga dumheter borde försvinna kan man tycka, men icke!
Varje gång det kommer något nytt ska det klagas...

Har inte så mycket med att vara konservativ som att gränssnittet ska vara vettigt att använda vilket jag inte anser att det är.

Permalänk
Skrivet av difi:

utan remote desktop server går "vanliga" versionen bort för alla jag ska hjälpa me datorer + de flesta jag känner som remotar med telefoner/ från jobb osv.

Så du har uppenbarligen inte hört talas om TeamViewer?

www.teamviewer.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Så med andra ord finns det ingen anledning för 90% av användarna att uppgradera till W8?

Jag sa att användarupplevelsen inte är särskilt annorlunda om man stannar i desktop. Precis som Vista -> 7an.

Du kan läsa min tråd här och se om du tycker att det inte är någon skillnad på W8 och W7:
http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-varfor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Windows XP lyckat, Vista flopp, Windows 7 lyckat, Windows 8 flopp?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Bra bild. Finns ingen anledning att byta ner sig till nått de använder för att sälja plattor och nallar. Klarade mig med XP i närmare 10 år. Win 7 får stanna tills DX12 blir obligatoriskt i Win X.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Sluta trolla och hata Win 8!
Ni som inte tycker om det är antingen hatare från början, eller konservativa och kan inte ta förändringens goda och onda eller så är ni mac-människor som trollar.

Metro UI är As-smidigt och man har ett riktigt desktop.
Maskinen startat mycket snabbare än Win7, både cold-boot och från sleep/vilo/vänte-läge (beroende på vad man vill kalla det).

Så! Testa Windows 8 i en månad och tillåt er att tycka om det istället för att vara förprogrammerade till att hata.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Warcraft 3 var inget dos-spel iaf, och inte Starcraft heller.
Herregud!

Hade du läst senare inlägg så hade du sett att jag rättade mig angående WC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Sluta trolla och hata Win 8!
Ni som inte tycker om det är antingen hatare från början, eller konservativa och kan inte ta förändringens goda och onda eller så är ni mac-människor som trollar.

Metro UI är As-smidigt och man har ett riktigt desktop.
Maskinen startat mycket snabbare än Win7, både cold-boot och från sleep/vilo/vänte-läge (beroende på vad man vill kalla det).

Så! Testa Windows 8 i en månad och tillåt er att tycka om det istället för att vara förprogrammerade till att hata.

Oj här var vi insnöade.
Inse att alla kanske inte använder och vill få ut samma sak ur sin dator som du.
Jag testade metro så snart jag kunder flasha min htc med windows phone 7 och jag hatade det även efter en dryg månad och nu har jag testat det på datorn hemma och det var precis lika illa och inte sämre.
Allt för stora begränsningar och frustrerande att fara mellan "desktop" och metro hela förbannade tiden (med en kort animation varje gång)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av strejf:

Plattor och bärbara med ARM-processor kommer vara förinstallerade från fabrik med Windows RT. Det är helt enkelt precis som en iPad. Du kan inte lägga in något annat OS på en iPad heller vad jag vet.

Om inte Apple gör det är förståeligt. Men om Microsoft som erhåller ca 90% av marknaden ska börja med det också så kommer valfriheten att försvinna.

Skrivet av eXale:

Ett av syfterna med att inte inkludera Media Center var att slippa licens kostnaden för diverse Dolby teknik - som idag inkluderas i varje windows installation.

De bör kunna sänka licens kostnaderna i och med detta, men hur mycket, eller om de faktiskt gör det, det är en svårare fråga.

Bör noteras att detta innebär att Windows Media Player inte kan spela up DVD skivor. Annat program måste användas för detta.

Okej ja det låter ändå bra. Får se om de kommer sänka priserna då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

"Update: Argh, looks like Microsoft really wants to mess with us in the Consumer Preview. This method won't work anymore. Shame." Skrivet av Video Skaparen.

Det sög ju... inge win 8 för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Om inte Apple gör det är förståeligt. Men om Microsoft som erhåller ca 90% av marknaden ska börja med det också så kommer valfriheten att försvinna.

Vänta nu. Om Apple gör det så är det okej, men inte Microsoft? Det var något av det dummaste jag hört.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vänta nu. Om Apple gör det så är det okej, men inte Microsoft? Det var något av det dummaste jag hört.

Läs hela inlägget denna gången. Microsoft har 90% andelar alltså påverkar det enormt många konsumenter. Är du med på vad jag menar? Microsoft är ett monopol företag som givetvis vill stänga ute andra alternativ.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Läs hela inlägget denna gången. Microsoft har 90% andelar alltså påverkar det enormt många konsumenter. Är du med på vad jag menar? Microsoft är ett monopol företag som givetvis vill stänga ute andra alternativ.

Påverkar inte Apple enormt många konsumenter menar du? Löjligt.

Microsoft har verkligen inte monopol på tablets.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kunde inte hålla med mer. Kör just nu Arch+Fluxbox som hade skrämt vilken vanlig svensson som helst som någon gång suttit vid en windowsmaskin. Det jag tycker är intressant är att jag går från mycket grafiskt till mindre och mindre medans produktiviteten ökar linjärt (ev mer). Allt detta grafiska fyller egentligen ingen funktion förutom till det visuella, på bekostnad av effektivitet som sagt.

Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till en windows-maskin när man sitter med mycket utveckling, det är så totalt icke-produktivt.

Jag kör också Arch Linux men med Xfce. Körde openbox innan men blev lite bekväm av mig och lade in xfce istället. Ibland är det skönt med ett GUI att skicka runt i även om jag också allt mer och mer använder kommandoradsverkyg. Är sjäv mera en video-nörd så jag behöver kunna se det jag skapar men konverteringar mellan olika format och så är smidigast via snabba textkommandon. Jag till och med redigerar i textfiler via avisynth på WINE (detta underbara verktyg finns inte native på Linux ännu tyvärr, men det funkar ju bra med WINE).

Skrivet av Dimman:

Din kommentar blir ungefär lika logisk som att påstå att en snickare skulle vara lika effektiv utan riktiga verktyg.

Nu kan man ju påstå då att Linuxkärnan och Windowskärnan inte avgör vad man har för userspace-tools (vilket är en sanning med modifikation gällande Windows), men mitt dagliga arbete som mjukvaruutvecklare för embedded devices är betydligt mer produktivt på en linuxmaskin än på en windowsmaskin.

Jag navigerar i flera workspaces, flyttar fönster med tangentbordet, har urxvt som tillåter mig att göra så gott som allt i terminalen, ger mig access till allt jag behöver i terminalen osv osv.

Försök göra datahantering i Windows lika enkelt som i Linux:

Kasst exempel:
cat file | grep something | sed -e 's/^Windows/Linux/g' > result

Ja fast det är nog också så att man upptäcker de kraftfulla kommandoradsverktygen lättare när man använder Linux eftersom det blir naturligare att jobba i terminalen. Sedan när man kollar lite så verkar många motsvarande kommandoradsverktyg finnas för Windows också. Men håller med om att det är lättare att få en specialanpassad miljö på Linux.

Har själv börjat labba lite med embedded-verktyg på fritiden. Har lyckats programmera en ATMega 1284P AVR-processor att blinka lite lysdioder... Först hittade jag en guide för eclipse men blev frustrerad över hur omständigt allting var (kändes som Windows-tänk) men så småningom så kom jag på att allting var lättare med en simpel texteditor, avr-gcc och en makefil i terminalen. I och för sig "fuskade" jag med geany som texteditor.

Hur som helst det jag gillar är att kunna anpassa verktygslådan till mina egna behov. Vill jag ha en effektiv utvecklingsmiljö för att programmera i då anpassar jag miljön efter det. Vill jag arbeta grafiskt gör jag det. Sedan så spelar det inte så stor roll vad operativsystemet heter men känner jag mig begränsad byter jag till något annat som funkar bättre. Det går att få bra anpassade verktyg även på en Windowsmaskin om man föredrar detta men själva verkstaden man jobbar i är mer anpassningsbar på Linuxmaskinen.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Påverkar inte Apple enormt många konsumenter menar du? Löjligt.

Microsoft har verkligen inte monopol på tablets.

Givetvis gör dom det i stor grad. Men varför inte lämna det öppet bara så man kan lägga in en dualboot om man skulle vilja det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så här snabbt startar min dator med Windows 8:
http://www.youtube.com/watch?v=S3YJhcnL_SY&feature=youtu.be

Sött, men att spara 3 sekunder rättfärdigar inte i en investering i ett ointuitivt och fundamentalt dåligt OS.

Så länge de inte ger oss möjligheten att skala ner w8 helt och hållet till Xp-ish-looken i w7 finns det ingen anledning för mig att uppgradera. Kanske positivt att det sker dock - Microsoft kan behöva sig en hemläxa om hur man inte gör ett OS.

Rörande din tråd så anser jag att omröstningsresultaten (före och efter du ändrade omröstningen för att nollställa den ) talar för sig självt rörande folks attityd om w8.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Janav:

Sött, men att spara 3 sekunder rättfärdigar inte i en investering

Vilken himla tur då att jag aldrig har påstått detta. Fan va jag hade fått skämmas.

Vad tycker du om min lista med förbättringar i Windows 8 då?
http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-varfor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja är ju bra att antal olika versioner krymper, perfekt..

Dock om windows 8 blir som CP, kan det bara kunna installeras över min döda kropp, windows 8 borde förklaras som katastrofområde
Hursom jag har redan glömt bort detta med Windows 8, kommer aldrig in i nån av mina datorer

Skyll dig själv.

Permalänk
Skrivet av Chourou:

"Update: Argh, looks like Microsoft really wants to mess with us in the Consumer Preview. This method won't work anymore. Shame." Skrivet av Video Skaparen.

"Hello there Jaxbot, fiinix here
HKEY_CURRENT_USER\Software\Mic¤rosoft\Windows\CurrentVersion\¤Explorer
- RPEnabled => (0)"