Permalänk
Medlem

Frågor om "Pinsvoltmodden"

Jo jag tänkte utfärda detta på mitt Gigabyte 440BX Socket 370 moderkort för att få upp min Celeron 633 i 100bus med lite tur.

Jo har några frågor:

1.
Det finns en guide på Overclocker.com Länk där det finns en tabell och jag har en fråga om den. "Possible VID pin configurations" heter tabellen. Min prolle är en cC0 och jag vill få upp volten till 2volt men förstår mig inte på tabellen, kan någon förklara för mig vilka som ska vara connectade?

2.
Vad hittar jag något bra att att sätta mellan pinshålen? någon kopparlina av något slag, lagom tjock/smal då.

Tacksam över svar.

(Säkert lite roliga forumleringar för jag är megatrött)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

1. Det behöver göra är att ansluta VID1 & VID2 till VSS, för att få 2,0V. I standard 1,70V är endast VID3 ansluten (nolla i tabellen) till VSS. För att få 2,0V ska VID1, VID2 & VID3 vara ansluten till VSS.

2. När jeg "lekte" med "pin-tricket" så använde jagmig av en smal aluminiumtråd som jag tror att jag fick genom att slakta en 4-pinnars y-kabel som man ansluter diskar, cd-rom etc med. Denna börjde jag till och tröck ner i rätt hål i socketen. Tänk på att pinlayputen på bilden (som för övrigt är hämtad från Intels datablad, precis som tabellen), visar processorn, underifrån så ska du dra kablar i socketen så blir det spegelvänt. Detta är väl kanske inte det ultimata sättet men det funkade iaf för mig.

Läs även överklocknings-FAQn som finns i detta fourm, där jag skrivit lite om just pin-tricket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lyckades! Nu rullar min Celeron 633@950 på 2 stabila volt *stolt*

Edit, skrev Duron ist för Celeron

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Ok ! kul att det funkar .Får du upp den något mer då???

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är 112FSB och det gillar den inte.

Den blev lite instabil på 2.00 volt men testar med 2.05 nu, burnar "lite" och ska försöka se om den är stabilare nu

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.