Temperatur på min CPU - får olika värden i olika program

Permalänk

Temperatur på min CPU - får olika värden i olika program

Jag har överklockat min CPU från 2,6 ghz till 3,2ghz, samt köpt en Noctua kylare till den.
Tänkte kolla temperaturen på min CPU under belastning och idle, första programmet jag använde var
speedfan, det visade OTROLIGT höga värden på min CPU, upp emot 80 grader när jag spelade spel
detta tyckte jag var konstigt eftersom jag precis böt kylare till en rejäl, samt att alla mina chassi fläktar står på max vilket
ger ett bra luftflöde igenom det (antec twelvehundred). Så jag installerade ett till program, och det programmet visade lägre värden.
men vilket ska man tro på och vad är rätt? se bilden nedan.
som man ser så visar dem samma värden på grafikkortet iaf men CPU värdena skiljer sig väldigt mycket
denna bild togs efter jag nästan precis stängt ner BF3 så det är varken idle eller full drift , men ni förstår vad jag menar.
när jag lirar bf3 så går den ena upp emot 80 medans andra går till 50-60 MAX

tack på förhand

http://imageshack.us/f/341/wtfro.jpg/

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Medlem

Speedfan ska man inte använda att kolla temperaturer med, om du inte nu kör det för att styra fläktar med, så ta bara bort det från datorn
förutom det mer bättre programmet du körde så kan ide vara också med coretemp och realtemp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300