Tips på förstärkare till Dali Lektor

Permalänk
Medlem

Tips på förstärkare till Dali Lektor

Har bestämt mig för att satsa på ett par dali lektor 6 frontar med tillhörande center. Nu återstår valet av förstärkare och hade gärna mottagit tips och idéer på någon som passar. De enda de har på hifi-klubben i min prisklass (max 5000kr) är en NAD för 5k och en denon för 4k. Hade bara möjligheten att lyssna på Denonen då NADen pajjade.

Några bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Marantz pm6004

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Marantz pm6004

Ok, tack för tipset. Någon särskild motivering:-)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Marantz 6004 är en stereo förstärkare och det är väl inte det du är ute efter? Läste att du ska köpa en Center, och då vill du ha en surround-förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

Marantz 6004 är en stereo förstärkare och det är väl inte det du är ute efter? Läste att du ska köpa en Center, och då vill du ha en surround-förstärkare.

Helt korrekt. Kanske borde skrivit ut det tydligare. Det är alltså en hemmabioreciever jag är ute efter. Tacksam för fler tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Red: de har för övrigt en pioneer lx70 nedsatt till 5000 på the rock i lund. Nån som vet nåt om den?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

onkyo 609 är en väldigt prisvärd surroundstereo som lovordas på många ställen. Jag är helnöjd med den och driver ett par Dali AXS 8000.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Dem gångerna jag har hört DALI har det varit ihop med NAD. Tror säkert högtalarna passar till det mesta eftersom DALI har som filosofi att högtalarna skall kunna användas med dem flesta förstärkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Dem gångerna jag har hört DALI har det varit ihop med NAD. Tror säkert högtalarna passar till det mesta eftersom DALI har som filosofi att högtalarna skall kunna användas med dem flesta förstärkarna.

Det stämmer att jag lyssnat på dem tillsammans med en NAD, men den var över min prisklass. NAD T748 är väl den ända i min prisklass och den var såklart pajj när jag skulle provlyssna. På HIFI-klubben så står det väl mellan den NADen och Dennon avr1912. Andra som jag hört gott om är Onkyo nr609, men kanske även någon Pioneer eller yamaha kan vara intressanta. Tyvärr är det ju bara NAD och Denon jag kommer ha möjlighet att provlyssna på, därför jag tänkte se om några hade några insikter om andra alternativ.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Jag hade i alla fall satsat på en receiver med preout för slutsteg på alla kanaler. Jag hade gått upp något steg i förstärkare, alternativt kollat efter beg. Du kommer få mer välljud då i alla fall.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

På den tiden jag hade Dali så gillade jag matchningen med Marantz. Du kan hitta begagnade receivrar till kanonpriser - men det gäller ju att de uppfyller dina krav.

Vad har du för krav på receivern?
Antal hdmi in/utgångar
USB
Nätverk
Etc.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

På den tiden jag hade Dali så gillade jag matchningen med Marantz. Du kan hitta begagnade receivrar till kanonpriser - men det gäller ju att de uppfyller dina krav.

Vad har du för krav på receivern?
Antal hdmi in/utgångar
USB
Nätverk
Etc.

Har väldigt få krav mer än 4 hdmi. Kommer ha annan mediaspelare inkopplad till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa nytt hade det blivit något på hifiklubben, Denon, Nad eller cambridge.

Däremot kan man få väldigt mycket för 5000 begagnat!

Permalänk
Medlem

Behöver den vara 3D-kompatibel? Dvs ha HDMI 1.4?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Behöver den vara 3D-kompatibel? Dvs ha HDMI 1.4?

Skadar väl inte, men definitivt inget krav. Är det inga andra skillnader på 1.3 och 1.4 så behövs det inte.

de har för övrigt en pioneer lx70 nedsatt till 5000 på the rock i lund. Nån som vet nåt om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Skrivet av Papas:

Skadar väl inte, men definitivt inget krav. Är det inga andra skillnader på 1.3 och 1.4 så behövs det inte.

de har för övrigt en pioneer lx70 nedsatt till 5000 på the rock i lund. Nån som vet nåt om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Den hoppar i åttor runt de du nämnde innan, är dock lite kalla i ljudet. Dock inget fel på detaljrikedom mm. Jag hade tagit den alla dagar före onkyo 609
Är bättre på allt förutom att den "bara" har hdmi 1.3 vilket inte stödjer 3d. Inget jag stör mig på i alla fall....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=212843
Ny pris har varit mellan 12-15kkr och visst den är ett par år gammal, men fortfarande inte dålig för det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Den hoppar i åttor runt de du nämnde innan, är dock lite kalla i ljudet. Dock inget fel på detaljrikedom mm. Jag hade tagit den alla dagar före onkyo 609
Är bättre på allt förutom att den "bara" har hdmi 1.3 vilket inte stödjer 3d. Inget jag stör mig på i alla fall....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=212843
Ny pris har varit mellan 12-15kkr och visst den är ett par år gammal, men fortfarande inte dålig för det.

Kan väl säga att det jag är mest rädd för är att jag kommer få ett helt annat ljud ur högtalarna än det mjuka omslutande ljudet som jag fastnat för. Kan en förstärkare helt ändra ljudet man får ut ur högtalarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Kan väl säga att det jag är mest rädd för är att jag kommer få ett helt annat ljud ur högtalarna än det mjuka omslutande ljudet som jag fastnat för. Kan en förstärkare helt ändra ljudet man får ut ur högtalarna?

Skickades från m.sweclockers.com

generellt ändras ljudet _väldigt_ lite med byte av förstärkare, ofta är det omöjligt att höra skillnad på förstärkare i blindtester. Så du kan känna dig lugn så länge du köper en förstärkare av hyfsad kvalité som klarar att driva dina högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

generellt ändras ljudet _väldigt_ lite med byte av förstärkare, ofta är det omöjligt att höra skillnad på förstärkare i blindtester. Så du kan känna dig lugn så länge du köper en förstärkare av hyfsad kvalité som klarar att driva dina högtalare

Tack, det var skönt att höra. Nu känner jag mig lite lugnare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Jag hör skillnad på förstärkare, dels karaktären på ljudet men framförallt drivet skiljer. Det sistnämnda kan man relatera direkt till uteffekten eller förstärkartypen och det förstnämnda till förstegets karaktär.

Skulle jag vara du skulle jag låna hem och prova några alternativ, inte bara det bästa utan det är roligt oxo.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag hör skillnad på förstärkare, dels karaktären på ljudet men framförallt drivet skiljer. Det sistnämnda kan man relatera direkt till uteffekten eller förstärkartypen och det förstnämnda till förstegets karaktär.

Skulle jag vara du skulle jag låna hem och prova några alternativ, inte bara det bästa utan det är roligt oxo.

Hör du skillnad även i nivåmatchade blindtest? Om det inte är ett nivåmatchat blindtest utan bara att man provar lite på olika volymer hur som helst och alltid vet vad man lyssnar på tycker man sig alltid höra en skillnad varken det finns någon eller inte..

http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-qua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Hör du skillnad även i nivåmatchade blindtest? Om det inte är ett nivåmatchat blindtest utan bara att man provar lite på olika volymer hur som helst och alltid vet vad man lyssnar på tycker man sig alltid höra en skillnad varken det finns någon eller inte..

http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-qua...

Jag har inte gjort något så seriöst blindtest så jag vet inte. Jag har lånat hem receivers och slutsteg i konkurrerande prislägen ett antal ggr inför inköp och jämfört - och då hört mer eller mindre skillnad. Men sedan om det är placebo/inbillning eller en verklig skillnad skiter jag faktiskt i - jag köper det jag tycker låter bäst. Och andra får köpa dyra kablar, strömrenare och kabelupphängare osv om de tycker det gör under för ljudet...

Mitt enda råd är att låna hem grejerna och prova/jämföra - det enda sättet man kan med säkerhet veta hur det låter hemma hos sig!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag har inte gjort något så seriöst blindtest så jag vet inte. Jag har lånat hem receivers och slutsteg i konkurrerande prislägen ett antal ggr inför inköp och jämfört - och då hört mer eller mindre skillnad. Men sedan om det är placebo/inbillning eller en verklig skillnad skiter jag faktiskt i - jag köper det jag tycker låter bäst. Och andra får köpa dyra kablar, strömrenare och kabelupphängare osv om de tycker det gör under för ljudet...

Mitt enda råd är att låna hem grejerna och prova/jämföra - det enda sättet man kan med säkerhet veta hur det låter hemma hos sig!

Har aldrig lånat hem produkter för att testa så. Får som man hittar någon butik som går med på det. Försökt se om jag kunde hitta några begagnade men hittar inga vettiga utom den Pioneer vsx-lx70 på the rock. Så det står väl mellan den, onkyo tx-nr609, Yamaha rx-v771, pioneer vsx-1021, NAD T748 och Denon avr-1912. Vette fan hur jag ska kunna testa alla dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Nad har relativt mycket kräm för sin prisklass och lektor serien är hyfsat krävande så jag tror det hade passat riktigt bra ihop så länge du klarar dig utan alla funktioner (läs på innan vilka du har behov utav).

Ett alternativ skulle vara att köpa en receiver med pre out som du sedan kan hänga på ett slutsteg när du samlat ihop tillräckligt med pengar!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Har aldrig lånat hem produkter för att testa så. Får som man hittar någon butik som går med på det. Försökt se om jag kunde hitta några begagnade men hittar inga vettiga utom den Pioneer vsx-lx70 på the rock. Så det står väl mellan den, onkyo tx-nr609, Yamaha rx-v771, pioneer vsx-1021, NAD T748 och Denon avr-1912. Vette fan hur jag ska kunna testa alla dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej att låna hem alla samtidigt är ju inte det lättaste och då lär du behöva några dagar att leka på oxo.
Hifiklubben kan vara lite griniga att låna ut sina grejer har jag märkt (i Uppsala). Men med en deposition och löfte om att lämna tillbaks grejerna snabbt brukar det gå bra - antar att de inte vill vara utan sina demomaskiner så länge.

Annars kan man ju utnyttja öppet köp på de stora kedjorna - men då gäller det j att man kan lägga ut stålarna så länge oxo.

Du har ju dessutom Yamaha RX-A810 för precis ovanför 5k, som är i mina ögon snyggare än 771. Men frågan är om det är några verkliga skillnader mer än utseenden och några kontakter...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite