Permalänk

GPS I USA?

Ska till USA i sommar och undrar vilken gps jag ska använda mig av?
Dom jag har tittat på:

TomTom USA: Någon som har använt den här?, Kommer det att kosta massa Surf kostnader eller går den att använda gratis?

Tipsa om ni vet någon annnan bra.

Permalänk
Medlem

Se till att du kan lagra kartorna offline så drar det ingen data, och stäng av mobildata (bästa är att skaffa typ ett kontantkort i landet man ska besöka)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Se till att du kan lagra kartorna offline så drar det ingen data, och stäng av mobildata (bästa är att skaffa typ ett kontantkort i landet man ska besöka)

Har man en nokia smart lur så kan man ju använda nokia drive över GPS nätet (dvs utan 3g nät) Då ska det väl inte kosta något, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Har man en nokia smart lur så kan man ju använda nokia drive över GPS nätet (dvs utan 3g nät) Då ska det väl inte kosta något, eller?

Ja precis. Där har du ett offlineläge du kan köra på (Senaste verisionen jag körde nokia maps var den som fanns till nokia 5230 så kan ha ändrats men det bör va typ samma) Så att skaffa en billig nokia 500( kostar typ 999kr) för resan är ju inte fel, då har du ju en reservtelefon(du slipper dra batteri från din vanliga när du ska köra med navigation) så säljer du den bara när du kommer hem. Alternativt köpa en riktig GPS navigator som har nordamerika kartor men det tror jag blir lite dyrare.

Android och ios appar för navigering har jag inte någon större koll på tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jo att knäppa av det mobila bredbandet är ju viktigt oavsett lur, så slipper man obehagliga överaskningar.

Kör man en Android så är det bara att sätta sig vid närmsta öppna WiFi-spot och tanka ner Googles alla kartor inkl vilka detaljer man nu vill ha med.... kostar gratis !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

Att använda gps kostar aldrig någonting.
Sen när du imorgon gör en tråd om att du inte ska till USA längre utan du ska till Australien eller liknande så är det samma svar där.

Permalänk
Skrivet av Rock_Son:

Har man en nokia smart lur så kan man ju använda nokia drive över GPS nätet (dvs utan 3g nät) Då ska det väl inte kosta något, eller?

Precis, Nokias navigeringsprogram kostar inget. Du tankar ner alla dina kartor för hela världen hemma och sen kan du använda dem utan att koppla upp mobilen, precis som en vanlig bilnavigator. Hos en bilnavigator brukar dock kartuppdateringarna kosta pengar, i en nokiamobil är uppdateringarna helt gratis och från och grymma Navteq, varning för fartkameror, röstnavigering på svenska för gång och bil, allt finns och helt gratis.

Saknar verkligen Nokias navigering på Android och är en av de saker som gör att min nästa mobil blir en Nokia igen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Är det inte så att alla telefoner utom Nokia Lumina har A-gps och behöver det mobilnätverket för ett ens hitta din punk (inom rimlig tid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Är det inte så att alla telefoner utom Nokia Lumina har A-gps och behöver det mobilnätverket för ett ens hitta din punk (inom rimlig tid)

Gammal missuppfattning. A-gps är lika mycket "riktig" gps som alla dedikerade gps-enheter, men med den EXTRA fördelen att den kan utnyttja mobilnätet för att få ännu snabbare positionsfix.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."