PWM styrning av fyra fläktar och en vattenpump

Permalänk
Medlem

PWM styrning av fyra fläktar och en vattenpump

Hej, jag har bara en pwm fläktkontakt på mitt moderkort, Asus P6X58D-E, kan jag använda en Splitter för att styra fyra pwm fläktar och en pwm pump till vattenkylningen? (Jag förstår att alla kommer att styras på samma signal)

Eftersom det bara är signalen som används borde jag egentligen kunna koppla hur många saker som helst på CPU kontakten med pwm styrning om jag ser till att fläktarna får strömförsörjning från nätagget?

Om det inte är en bra ide att blanda fläktar och pump på samma signal, är det bättre att låta pumpen pmw styras och köra fläktarna på en kontroller? Pumpen som skall användas är en Swiftech MCP35X 12V

Permalänk
Medlem

Låter som en dålig ide även om den är genomförbar, tänker mest på i vilken hastighet kommer pumpen gå i tror min 35X går i 5600rpm som max mot en fläkt säg 1800rpm så kommer du styra allt med en kanal lär något bli fel. Bättre att köra fläktarna på en kontakt på m-b och pumpen på en annan tex cpu fan då får du även ett fel mess om den inte startar.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Att styra alla fläktar med hjälp av den adaptern är en bra ide men pumpen vill du inte styra med samma signal.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tänk på att med för många fläktar kopplade till en fläktkontakt på moderkortet så kan du bränna fläktkontakten och har du otur så kan du även skada moderkortet
Jag brukar rekommendera max 2 stycken åt gången på en kontakt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tänk på att med för många fläktar kopplade till en fläktkontakt på moderkortet så kan du bränna fläktkontakten och har du otur så kan du även skada moderkortet
Jag brukar rekommendera max 2 stycken åt gången på en kontakt

Det är inget problem, med adaptern TS länkar är det är endast kabeln för PWM styrningen som kopplas till moderkortet, strömmen kommer via en molexkontakt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är inget problem, med adaptern TS länkar är det är endast kabeln för PWM styrningen som kopplas till moderkortet, strömmen kommer via en molexkontakt

--------------
hehe, tänk, ibland är jag bra blind på de enda två ögonen jag har ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Det är inget problem, med adaptern TS länkar är det är endast kabeln för PWM styrningen som kopplas till moderkortet, strömmen kommer via en molexkontakt

Enda problemet med den lösningen är att man endast får signal tillbaka om verklig hastighet från en av de inkopplade enheterna. Utöver det så bör det fungera utmärkt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.