AMD utesluter äldre Radeon ur Catalyst 12.7

Permalänk
Inaktiv

Trist, speciellt med tanke på att drivrutinerna fortfarande funkar otroligt dåligt under Linux... Lär ju inte bli bättre nu.

Permalänk
Medlem

vilken skandal, varför skriver inte aftonbladet om detta?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Detta är väldigt bra ifall HD2,3,4000 serien får fullt stöd för Windows 8 innan dem fasas ut totalt. Så deras 3 grafiktekniker vliw4, 5 och GCN får bättre optimeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Ni har tydligen inte testat 79xx serien, drivisarna spökar som fan ibland!

Nä, så långt har jag inte kommit än, men jag har läst att folk har problem.
Men det var inte det vi menade.
Vi är medvetna om att det finns problem, bara det att vi inte har
upplevt något själva.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Noo mitt stackars HD4850 ^^ .. funtar på att köpa ett billigt radeon 7770 dock för att ersätta det med, tror jag börjar maxa mitt nätagg på 550W snart så vågar inte satsa på ett strömhungrigt grafikkort

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning för mig att uppgradera mitt 4670

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan tycka detta är bra? Det är väl miljöförstöring att tvingas skrota fullt fungerande hårdvara som inte är äldre än 4 år bara för att drivrutinerna inte uppdateras längre... Detta gör ju knappast att jag skulle köpa nytt AMD-kort eftersom jag vet att de inte kommer supporta det mer än några få år. Öppna drivrutinerna stödjer väl inte hårdvaruacceleration av HD videoformat ännu?

Fast å andra sidan fick jag också tag på bättre processor, intel pentium dual core E5200 så den kanske fixar mjukvaruavkodning av video istället? Jag får väl testa med de öppna drivrutinerna. Men datorn drar ju mer ström utan hårdvaruaccelererad videouppspelning så det är ändå miljöförstöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fattar inte hur folk kan tycka detta är bra? Det är väl miljöförstöring att tvingas skrota fullt fungerande hårdvara som inte är äldre än 4 år bara för att drivrutinerna inte uppdateras längre... Detta gör ju knappast att jag skulle köpa nytt AMD-kort eftersom jag vet att de inte kommer supporta det mer än några få år. Öppna drivrutinerna stödjer väl inte hårdvaruacceleration av HD videoformat ännu?

Fast å andra sidan fick jag också tag på bättre processor, intel pentium dual core E5200 så den kanske fixar mjukvaruavkodning av video istället? Jag får väl testa med de öppna drivrutinerna. Men datorn drar ju mer ström utan hårdvaruaccelererad videouppspelning så det är ändå miljöförstöring.

De flesta sitter med kort efter 4x serien och gillar det just för att det möjligtvis innebär ett bättre kort för dem.

Antagligen anser AMD att målgruppen som kommer påverkas negativt är så pass liten att de tjänar mer på att lägga krutet att uppdatera nya kort som stödjer dx11.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

De flesta sitter med kort efter 4x serien och gillar det just för att det möjligtvis innebär ett bättre kort för dem.

Antagligen anser AMD att målgruppen som kommer påverkas negativt är så pass liten att de tjänar mer på att lägga krutet att uppdatera nya kort som stödjer dx11.

Tyvärr är det inte så, 4000 serien är fortfarande den vanligaste (enligt steam) så detta bestlut är jag inte riktigt så försående med.

Å jag som precis tänkte investera en slant i att göra mina 4870 dugliga i några år till, men förhoppningsvis låter det värre än vad det egentligen är.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fattar inte hur folk kan tycka detta är bra? Det är väl miljöförstöring att tvingas skrota fullt fungerande hårdvara som inte är äldre än 4 år bara för att drivrutinerna inte uppdateras längre... Detta gör ju knappast att jag skulle köpa nytt AMD-kort eftersom jag vet att de inte kommer supporta det mer än några få år. Öppna drivrutinerna stödjer väl inte hårdvaruacceleration av HD videoformat ännu?

Fast å andra sidan fick jag också tag på bättre processor, intel pentium dual core E5200 så den kanske fixar mjukvaruavkodning av video istället? Jag får väl testa med de öppna drivrutinerna. Men datorn drar ju mer ström utan hårdvaruaccelererad videouppspelning så det är ändå miljöförstöring.

Vad är det för skillnad att dina drivrutiner heter 12.7 eller 11.7 med exakt samma funktion för ditt kort? Det är ju i princip så det är när nya drivrutiner släpps och de är kompatibla med äldre grafikkort. Ingen som helst skillnad förutom versionsnumret (och kanske de grafiska..).
Någon med lite för mycket tid får gärna kolla upp changelogs på gamla drivrutiner och se när 4xxx-serien senast fick en uppdatering..

Till och med AMD borde väl ha lyckats ta fram drivrutiner som fungerar tillfredsställande efter 4 års försök kan jag tycka. (Även om jag är långt ifrån övertygad när det gäller deras drivrutinsutveckling..)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fattar inte hur folk kan tycka detta är bra? Det är väl miljöförstöring att tvingas skrota fullt fungerande hårdvara som inte är äldre än 4 år bara för att drivrutinerna inte uppdateras längre... Detta gör ju knappast att jag skulle köpa nytt AMD-kort eftersom jag vet att de inte kommer supporta det mer än några få år. Öppna drivrutinerna stödjer väl inte hårdvaruacceleration av HD videoformat ännu?

Oj, oj... Var försvann logiken?

Bara för att det inte släpps ny mjukvara gör INTE hårdvaran oanvändbar.

Bra val förövrigt. Vi lever inte i dåtid och måste se framåt för att utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Noo mitt stackars HD4850 ^^ .. funtar på att köpa ett billigt radeon 7770 dock för att ersätta det med, tror jag börjar maxa mitt nätagg på 550W snart så vågar inte satsa på ett strömhungrigt grafikkort

Jag kör HD4850 på 380watts nätagg nu...funderar på att skaffa mig ett HD5850 550watt räcker och blir över till ett HD7970 eller GTX 680.

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag ändå att man kunde sparat HD4000-serien åtminstonde i Windows lite till. Att släppa äldre kort som inte klarar den idag tre år gamla DX11-standarden känns dock rätt klokt förutsatt att det kan ge förbättringar för befintliga och kommande kort i form av mindre drivrutinspaket, optimerad prestanda och annat. Trist för de som sitter på gamla kort men det kanske är dags att uppgradera sina spelkort ändå?

Skrivet av ronnylov:

Skit också, jag som precis fick tag på et HD4550 som jag tänkte sätta i min Linuxbaserade HTPC. (Fick tag på en fullt fungerande dator inklusive bildskärm som skulle slängas).

Risken är att gamla drivrutiner tappar kompabiliteten med nya uppdateringar i Xorg, Linuxkärnan o.s.v.

Skrivet av the squonk:

Som Ronnylov skriver så är problemt värst för Linuxanvändare eftersom ny kärna/ny version av Linux-disten brukar kräva en ny Catalyst-version. HD4*** och äldre blir mao oanvändbara på nyare Linux-distar(den fria drivrutinen kommer såklart att fungera, men den är MYCKET sämre - så dålig att man lika gärna kan köra med integrerad Intel-grafik).

Men Linux = Nvidia har det varit länge nu ...

Läs Phoronix-nyheten. De öppna drivrutinerna som AMD tillhandahåller kommer fortfarande fungera. Exakt hur de står sig mot de proprietära i dagsläget är jag osäker på men ju äldre kort desto bättre brukar det fungera. Då alla dessa kort redan har flera år på nacken så lär det vara rätt lugnt ändå.

Inget problem att köra med Radeon i Linux idag, värre för flera år sedan.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle ha ett gammalt grafikkort funkar nog 12.6 så bra det kan göra för dagens spel och de kommande.

Tycker det är ett vettigt steg av AMD. Utvecklingen går frammåt.
Tror man att man ska köra Doom 4 på sitt 2600XT så bör man nog komma ut ur sin grotta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Fattar inte hur folk kan tycka detta är bra? Det är väl miljöförstöring att tvingas skrota fullt fungerande hårdvara som inte är äldre än 4 år bara för att drivrutinerna inte uppdateras längre... Detta gör ju knappast att jag skulle köpa nytt AMD-kort eftersom jag vet att de inte kommer supporta det mer än några få år. Öppna drivrutinerna stödjer väl inte hårdvaruacceleration av HD videoformat ännu?

Fast å andra sidan fick jag också tag på bättre processor, intel pentium dual core E5200 så den kanske fixar mjukvaruavkodning av video istället? Jag får väl testa med de öppna drivrutinerna. Men datorn drar ju mer ström utan hårdvaruaccelererad videouppspelning så det är ändå miljöförstöring.

Wait what? Lugna ner dig lite nu. Korten blir inte oanvändbara bara för att de slutas släppas nya drivrutiner. Vi med gamla kort får bara klara oss utan specialoptimeringar för nyare spel. Kortet i sig fungerar precis som nu med nuvarande drivrutiner. Inga kort behövs alltså skrotas. Morsan kör med min gamla laptop som har ett X700 och den har inte fått nya drivrutiner på många år men kortet fungerar fortfarande.

Sen är det inte alls säkert att det är en dålig idé att skrota gamla kort istället för att köra vidare. Du måste tänka på prestanda per watt också. Nu tror jag inte någon har gjort en LCA på just grafikkort men en bra tumregel är att aktiva produkter, alltså produkter som kräver energi i sin användning, förbrukar mer resurser i användningsfasen än i tillverkningsfasen. Ta en bil till exempel. Den förbrukar i storleksordningen 70-90 % av energin under sin livstid som är beräknad till 8-12 år. Om man byter ut den mot en nyare bil med lägre energiförbrukning går det alltså att räkna hem rätt fort. Speciellt om man räknar med återvinning av resurser i gamla bilar så de som tuffar runt i en gammal 240 och tror att de är miljövänliga som inte köper nytt lurar sig själva. Exakt hur det ligger till med grafikkort vet jag inte för jag tror som sagt inte att någon har räknat på det men du ska inte utgå från att det är dåligt att göra sig av med gamla saker för att köpa nytt av ren princip.

Titta till exempel på 4870 och 7750 som presterar ungefär likvärdigt vad jag kan se. Fast ett 7750 drar 100 W mindre i load och 50 W mindre i idle. Om du har datorn på nästan hela tiden så handlar det alltså om hundratals kWh el om året du kan spara på att byta till ett nyare kort med bibehållen prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Personligen tycker jag ändå att man kunde sparat HD4000-serien åtminstonde i Windows lite till. Att släppa äldre kort som inte klarar den idag tre år gamla DX11-standarden känns dock rätt klokt förutsatt att det kan ge förbättringar för befintliga och kommande kort i form av mindre drivrutinspaket, optimerad prestanda och annat. Trist för de som sitter på gamla kort men det kanske är dags att uppgradera sina spelkort ändå?

Läs Phoronix-nyheten. De öppna drivrutinerna som AMD tillhandahåller kommer fortfarande fungera. Exakt hur de står sig mot de proprietära i dagsläget är jag osäker på men ju äldre kort desto bättre brukar det fungera. Då alla dessa kort redan har flera år på nacken så lär det vara rätt lugnt ändå.

Inget problem att köra med Radeon i Linux idag, värre för flera år sedan.

Vad jag vet finns inte hårdvaruacceleration av HD video i de öppna drivrutinerna och det var just detta jag ville komma åt. Däremot lär de öppna drivarna ha bättre 2D-kvalitet än de proprietära. Så om man bara vill ha 2D-grafik så duger det med de öppna drivarna i Linux.

Enligt phoronix:

Citat:

Beyond the OpenGL compliance and performance, there's also not any UVD-enabled video accelerated playback, the OpenCL support still hasn't fully come to fruition, power management support is struggling, and there's a host of other missing functionality. Among the other missing bits include no CrossFire support, no OverDrive capabilities, the various anti-aliasing modes supported by Catalyst, a decent graphical user-interface control panel, Catalyst AI, other AMD/ATI-specific vendor features, and much more. Heck, the open-source Radeon driver does not even have the same level of information reporting about the graphics card's attributes. The open-source Radeon driver also does not even enable PCI Express 2.0 support by default at this time!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Wait what? Lugna ner dig lite nu. Korten blir inte oanvändbara bara för att de slutas släppas nya drivrutiner. Vi med gamla kort får bara klara oss utan specialoptimeringar för nyare spel. Kortet i sig fungerar precis som nu med nuvarande drivrutiner. Inga kort behövs alltså skrotas. Morsan kör med min gamla laptop som har ett X700 och den har inte fått nya drivrutiner på många år men kortet fungerar fortfarande.

Sen är det inte alls säkert att det är en dålig idé att skrota gamla kort istället för att köra vidare. Du måste tänka på prestanda per watt också. Nu tror jag inte någon har gjort en LCA på just grafikkort men en bra tumregel är att aktiva produkter, alltså produkter som kräver energi i sin användning, förbrukar mer resurser i användningsfasen än i tillverkningsfasen. Ta en bil till exempel. Den förbrukar i storleksordningen 70-90 % av energin under sin livstid som är beräknad till 8-12 år. Om man byter ut den mot en nyare bil med lägre energiförbrukning går det alltså att räkna hem rätt fort. Speciellt om man räknar med återvinning av resurser i gamla bilar så de som tuffar runt i en gammal 240 och tror att de är miljövänliga som inte köper nytt lurar sig själva. Exakt hur det ligger till med grafikkort vet jag inte för jag tror som sagt inte att någon har räknat på det men du ska inte utgå från att det är dåligt att göra sig av med gamla saker för att köpa nytt av ren princip.

Titta till exempel på 4870 och 7750 som presterar ungefär likvärdigt vad jag kan se. Fast ett 7750 drar 100 W mindre i load och 50 W mindre i idle. Om du har datorn på nästan hela tiden så handlar det alltså om hundratals kWh el om året du kan spara på att byta till ett nyare kort med bibehållen prestanda.

Kör din morsa Linux? Funkar de gamla catalyst-drivarna även när det kommer en ny version av xorg eller en ny Linuxkärna? HD 4550 som jag har drar ca 12 Watt vid uppspelning av bluray och ca 8 W i idle om man kör med drivrutin som har strömsparfunktioner. Tjänar man så mycket på uppgradering där?
http://www.behardware.com/art/imprimer/781/

Alltså tanken var att kortet skulle sitta i HTPCn och det verkade strömsnålt och bra för ändamålet och catalyst ska funka bra med xvba. Men nu kör jag Arch Linux som ständigt uppdateras så det kommer inte funka i längden. Möjligen om jag lägger in debian stable och håller kvar vid det. När jag kollar nvidiakort för htpc-bruk (som troligen kommer ge mig färre problem) så drar de inte heller särskilt mycket mindre ström. För övrigt är jag totalt ointresserad av spel, vill bara ha det strömsnålt med bra hårdvaruacceleration av video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Jag kör HD4850 på 380watts nätagg nu...funderar på att skaffa mig ett HD5850 550watt räcker och blir över till ett HD7970 eller GTX 680.

Hmm, säker? Kolla in mina specs efter och säg vad du tror =/

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Kör din morsa Linux? Funkar de gamla catalyst-drivarna även när det kommer en ny version av xorg eller en ny Linuxkärna? HD 4550 som jag har drar ca 12 Watt vid uppspelning av bluray och ca 8 W i idle om man kör med drivrutin som har strömsparfunktioner. Tjänar man så mycket på uppgradering där?
http://www.behardware.com/art/imprimer/781/

Alltså tanken var att kortet skulle sitta i HTPCn och det verkade strömsnålt och bra för ändamålet och catalyst ska funka bra med xvba. Men nu kör jag Arch Linux som ständigt uppdateras så det kommer inte funka i längden. Möjligen om jag lägger in debian stable och håller kvar vid det. När jag kollar nvidiakort för htpc-bruk (som troligen kommer ge mig färre problem) så drar de inte heller särskilt mycket mindre ström. För övrigt är jag totalt ointresserad av spel, vill bara ha det strömsnålt med bra hårdvaruacceleration av video.

Så varför i hela världen köpte du då AMD om du ska köra i Linux? Du är en liten del av en minoritet på operatisystemsmarknaden. Det går tyvärr inte att förvänta sig att all hårdvara ska fungera till alla OS alltid för det vore på tok för dyrt att utveckla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag sitter på ett Radeon 4-serie och tycker att detta är bra. Kan inte begära att de ska sitta och fila på drivrutiner till så pass gamla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan tillägga att jag sitter på ett Radeon 4-serie och tycker att detta är bra. Kan inte begära att de ska sitta och fila på drivrutiner till så pass gamla kort.

Nvidia kan, bara att välja Nvidia då eftersom dom är bättre i dessa fall

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skit också, jag som precis fick tag på et HD4550 som jag tänkte sätta i min Linuxbaserade HTPC. (Fick tag på en fullt fungerande dator inklusive bildskärm som skulle slängas).

Risken är att gamla drivrutiner tappar kompabiliteten med nya uppdateringar i Xorg, Linuxkärnan o.s.v.

Finns fria drivrutiner till både Nvidia och AMD.
Fria drivisar till AMD hittar du här (antar att du kör debian eller .deb-kompatibel distro): http://packages.debian.org/squeeze/xserver-xorg-video-radeon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Som sagt så innebär det mest att man inte får några prestandaoptimeringar för CF med dessa kort i spel som släpps efter sommaren, och jag frågar mig hur stor förlust det egentligen är. Det är ju då trots allt 4 år gamla kort, det är en långt tid i denna branschen. Det är ju nästan som att de skulle stödja 9800 Pro på Radeon 4800 tiden.

Du menar att 9800 Pro inte längre stöds?

Attans, det är det senaste diskreta gfx-kort jag köpt innan jag lade ner PC-spelandet och det blev laptops för hela slanten. Har faktiskt datorn kvar (även om den står oanvänd i källaren) och den fungerade sist jag testade, CPUn är från innan multicore eran: AMD Athlon64.

Nästan så man blir lite sugen på att starta upp den och köra lite Unreal Tournament och UT2004

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanon.
Nu kanske dom kan fokusera lite hårdare på nyare hårdvara och få ihop väl fungerande drivers till tex 7000serien.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Wait what? Lugna ner dig lite nu. Korten blir inte oanvändbara bara för att de slutas släppas nya drivrutiner. Vi med gamla kort får bara klara oss utan specialoptimeringar för nyare spel. Kortet i sig fungerar precis som nu med nuvarande drivrutiner. Inga kort behövs alltså skrotas. Morsan kör med min gamla laptop som har ett X700 och den har inte fått nya drivrutiner på många år men kortet fungerar fortfarande.

Specialoptimeringar som fungerande crossfire menar du? Det är ju en armé av AMD-talibaner som tjatat om att multi-GPU är framtiden och vem som har snabbast singel-kort spelar ingen roll...

Skrivet av Zotamedu:

Sen är det inte alls säkert att det är en dålig idé att skrota gamla kort istället för att köra vidare. Du måste tänka på prestanda per watt också. Nu tror jag inte någon har gjort en LCA på just grafikkort men en bra tumregel är att aktiva produkter, alltså produkter som kräver energi i sin användning, förbrukar mer resurser i användningsfasen än i tillverkningsfasen.

Vad har du för bevis för påståendet?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Roligt.. Har ett 4870x2 som presterar som ett 6950 sålänge CF fungerar.
Kan inte det ge anledning att fortsätta uppdatera? pwettypwease?
Inte? *okayface*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar att 9800 Pro inte längre stöds?

Attans, det är det senaste diskreta gfx-kort jag köpt innan jag lade ner PC-spelandet och det blev laptops för hela slanten. Har faktiskt datorn kvar (även om den står oanvänd i källaren) och den fungerade sist jag testade, CPUn är från innan multicore eran: AMD Athlon64.

Nästan så man blir lite sugen på att starta upp den och köra lite Unreal Tournament och UT2004

Bra kort till en retrodator. Tyvärr segade min GPU-fläkt ihop utan att säga något så mitt 9700 dog och drog med sig mitt Abit NF7-S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar att 9800 Pro inte längre stöds?

Attans, det är det senaste diskreta gfx-kort jag köpt innan jag lade ner PC-spelandet och det blev laptops för hela slanten. Har faktiskt datorn kvar (även om den står oanvänd i källaren) och den fungerade sist jag testade, CPUn är från innan multicore eran: AMD Athlon64.

Nästan så man blir lite sugen på att starta upp den och köra lite Unreal Tournament och UT2004

"Bitch please"... Min gamla dator med 9800Pro har inte ens 64bitarsprocessor En XP1800+ om jag inte minns fel..
Den står och brummar så fint hos föräldrarna. Och gud vad den lyser fint med alla sketna ledfläktar och dumheter man sysslade med på den tiden haha.

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Känns som att jag är den enda i världen som inte haft några problem någonsin med AMDs drivrutiner.

Bara haft "problem" med BETA Drivare från AMD. Som sagt det är beta så jag förväntar mig inte allt för mycket.
Har släktingar och kompisar som har Nvidiakort och såklart någon har problem med sina Nvidiakort (bland annat GTX 570)

Det jag ser oftast är väll att folk försöker installera ny drivrutiner utan att ha slagit av OC'n i t.ex MSI AB innan (Vilket orsakar BSOD vid högre klocks än vad AMD "tillåter")

Sitter inte och påstår att AMD är felfria men företaget har blivit "förorenat" från gamla tider vilket folk inte kan skäppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar att 9800 Pro inte längre stöds?

Attans, det är det senaste diskreta gfx-kort jag köpt innan jag lade ner PC-spelandet och det blev laptops för hela slanten. Har faktiskt datorn kvar (även om den står oanvänd i källaren) och den fungerade sist jag testade, CPUn är från innan multicore eran: AMD Athlon64.

Nästan så man blir lite sugen på att starta upp den och köra lite Unreal Tournament och UT2004

Det är m.a.o. hög tid för dig att ta dig ur laptopträsket. Jag står beredd här, på "andra sidan", med att varmt välkomna dig tillbaka!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.