ESXi göra en default image för snabb installation av 2008R2

Permalänk
Medlem

ESXi göra en default image för snabb installation av 2008R2

Tjaba,

Lajjar runt lite med ESXi och har dragit igång en virtuell 2008R2 maskin. Denna skulle jag vilja "spara ner" som en typ default/ghost image, för att sedan bara kunna slänga upp en ny likadan maskin när jag installerat massa crap på den första.

Går detta att göra direkt i vSphere eller måste jag köra nån form av ghost-programvara?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Har för mig man gör detta i vCenter

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Tjaba,

Lajjar runt lite med ESXi och har dragit igång en virtuell 2008R2 maskin. Denna skulle jag vilja "spara ner" som en typ default/ghost image, för att sedan bara kunna slänga upp en ny likadan maskin när jag installerat massa crap på den första.

Går detta att göra direkt i vSphere eller måste jag köra nån form av ghost-programvara?

För att göra en "template" tror jag du måste ha en licensierad version (går säkert bra att göra under trial-perioden också). Om det räcker med "foundation" eller inte låter jag vara osagt.

Ett alternativ är att när du installerat upp den göra en sysprep. Stänga ner VM:en och kopiera den till någon annan katalog. När du sedan vill börja om på nytt så kopierar du den, lägger till den i inventoryt och kickar igång den.

Det bör se ungefär likadant ut i ESXi 5:

http://www.fixtheexchange.com/budget-laboratory-part-5-creating-os-template-vm-esxi-41

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Man måste ha en vcenter licens/server för det. Men jag gör så här vilket är ungefär som guiden "Micke O" länkade. Installera maskinen, uppdatera operativsystemet, installera gästtillägg och köra sysprep->shutdown. Sedan typ "arkiv ->export" till din dator. Sedan kör man deploy from template. Då har man en ny unik maskin, utan konflikter med mac-adresser och sid-nummer.