Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn sönder?

Vet inte vad som hänt... Kopplade in en exter cd och plöttsligt stängdes allt av, det luktade bränt (från dvdn). Datorn och skärmen startade inte... Panik.

Bytte eldosa, dvs där jag kopplar in dator och skärm. Skärm o.k, datorn startar, fläktar går, den låter som vanligt osv... MEN ingen bild.....

Kopplar in förstgrafikkortets utgång, inhen bild, sedan moderkortets, ingen bild.

Vad kan vara fel? Finns det något jag kan göra/felsöka?

Tacksam för hjälp, har panik... Relativ ny dator....

Permalänk

Låter som väldigt mycket som kan vara fel. Steg ett är väl att kolla om något direkt ser trasigt/bränt ut. Om inte, testa byta nätagg.

Permalänk
Medlem

Kortslutit moderkortet ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Nätag verkar fungera, fläkten snurrar och datorn har ström....

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om moderkortet är kortslutet?

Permalänk

Skulle pröva skärmen i en annan dator först innan jag gav mig på själva hårdvaran.

Om inte det är felet skulle jag göra en common reset. (Hur man gör hittar du i moderkortsmanualen)

För övrigt så är det bra för oss att veta vad för komponenter du har!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, jag har en asrock z68m-itx moderkort, i5 cpu, be quiet nätagg, Evga 680 gpu, Ddr3 8gb x2, räcker det så? Benqu 24" skärm...

Permalänk
Medlem

Kopplade in min ipad och skärmen fungerar till den iaf...

Permalänk
Medlem

Snälla någon?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Folk kanske har annat att göra! 22 minuter mellan näst sista och sista inlägget. Testa att byta nätagg och testa med bara ett minne åt gången.

Permalänk
Medlem

Sorry, du har rätt, sån panik bara, ber om ursäkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebilbo:

Sorry, du har rätt, sån panik bara, ber om ursäkt!

----------------
Du vände inte usbkontakten på den externa dvd´n åt fel håll när du satte in den?
För isf kan du ha bränt moderkortet i värsta fall

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Tog du ut ditt GFX kort innan du prövade att koppla skärmen till moderkortet?

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

Först ett stort TACK för alla svar! Sedan, det verkar som moderkortet rykt... Den var koppad till usb... (dvdn alltså).

Den stora frågan ör nu: hur vet jag om grafikkortet klarat sig? Har ingen annan dator eller dator i nörheten att pröva på....

Permalänk
Skrivet av Swebilbo:

Först ett stort TACK för alla svar! Sedan, det verkar som moderkortet rykt... Den var koppad till usb... (dvdn alltså).

Den stora frågan ör nu: hur vet jag om grafikkortet klarat sig? Har ingen annan dator eller dator i nörheten att pröva på....

Då blir det en överraskning när du köpt ett nytt fint moderkort