Blåskärm - Hårddisk hittas plötsligt inte

Permalänk
Medlem

Blåskärm - Hårddisk hittas plötsligt inte

När jag ska starta min dator får jag upp: "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE" (eller liknande, blippar bara förbi men googlade och hittade en lösning på liknande problem http://support.microsoft.com/kb/307545/sv)
Jag hoppades att det skulle gå att göra som i länken ovan, att plocka fram sin gamla win XP skiva och köra en reparation eftersom att felsäkert läge etc. inte fungerar. Men då kommer det upp att datorn inte kan hitta någon hårddisk att installera på. Likadant i BIOS, där finns inte heller någon hårddisk i listan..

Vad kan jag göra? Är hårddisken körd eller finns det några sätt att felsöka på?
Datorn är en HP Compaq 6510B.

Jag är tacksam för all hjälp, även om jag bara får igång den tillfälligt för att kunna kopiera ett par filer jag inte har i dropbox!

Bästa hälsningar
Jason

Permalänk
Medlem

Kolla om hårddisken går att hittas i en annan dators BIOS om det är en tillgänglighet!

Testa byt SATA portar.

Permalänk
Medlem

Det kanske ärr det gamla SATA-problemet - att du behöver en drivrutin. Kolla på moderkortstillverkarens webbplats.

Permalänk
Hjälpsam

Om den inte finns i BIOS listan så är det bara att plocka ut hårddisken och testa den i en annan dator.

Funkar den i annan dator kan din Compaw vara kass, om disken inte hittas i annan dator. Skaffa en ny hårddisk

Detta så klar om det inte finns garanti kvar på datorn, då bör du kontakta din återförsäljare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI