Guild Wars 2, vilket profession kommer du välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkies:

Önskar det fanns en Ritualist som i GW1, men får väl bli Warrior då..

De måste ju spara lite stuff till expansionerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xiod:

Jag har heller aldrig sagt att man aldrig har en chans, jag har bara sagt vilka professions som är bäst för olika situationer, man kan ju vara "favored" utan att nödvändigtvis vinna. När jag säger bäst menar jag inte oövervinnerlig.

Nu vill jag klargöra vad jag försöker säga:
1) Alla professions spelar inte alla roller lika bra. Återigen vill jag highlighta att en warrior absolut INTE kan vara lika bra på long range dps som en caster/ranger då detta beskriver en OP allaround commando eftersom en warrior har tillgång till mycket högre armor och health. Om du kan argumentera emot detta så ger jag mig.
2) Alla professions har en egen spelstil och har alltså en nisch som dom är lite bättre på än de andra professions.

Jag har beskrivit olika vanligt förkommande scenarior och sedan skrivit vilken profession som har en fördel.

Sen tycker jag det är inkorrekt av dig att hela tiden säga att alla professions ska ha lika hög dps i slutändan. Detta är ju ren nonsens eftersom warriors har högst health och armor. Om alla hade lika dps skulle warriorn alltid vinna oavsett situation.

Det verkar som att vi inte ens snackar om samma sak. så jag tycker att vi släpper det här. Jag har bara försökt att reda ut för folk om vilken profession som är bäst baserat på hur dom vill spela baserat på nischerna.

Jag tycker att det är din användning av ordet "roller" som krånglar till det. I Guild Wars 2 när man säger roll syftar man på Damage/Support/Control (baserat på hur utvecklarna pratar och hur det används på stora forum som gw2g). Som du lägger fram det i punkt 1 så nej det kan dem så klart inte vara, men pratar man rollerna Damage/Support/Control gäller det jag sagt. Problemet med att diskutera DPS är att dodge-funktionen är så central att hela DPS begreppet egentligen blir irrelevant, man kommer inte stå toe-to-toe och banka på varandra tills någon dör.

Permalänk

Jag fastnade direkt vid Mesmer och Warrior. Försöker just nu få tillbaka mitt GW1 account med alla expansioner till. Har tyvärr blivit hackat.

Visa signatur

__________________
| Corsair Carbide 400R | i5 3570k@3,4GHz |Intel Stockkylare|
| ASRock Z77 Pro4 | MSI Radeon HD7850 |
| 8Gb Corsair VENGEANCE 1600MHz |
| Seagate Barracuda 500gb | Fractal Design Tesla 650W 80+ |

Permalänk
Medlem

Kommer försöka spela alla i pvp men första karaktären tror jag blir en Ranger. Sen vet jag inte vilken/vilka jag tar och levelar i pve vid lansering.

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen ha en karaktär i varje proffession men jag kommer att börja med en human elementalist och mesmer från start som det ser ut nu

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag ska skapa en Human Elementalist, som jag hade som main i GW

Annar skulle jag nog vilja ha en Charr Guardian med en fet hammare.

Men Ranger lockar som fan när man kan ha fler djur och att man slipper lvl:a dem om man tar en ny (så förstog jag det iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Jag ska skapa en Human Elementalist, som jag hade som main i GW

Annar skulle jag nog vilja ha en Charr Guardian med en fet hammare.

Men Ranger lockar som fan när man kan ha fler djur och att man slipper lvl:a dem om man tar en ny (så förstog jag det iaf)

Ah valet är ruggigt svårt, måste ta o testa alla i kommande BETA !

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Lite kul dock, om ingen klass är helt olik vad folk tror är det ju ganska jämnt fördelat vilket talar för att de lyckats med hur det gjort dem för att ingen ska vara / känna sig gimp eller imba

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Ah valet är ruggigt svårt, måste ta o testa alla i kommande BETA !

Jag ska inte testa Elementalist på den kommande betan, man vill ju inte förstöra upplevelsen innam spelet kommer ut, jag kommer testa typ Norn engineer eller nåt som jag antagligen inte kommer att skapa som första karaktär.

Men när kommer den betan?, någon som vet.
Hoppas man får download link minst 3 dagar innan så man hinner få ner den innan betan med min taskiga lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Lite kul dock, om ingen klass är helt olik vad folk tror är det ju ganska jämnt fördelat vilket talar för att de lyckats med hur det gjort dem för att ingen ska vara / känna sig gimp eller imba

Javisst, även mer större polls som: GW2 Census har så ser de ruggigt jämt ut!

Skrivet av YeZirko:

Jag ska inte testa Elementalist på den kommande betan, man vill ju inte förstöra upplevelsen innam spelet kommer ut, jag kommer testa typ Norn engineer eller nåt som jag antagligen inte kommer att skapa som första karaktär.

Men när kommer den betan?, någon som vet.
Hoppas man får download link minst 3 dagar innan så man hinner få ner den innan betan med min taskiga lina.

Slutet av April är väl senaste dom sagt vad jag vet.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Blir Elementalist för min del, haft klassen som main sedan GW1 släpptes. Vet ej vilken ras jag ska ta ännu.

Visa signatur

Tidigare använt ilsken som användarnamn.

Permalänk
Medlem

1. Elementalist
2. Ranger

Sen blir det givetvis fler, men det är så jag kommer att börja

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att 90% av spelarna kommer välja kvinnliga karaktärer i spelet

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Female Charr ftw XD

Permalänk
Medlem

Thief här tror jag.... gillar att man kan försvinna när det börjar gå åt skogen

men får testa lite under kommande betan så får man väl se..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag gissar på att 90% av spelarna kommer välja kvinnliga karaktärer i spelet

Det är nånting störande över att titta på en stor hårig mansrygg i tusentals timmar samtidigt som man försöker njuta av spelet...

Hur som helst, så tror jag fortfarande jag kommer köra warrior. Jag vill vara flexibel när jag spelar - att bara ha samma vapen eller samma spells hela tiden finner jag tråkigt, det är byte mellan melee och ranged i stridens hetta som gäller. Samtidigt så finner jag mig alltid i frontlinjen (först in först att dö, det är mitt motto) så theif/ranger klasserna har en tendens att inte kunna klara mina krav, lol. Guardian hade varit trevlig... men saknar distans vapen (staven är inte särskilt imponerande). Finns inget mer jag hatar än när spelare springer runt som kackerlackor med 10% HP och så kan man inte nå dom.

Permalänk

själv så vill man ju vara en charr men även en necromancer men jag tycker fan inte det passar ihop xD
så får bli två gubbar haha
charr warrior eller gardian och asura eller sylvari necromancer

Permalänk
Medlem

När fulla spelet har släppts ska jag vara Asura Warrior som main

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Av alla klasser som jag kunde hitta på youtube så var det endast Guardian som såg/lät intressant.

Så det blir Guardian under betan, får hoppas på det bästa.

Permalänk
Inaktiv

Har efter betan till slut bestämt mig för Human Elementalist som vann med en hårsmån över Charr Engineer som överraskade positivt, strax därefter kom Norn Guardian. Kände inte alls för Thief och Ranger, Warrior passade inte min spelstil, NEcromancer och Mesmer kommer bli härliga casual-alts

Permalänk
Medlem

Jag körde betan litegrann i helgen och är nöjd med Engineer. Det blir min klass att starta med, precis som jag hade tänkt. Rifle var betydligt bättre än dual-wield pistol, men det är förstås massor som kommer ändras innan spelet släpps.

Permalänk
Medlem

Hann bara testa Elementalist och Guardian.
Elementalist hade ju rätt sweet aoe nukes etc, men blev 2-shottad av equal mobs ibland >_<, nog ruskigt farliga om någon uppehåller ens offer.
Guardian var riktigt nice, min fråga till er som testat fler är då;
Vad är de mest väsentliga skillnaderna mellan Guardian och Warrior?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krittez:

Hann bara testa Elementalist och Guardian.
Elementalist hade ju rätt sweet aoe nukes etc, men blev 2-shottad av equal mobs ibland >_<, nog ruskigt farliga om någon uppehåller ens offer.
Guardian var riktigt nice, min fråga till er som testat fler är då;
Vad är de mest väsentliga skillnaderna mellan Guardian och Warrior?

Warrior är mer inriktad på att kunna använda många olika vapen, Guardian kan inte använda lika många olika vapen men har en del magi istället.

Har du spelat Guild Wars 1 kan man säga att warrior är gamla warrior on steroids, guardian är 50/50 gamla warrior och smite monk.

Permalänk
Medlem

Jag gillade Warrior mer än Guardian. Warrior överlevde jag betydligt bättre med än med en Guardian men det har nog mycket att göra med spelstil. Warrior kändes som att den hade en högre dps och generellt tog mer stryk än Guardian. Men Guardian var bättre när man var med i en klunga av andra spelare, man får tillgång till helning via sina vapen från start medan man som Warrior måste välja till dom som skills för ganska dyra poäng.

Men är det bara jag som stör mig på Norns storlek? Min mellan långa människo kvinna nådde till mitten på låret på en Norn kvinna. Och den största manliga Nornen är enorm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krittez:

Vad är de mest väsentliga skillnaderna mellan Guardian och Warrior?

Om man ignorerar banners, så handlar det i princip om att en warrior buffar/protectar sig själv medans en guardian gör det för andra. Warrior har också bättre ranged. Annars inte mycket skillnad.

Warrior och Guardian var det jag kört mest och det lutar åt Guardian som main. Jag fastnade för svärd/sköld för min warrior och det visade sig att kombon är överlägsen på en Guardian - mycket roligare skills. AoE main attack, blink teleport, ranged attack (awesomesauce), aoe aegis buff och push bubblan. Kan inte bli bättre.

Men jag är rädd att i slutändan så kommer warrior väga tyngre, helt enkelt för att kiting regerar i PvP. För att vinna över ranged klasser måste man sätta hårt mot hårt... Man är inte helt hjälplös, men en warrior är totalt överlägsen med longbow där.

Permalänk

Jag provade både Warrior och Guardian , men tyckte att Warrior var helt enkelt för svag. Man dog hela tiden och det kändes som att de var lite klena.

Visst jag hade mer HP med Warrior , men det kändes som att den försvann ganska snabbt Tänk hur olika vi spelar. Jag har t.ex alltid spelat warrior i GW , men tål han helt enkelt inte i gw2.

Vad det gäller Guardian kunde jag lätt ta 3st fiender med 1lvl över min och överleva. Tror det hänger med lite hur vi spelar och hur man använder klasserna.

Jag kommer köra med en Guardian,hoppas de inte nerfar de för mycket

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Lite OT, men jag undrar vilken som är den bästa solo PvE. Kvittar vilken profession eller class.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlexGear:

Lite OT, men jag undrar vilken som är den bästa solo PvE. Kvittar vilken profession eller class.

Vad menar du? Om du undrar vilket profession som är bäst på solo PvE så är svaret "Det profession du tycker är roligast att spela", inget av dem är "PvE profession".

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att spela ranger i betan men det blev att spela mesmer i stället av någon ogrundlig anledning. Grymt imponerad över den kapaciteten en mesmer med dual-sword hade när det kom till pve. 1v3? aldrig något problem. 1v3 och de är 2-3 lvl's högre? fick kämpa lite men gick i 90% av alla fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Vad menar du? Om du undrar vilket profession som är bäst på solo PvE så är svaret "Det profession du tycker är roligast att spela", inget av dem är "PvE profession".

Ok, tack för svaret. Det kommer troligen bli guardian eftersom när jag var warrior dog jag typ hela tiden.