Permalänk
Medlem

Kylning till i5 2500k!

Jag känner att det är dags att kirra en ny processor och har bestämt mig för en i5 2500k. Jag tänkte överklocka den också, men har ingen direkt erfarenhet när det kommer till överklockning. Min första fråga är vilken hastighet tycker ni är lämplig att köra upp den till? Jag har tänkt mig typ 4 Ghz kanske, eller mer om den är stabil på det ( 4.5Ghz?). Sen letar jag också efter en kylare till den, har kollat runt lite men utan någon egen erfarenhet eller kunskap så vet jag inte riktigt vad som är bra. Jag vill ha en som är tyst och kyler ganska bra också, prisklass runt 500 kronor. Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Klocken är svår att säga, eftersom alla processorer är olika, men satsa p+å spannet sopm du nämnde 4-4,5 så får du nog en bra allroundklock

Jag har bara testat att överklocka med denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591 så det är den enda jag kan länka, men jag är helnöjd med den. Ligger som högst på 60ºC med en Phenom II x4 965 @ 3,8GHz, och med tanke på att en 2500k inte har lika hög värmeutveckling plus klarar att gå upp 10ºC mer än en AMD cpu så borde den täcka dina behov bra. Men ja, den ligger i högre delen av din budget

Permalänk

Har väl egentligen ingen information om vilken kylare du skall köpa, men 4.5 ghz borde du kunna köra stock om din låda är någorlunda ventilerad.

Min 2500K rullar på 4.9 ghz med en corsair h100 som kostar strax under 900 kr.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Blir nog en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591. Någon som har en aning om den får plats i Corsair Carbide 500R Mid tower? Läste att den var ganska stor och det är ju bra om det får plats hehe.

Permalänk
Skrivet av Happa:

Tack för svaren! Blir nog en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591. Någon som har en aning om den får plats i Corsair Carbide 500R Mid tower? Läste att den var ganska stor och det är ju bra om det får plats hehe.

Du har inte tankarna kring typ en Antec Kuhlers eller Corsairs slutna vattenkylningspaket för processorer? Tycker det är superbra pris på Antec Kuhler 620 nu som kan hittad för under 500-lappen! Jag kör på en 24/7 klock på 4,5Ghz och den överstiger inte 65 grader i OCCT Linpack.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Du har inte tankarna kring typ en Antec Kuhlers eller Corsairs slutna vattenkylningspaket för processorer? Tycker det är superbra pris på Antec Kuhler 620 nu som kan hittad för under 500-lappen! Jag kör på en 24/7 klock på 4,5Ghz och den överstiger inte 65 grader i OCCT Linpack.

/S

Den verkar ju bra, men i många recensioner står det att den låter mycket, stämmer det? Och om det bara är fläkten som är dålig, går det i så fall att fästa kylaren på den 120mm fläkten som jag redan har?

Permalänk
Skrivet av Happa:

Den verkar ju bra, men i många recensioner står det att den låter mycket, stämmer det? Och om det bara är fläkten som är dålig, går det i så fall att fästa kylaren på den 120mm fläkten som jag redan har?

Har man otur så kan man få en pump som knäpper, men vad det verkar som så kan man skicka tillbaka dem och få en ny om så skulle vara fallet. Min låter ingenting alls i princip, man måste stoppa in huvudet och sätta örat emot för att höra den. Det är klart att du kan använda egna fläktar om du har

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Har man otur så kan man få en pump som knäpper, men vad det verkar som så kan man skicka tillbaka dem och få en ny om så skulle vara fallet. Min låter ingenting alls i princip, man måste stoppa in huvudet och sätta örat emot för att höra den. Det är klart att du kan använda egna fläktar om du har

/S

Okej, grymt! Tack för all info

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att i stort sett alla eftermarknadskylare på luft klarar av att hålla en i5 2500K på 4,2ghz utan problem, säkerligen mycket mer ändå. Detta baserar jag bara på alla resultat jag läst av vad andra uppnått med sin överklockning.

Vill du vara helgarderad på att köra 4.5 över tiden så rekommenderar jag Antec/Corsair slutna h20 system eller någon av de mer ansedda luftkylarna som ex, Thermaltake Silver arrow. Läs recensioner av kylare på inet och köp nån du tycker verkar bra. Var dock uppmärksam på att reensionerna/omdömena där är av varierande kvalité så sök även här på SC.

Lycka till.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...
Kompis till mig kör en i3:a i 4GHz stabilt med en sådan kylare, den är i klass med noctuas kylare

Permalänk
Medlem

jag kör H60 vattenkylning som kostar ca 550-600kr och blev sjuuuk skillnad med vattenkylning från att ha 40 idle har jag nu 23-25 idle och max 35 vid full load ist för över 50-60 köp h60 lätt värt det. har tänkt klocka min dator oxå men vet ej hur man gör

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips osv, blir nog någon slags vattenkylning tror jag, verkar vara det bästa