Permalänk
Medlem

Tyst/sval och luktfri laptop?

Är ute efter en ny laptop i prisklassen 5-11 k, som är så luktfri som möjligt och gärna tyst.
Anledningen är att jag tidigare haft laptops som luktat illa och kemiskt när de blivit varma, och som lite hälsofreak och luftkänslig vill jag undvika andas in dessa kemikalier och föroreningar.

Hur är det med Macarna, har de fortfarande den där karaktäristiska kemiska doften när de är nya? jag vet att en del gillar det men jag tycker det luktar otrevligt och extremt onaturligt.
Funderar lite på en Macbook Air nämligen. Har hört att en del haft problem med att de väsnats och blivit väldigt heta, stämmer det?

Andra märken jag funderat på är Asus och HP då ska vara relativt miljövänliga, några tips där eller något annat?
Det jag inte gillar med de Asus jag sett är att de har fläktutblåset åt sidan, varför har man slutat med att ha rakt bort ifrån en, dvs under skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creel:

Är ute efter en ny laptop i prisklassen 5-11 k, som är så luktfri som möjligt och gärna tyst.
Anledningen är att jag tidigare haft laptops som luktat illa och kemiskt när de blivit varma, och som lite hälsofreak och luftkänslig vill jag undvika andas in dessa kemikalier och föroreningar.

Hur är det med Macarna, har de fortfarande den där karaktäristiska kemiska doften när de är nya? jag vet att en del gillar det men jag tycker det luktar otrevligt och extremt onaturligt.
Funderar lite på en Macbook Air nämligen. Har hört att en del haft problem med att de väsnats och blivit väldigt heta, stämmer det?

Andra märken jag funderat på är Asus och HP då ska vara relativt miljövänliga, några tips där eller något annat?
Det jag inte gillar med de Asus jag sett är att de har fläktutblåset åt sidan, varför har man slutat med att ha rakt bort ifrån en, dvs under skärmen?

Jag har en MBA, älskar den! ligger i sängen med den på täcket just nu och fläkten är inte ens igång!.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av creel:

Är ute efter en ny laptop i prisklassen 5-11 k, som är så luktfri som möjligt och gärna tyst.
Anledningen är att jag tidigare haft laptops som luktat illa och kemiskt när de blivit varma, och som lite hälsofreak och luftkänslig vill jag undvika andas in dessa kemikalier och föroreningar.

Hur är det med Macarna, har de fortfarande den där karaktäristiska kemiska doften när de är nya? jag vet att en del gillar det men jag tycker det luktar otrevligt och extremt onaturligt.
Funderar lite på en Macbook Air nämligen. Har hört att en del haft problem med att de väsnats och blivit väldigt heta, stämmer det?

Andra märken jag funderat på är Asus och HP då ska vara relativt miljövänliga, några tips där eller något annat?
Det jag inte gillar med de Asus jag sett är att de har fläktutblåset åt sidan, varför har man slutat med att ha rakt bort ifrån en, dvs under skärmen?

Tror nog att det är svårt att hitta elektronik som luktar naturligt, och inte just elektronik.

Men själv har jag en zenbook UX31, och är helnöjd, och inte blir den speciellt varm eller luktar konstigt, för det mesta är den knäpptyst, ibland hör man fläkten lite, men inget som stör tycker jag, du kan ju kika närmre på den om du är intresserad, är windows varianten av macbook air, lika smal, och aningen lättare

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska helt klart kolla upp Asus UX31.

Nej, jag förväntar mig inte att den ska lukta naturligt, men en bra vanlig plast luktar extremt lite. Det är när man tillsätter flamskyddsmedel, PVC, förbjudna kemikalier vid tillverkningen som de kan börja lukta skumt och starkt kemiskt när de blir varma.
Lånar en halvny Asus just nu och den har jag inga problem med.

Permalänk
Medlem

En eventuell lösning är ju att köpa en laptop och låta den "bränna" av sig i en varm utrymme, har själv aldrig gjort det men känner flera som tillämpar den metoden vid nyköp.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om kravet luktfi, men det är intressant och ett nytt område

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Antar att datorer i aluminium (eller någon annan typ av metall) luktar snäppet mindre än kusinerna av plast, men vet egentligen inte riktigt hur det står till med det.

Sitter själv på en MacBook Pro som jag inte tycker doftar något nämnvärt. Har för mig att den luktade lite till en början, men att det också avtog ganska snabbt.

När det kommer till ljudnivå så överröstas datorn, sedan jag bytte hårddisken mot en SSD, av min Dell-skärms knappt hörbara tjutande vid normal användning.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moddg33k:

En eventuell lösning är ju att köpa en laptop och låta den "bränna" av sig i en varm utrymme, har själv aldrig gjort det men känner flera som tillämpar den metoden vid nyköp.

Ja så tänkte jag också förut, men det beror på vad det är för material och vilka kemikalier det är. Jag hade en Dell som luktade skitskumt i början, och trodde det skulle försvinna med tiden, men 1,5 år senare är det ingen stor förbättring alls faktiskt. Men jag är inte förvånad då jag i efterhand läst att den innehåller en hel del flamskyddsmedel och dåliga kemikalier.
När datorerna är byggda av material innehållande en stor andel av en dålig kemikalie går det inte att "bränna ur" i första taget. En miljövänlig dator som är tillverkad av vettiga ämnen är oslagbar i detta avseende.

Annars stämmer det bra att mycket "ny-lukt" avtar, men det är svårt att veta hur lång tid det tar, och det beror som sagt på vad det är för ämnen och i vilka mängder det finns i datorn. Är de dåligt byggda kan de avge giftiga ämnen tiotals år efter.

Skrivet av TheFork:

När det kommer till ljudnivå så överröstas datorn, sedan jag bytte hårddisken mot en SSD, av min Dell-skärms knappt hörbara tjutande vid normal användning.

Bra skit!