Permalänk

SATA found running at IDE MODE!

Hej!
Har precis byggt ihop min första dator och allt har gått bra
Specsen är följande:
CPU: Intel Core i7 2700K
Moderkort: Gigabyte z68x-ud3h-b3
Grafikkort: Asus GTX 580 DC2
Chassi: NZXT Phantom 410
SSD: Intel 320 120GB
HDD: Seagate Barracuda Green 2TB
Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Datorn startar och funkar som den ska men jag får upp detta "felmeddelande" när datorn startar:
SATA Found running in IDE MODE!
SETUP option is available to set SATA to AHCI mode
Now is IDE mode, the system can not support Hot Plug
Would you change the mode Y/N?

Jag kan bara hoppa över felmeddelandet och starta datorn, jag vill bara att datorn ska funka perfekt.
All hjälp är varmt välkommen!

Permalänk

Eftersom du har en SSD bör du verkligen byta till ACHI mode. Dock så kanske du måste installera om Windows efter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoelSigurdsson:

y
SATA Found running in IDE MODE!
SETUP option is available to set SATA to AHCI mode
Now is IDE mode, the system can not support Hot Plug
Would you change the mode Y/N?

Jag kan bara hoppa över felmeddelandet och starta datorn, jag vill bara att datorn ska funka perfekt.
All hjälp är varmt välkommen!

Y

Permalänk
Medlem

Gör följande först i windows (om du redan har det installerat) :
1. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4. Locate and then click the following registry subkey: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
6. In the Value data box, type 0, and then click OK. 7. On the File menu, click Exit to close Registry Editor

Sedan ändrar du till ahci i bios.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Eftersom du har en SSD bör du verkligen byta till ACHI mode. Dock så kanske du måste installera om Windows efter det.

Jag ändrade från SATA till AHCI för mina mekaniska diskar. Behövde icke installera om Windows. Men jag har dock hört att det är det rekommenderade att göra.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av thedarkknight:

Jag ändrade från SATA till AHCI för mina mekaniska diskar. Behövde icke installera om Windows. Men jag har dock hört att det är det rekommenderade att göra.

Ja, men det viktigaste är att du har AHCI på din SSD. Aktiverar man det i efterhand brukar man behöva installera om Windows eller köra registerhacket som nämnts ovan.

Permalänk

Jag installerade om Windows innan jag såg mögels svar. Nu installerar jag alla drivrutiner, etc som gick förlorade i processen.
Tack för hjälpen

Permalänk

En till fråga, vad är skillnaden på IDE och AHCI mode?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej! Lånar tråden lite..
Jag installerade min brorsas Macbook Pro hårddisk i min stationära (bara lite extra lagring, såklart!) nu när han köpte en SSD. Allting funkade perfekt efter lite formaterings-issues, men nu när checkade runt lite i BIOS så kan jag inte ha min SSD i AHCI mode längre? Någon som har haft samma problem eller kan lista ut svaret?
Edit: Jag har alltså en SSD från innan, och min bror köpte en ny SSD till hans dator och nu använder jag hans gamla hårddisk för lite extra lagring.

Permalänk
Skrivet av JoelSigurdsson:

En till fråga, vad är skillnaden på IDE och AHCI mode?

Skickades från m.sweclockers.com

http://expertester.wordpress.com/2008/07/24/ahci-vs-ide-%E2%8...

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate