GTX580 Lightning Twin Frozr III/OC - Problem

Permalänk
Medlem

GTX580 Lightning Twin Frozr III/OC - Problem

Hej.

Köpte ett MSI Gtx 580 Lightning Twin Frozr III/OC från CDON för cirka 5 månader sedan. För två veckor sedan märkte jag att grafikkortet har en Clockcore på 772MHz som referens modellen samt att Memory clocken är nere på 2004MHz. Enligt annonsen när köpte grafikkortet ståd det att kortet ska ha en clockcore på 810MHz och en Memory clock på 4008MHz. På MSIs egna hemsida står det att detta grafikkort ska ha en clockcore på 832MHz och en memory clock på 4200MHz.

Jag har testat kortet i två datorer och jag får samma resultat (772MHz Clockcore och 2004MHz Memory clock).

Jag har varit i kontakt med CDON via mail men det säger att jag kanske har råkat göra någon inställning på mjukvaran för grafikkortet. Hur kan det komma sig när jag har testat det på två datorer?
Jag skulle aldrig försöka överklocka ett grafikkort som jag har garanti på.

Jag har ett Corsair TX 850W v2 /80+ som nätagg.
Samt har jag ominstallerat drivrutinerna och installerat de senaste.

Vad kan felet vara?

Stav fel =P
Visa signatur

Cooler Master Midi Tower CM 690 II| Asus P8P67 EVO B3| Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz| Corsair H80| Corsair 16GB DDR3 1600MHz| Corsair TX 850W| MSI GTX 580 LIGHTNING TWIN FROZR III

Permalänk
Skrivet av inCMe:

Hej.

Köpte ett MSI Gtx 580 Lightning Twin Frozr III/OC från CDON för cirka 5 månader sedan. För två veckor sedan märkte jag att grafikkortet har en Clockcore på 772MHz som referens modellen samt att Memory clocken är nere på 2004MHz. Enligt annonsen när köpte grafikkortet ståd det att kortet ska ha en clockcore på 810MHz och en Memory clock på 4008MHz. På MSIs egna hemsida står det att detta grafikkort ska ha en clockcore på 832MHz och en memory clock på 4200MHz.

Jag har testat kortet i två datorer och jag får samma resultat (772MHz Clockcore och 2004MHz Memory clock).

Jag har varit i kontakt med CDON vi mail men det säger att jag kanske har råkat göra någon inställning på mjukvaran för grafikkortet. Hur kan det komma sig när jag har testat det på två datorer?
Jag skulle aldrig försöka överklocka ett grafikkort som jag har garanti på.

Jag har ett Corsair TX 850W v2 /80+ som nätagg.
Samt har jag ominstallerat drivrutinerna och installerat de senaste.

Vad kan felet vara?

kan vara mjukvara eller fabriks fel men drygt av dom att inte be dig skicka in det :/

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett fabriksfel. Surt alltså, bara att hoppa på cdon igen då om du pallar.

Permalänk
Medlem

Fick faktist ett svar från CDON idag. Att jag skulle skriva serienummret på grafikkortet samt en detaljerad felbeskriving på felet så de kan reklamera grafikkortet till deras leverantör.

Visa signatur

Cooler Master Midi Tower CM 690 II| Asus P8P67 EVO B3| Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz| Corsair H80| Corsair 16GB DDR3 1600MHz| Corsair TX 850W| MSI GTX 580 LIGHTNING TWIN FROZR III

Permalänk
Medlem
Skrivet av inCMe:

Hej.

Köpte ett MSI Gtx 580 Lightning Twin Frozr III/OC från CDON för cirka 5 månader sedan. För två veckor sedan märkte jag att grafikkortet har en Clockcore på 772MHz som referens modellen samt att Memory clocken är nere på 2004MHz. Enligt annonsen när köpte grafikkortet ståd det att kortet ska ha en clockcore på 810MHz och en Memory clock på 4008MHz. På MSIs egna hemsida står det att detta grafikkort ska ha en clockcore på 832MHz och en memory clock på 4200MHz.

Jag har testat kortet i två datorer och jag får samma resultat (772MHz Clockcore och 2004MHz Memory clock).

Jag har varit i kontakt med CDON via mail men det säger att jag kanske har råkat göra någon inställning på mjukvaran för grafikkortet. Hur kan det komma sig när jag har testat det på två datorer?
Jag skulle aldrig försöka överklocka ett grafikkort som jag har garanti på.

Jag har ett Corsair TX 850W v2 /80+ som nätagg.
Samt har jag ominstallerat drivrutinerna och installerat de senaste.

Vad kan felet vara?

bara undrar av ren nyfikenhet, vad är det för program du har testat memory clocken i? jag la precis med märket till att mina memory clock står på samma som din, enligt Msi Afterburner.

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem

Har inte tid att gå in på det nu men minnet går inte i 2004MHz, utan det går i 4008Mhz, då man alltid dubblar den siffran för att få ut den riktiga, så kortet är inte defekt där.
Att skicka in kortet tycker jag känns meningslöst om det fungerar.Då det bara är att Klocka upp det till den frekvens som kortet ska ha, du kan ju lätt dra 900 utan problem om du skulle vilja det.