Kommer det här grafikkortet funka på min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

tror inte detta. den "långa vita" kallas molex btw (om jag nu inte minns helt fel) även om man har sådana är det alltid bättre med 2st 6-pins dom är gjorda för sånt. du får helt enkelt köpa ett nytt agg ändå :/

helt otroligt att man måste köpa ett nytt agg för att det fattas en molex! kan man inte skarva en SATA kabel till molex då? eller SATA till 8-pin PCI Express`? har kabel som skarvar två molex till en 8-pin PCI Express.. har En SATA över och en molex! kan man inte skarva dom=? till en 8-pin PCI Express

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg räcker ju egentligen, bara synd att det hade så dåliga expansionsmöjligheter

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Ditt nätagg räcker ju egentligen, bara synd att det hade så dåliga expansionsmöjligheter

EXAKT!! väldigt frustrerande.. får väl köpa ett nytt aggregat då DAMN satt i timmar och nojjade för att stoppa in kortet och nu när jag vill göra det så funkar det inte! ge mig svar snälla på hur ja gör för att slippa köpa nytt nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

nu är det såhär va att jag provade och stoppa in grafik kortet och allt stämde osv! MEN... det grafikortet jag har nu behöver bara en "svart fyrkantig" kontakt sak medans det nya behöver två sånna.. riktig flopp! Jag har sånna som skarvar två "vita avlånga" kontakter men problemet är att jag har bara en "vit avlång" kontakt och jag behöver en till för att kunna skarva så ja får två! HUR GÖR JAG!? nu kommer den riktiga frågan. måste jag köpa nytt nätagg för att det fattas EN YNKA "vit avlång" kontakt för att kunna få två "svarta fyrkantiga" eller finns det någon som skarvar en "vit avlång" kontakt till en "svart fyrkantig? vilket dilemma!

De tillverkas inte längre av god anledning. Se här: https://bitcointalk.org/index.php?topic=51740.0

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha försökt köra med adaptern inkopplad till bara 1 vit molex kontakt. Beroende på hur adaptern är byggd så kanske det behövs lite modifikationer på den för att det ska komma ström i alla pinnar på den svarta PCIe-kontakten. Sedan kanske du kan hitta en till vit molex-kontakt som är inkopplad till någon fläkt. Sedan finns det säkert också molex-skarvkontakter att köpa som splittar upp en molex-kontakt till två. Nej min åsikt är verkligen inte att du ska behöva köpa en ny strömkälla bara för att en ynka kontakt fattas. Enkelt att skarva. Sedan om det är nån som inte håller med så är det bara att säga till ifall jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jag skulle nog ha försökt köra med adaptern inkopplad till bara 1 vit molex kontakt. Beroende på hur adaptern är byggd så kanske det behövs lite modifikationer på den för att det ska komma ström i alla pinnar på den svarta PCIe-kontakten. Sedan kanske du kan hitta en till vit molex-kontakt som är inkopplad till någon fläkt. Sedan finns det säkert också molex-skarvkontakter att köpa som splittar upp en molex-kontakt till två. Nej min åsikt är verkligen inte att du ska behöva köpa en ny strömkälla bara för att en ynka kontakt fattas. Enkelt att skarva. Sedan om det är nån som inte håller med så är det bara att säga till ifall jag har fel.

det kan ju fungera men varför skulle du då behöva två från början? tror att det inte fungerar :/ det har med spänningen och sånt att göra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jag skulle nog ha försökt köra med adaptern inkopplad till bara 1 vit molex kontakt. Beroende på hur adaptern är byggd så kanske det behövs lite modifikationer på den för att det ska komma ström i alla pinnar på den svarta PCIe-kontakten. Sedan kanske du kan hitta en till vit molex-kontakt som är inkopplad till någon fläkt. Sedan finns det säkert också molex-skarvkontakter att köpa som splittar upp en molex-kontakt till två. Nej min åsikt är verkligen inte att du ska behöva köpa en ny strömkälla bara för att en ynka kontakt fattas. Enkelt att skarva. Sedan om det är nån som inte håller med så är det bara att säga till ifall jag har fel.

ja det finns en på hårddisken men den behöver jag jö!!! kollade men det sitter inte någon i nån fläkt! har kollat runt och läste lite om mitt agg och det har vääääldigt få av dom ja behöver.. verkar som ja behöver köpa ett nytt nätagg fan hjälp mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

det kan ju fungera men varför skulle du då behöva två från början? tror att det inte fungerar :/ det har med spänningen och sånt att göra.

Nej det har inte med spänningen att göra, utan med strömstyrkan. Om du ser på länken som shauni gav så hade ju trådskaparen gjort uträckningar där han konstaterade att med 1 molex-kontakt så är strömstyrkan bara lite över specifikationerna. Och som någon annan längre ner i den tråden sade så rör det sig antagligen endast om ett dåligt exemplar.

Lewins, som jag tidigare nämn, ifall du väljer att koppla in grafikkortet med endast 1 molex så kommer du dock högst antagligen att behöva göra några modifikationer på adaptern för att det ska komma ström ur alla pinnar på PCIe-kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

det kan ju fungera men varför skulle du då behöva två från början? tror att det inte fungerar :/ det har med spänningen och sånt att göra.

vågar inte koppla in grafikortet i bara en svart.. riktigt surt men vad gör man!
Fractal Design Tesla 550W 80 PLUS
beställt en sådan från webbhallen nu! har inget va fan vill få mitt grafikkort att funka! :´(

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Nej det har inte med spänningen att göra, utan med strömstyrkan. Om du ser på länken som shauni gav så hade ju trådskaparen gjort uträckningar där han konstaterade att med 1 molex-kontakt så är strömstyrkan bara lite över specifikationerna. Och som någon annan längre ner i den tråden sade så rör det sig antagligen endast om ett dåligt exemplar.

Lewins, som jag tidigare nämn, ifall du väljer att koppla in grafikkortet med endast 1 molex så kommer du dock högst antagligen att behöva göra några modifikationer på adaptern för att det ska komma ström ur alla pinnar på PCIe-kontakten.

hur menar du med "modifikationer". vad ska ja göra för att få det att funka!? beskriv gärna

Permalänk
Medlem

Ahaa se vad jag hittade! http://www.inet.se/produkt/8903210/grenkontakt-for-5v-12v
Om du använder den ena molex-kontakten från nätagget till grafikkortet, och sedan använder du grenkontakten på den molex-kontakten som nu går till hårddisken. Det borde skapa en jämn belastning på de båda molex-kontakterna.
Alltså:
Strömkälla -------- molex till PCIe-adapter ------ Grafikkort
Strömkälla--------- molex-grenkontakt -------- molex till PCIe-adapter ------- Grafikkort
_____________________________\----------Hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Ahaa se vad jag hittade! http://www.inet.se/produkt/8903210/grenkontakt-for-5v-12v
Om du använder den ena molex-kontakten från nätagget till grafikkortet, och sedan använder du grenkontakten på den molex-kontakten som nu går till hårddisken. Det borde skapa en jämn belastning på de båda molex-kontakterna.
Alltså:
Strömkälla -------- molex till PCIe-adapter ------ Grafikkort
Strömkälla--------- molex-grenkontakt -------- molex till PCIe-adapter ------- Grafikkort
_____________________________\----------Hårddisk

okej det där låter vettigt antar ja!?!? då måste ja köpa en "molex grenkontakt" för att kunna få en pcie adapter till?

Permalänk
Medlem

Du kan köra förgrening för molex som sen går till tvåmolex-6pin, ett 460 lär inte dra 3*75W iaf.
Worst case scenario är i praktiken att datorn dör under hög belastning

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Lewins:

okej det där låter vettigt antar ja!?!? då måste ja köpa en "molex grenkontakt" för att kunna få en pcie adapter till?

Min erfarenhet säger att det är dumt att ful-skarva molex och ännu sämre att koppla det till 6-pin PCI-E. Satsa istället på ett riktigt nätagg som är gjort för att stödja nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Du kan köra förgrening för molex som sen går till tvåmolex-6pin, ett 460 lär inte dra 3*75W iaf.
Worst case scenario är i praktiken att datorn dör under hög belastning

Spelar ingen roll hur mycket du grenar molex-kontakterna, du har fortfarande bara en från början. En molex är endast specificerad till 60w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Du kan köra förgrening för molex som sen går till tvåmolex-6pin, ett 460 lär inte dra 3*75W iaf.
Worst case scenario är i praktiken att datorn dör under hög belastning

är det sant finns en molex som skarvar till två molex!?! isf köper ja en direkt fan! eller va det de du menade? sorry börjar bli trött efter en dags fixande med datorn haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Min erfarenhet säger att det är dumt att ful-skarva molex och ännu sämre att koppla det till 6-pin PCI-E. Satsa istället på ett riktigt nätagg som är gjort för att stödja nya grafikkort.

så du menar alltså att det ska kosta mig 600 kr för att jag är en molex kort? mitt nätagg funkar ju för mitt grafikkort har ju folk sagt här så ja litar på dom nu och gör allt ja kan för att slippa slänga bort pengar.. nätagget ja har nu är rätt nytt också

Permalänk
Medlem

Sa jag att jag har en svart SATA kontakt och en Molex kontakt över? En såndär svart SATA kanske man kan grena till en Molex? någon som känner till? som sagt, en SATA kontakt och en MOLEX kontakt är över. Behöver 2 stycken Molex fria så ja kan grena till en sån som g¨år till grafik kortet.. Har en svart sån, behöver bara en till!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

är det sant finns en molex som skarvar till två molex!?! isf köper ja en direkt fan! eller va det de du menade? sorry börjar bli trött efter en dags fixande med datorn haha

Haha, jo du börjar kanske bli lite smått trött
Det var ju en sån jag länkade 4 poster tidigare skaffa en sån det är min rekommendation. Sedan försöker du koppla in den så att du får en jämn belastning över dina två molex-kontakter från grafikkortet. Det var det jag försökte förklara men blev uppenbarligen lite väl invecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Haha, jo du börjar kanske bli lite smått trött
Det var ju en sån jag länkade 4 poster tidigare skaffa en sån det är min rekommendation. Sedan försöker du koppla in den så att du får en jämn belastning över dina två molex-kontakter från grafikkortet. Det var det jag försökte förklara men blev uppenbarligen lite väl invecklat.
EDIT: Hm kanske jag börjar bli smått trött också, är inte den jag länkade fel typ, det ska väl vara hane istället för hona...

haha! såg att man kunde koppla en SATA till en molex men vart får jag tag på en!? snälla en affär i stockholm. gärna webbhallen om ni hittar en där för ja hittar inte ett skit längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

haha! såg att man kunde koppla en SATA till en molex men vart får jag tag på en!? snälla en affär i stockholm. gärna webbhallen om ni hittar en där för ja hittar inte ett skit längre!

Hittade en sådan Sata till molex som du efterfrågade! http://www.webhallen.com/hardvara/141316-deltaco_stromadapter...
Perfekt köp så slipper du köpa nytt nätagg!!

Om du istället vill dela upp din molex-kontakt i två kan du använda t.ex. denna: http://www.webhallen.com/hardvara/19411-deltaco_4-pin_y-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

okej det där låter vettigt antar ja!?!? då måste ja köpa en "molex grenkontakt" för att kunna få en pcie adapter till?

Ja precis, då får du ju en till molexkontakt som du behöver. Men har du inte beställt ett nätagg redan?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Gär det inte så svårt, köp en molexsplitter så är det kirrat. Om du inte ska tokklocka så klarar du dig med ditt agg oavsett om du kör en molexsplitter eller inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

jag avbeställde den! ja det är en sådan jag behöver! tack alla för ert tålamod haha arg och trött är ingen bra combo! jag drar iväg imorgon och köper en sån och sen jävlar ska ja våldta datorn med dom kablarna!! tack tack alla! hoppas detta funkar nu! 40 kr är ju billigare än 600 kr för ett nytt nätagg

Permalänk
Medlem

aa hoppas nätagget pallar det! låter iaf som det när jag läser vad ni skrivit godnatt nu ska ja drömma om molex kablar hela natten!

Permalänk
Medlem

Hur gicke?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Hur gicke?

Det har gått skit bra! Köpte skarv och det gick jätte lätt och snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

Det har gått skit bra! Köpte skarv och det gick jätte lätt och snabb

Jo förstod det, bra att det löste sig. Du ser, man ska inte krångla till det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.